Tibeaplateau breuk en inzakking

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 15:40

Goedendag,

Ik kon zo even geen topic over dit onderwerp vinden, maar zijn er mensen die er ervaring mee hebben?

Na val van mijn paard kreeg ik op de eerste hulp te horen dat ik 2 scheurtjes heb in mijn knie.

Toen ik woensdag op de gipskamer kwam bleek dat het wel een ernstiger was en bleek mijn tibeaplateau ook nog ingezakt. (zie foto, de oranje lijn geeft aan waar het moet zijn, de 2 breuken zijn eronder te zien)

Dat gaan ze met een plaatje en schroeven omhoog brengen en vastzetten (zo ongeveer als de 2e foto)

Alleen de prognose is dat ik er wel altijd in mindere of meerdere mate pijn aan zal houden.

Iemand ervaring met deze breuk en het herstel daarvan?



Afbeelding

Afbeelding

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:47

Hoi hoi, ik heb nagenoeg een vergelijkbare breuk gehad nu zo'n 6 jaar geleden.
Ze hebben toen ook een plaat en 6 schroeven er in gezet die er na een half jaar weer uit moesten.
Voor mij klopte het dat ik altijd last heb gehouden en nu zo'n 1.5 jaar geleden ben ik voor de 3e keer aan die knie geopereerd waar ze nog wat kraakbeen weg gehad hebben en vlak gemaakt hebben.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:49

Ja mijn vriend heeft dit gehad. Nu vijf jaar terug en een schadeclaim aan het ziekenhuis verder.
Ook verzakt en eigenlijk is het zo ernstig dat we hopen dat het uit te houden blijft tot hij ooit een kunstknie kan krijgen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:13

Hoi, ik had na een val van mijn paard ook een tibia-plateaubreuk. Die is geopereerd en met schroeven,platen,staven, (je weet niet wat je ziet op de röntgenfoto!) weer in elkaar gezet.Ik most wel een half jaar revalideren. Maar nu kan ik weer goed vooruit,al loop ik wel iets kreupel,maar ik heb absoluut geen pijn. Eerder wat stijf, misschien ook omdat ik fysiotherapie geweigerd heb. Dit kan echt gewoon goedkomen maar kost wel veel tijd.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 16:17

@ Buxy, wat voor last heb je gehouden? En waarom die extra operaties?

@MarryAnne, hebben ze dat toen niet geopereerd? Mij werd verteld dat als je het die verzakking niet opereeert dat je dan inderdaad na een aantal jaren een nieuwe knie kan halen.

@Anjali, goed om te horen, ik heb al een adres voor een goede fysio gekregen, ik wil dat wel gaan doen, heb er altijd goede ervaringen mee.

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:25

De last is eigenlijk gewoon een pijnlijke knie bij beweging die dan ook nog vol loopt met vocht.
De eerste operatie was voor het plaatsen van de plaat en schroeven.
De 2e om het er uit te halen
En de 3e hebben ze kraakbeen weg gehaald omdat ik veel pijn had en het kraakbeen schijnbaar erg aan slijtage onderheven was, waren allemaal vlokken ofzo. Dit hebben ze toen glad gemaakt.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:27

Die verzakking die hebben ze bij mij opgevuld met een soort cement.Ook goed te zien op de röntgenfoto.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 16:43

Oke, cement heeft hij het niet over gehad, maar kan er wel wat bij voorstellen.

Vind het best spannend, 10 augustus mag ik onder het mes.

Hoe lang duurde het voor jullie weer konden rijden ?

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:47

Toen na een half jaar de plaat er uit ging en ik weer mocht gaan lopen ben ik ook vrij snel weer op het paard geklommen :o
Al denk ik niet dat de arts dat als een goede revalidatie ziet :+

Maar de 10e pas? Wanneer is het gebeurt als ik vragen mag want dan moet je wel lang wachten!
Laatst bijgewerkt door Buxy op 31-07-20 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:47

Ik heb na een val van een paard ook die breuk opgelopen. Bij mij werd de verzakking opgevuld met donorbot en vast gezet met een flinke schroef. Ik heb weinig last van mijn knie, is nu 16 jaar geleden. Schroef zit er gewoon nog in.
Sterkte!

