Slaap oordoppen (tegen pratende mensen)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Slaap oordoppen (tegen pratende mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 12:54

Sinds kort woon ik in een nieuw huis, nieuwe buurt. Ik kwam uit een winkelgebied, waar het altijd rumoerig was maar waar ik toch heerlijk sliep (zonder doppen). Nu woon ik meer in een stads-woonwijk. Stuk rustiger, maar... daar hebben mensen vaak bezoek in de tuin, op het balkon, op het dakterras. Zeker met het mooie weer van de afgelopen dagen. En hoewel het bezoek tot nu toe altijd rustig is en niet luid praat, kan ik de gesprekken bijna woordelijk verstaan.

Resultaat: ik lig klaarwakker tot het bezoek weg is. Niet relaxed :n

Kant en klare oordoppen heb ik al geprobeerd, maar die zitten niet fijn en vallen ook uit (Ohropax, Alpine, etc). Vroeger had ik van die op maat gemaakte oordopjes voor het zwemmen omdat ik buisjes had, en die zaten top. Daarom overweeg ik om slaap-oordoppen aan te laten meten. Maar er is zoveel keuze! En ook lees ik vaak dat deze doppen alleen lage tonen wegfilteren (zoals gesnurk).

Misschien zitten hier Bokkers met ervaring :) Wie heeft op maat gemaakte slaap-oordoppen? Van welk merk en hoe bevallen ze?

En vooral: filtert het ook het geluid van pratende mensen in de directe omgeving weg? Of dempt het dat in ieder geval? Het hoeft zeker niet stil te klinken, maar (veel) stiller is wel welkom.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Slaap oordoppen (tegen pratende mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:57

Ik zou bij een audicien oordoppen op maat laten maken, zij kunnen je dan ook goed adviseren welke in jou situatie de beste zijn.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Slaap oordoppen (tegen pratende mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:01

Ik heb dit probleem ook. Heb je de was-oordopjes van Ohropax Classic al geprobeerd? Als die was zacht wordt vormt het zich toch naar je oor en valt er ook niet gauw uit dan.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:06

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:06

Ik heb op maat gemaakte Pluggerz-oordoppen (laten doen bij BeterHoren), zonder filter (massief) dus gewoon maximale demping. Ik vind ze echt ideaal. Ze zitten heerlijk, blijven goed zitten, drukken nergens in wat voor houding ik ook lig, en ik hoor niks meer behalve mijn alarm (het duurt iets langer voordat ik die hoor) en mijn man maar alleen als die naast me staat en dan versta ik hem nog niet eens. Onze buren zijn namelijk wel luidruchtig, inclusief puberende kinderen bij wie de muziek op volume 100 gaat en luide ruzie over bedtijden uiteraard als ik al in bed lig, en daar slaap ik met deze oordoppen heerlijk doorheen :D

Toevoeging n.a.v. Eventueel's post: ik ben ook een zijslaper
Laatst bijgewerkt door nessinator op 03-08-20 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:10

Ik heb bij de audicien oordoppen laten aanmeten, maar ik ben een zij slaper en ik kon er niet op liggen. Ondanks dat het speciaal voor slapen was, bleef het pijn doen. Ik sliep met een oordop in het bovenste oor en de andere op mijn nachtkastje. En 's nachts, ik ben nogal een draaitol, wisselde ik ze om. Niet echt wat je noemt nachtrust.

Ik heb van die wasbolletjes van de drogist. Die zitten het meest comfortabel. Maar ik heb ook moeten leren accepteren dat oordoppen sowieso niet al het geluid wegfilteren omdat je schedelbot ook geluidstrillingen doorgeven. Maar ik kan beter tegen constant geluid dan tegen gesprekken ( geroezemoes van een winkelstraat zal ik waarschijnlijk ook beter verdragen dan een gesprek, want dan ga ik moeite doen om het te verstaan). Wat ik weleens doe is oordopjes in en de ventilator aan. Dat overstemt de gesprekken en dan kan ik wel slapen.

