Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:59

Dit gaat vast mensen tegen de borst stuiten, maar ik drink om het effect van alcohol :+ Dus op feestjes waar iedereen een beetje tipsy raakt doe ik graag mee. Daarbuiten drink ik - vaak tot ongenoegen van anderen - niet.

Een maand verplicht zonder alcohol zou ik doen als ik merk dat een alcoholisch drankje automatisme is geworden en ik daar vanaf zou willen :) Voor mijzelf zie ik er geen meerwaarde in. Ik kan prima de alcohol laten staan als ik er geen zin in heb en doe dat soms ook meerdere weken/maanden.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:01

Ik heb van mijn 16de tot 18de best wel wat gedronken bij het uitgaan, maar sindsdien niet veel meer. 7 jaar geleden wilde we zwanger dus toen helemaal niets meer gedronken, 1,5 laten waren we zwanger en daarna erg lang borstvoeding gegeven dus ook niet gedronken. In het afgelopen jaar kom ik op 1 glas baileys en 2 slokken (niet te pruimen) champagne met oud en nieuw.

Ik vind alcohol best lekker, zeker kleurtjes of een mix drankje, maar ik drink net zo lief een colaatje of een ijsthee.

Mijn vader heeft jarenlang 2 biertjes gedronken op werkdagen en in het weekend vaak wel wat meer. Ook als hij nog moest rijden dronk hij wel 2 biertjes. Inmiddels drinkt hij niet meer als hij moet rijden en drinkt hij niet meer elke dag een biertje. Mijn opa is overleden toen mijn vader 18 was vanwege alcohol, mijn vader is dus ook wel verslavingsgevoelig.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:04

Ik drink alleen in het weekend, soms drink ik heel de week niet. Doordeweeks sowieso niet of ik moet doordeweeks een hapje gaan eten of terrasje pakken. Ook dan is het niet meer dan 1 wijntje.

Dus ik vind een maand geen alcohol drinken niet echt de moeite. :o Ik zou het wel kunnen doen maar daar bespaar ik dan hooguit 5 glazen wijn mee en dat vind ik de moeite niet echt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:09

Ik ga Er in Januarie net zo mee om als de rest van het jaar : als ik zin heb in een biertje of Wijntje pak ik dat gewoon
Maar ik drink net zo makkelijk niet als wel Na oud en nieuw nog geen druppel alcohol op bijvoorbeeld en kan best dat ik de komende weken ook niks drink
En dan een week waar ik drie keer wel dat wijntje/biertje pak

Op het moment dat de noodzaak bestaat dat ik bewust een maand niks wil aanraken en me serieus afvraag of me dat wel gaat lukken , dan denk ik dat het tijd word voor de AA :+

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:15

Ik vind het heerlijk om een wijntje te drinken.
En op vakanties wil ik bijna wel elke dag een wijntje drinken.

Thuis liever niet en komen er ook echt weken voor dat ik het niet doe.
Maar waarom zou ik een maand niet mogen drinken. Als ik het mezelf opleg, zou ik er geen moeite mee hebben. Ik zie alleen niet in waarom ik het zou moeten doen.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:19

Ik heb echt wel jaren ieder weekend (veel) gedronken... ik begon al op m’n 14/15 met zo nu en dan (omdat het spannend was om te ontdekken) en vanaf m’n 16e tot ong 28 echt wel ieder weekend 1 of 2 dagen flink drinken. Waarom? Omdat we gezellig in de kroeg stonden en ik de kroeg niet zo gezellig vind als enige nuchtere persoon. Ik heb het uitgeprobeerd en dat vond ik dus echt niks.
Pas toen ik zwanger raakte ben ik helemaal gestopt met drinken. En nu nog drink ik echt sporadisch. Naar de kroeg of uit ga ik sowieso al niet, hooguit 2 of 3 keer per jaar. Met avondeten dronk ik al niets, dus dat is niet veranderd.
Behalve met de kermis hier in het dorp...dan ga ik echt los.