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:53

Hier een conservatieve behandeling van een tibia plateau fractuur.
Aan de zij-achterkant, 6 mm impressie. In principe was het een fractuur die geopereerd zou moeten worden, maar ze verwachtten het eindresultaat niet beter dan bij een conservatieve behandeling.
Dan liever niet snijden..
Voor mij is het nu anderhalf jaar geleden. Toevallig vandaag foto’s laten maken voor de schade expertise.
Ben wel benieuwd wat de uitslag daar van is.

Ongeluk was begin november, zat in januari weer te paard, buurvrouw had haar vast en wandelde ermee, ik kon zitten. Rijden duurde nog een paar weken langer.
Heb alleen nog geen dressuurzadel gevonden waar ik fijn op kan zitten, mijn springzadel gaat gelukkig goed.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 16:56

Kijk dat hoor ik graag Mirm haha al snap ik best dat het per persoon verschilt.

Jeetje Buxy een half jaar %)
Die had ik even niet verwacht.
Ze hebben alleen gezegd dat ik 6 weken niet op dat been mag staan.

Afgelopen zondag dus wordt 2 weken na de val geopereerd.
Hij zei dat hij eerst wilde dat de zwelling weg zou zijn.
En geloof dat de capaciteit nu met de Corona flink ontregeld is.
Ze hebben nogal wat in te halen denk ik.

@Kamsel,daar kon ik inderdaad ook voor kiezen, maar hij kon dan wel garanderen dat ik met 10 jaar een nieuwe knie nodig zou hebben en met dit zou dat uitgesteld kunnen worden en misschien ook helemaal niet nodig hoeven zijn. Dus toch maar hiervoor gekozen.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:02

Dan verwachten ze het eindresultaat bij jou dus wel een stuk beter.
Het had te maken met de locatie en de benodigde benadering daarvoor.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:07

Ik werd ook pas 2 weken na de val geopereerd omdat er toen wegens een griepgolf niet eerder plaats was.....Dat was wel 2 weken afzien met een brace erom en ik kon en mocht niets.Enkele dage wachten is trouwens normaal vanwege de zwelling die eerst moet afnemen.Maar na 2 weken was mijn voet en onderbeen wel flink dik geworden!

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:18

Ivm met zwelling moest ik ook een paar dagen wachten bij mij was het op een donderdag gebeurd en werd op dinsdag geopereerd, die dagen inderdaad flink behelpen met een brace :Y)

Hier was het ook 8 weken totaal onbelast daarna mocht ik met krukken wel m'n teen neerzetten en belasting opbouwen in hele kleine stapjes maar door de plaat en schroeven kon ik weinig bewegen en die beweeglijkheid kwam pas terug toen dat er uit was.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 17:24

Ik zit ook met een brace inderdaad.
Zit nu in een rolstoel en woon alleen, dus is inderdaad wel afzien.
Maar red mij gelukkig nog goed met behulp van vrienden.

@Kamsel, vrees iets te goed, hij heeft het nog alleen over niet op dat been staan gehad, denk dat hij de rest van de revalidatie misschien niet meegenomen heeft.
Dat is niet meer voor hem dus waarschijnlijk niet interessant.

Oh oke Buxy dat klinkt ook niet fijn nee.

Oke voorbereiden op een langdurige revalidatie dus.
Maar hopenlijk valt het mee ;)

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 17:31

Gingen jullie na de operatie trouwens in het gips of een brace?

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:40

Na de operatie had ik alleen drukverband

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:44

Ik heb er geen ervaring mee, maar wat heb je een rotklap gemaakt zeg!
Beterschap en hopelijk hou je er toch geen pijn of andere problemen aan over :(:)

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:06

Silly1972 schreef:
Gingen jullie na de operatie trouwens in het gips of een brace?

Geen van de twee was nodig,want de versteviging zit dan aan de binnenkant. Wel moest ik nog een tijd een steunkous om te voorkomen dat het been dik werd. Daarvoor kwam dan de thuiszorg om die kous s'morgens aan en s,avonds weer af te doen.Ik woon ook alleen. Dat afdoen is niet moeilijk en kon ik al gauw zelf.Ik kreeg geen rolstoel maar wel 2 krukken want een lange tijd mocht dat been helemaal niet belast worden.Dat duurt wel enkele maanden hoor en dan weer langzaam opbouwen.Ik vond het voornamelijk vervelend dat ik best lang niet mocht douchen.Maar,het komt gewoon goed maar je moet flink geduld hebben.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 18:09

