Ik moet naar de kaakchirurg...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 13:32

Zojuist te horen gekregen dat ik naar de kaakchirurg moet omdat aan beide kanten onderaan nog verstandskiezen onder het tandvlees zitten, waarbij de rechter waarschijnlijk ligt. Nou heb ik er totaal geen last van, überhaupt is dit de eerste keer dat ik hoor dat daar verstandskiezen zitten.
Maargoed ik ben al panisch voor de tandarts (ik krijg hyperventilatie- en angstaanvallen), laat staan voor zo’n grote operatie bij de kaakchirurg dus ik zit nu zeer in dubio of ik het überhaupt laat doen :+ en als ik het wel laat doen, of dat dan misschien onder algehele narcose is. Links en rechts doen ze met plaatselijke verdoving niet tegelijk natuurlijk.
Kan ik ze laten zitten tot ik er last van krijg (krijg je er überhaupt last van?) of ben ik dan echt de klos.
Graag jullie ervaringen...

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:34

Laat het doen want als je last krijgt ben je fiets en dan moet je nog een tijd wachten. Bij mij is het in een wip gedaan, het valt echt echt echt mee.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:36

Humm, ik zit in hetzelfde schuitje. Toch maar bellen voor een afspraak dus begrijp ik….

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:36

Ik heb ze laten zitten, maar dit was in overleg en n.a.v. gemaakte foto's waarin te zien was dat ze niet tegen de wortels van mijn andere kiezen aanlagen oid.

Helaas toch last gekregen. Toen moesten ze er (met spoed) uit toen er al 1 ontstoken was.

Geloof me, ik had het liever eerder laten doen...

De ingreep viel reuze mee. Ze hebben bij mij rechts er volledig uitgehaald, dus boven en onder tegelijk. De onderste lag best pittig. Die moesten ze boren. Dat geluid was vooral erg naar. Boven was er zo uit.

Het herstel, sja. Dag 1 is poedersuiker. Ik heb ze s ochtends vroeg laten doen. Vooral de plek waar de ontsteking zat was erg zeurderig. De hele dag niks meer gekund en gewild. De dag erna gewoon rustig wezen paardrijden, dag 3 weer aan het werk. Gewoon voorzichtig met eten. De ontsteking was na een dag of 2 al bijna helemaal weg.

2 weken later terug geweest om de hechtingen te laten verwijderen. (had er 3) eentje loste niet goed op. Verder noooit meer last van gehad. Absoluut de moeite waard geweest ze te laten verwijderen. En neem mijn advies, je kunt ze beter laten doen voor ze ontstoken zijn :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:37

Maak je niet te veel zorgen. Ik heb net een traject van 6 jaar afgesloten bij de kaakchirurg, sta doodsangsten uit maar heb het overleefd!
Leuk is het niet, maar achteraf ben je zo opgelucht dat je het hebt laten doen!
De kaakchirurg ziet iedere dagen mensen met angst. Die weten echt wel hoe ze daar mee om moeten gaan :j

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:39

Apple schreef:
Humm, ik zit in hetzelfde schuitje. Toch maar bellen voor een afspraak dus begrijp ik….


Nee, je kunt wachten tot het ontstoken is.

}>

Ja echt, je wilt ze eruit voor je last krijgt en je weken aan het waterijs en ibuprofen zit. Heb je wel eens gezien hoe een kindje is dat tandjes krijgt? Do not be that child!

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:41

Volgens mijn broertje is het heel anders dan de tandarts en is het zó gebeurd. Hij was met 5 minuten klaar en had alleen een geluid gehoord..

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:42

Sintara schreef:
Volgens mijn broertje is het heel anders dan de tandarts en is het zó gebeurd. Hij was met 5 minuten klaar en had alleen een geluid gehoord..


Het geluid is idd het naarste van de ingreep!

En het moment waarop de verdoving uit werkt, en heel je tong begint te tintelen :+

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:44

Ik heb ook angst voor de tandarts en dus ook de kaakchirurg. Ik laat bv gaatjes altijd zonder verdoving doen, want vind dat enger dan boren :+ Maar toentertijd in een paar maanden tijd alle 4 de verstandskiezen eruit laten halen en viel me alles mee. Had wel m'n toenmalige vriend mee die m'n hand vasthield bij de prikken O:)

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:46

Toevallig heb ik ze gisteren onder algehele narcose laten verwijderen. Alle 4 tegelijk.
Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht dit bij mijn volle positieven te gaan doen. Ben enorm bang bij de tandarts en nog het meest voor spuiten in mijn mond, schiet dan compleet in blinde paniek.

Narcose werd na goedkeuring van de zorgverzekering gewoon vergoed.

Ik had er vooral boven last van maar ze hebben meteen onder meegenomen.
Nu wel een enorm dik gezicht en eten is eigenlijk onmogelijk dus bereid je voor op veel vloeibaar spul.

