Ervaring melatonine

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Ervaring melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 23:01

Dag Bokkers,

Heeft er iemand ervaring mer melatonine?

Kinderpsychiater heeft dit voorgeschreven voor mijn 5 jarige zoon met autisme wegens het heel moeilijk en laat in slaap vallen.

Alvast bedankt

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaring melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:07

Ik! Mijn dochter slaapt slecht, al jarenlang en ze is nu 6 jaar. Ik heb ook melatonine gekregen en gebruik dat om soms de circel te doorbreken. Soms kon ze urenlang wakker blijven en dan gaf ik haar een paar avonden een lage dosering. Dan leek het wel alsof ze het in slaap vallen weer snapte en daarna lukte het ook zonder. Inmiddels gaat het erg goed en gebruikt ze nagenoeg niks meer.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Ervaring melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:11

Ja, erg fijn spul! Ik heb het frequenter en incidenteel gebruikt. Dosis verschilt wel erg per mens. Als ik een te zware dosis heb, ben ik de dag erna juist extra moe dus dat is wel iets om op te letten :D

atilla

Berichten: 651
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Ervaring melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:25

Ja, werkt goed alleen je moet het op het JUISTE moment innemen, en da’s niet net voordat je naar bed gaat. Hangt af van je slaapcyclus. Ik zou even googelen als ik jou was voordat je heel de slaapcyclus in de war stuurt.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:41

Wij gebruiken het nu een ruim jaar op advies van de huisarts voor onze zoon van nu vijf.
Ook om de cirkel te doorbreken. Krijgt het niet dagelijks, maar wel op dagen dat hij erg geprikkeld is door bepaalde activiteiten en we aan hem kunnen merken dat hij nog geen rust heeft in zijn hoofd.
Of als hij al een aantal dagen achter elkaar er meer dan twee uur over heeft gedaan om in slaap te komen.

Wij geven het ongeveer een half uur tot drie kwartier voor het naar bed gaan. Dan valt hij binnen een half uur in slaap.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Ervaring melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 00:49

Is er een speekseltest gedaan? Je moet namelijk wel eerst weten of het überhaupt zin heeft om het te slikken en zo ja in welke dosering en op welk tijdstip. Inmiddels is uit diverse onderzoeken gebleken dat melatonine niet zo onschuldig is als het lijkt.

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 01:35

We hebben allemaal ervaring met melatonine want ons lichaam maakt dit hormoon op natuurlijke wijze aan in onze pijnappelklier, mits we er voor zorgen dat we op tijd afscheid nemen van fel (blauw) licht dat door onze hersenen wordt geïnterpreteerd als daglicht. Onze schermen (o.a. computer, TV, telefoon & tablet) hebben hier veel invloed op.

Als supplement werkt het prima om bijvoorbeeld de gevolgen van een jetlag te overkomen, en voor mij persoonlijk werkt het als een kalmerend middel dat helpt om in slaap te komen. Maar het permanent doorslikken van melatonine vind ik geen goed idee omdat dit de natuurlijke aanmaak verstoort. Het is beter om te kijken naar de oorzaken van de slaapproblemen dan deze met het slikken van melatonine proberen op te lossen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110656
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaring melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 01:43

Ik heb ervaring met hele hoge dosis melatonine maar bij mij werkt het helaas onvoldoende.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 06:41

Rawr schreef:
We hebben allemaal ervaring met melatonine want ons lichaam maakt dit hormoon op natuurlijke wijze aan in onze pijnappelklier, mits we er voor zorgen dat we op tijd afscheid nemen van fel (blauw) licht dat door onze hersenen wordt geïnterpreteerd als daglicht. Onze schermen (o.a. computer, TV, telefoon & tablet) hebben hier veel invloed op.

Als supplement werkt het prima om bijvoorbeeld de gevolgen van een jetlag te overkomen, en voor mij persoonlijk werkt het als een kalmerend middel dat helpt om in slaap te komen. Maar het permanent doorslikken van melatonine vind ik geen goed idee omdat dit de natuurlijke aanmaak verstoort. Het is beter om te kijken naar de oorzaken van de slaapproblemen dan deze met het slikken van melatonine proberen op te lossen.

Niet iedereen maakt dit van nature aan. Zijn mensen waarbij dit verstoort is.

Ik weet dat er in NZ speciale nachtmelk gewonnen wordt waarbij het melatonine gehalte in die melk hoger is en dus ook speciaal voor slaapproblemen gepromoot wordt. Helaas is dat van een Chinees bedrijf en wordt het ook alleen in China verkocht. Maar je zou eens kunnen kijken in de supermarkten of je iets in die richting kunt vinden? Was er ook geen dreumes slaap melk of zoiets?

Verder totaal geen ervaring.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ervaring melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:53

Ik denk dat er beter eerst getest kan worden of je zoontje zelf een goede melatonine curve heeft. Dat testen ze oa gewoon bij een reguliere slaappoli in het ziekenhuis (zoals oa Gelderse vallei in Ede).

thequeensmum
Berichten: 3519
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Ervaring melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:33

Waarom zou je melk nemen met een hoger gehalte aan melatonine als je het ook gewoon kan kopen?
Mijn kleindochter van 6 sliep ook een periode heel moeilijk. Melatonine durfde haar moeder niet te geven, dit door de toch wel negatieve berichtgeving in de media en een uitzending van Ik meen Kassa of Radar waarin de nadelen werden belicht.
Op mijn advies is ze begonnen met het geven van een vit D tabletje. Werd mijn kleindochter gepresenteerd als slaappil. Vanaf dag 1 sliep ze als een roosje, was bij haar dus psychisch blijkbaar.

Anoniem

Re: Ervaring melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:52

Ik heb het ook wel gebruikt, maar moest steeds meer nemen om fatsoenlijk te slapen. Ik ben overgestapt naar wietolie. Als ik denk slecht in slaap te komen, of veel pijn heb, dan neem ik dat.

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaring melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:56

Wij! Onze zoon ook diagnose ook zelf gaan uitproberen en echt ik zeg probeer het uit. Het was hier een verademing niet meer vol wakker worden in zijn hoofd.

Tussendoor nog geprobeerd af te bouwen of te stoppen maar dat st merken wij en hij ook (hij bijna 9 dus kan al goed nu zelf aanvoelen etc)

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Ervaring melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 23:03

Iedereen bedankt voor de ervaringen en tips.

We zijn nu dag 3 dat hij het neemt en het kan toeval zijn en hoop dat het blijft duren maar hij slaapt nu rond 19.30u in plaats van pas om middernacht.

Hij weet trouwens niet dat hij dit neemt of waarom, hij stelt er zich geen vragen bij. Ik los het poeder op in beetje water en doe het in een spuitje en die neemt hij zelf in.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaring melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 23:12

Wat fijn dat het lijkt te helpen!
Moet je het blijven geven of ook om het patroon te doorbreken en over een tijdje stoppen?

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaring melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 00:59

Meestal zeker bij kindjes met autisme /adhd (wat ik weet) is dit blijvend. Zei maken dit niet tot te weinig vanuit eigen lichaam aan.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Ervaring melatonine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 08:46

We moeten nog terugnaar kinderpsychiater om het effect te bespreken maar denk zelf ook dat dit voor wat langere tijd is.