Het stomme is, is dat de val wel mee viel, viel in een gazen hek, maar vermoed dat ik met mijn voet op de grond ben gekomen.
Had op dat moment ook meer last van de lucht die uit mijn longen geslagen was.
Heb dan ook (ondanks bodyprotector) nog gebroken/gekneusde ribben.
En ben daarna nog opgestapt om het goed af te sluiten.
Maar kon al niet van mijn paard af op dat moment en heb mij er langzaam af laten glijden op mijn andere been.
Daarna naar de 1e hulp, dat was zondag, woensdag moest ik op de gipskamer komen.
Dacht dat ik een andere brace kreeg ofzo.
Tja toen kwam dit nieuws, was best geschrokken kan ik je vertellen.

Bij mijn zit het aan de buitenkant.

Pfffff geduld is niet mijn sterkste kant.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:12

Ik heb dit ook gehad, moest alleen net niet geopereerd worden bij mij. Ze hebben mij niet gelijk naar de kine gestuurd, en daardoor heb ik er wel last van gehad. In het begin zakte ik regelmatig door de knie heen, maar na een half jaar ben ik kiné gaan doen, en toen werd het wel beter.

Ik moet zeggen, ik heb mijn knie wel nog laten inspuiten achteraf. En volgens een second opinion had het beter wel geopereerd geweest. Maar afkloppen, nu 5 jaar later heb ik er geen verschrikkelijke last van. Ik voel het af en toe nog wel, maar niet zo dat ik echt denk van deze pijn is niet oké. Soms wordt het een beetje dikker, dan leg ik even een ice pack. Maar over het algemeen genezen deze breuken wel goed.

Ik weet niet of je fanatiek hardloopt? Dat kan ik wel niet heel goed meer, maar ik heb dat sowieso nooit graag gedaan, dus heb het ook niet uitgebreid getest, kan ook gewoon aan mezelf liggen en niet aan de knie :+

Mijn breuk was ook heel stom trouwens, ik ben door een trampoline heen gezakt. :Y) Ik heb hier nog wel een topic van, ik ga het even zoeken voor je!

Edit:

[HTT] Trampoline opengescheurd -> gebroken knie

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:24

Silly1972 schreef:
Ik zit ook met een brace inderdaad.
Zit nu in een rolstoel en woon alleen, dus is inderdaad wel afzien.
Maar red mij gelukkig nog goed met behulp van vrienden.

@Kamsel, vrees iets te goed, hij heeft het nog alleen over niet op dat been staan gehad, denk dat hij de rest van de revalidatie misschien niet meegenomen heeft.
Dat is niet meer voor hem dus waarschijnlijk niet interessant.

Oh oke Buxy dat klinkt ook niet fijn nee.

Oke voorbereiden op een langdurige revalidatie dus.
Maar hopenlijk valt het mee ;)

Thuiszorg regelen is geen overbodige luxe.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:44

Na de operatie heb ik nog een dag in het ziekenhuis gelegen en toen zeiden ze dat ik alleen naar huis kon als het zou lukken om 2 keer per dag thuiszorg te regelen,anders kon ik niet naar huis. Ze hebben toen flink zitten rond te bellen en gelukkig kon dat toen geregeld worden.Op woensdag geopereerd en op vrijdag naar huis.Maar je kunt dan geen traplopen.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Tibeaplateau breuk en inzakking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 19:22

Och jeetje K_m dat is inderdaad apart ongeluk.
Nee hardlopen doe ik gelukkig niet, maar zou wel graag weer kunnen crossen en springen.

Ja dat probeer ik ook Morgan, maar de gemeente werkt niet mee, ze hebben 6-8 weken de tijd om een beslissing te nemen wordt er gezegd.
Huisarts kan niets doen, en ziekenhuis zegt de hoop al opgegeven te hebben dat dat soort dingen snel geregeld kunnen worden.
Als je echt zorg nodig hebt is dat nog wel te regelen, maar huishoudelijke zorg blijkbaar niet.

Anjali, dan zullen ze dat bij mij ook moeten regelen, want ik ben alleen, geen familie en vrienden zitten niet echt in de buurt.

Ik kan nu ook niet traplopen.
Ga op mijn kont naar boven en beneden.


Kine is fysio neem ik aan? Ken die benaming niet.