Pijn valt me reuze mee naar slik wel heel de dag ibuprofen in combinatie met paracetamol. Vooral de kaakspieren doen erg zeer maar van mijn kiezen weinig last. Dus wat dat betreft valt het me mee, leuk is wel anders :j

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:47

Als je last krijgt vervloek je jezelf dat je niet eerder wat hebt gedaan dus ga maar gewoon.
‘Kaakchirurg’ klinkt groter dan het is. En de behandeling die jij moet is zeker geen grote operatie maar een routinehandeling. Ik vond t meevallen.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:51

Algemene narcose zou ik dus nooit durven. Dat is voor de rest van je lijf zoveel belastender dan plaatselijke.

Ibu+paracetamol is idd een super combi. versterkt elkaar ook. Helaas kan ik max 2 dagen ibu gebruiken, daarna trekt mijn maag het niet meer.

Shona_
Berichten: 721
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:51

Hier ook een enorme angsthaas! Ik ga altijd trouw naar de tandarts, omdat ik weet dat niet gaan meer ellende veroorzaakt, maar anders.. Ik laat alles zonder verdoving doen want daar kan ik helemaal niet tegen.

Bij de kaakchirurg moest ik wel verdoving (was zeiknat van het zweet) maar echt, het is zo gepiept! Het enigste nare eraan vond ik het geluid. Voor de kaakchirurg is het routine en die beste meneer of mevrouw krijgt veel meer angstige mensen over de vloer, die weten daar wel mee om te gaan :)

Dus ik zeg: gauw gaan, als je er ooit wel last van krijgt, ben je verder de pineut! Veel succes lotgenoot ;)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:55

Uitzondering steekt dan ook maar vingertje op :D
Ik heb ze ook onder het tandvlees zitten. 3 stuks. Eéntje is erdoorheen gepiept.

Ik heb er nooit iets laten aan doen en tot nu toe niks last van gehad :=

En ik ben al een ouwe taart zo langzamerhand :+

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:57

Het ligt er ook aan hoe ze onder het tandvlees zitten.
De mijn lagen dwars op de kiezen ervoor en dat is best problematisch als ze besluiten door te groeien.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:00

Als de tandarts aangeeft dat het goed is om ze eruit te laten halen? Doen.

Ik heb ook gevraagd toendertijd of het onder algehele narcose mocht, maar de kaakchirurg gaf aan dat dat alleen wordt vergoed bij een medische indicatie. Dat doen ze niet zomaar. Anders moet je dik 1000 euro lappen.

Oortjes in, muziek hard aan, dan hoor je het geluid niet zo.. En de verdovingen vielen me ook wel mee. Vaak word je bang door alle verhalen maar ondanks mijn naaldenfobie was het zo gedaan.

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:03

Ik was ook doodsbang om mijn verstandskiezen eruit te laten halen. Heb het dan wel bij de tandarts laten doen, ik lag te trillen als een rietje maar het is me echt 100% meegevallen! De pijn daarna is wel wat minder fijn, maar ook goed te behappen (mijn pijngrens is zeer laag).

Bij de kaakchirurg lijkt het me nog fijner eigenlijk. Ik zou ze er absoluut uit laten halen, aangezien het niet voor niets aangegeven wordt! En inderdaad beter dan pas daarna als het al ontstoken is en het dus helemaal ellende wordt. Snap dat het waardeloos is, maar gewoon doen!!

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:04

Ik ben toen ik klein was een keer naar de kaakchirurg geweest omdat ik een enorme ontsteking had, ik heb daar zitten overgeven en huilen, ik vond het zo eng. Uiteindelijk kreeg ik verdoving en begon de kaakchirurg te praten over Tom & Jerry :Y) De prik vond ik al eng, maar daarna voelde ik niks meer! Toen zei hij dat ze moesten hechten en begon ik te gillen :') Maar ook daar voelde ik niks van! Voor zo ver ik weet hebben ze daar nog een sterkere verdoving.

Ze hebben daar genoeg ervaring met bange mensen, dat zei hij toen ook tegen mijn moeder. Ze weten wat ze moeten doen :j

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:06

Ik heb ze geen een van allen meer, allemaal laten trekken.
De verdoving is niet heel prettig (welke wel?) maar de rest is niet heel spannend. Zou het zeker op tijd laten doen!
Ik heb het in het ziekenhuis laten doen.

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:12

Vorig jaar heb ik ook alle vier mijn verstandskiezen laten trekken. Het klinkt allemaal veel enger dan het is. Ze zijn maar heel even bezig om ze te trekken en je voelt er vrijwel niets van.

Als de verdoving is uitgewerkt voel je wel wat pijn, maar ik had hele goede pijnstilling voorgeschreven gekregen en dat verlichtte alles heel erg!

