Gebarentaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 23:45

xTiffani schreef:
Ik kan gebarentaal, mijn ouders zijn allebei doof geboren.

Ik heb het dus als kind geleerd en kon eerder gebarentaal dan praten, ik ben zelf gewoon horend.

Mijn gebarentaal zal inmiddels wel wat anders zijn omdat gebaren wel eens veranderen en ik het van mijn ouders heb geleerd en dit niet altijd klopt met "officieel" gebarentaal.


Wat interessant! Heb je er als horende vroeger 'last' van gehad? Dat je gebarentaal beter ontwikkeld was dan nederlandse spraak? Wat je ook vaak ziet met kleine kinderen die tweetalig worden opgevoed. En hoe wisten jouw ouders dat je als klein kind goed sprak? Ben heel benieuwd :D

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 01:08

ierusju schreef:
xTiffani schreef:
Ik kan gebarentaal, mijn ouders zijn allebei doof geboren.

Ik heb het dus als kind geleerd en kon eerder gebarentaal dan praten, ik ben zelf gewoon horend.

Mijn gebarentaal zal inmiddels wel wat anders zijn omdat gebaren wel eens veranderen en ik het van mijn ouders heb geleerd en dit niet altijd klopt met "officieel" gebarentaal.


Wat interessant! Heb je er als horende vroeger 'last' van gehad? Dat je gebarentaal beter ontwikkeld was dan nederlandse spraak? Wat je ook vaak ziet met kleine kinderen die tweetalig worden opgevoed. En hoe wisten jouw ouders dat je als klein kind goed sprak? Ben heel benieuwd :D


Ik sprak dus niet veel als kind, pas zodra ik naar school ging met 4 jaar heb ik goed leren praten. Ik had ook nog oma's en opa's die gewoon horend waren. Ik geloof dat ik wel wat slechter sprak op de basisschool (tot groep 5 ofso) maar heb er nooit last van gehad want ik herinner mij er niks van. Mijn broer noemde dit eens, hij heeft er zelf ook geen last van gehad.

Mijn ouders zelf wisten het dus niet, maar hoorde het via familie. Desondanks las mijn moeder mij wel altijd verhaaltjes voor etc. :D

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Gebarentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 16:45

Wat interessant. Dat hoor je ook wel vaker met kinderen die tweetalig opgevoed worden. Dat 1 taal beter ontwikkeld is, en dat het zich rechttrekt wanneer de kinderen naar school gaan.

jibberjabber

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Re: Gebarentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:04

Mag/kan ik nog aanhaken ? Het staat al jaren op mijn bucketlijstje om gebarentaal te leren.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Gebarentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 17:31

Ja tuurlijk mag dat! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd :D
Als je in de groepsapp wilt, moet je even een pb sturen met je nummer :)

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Re: Gebarentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:22

Ik kan ook gebarentaal. Werk in de gehandicaptenzorg, en gebruik daar ondersteunende gebarentaal. Maar heb 3 cursussen gevolgd met de gewone gebarentaal. Ik wil ook wel graag in de groepsapp, ik stuur je een pb.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gebarentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:27

Ik heb een tijdje gegoogeld maar kan niks vinden wat gratis is. Wat ik eigenlijk best vals vind :+ Ik ben slechthorend en hoor prima genoeg om te functioneren, maar stel mn gehoor zou opeens flink achteruit gaan.. Moet ik eerst geld neer leggen om weer mee te draaien in de maatschappij.

Nayan

Berichten: 317
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Gebarentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:47

Wat een leuk topic, ik wil ook al een hele tijd graag gebarentaal leren. Ik ben een half jaar geleden begonnen met Spaans en wil dat eerst goed onder de knie hebben.. Ik merk daarbij namelijk wel dat er dagelijks even tijd aan besteden gewoon het meest effectief is (ook al is het maar tien minuten) en ik heb geen zin om dagelijks twee talen te moeten oefenen. Dus nog een tijdje wachten, misschien doe ik volgend jaar mee :-)

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Gebarentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:51

Hoi! Ik kom me hier ook melden, het lijkt me erg interessant om gebarentaal te leren :)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:01

thirteenn schreef:
Ik heb een tijdje gegoogeld maar kan niks vinden wat gratis is. Wat ik eigenlijk best vals vind :+ Ik ben slechthorend en hoor prima genoeg om te functioneren, maar stel mn gehoor zou opeens flink achteruit gaan.. Moet ik eerst geld neer leggen om weer mee te draaien in de maatschappij.

