Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ibbel

Berichten: 49067
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 13:51

fiehie schreef:
Ik vind dat er voornamelijk nog gereageerd wordt met feiten en soms zijn die nu eenmaal niet lief ...


Hmm. De feiten zijn als volgt:

iemand is zwanger waarbij het kind grote risico's op een ernstige ziekte of sterfte loopt.
hierop kan getest worden.
hierna kan - in ieder geval in NL - tot een late abortus worden overgegaan.

Meer feiten zijn er niet, en ik lees eigenlijk vooral veroordelingen. Je afvragen waarom iemand een in andermans ogen 'dom' besluit neemt, is geen feit. Dat is een mening en een veroordeling.

TS: er is maar één ding dat je kunt doen en dat is na de testen een besluit nemen. Als dat besluit abortus is omdat de testen hebben aangetoond dat je een ziek kind draagt, dan kun je zo nodig naar NL uitwijken, maar als ik het zo lees kun je dan alsnog ook in België terecht.



Ibbel

Berichten: 49067
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:20

Ik begin eigenlijk te denken dat TS zich gewoon rot geschrokken is toen ze er achter kwam dat testen pas met 12 weken kan, en dat abortus dan normaalgesproken in België niet meer kan.

Er zijn zát stellen die op de normale wijze zwanger (willen) worden en (moeten) testen omdat ze weten dat er een erfelijke aandoening in het spel is, waarbij dan ook (late) abortus vanaf het begin wordt meegenomen in het besluit. In die zin is TS echt geen uitzondering. In NL is echter vanaf het begin aan duidelijk dat late abortus een optie is, dat is/was in België iets anders.

Hopelijk weet TS nu dat een besluit tot abortus ook in België dus gewoon tot ná het testen kan worden uitgesteld. Haar dilemma en reden om dit topic te openen lag - denk ik - in het probleem dat ze dacht dat ze eventueel zou moeten aborteren zónder te weten of het een gezond embryo was.

Verder heeft ze ook een verhoogde kans op een miskraam, dus misschien staat ze uiteindelijk helemáál niet meer voor de keuze.

Ibbel

Berichten: 49067
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:40

Pikkepor schreef:
@elnienjo, dat is dus de vraag die TS zich het beste zelf af kan vragen. Was ze er liever niet geweest?


Dat is een vraag die niet te beantwoorden is. Want zeg je ja, dan betekent dat dus in feite dat je liever dood zou zijn, waarmee je suicidaal zou zijn. Maar iedereen die chronisch ziek is (of dat te vermijden is geweest of niet) zal - neem ik aan tenminste - áltijd zeggen liever gezond te zijn.

En vergeet niet, het gaat niet alleen om eventueel een ziek meisje op de wereld te zetten, maar ook het vermijden een kort / niet-levensvatbaar jongetje op de wereld te zetten

Ibbel

Berichten: 49067
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:02

Sunnda schreef:
Ik ben voorstander van abortus, maar ik dacht dat mensen er bewuster mee omgingen om eerlijk te zijn.


Iedereen die pak 'm beet boven de 30-35 zwanger wil worden (en dat zijn er nog al wat) neemt precies hetzelfde bewuste risico als TS.
De kans op een ziek kind is voor TS groter, maar de afwegingen zijn precies hetzelfde: "als het kind niet goed is (Down voor de meeste 30-plussers) laten we het aborteren". Bij volle verstand en bewustzijn worden dit besluit door vrouwen boven de 35 genomen. En iedereen vindt dit acceptabel.

Zelf heb ik overigens altijd gezegd: als mijn eierstokken pas boven de 35 gaan rammelen dan hebben ze pech gehad, ik ga het risico niet nemen. Mijn eierstokken zijn nooit gaan rammelen, maar ik vraag me af of ik me aan mijn eigen rationele besluit zou hebben gehouden.

Ibbel

Berichten: 49067
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:12

Dat maakt niet uit. De stelling was dat mensen-in-het-algemeen er bewuster mee om zouden gaan. Dat doen ze dus niet - of juist wel.
De kans die je ergens op hebt maakt de keuze die je maakt niet meer of minder bewust.

Ibbel

Berichten: 49067
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:54

Maar je calculeert het risico wél in. En als je dat niet doet/gedaan hebt, mag je dat TS ook niet verwijten.

Ibbel

Berichten: 49067
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:51

Zonder de atoombom hadden we mogelijk nu of allemaal Japans gesproken, of Duits. Dus of die bommen nu zó slecht zijn... :+
Aan de andere kant hadden we dan nu niet Trump gehad.

Goed, en nu weer op topic.

Ibbel

Berichten: 49067
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:26

Het romanticeren van kinderen met Down helpt ook niet veel. Probeer je eens in te leven in hoe ouders van zo'n kind zich moeten voelen tegen de tijd dat zíj 75 zijn, en hun Down kind van rond de 40 nog steeds afhankelijk is van hun...

En ja, ik kén zulke ouders, en de man met Down (die een lichte vorm heeft...)

Ibbel

Berichten: 49067
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bewust zwanger en toch twijfel over abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:18

Dan kun je 'als normaal mens' ook meer kijken en luisteren naar kinderen. Die hebben diezelfde onbevangen blik. Daar hoef je geen mensen levenslang kind voor te laten zijn.

Ibbel

Berichten: 49067
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:55

Dat dieet is voor mij niet zozeer het issue. Maar je geeft een zieke dochter hetzelfde dilemma waar jijzelf aardig mee aan het worstelen bent. Is dat fair? Wil je een kind niet juist tegen dit soort morele en ethische beslissingen beschermen?

Ibbel

Berichten: 49067
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:33

Avalanche81 schreef:
Ibbel schreef:
Dat dieet is voor mij niet zozeer het issue. Maar je geeft een zieke dochter hetzelfde dilemma waar jijzelf aardig mee aan het worstelen bent. Is dat fair? Wil je een kind niet juist tegen dit soort morele en ethische beslissingen beschermen?


[MWS] De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

We kunnen er hier verder over?


Sorry, waar verbind ik een waarde aan welk leven dan ook? Ik heb een concrete vraag aan TS, geen academische discussievraag.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Hedi, Bindy73, ingetje3012, Kabayo, Lisewiesje, mariettek, redbutton, stella92, Tara_13, Yipee en 153 bezoekers