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:21

Selka schreef:
Waarom drink jij dan toch nog zo veel jeetje77? Het is misschien niet veel in de zin van - iedere dag dronken - maar wel alsnog wekelijkse consumptie van meerdere drankjes.


Ik geloof dat wij elkaar hier verkeerd begrijpen. Ik drink zeker niet ieder week meerdere drankjes. Soms één dag in het wknd, soms ook niet. Gemiddeld 3 in een wknd, getekend vanaf vrijdagavond. Maar soms ook helemaal niet.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:23

Ah ik heb je post nog eens teruggelezen en ik had - hooguit - gemist. Mijn excuses.

Maar dan ben ik nog wel geïnteresseerd waarom je überhaupt nog drinkt. Ben je dan niet extreem afgeknapt op alcohol door je werk?

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:29

Selka schreef:
Ah ik heb je post nog eens teruggelezen en ik had - hooguit - gemist. Mijn excuses.

Maar dan ben ik nog wel geïnteresseerd waarom je überhaupt nog drinkt. Ben je dan niet extreem afgeknapt op alcohol door je werk?


Heeft niks, vragen staat vrij.

Op je 2e vraag. Daar kan ik je nog niet zo goed een antwoord op geven. Behalve dat ik nog niet helemaal afstand kan nemen van iets wat ik soms wel lekker vind. Maar waarbij ik absoluut maat houd. Ik heb ook vroeger nooit gedronken om dronken te worden. Of om dingen te verdringen, zoals dat bij mijn clienten wel is.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:45

Kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst iets heb gedronken dus nee ik snap die behoefte ernaar ook echt niet
Weet je hoeveel calorieën er in alcohol zit? Dat schuif ik liever naar binnen in de vorm van lekker eten :D _O-

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:49

jeetje77, dat begrijp ik. Bedankt voor je antwoord :)

Van, HA ik zeg altijd: I don't like to liquify my calories.. en dat zie je ook wel terug :') :')

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:50

Ik ken mensen die om 1 uur het eerste witte wijntje uit hun kartonnen vaatje tapten en aan het eind van de avond kwam de rode wijn tevoorschijn. Dronken het als limo.
En daar werd totaal niet over drankgebruik gesproken. Werd normaal gevonden.

Ik drink zelf nauwelijks. Paar wijntjes of soms een cidertje, omdat ik het lekker vind. Maar ik zou nu ook kunnen stoppen en niet meer beginnen. Ik hou van zoet drinken, dus als je er soms eens een blikkie Fernandes voor mikt maak je me net zo gelukkig. :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:57

xIrlijn schreef:
Dit gaat vast mensen tegen de borst stuiten, maar ik drink om het effect van alcohol :+ Dus op feestjes waar iedereen een beetje tipsy raakt doe ik graag mee. Daarbuiten drink ik - vaak tot ongenoegen van anderen - niet.

Niet gek toch. :) Ik heb ook zo mijn feestjes waar het flink tanken is om om 5u naar buiten te rollen :z Maar zeker niet elk weekend, zonde van mijn geld :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:58

upendo schreef:
Ik ken mensen die om 1 uur het eerste witte wijntje uit hun kartonnen vaatje tapten en aan het eind van de avond kwam de rode wijn tevoorschijn. Dronken het als limo.
En daar werd totaal niet over drankgebruik gesproken. Werd normaal gevonden.


Die kende ik ook. Vanaf 11 uur 's ochtends was het biertjestijd. en dat ging door tot 's avonds laat. Ze stapten ook rustig zo de auto in en de trailer werd er dan ook nog aan gehangen!
Het rare was dat ze totaal niet dronken leken. Kan dat gewenning zijn?
Inmiddels zijn ze beiden overleden trouwens, oa aan leverziekten door overmatig alcoholgebruik.