Hier kun je wel gratis losse gebaren leren: https://www.lerengebaren.nl/gebarenwoordenboek/

Die gebarenchallenge is wel echt waar voor je geld hoor. Naast het leren van gebaren ook veel tips over en voor doven/slechthorenden. En dan doe ik het nog voor de lol, waardoor ik waarschijnlijk minder oppik dan wanneer je er 100% voor gaat.

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:57

De gebarenchallenge is vandaag begonnen *\o/*

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Gebarentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 19:33

Ben vandaga de tijd gehad om het filmpje te kijken. Ik vind dat Bianca het echt heel leuk en enthausiast doet. Ik heb er iig zin in om van alles te leren :D

Kaatje64
Berichten: 548
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Het mooiste durpie van N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:41

Mijn man en ik gebruiken ook gebarentaal (meer ondersteunend). Manlief is goed horend geboren en toen hij 1 jaar en 3 maanden oud was, kreeg hij een hersenvliesontsteking waardoor hij doof is geworden. Ik ben vanaf mijn geboorte zwaar slechthorend. Nu hebben wij ruim 10 jaar beiden een CI (cochleair implantaat) waardoor wij weer wat beter kunnen horen. Toch gebruiken wij regelmatig ondersteunend gebarentaal, omdat dit veel makkelijker is.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:02

Ik ken het ABC en enkele gabaren.

Nayan

Berichten: 317
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:00

Voor wie de gebarenchallenge doet: ik ben heel benieuwd hoe het bevalt, hebben jullie een update? En hoeveel tijd ben je er gemiddeld (wekelijks, dagelijks?) aan kwijt?

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:05

Nayan schreef:
Voor wie de gebarenchallenge doet: ik ben heel benieuwd hoe het bevalt, hebben jullie een update? En hoeveel tijd ben je er gemiddeld (wekelijks, dagelijks?) aan kwijt?

Ik vind het superleuk! Ze doet het echt goed. Het zijn duidelijke filmpjes waarbij het gebaar ook wordt gekoppeld aan een handvorm waarbij ze goed uitlegt hoe je het gebaar moet maken. Daarna herhaalt ze het gebaar nog een keer en soms nog een paar keer verderop in het filmpje. Dat is heel fijn, want van herhaling leert men.
Naast het wekelijkse filmpje (wat ongeveer 15 minuten duurt) heeft ze ook nog een los filmpje met de tien gebaren op een rij (ongeveer 1,5 minuut) en een woordenlijst. Op die manier kun je de woorden ook makkelijk later terugkijken om te oefenen.
Ik vind het heel fijn om te volgen :)

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:19

Geen actief topic meer, maar vroeg me toch af wat jullie van de gebarenchallenge vonden?
Zijn er hier ook mensen die via een andere weg gebarentaal hebben geleerd? (loi,kentalis enz)
Ik wil leren gebaren, maar weet nog niet zo goed welke manier bij me past om het te leren.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Gebarentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:36

Hee Wat leuk!

Is alweer even geleden. Heb dit jaar niet de gebaren challenge gedaan. Maar ben wel sinds 5 weken bezig met een cursus! Die duurt 10 weken dus zit volop elke dag te oefenen.

Geen ervaring met Loi. Denk als je via hun leert dat je het net zo goed alleen alvast heel veel op kan doen door woorden op te zoeken, het gebaar van de dag te volgen en filmpjes te kijken.

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Gebarentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:47

Ik heb het via een minor aan de HU geleerd maar heb laatst een app gevonden met ontzettend veel gebaren erop.
Kindergebaren is er één, gebaard door kinderen maar staat niet super veel op. Ik vind zelf NGC completer.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 00:16

Ik schop dit topic even omhoog. Heeft iemand toevallig het van dale woordenboek gebarentaal liggen die je niet meer nodig hebt ? :)

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Gebarentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 01:06

Mijn zus is tolk gebarentaal. Ze heeft daar een opleiding voor gevolgd en werkt nu fulltime als tolk. Ze vind het erg leuk om te doen en heel divers omdat ze voor allerlei opdrachten gevraagd word.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:47

Ik heb me zojuist opgegeven voor de GebarenChallenge van 2021.
Het lijkt me heel leuk om zo te leren communiceren.
Toen ben ik gaan kijken op Bokt en vond dit topic.

Hoe vonden jullie het? Was het de moeite waard? Is jullie app-groepje nog in leven?
Zijn er nog meer Bokkers die in 2021 aan deze Challenge beginnen?
Ik ben benieuwd!

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Gebarentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:49

Ik stuur je een pb :D Ik heb nog wel een groep!

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:08

Amado7 schreef:
Ik stuur je een pb :D Ik heb nog wel een groep!


Like :=

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Gebarentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:16

:D