Nickietje
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:13

Ik heb op maat gemaakte oordoppen wegens het onmogelijk hard snurken van mijn man. Ik hoor vaak nog op de achtergrond geluiden dus helemaal stil is het niet, maar begrijpen doe ik het niet. Dus als mijn man naast me op een normaal volume iets zegt, dan moet ik me echt inspannen om het te begrijpen. Maar ik hoor het wel dat hij iets zegt en uiteraard ook mijn alarm.

Maar ze zitten na twee jaar nog echt heel goed en heb nog nooit gehad dat ze uitvielen. Ook irritatie van de oren heb ik helemaal geen last van. Dat is wel wat anders met die gewone oordopjes, daar had ik echt pijn van aan de oren en zaten nooit 100% lekker.

Is eventjes wel een prijsje, maar als je die alle dagen gebruikt zoals ik doe, haal je dat gewoon met het comfort al eruit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:15

Toevallig heb ik sinds een paar weken op maat gemaakte slaapdoppen, ik heb ze bij Beter Horen laten maken.
Ik moet er nog wel een beetje aan wennen (het voelt soms alsof ze soort van vacuum trekken) maar dat gaat steeds beter. De audicien zei dat ze steeds soepeler zouden worden, en dat merk ik ook wel.

Ze filteren het geluid voor mij perfect, ik heb hetzelfde als jij, feestjes en geklets in de tuinen, pal onder mijn slaapkamerraam, maar ook heel harde tv of radio van de buren. Er kon evt nog iets in geloof ik, om nog meer te dempen als ik dat zou willen, maar dat is bij mij niet nodig.

Ik heb kleurtjes, dat vind ik ideaal als ik 's nachts wakker word van geluid, dat je snel kunt zien wat links en wat rechts is. Maar dat kun je zelf kiezen. Ze zijn van Pluggerz.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Slaap oordoppen (tegen pratende mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:21

Niet over oordoppen maar wel iets anders, misschien heb je er wat aan.

White noise helpt ook goed om geluid te dempen van buitenaf, je hebt speciale apparaatjes die je kan kopen. Ik heb zelf een fonteintje met kabbelend water.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:36

eventueel schreef:
Ik heb bij de audicien oordoppen laten aanmeten, maar ik ben een zij slaper en ik kon er niet op liggen. Ondanks dat het speciaal voor slapen was, bleef het pijn doen. Ik sliep met een oordop in het bovenste oor en de andere op mijn nachtkastje. En 's nachts, ik ben nogal een draaitol, wisselde ik ze om. Niet echt wat je noemt nachtrust.

Ik heb van die wasbolletjes van de drogist. Die zitten het meest comfortabel. Maar ik heb ook moeten leren accepteren dat oordoppen sowieso niet al het geluid wegfilteren omdat je schedelbot ook geluidstrillingen doorgeven. Maar ik kan beter tegen constant geluid dan tegen gesprekken ( geroezemoes van een winkelstraat zal ik waarschijnlijk ook beter verdragen dan een gesprek, want dan ga ik moeite doen om het te verstaan). Wat ik weleens doe is oordopjes in en de ventilator aan. Dat overstemt de gesprekken en dan kan ik wel slapen.

Of zachte eigen muziek aan.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Slaap oordoppen (tegen pratende mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:22

Ik gebruik ook Pluggerz, voor de nacht. Ik ben ook een zijslaper. Ben hier erg tevreden over!