Op maneges verbaas ik me er ook wel eens over. Eerst een paar uur aan de bar hangen en dan op het paard stappen.
En dan vervolgens nog naar huis gaan met de auto!
Echt bizar.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:59

Cayenne schreef:
upendo schreef:
Ik ken mensen die om 1 uur het eerste witte wijntje uit hun kartonnen vaatje tapten en aan het eind van de avond kwam de rode wijn tevoorschijn. Dronken het als limo.
En daar werd totaal niet over drankgebruik gesproken. Werd normaal gevonden.


Die kende ik ook. Vanaf 11 uur 's ochtends was het biertjestijd. en dat ging door tot 's avonds laat. Ze stapten ook rustig zo de auto in.
Het rare was dat ze totaal niet dronken leken. Kan dat gewenning zijn?
Inmiddels zijn ze beiden overleden trouwens, oa aan leverziekten door overmatig alcoholgebruik.


Ja natuurlijk is dat gewenning.
Je hebt steeds meer van iets nodig om hetzelfde effect te ondervinden.

debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:07

Ik doe er ook aan mee om meerdere redenen. De laatste maanden ben ik meer gaan drinken, bijna dagelijks. Ik drink eigenlijk alleen wijnsoorten, echt omdat ik ontzettend kan genieten van vooral een goede rode wijn. Om uit de gewoonte flow te komen doe ik hier aan mee, ook omdat ik buiten de 45 uur per week die ik op het werk vertoef, 3 a 4 keer per week paardrijd, en krachttraining weer aan het oppakken ben en dat niet samengaat met veel alcohol. Daarbij wil ik niet mijn vader achterna die een alcoholprobleem (gehad) heeft.
Eerlijk gezegd vind ik het lastig op het moment dat er sociale gelegenheden zijn, aangezien iedereen in mijn omgeving toch wel drinkt. En ik ben er ook eerlijk over dat ik het heerlijk vind om een lekkere wijn open te trekken op een moment van ontspanning thuis.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 14:15

Debberley iedereen om me heen drinkt ook. Toch heb ik nooit de behoefte om mee te doen. Hoe "ongezellig" ze me ook vinden. Met water of cola kan ik ook feesten. Sterker nog op festivals geloven ze vaak mijn nuchtere staat niet. Maar ja ben gek van mezelf zeg maar. :+

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:17

Ik drink denk ik 2x per jaar 1 glas hugo hooguit. Helaas als kind negatieve ervaringen gehad met alcoholisme in mijn gezin en familie. Ik irriteer me dan ook mateloos aan mensen die dronken zijn. Voor mijzelf vind ik het ook absoluut niet prettig omdat ik er niet tegen kan de 'controle' kwijt te zijn. Die 2x per jaar dat ik alcohol drink (dat ene glaasje :+ ) is toch vaak op gelegenheden van schoonfamilie. Het liefste zou ik dat ook niet meer doen, misschien toch een goede voornemen.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:23

Ik vind het best schrikbarend om te zien dat mensen een wijntje of een biertje bij het eten zo normaal vinden, laat staan meer dan dat. Ik ben grotendeels alcohol vrij opgevoed, mijn vader nam hooguit af en toe op op een feestje of bij een dinertje een biertje of een glas wijn. Op de festivals waar ik vrijwillig verbaas ik me ook echt over de hoeveelheid alcohol die mensen gebruiken, hoe normaal het is om katjelam rond te lopen als je de volgende ochtend weer gewoon moet werken.

Ik drink dus helemaal niet, en ik vind het een beetje 'sneu' dat mensen een geen alcohol challenge nodig hebben om zichzelf te 'resetten'.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:40

Vjestagirl schreef:
Ik vind het best schrikbarend om te zien dat mensen een wijntje of een biertje bij het eten zo normaal vinden, laat staan meer dan dat. Ik ben grotendeels alcohol vrij opgevoed, mijn vader nam hooguit af en toe op op een feestje of bij een dinertje een biertje of een glas wijn. Op de festivals waar ik vrijwillig verbaas ik me ook echt over de hoeveelheid alcohol die mensen gebruiken, hoe normaal het is om katjelam rond te lopen als je de volgende ochtend weer gewoon moet werken.