Je moet het even plannen in week waar je geen plannen hebt, want je kaak kan wel dik worden. Ik zou het zo snel mogelijk plannen en dan ben je er ook snel vanaf! Succes!

Seraphia
Berichten: 272
Geregistreerd: 07-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:15

Ik heb een trauma bij de tandarts opgelopen dus de kaakchirurg was voor mijn gevoel ook een no-go. Tot dus rechtsonder door wilde komen en dit niet kon omdat ie onder een andere kies lag en ik heb dat geweten ook. :') Ondanks mijn trauma had ik al een afspraak staan voor toen over 3 weken (eerder kon gewoon niet en onder volledige narcose stond een wachtlijst van 3 maanden want ook ik wilde eerst onder volledige narcose). Ik heb de hele nacht met kloppende pijn gezeten, 2 uurtjes geslapen nadat ik met zout gespoeld had en de ochtend gelijk gebeld en kon toen tussendoor terecht.

Doodsbang, huilen, paniekaanval, zweten, gillen, trillen maar ik stond met 5 minuten weer buiten. :') Achteraf moest links er ook uit, met veel tegenzin een afspraak gemaakt maar ook toen was ik weer met 5 minuten buiten terwijl als ik een gaatje heb er gerust drie kwartier aan vooraf gaat om moed te verzamelen en überhaupt naar binnen te stappen. :') Het heeft dus echt reuze meegevallen! Of ik het zo weer zou doen met boven? Nee. _O- (En dat zeg ik nu lekker, wacht maar tot die door willen komen en net zoveel pijn gaan veroorzaken als onder lol). Ik zou in ieder geval niet wachten tot het pijn gaat doen, ik was zelf zo eigenwijs en ik heb er echt zwaar spijt van. :)

Marieke_963

Berichten: 364
Geregistreerd: 04-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:15

Ik zou het ook zeker nu laten doen! Zelf ook echt geen fan van de tandarts (en dus al helemaal niet van de kaakchirurg), maar ben achteraf blij dat ik het bij de kaakchirurg moest laten doen, daar is dit echt een routinebehandeling dus ze weten echt precies wat ze doen! Het enige nare is het geluid als ze in je bot moeten gaan boren, maar verder voel je daar door de verdoving ook echt helemaal niks van. Je kan het beter nu laten doen dan tegen de tijd dat het gaat ontsteken.. ;)
Ik heb het trouwens ook gewoon in een 'normale' week laten doen, moest die ochtend erna ook een presentatie geven, en afgezien van het feit dat mn wang wat rond en blauw was ging dat gewoon prima. Gewoon je pijnstilling goed slikken en een paar dagen flink wat vloeibaar voedsel eten, dan kom je de tijd wel door haha
Laatst bijgewerkt door Marieke_963 op 05-04-19 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:16

Mijn dochter (15jr) heeft ze deze week alle vier laten verwijderen (moest van de orthodontist). Onder volledige narcose en het is haar alles meegevallen terwijl ze er enorm tegenop zag. Alleen de tweede dag is ze flink beroerd geweest maar dat kwam waarschijnlijk door de ibuprofen, blijkbaar kan ze daar niet goed tegen. Dag 2 is ze ook al gaan afbouwen met de paracetamol. Wondpijn viel ook erg mee, voornamelijk last van de kaakspieren.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:19

upendo schreef:
Als de tandarts aangeeft dat het goed is om ze eruit te laten halen? Doen.


Nee, alleen laten doen als de kaakchirurg dat zegt. Mijn man kreeg van de TA steeds te horen dat ze eruit moesten. Hij dus naar de kaakchirurg. Die stond verbaast te kijken: heb je er last van? Nee, nou dan lekker laten zitten.

Bij ondergetekende moesten ze er wel uit, maar ze waren half uitgegroeid en eentje haakte onder een andere kies. Het waren er gelukkig maar 3. :Y)

Ik voelde me bij de kaakchirurg erg op mijn gemak. (meer dan bij de TA)

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:20

Ik heb een aantal jaar geleden alle 4 mijn verstandskiezen moeten laten verwijderen bij de kaakchirurg. Toen hij ging verdoven heb ik mijn ogen dichtgedaan, en de naaldjes zelf zijn zo dun die voelde ik haast niet.
Even later werd mijn mond helemaal doof en ging de chirurg aan het werk. Ik hoorde veel geknars en voelde druk op mijn kaak, maar heb geen pijn gevoeld. Een kwartiertje later stond ik weer buiten.

Het is even spannend, maar dat zijn de chirurgen gewend en hij/zij zal je op je gemak stellen. Daarna lekker aan de ibuprofen en paracetamol en voor je het weet zijn de gaten geheeld en merk je er niets meer van.
Echt, ik zou het zo weer doen. Succes!