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Slaap oordoppen (tegen pratende mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:26

Ik heb gewoon van de supermarkt zo’n 4 pack die je zo draait en dan zetten ze in je oren uit en ik woon in een studentenhuis en ik hoor mijn huisgenoten dan echt niet meer terwijl je elke scheet hoort bij ons.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:29


rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Re: Slaap oordoppen (tegen pratende mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:59

Heb je deze weleens geprobeerd? Get plugged sleep plugs https://www.da.nl/sleep-plugs-oordopjes-6-stuks. Het zijn wel standaard oordopjes, maar echt intens zacht (Alpine heb ik na 1 nacht uitgesmeten van de oorpijn, doordat ik een zijslaper ben), blijven goed zitten en dempen enorm goed. Zonder deze oordoppen word ik gegarandeerd wakker van de minste geluiden. Ik ben namelijk erg gevoelig voor prikkels. Wellicht om nog te proberen, voordat je aan dure oordoppen begint. Ik zie nu dat Suffie hierboven dezelfde noemt.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 23:01

Bedankt voor alle reacties, meer dan ik hoopte!!

De kneedbare ohropax (uit geel doosje) las ik als tip. Dat werkt voor mij helaas niet lekker. Mijn partner gebruikt die al tijden en is er helemaal tevreden mee. Maar ik krijg ze maar niet lekker in vorm, waardoor ze uitvallen, niets doen qua geluiddemping of ze doen pijn...

Inmiddels ook ervaren dat ik mijn bovenburen ook behoorlijk goed hoor. Daarom de knoop doorgehakt dat ik binnenkort naar een audicien ga om te laten adviseren en doppen op maat te laten maken. Bij welke audicien hebben jullie dit gedaan? Ik zit om de hoek bij een paar grote namen (Eye wish, Specsvers, Hans Anders) en een lokale eenmanszaak. Ze bieden het geloof ik allemaal aan.

Enne, de white noise tip was een goeie +:)+ Nu de ventilator met deze hitte in onze slaapkamer staat, hoor ik nauwelijks mensen meer. Maar op de lange termijn vinden mijn partner en ik dit (of muziek, ander geluid) geen optie helaas. Maar voor nu is het wel lekker :D

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Slaap oordoppen (tegen pratende mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 23:27

Ben je dan niet bang dat je een brandmelder niet meer hoort vraag ik me altijd af bij oordoppen :)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 07:52

leeslampje schreef:
Bedankt voor alle reacties, meer dan ik hoopte!!

De kneedbare ohropax (uit geel doosje) las ik als tip. Dat werkt voor mij helaas niet lekker. Mijn partner gebruikt die al tijden en is er helemaal tevreden mee. Maar ik krijg ze maar niet lekker in vorm, waardoor ze uitvallen, niets doen qua geluiddemping of ze doen pijn...

Inmiddels ook ervaren dat ik mijn bovenburen ook behoorlijk goed hoor. Daarom de knoop doorgehakt dat ik binnenkort naar een audicien ga om te laten adviseren en doppen op maat te laten maken. Bij welke audicien hebben jullie dit gedaan? Ik zit om de hoek bij een paar grote namen (Eye wish, Specsvers, Hans Anders) en een lokale eenmanszaak. Ze bieden het geloof ik allemaal aan.

Enne, de white noise tip was een goeie +:)+ Nu de ventilator met deze hitte in onze slaapkamer staat, hoor ik nauwelijks mensen meer. Maar op de lange termijn vinden mijn partner en ik dit (of muziek, ander geluid) geen optie helaas. Maar voor nu is het wel lekker :D

Ik heb het bij Beter Horen laten doen.


just_kiki schreef:
Ben je dan niet bang dat je een brandmelder niet meer hoort vraag ik me altijd af bij oordoppen :)

Nee, ik hoor mijn wekker ook gewoon, dus een brandalarm moet zeker geen probleem zijn

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Slaap oordoppen (tegen pratende mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 07:58

Kun je niet aan andere kant slapen van je huis?

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Slaap oordoppen (tegen pratende mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:04

Ik heb op maat gemaakte van Beter Horen. Je voelt ze wel zitten maar het werkt supergoed. En met name schelle geluiden hoor je erdoorheen, zoals de wekker of een alarm oid.