Ik drink dus helemaal niet, en ik vind het een beetje 'sneu' dat mensen een geen alcohol challenge nodig hebben om zichzelf te 'resetten'.


Wat is daar sneu aan?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:49

Ik drink ook nooit. Vrienden weten dat en bestellen cola voor me. Laatst hadden ze het erover op de radio en zeiden ze je wilt toch niet de enige zijn met een cola in de kroeg, ik vond dat eigenlijk wel sneu overkomen ja. Voor mij kwam het over als ik moet omdat andere het doen.

Er zijn ook veel mensen die zeggen te drinken omdat ze dan hunzelf durven te zijn, maar dan ben je toch niet jezelf want je gedraagt je dan juist toch anders met alcohol op.

Nikass

Berichten: 16696
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:05

karuna schreef:
Debberley iedereen om me heen drinkt ook. Toch heb ik nooit de behoefte om mee te doen. Hoe "ongezellig" ze me ook vinden. Met water of cola kan ik ook feesten. Sterker nog op festivals geloven ze vaak mijn nuchtere staat niet. Maar ja ben gek van mezelf zeg maar. :+


Maar iedereen gaat daar dus anders mee om. Ik vind je reactie een beetje jammer. In dit topic reageren vooralsnog alleen mensen die alles onder controle (zeggen te) hebben. Als je wil dat er ook mensen posten die er wat minder goed mee om kunnen gaan, dan zou ik een wat meer open houding tonen. Jij hebt nooit de behoefte, een ander misschien wel.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Maand zonder alcohol wie wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:10

Het lijkt een beetje "shaming" van mensen die alcohol drinken te worden.

Vergelijk het met het eten van een gebakje/toetje/ijsje wat je erg lekker vindt, maar waarvan je weet als je daar teveel van neemt dat het slecht is.

En soms moet je na teveel gesnoept/gedronken te hebben even resetten ;-)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:11

Vjestagirl schreef:
Ik vind het best schrikbarend om te zien dat mensen een wijntje of een biertje bij het eten zo normaal vinden, laat staan meer dan dat. Ik ben grotendeels alcohol vrij opgevoed, mijn vader nam hooguit af en toe op op een feestje of bij een dinertje een biertje of een glas wijn. Op de festivals waar ik vrijwillig verbaas ik me ook echt over de hoeveelheid alcohol die mensen gebruiken, hoe normaal het is om katjelam rond te lopen als je de volgende ochtend weer gewoon moet werken.

Ik drink dus helemaal niet, en ik vind het een beetje 'sneu' dat mensen een geen alcohol challenge nodig hebben om zichzelf te 'resetten'.


Ach, mensen hebben ook challenges nodig om suiker te minderen of om minder cola te gaan drinken.
Helaas zitten de gezondste keuzes niet van nature in de mens :+

Ik ben zwanger dus drink nu al 5 maanden geen alcohol. Maar mis het niet, normaal drink ik ongeveer 2x per jaar en nu dus even niet.
Vind geen filet americain een grotere uitdaging :Y)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:12

Thuis drink ik bijna niet, halen het niet in huis.
Soms als we een terrasje pakken neem ik wel een speciaalbiertje, omdat ik dat lekker vindt.

Toen ik 15/16 was ging ik uit en dronk ik wel geregeld. Nog nooit dronken geweest, nog nooit slecht van drank geweest, maar wel geregeld wat gedronken. Toen ik wat serieuzer af ging vallen ben ik gestopt met biertjes halen voor in huis.

Ik stop dus deze maand niet met drinken, want zo vaak drink ik niet.