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Slaap oordoppen (tegen pratende mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:15

Ik heb oordoppen van Hansaplast. Niet in NL te verkrijgen, maar wel via Amazon. Niet klef, vormen naar je oor, steken niet uit. Ik slaap ook op mijn zij, geen pijnlijk oor en ik verlies ze bijna nooit. De ene keer dat ik ze wel verlies, zijn ze ook aan vervanging toe.

https://www.amazon.nl/Hansaplast-geluid ... B000TGKMZS

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:19

leeslampje schreef:
Bedankt voor alle reacties, meer dan ik hoopte!!

De kneedbare ohropax (uit geel doosje) las ik als tip. Dat werkt voor mij helaas niet lekker. Mijn partner gebruikt die al tijden en is er helemaal tevreden mee. Maar ik krijg ze maar niet lekker in vorm, waardoor ze uitvallen, niets doen qua geluiddemping of ze doen pijn...

Inmiddels ook ervaren dat ik mijn bovenburen ook behoorlijk goed hoor. Daarom de knoop doorgehakt dat ik binnenkort naar een audicien ga om te laten adviseren en doppen op maat te laten maken. Bij welke audicien hebben jullie dit gedaan? Ik zit om de hoek bij een paar grote namen (Eye wish, Specsvers, Hans Anders) en een lokale eenmanszaak. Ze bieden het geloof ik allemaal aan.

Enne, de white noise tip was een goeie +:)+ Nu de ventilator met deze hitte in onze slaapkamer staat, hoor ik nauwelijks mensen meer. Maar op de lange termijn vinden mijn partner en ik dit (of muziek, ander geluid) geen optie helaas. Maar voor nu is het wel lekker :D


Kan het zijn dat je wat kleinere gehoorgangen heb? Van de Ohropax wasbolletjes gebruik ik 1 voor beide oren, dus ik splits hem omdat het anders ook niet goed past. En dan vallen ze ook uit of doet het pijn.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Slaap oordoppen (tegen pratende mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:42

Ik heb aangemeten dopjes van Alpine.
Heb 2 versies, 1 voor thuis en 1 voor aan boord. Daar zijn de geluiden verschillend dus de doppen ook :D
Thuis (mensen die praten, tv, muziek, ...)
Aan boord (resonantie van de motoren, ...)

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:09

Ik heb oordoppen van 3M, die koop ik in dozen van 250 stuks. Die werken ook prima! Is van dat gele schuimrubber, maar deze zijn ook voor werklui bedoeld die in de herrie staan. Ze filteren super goed, en ze zitten heel comfortabel. Maar als ik zo de reacties lees denk ik dat als deze doos leeg is ik ook eens langs de audicien ga voor op maat gemaakte doppen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:04

Ceffyl schreef:
Ik heb oordoppen van 3M, die koop ik in dozen van 250 stuks. Die werken ook prima! Is van dat gele schuimrubber, maar deze zijn ook voor werklui bedoeld die in de herrie staan. Ze filteren super goed, en ze zitten heel comfortabel. Maar als ik zo de reacties lees denk ik dat als deze doos leeg is ik ook eens langs de audicien ga voor op maat gemaakte doppen.

3M heeft heul veel verschillende soorten... Ik heb (even checken) de 3M E-A-R ES-01-001 E-A-Rsoft Yellow Neon, die je inderdaad ook in grootverpakking kunt bestellen (oordopjes.nl ofzoiets :') )
Er zijn ook nog verschillende maten in.. Bij mij helpen deze tegen snurken en overige geluiden (ik ben een absurd lichte slaper).. Maar de wekker etc hoor je er wel doorheen (dat is ook een 'ander' geluid).
Als ik vind dat het niet goed genoeg is, doe ik ze er achterstevoren in :D dan sluit t echt wel af, is mijn ervaring. En ze zijn zacht genoeg om op te liggen :j
Je moet denk gewoon veel proberen en kijken wat het beste bij je past..?

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Slaap oordoppen (tegen pratende mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:24

Ik heb op maat gemaakte Pluggers. Mijn gehoorgang is heel smal en haaks, hierdoor blijven gewone doppen allemaal niet zitten.
Ik heb ze bij Beter Horen laten aanmeten.