Vulkaan bij Napels staat op barsten?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Earth

Vulkaan bij Napels staat op barsten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-23 19:23

Ik hoor net van een vriendin dat de vulkaan bij Napels, de Campi Flegrei onrustig is en dat ze in Napels mogelijk een massa-evacuatie voorbereiden. Dat is naar aanleiding van de constant aanhoudende aardbevingen in dit gebied. Het is een zogeheten supervulkaan, dus de gevolgen kunnen immens zijn.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

tamary

Re: Vulkaan bij Napels staat op barsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:16

Beetje rondsnuffelen leert dat dit gebied al sinds april aan het rommelen is op een manier die zorgelijk geacht wordt, maar het is er al periodiek aan het rommelen sinds ong. 1950.
Ook kom ik een artikel tegen dat supervulkaan onzeker is, al maakt dat voor continent Europa niet zo heel veel uit met een bewezen capaciteit van VEI 7 (supervulkaan is VEI 8).
Wat meer hier : https://www.space.com/europes-most-dang ... tists-warn

Ding kan dus ploffen, burpen of weer in slaap sukkelen. Laatste 2 hebben de beste kansen gezien wat andere lang rustige vulkanen doen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:22

Oei! Ik heb recent op Netflix een docu (Earthstorm aflevering 2) gezien hierover. Kan echt serieus grote gevolgen hebben. Ook voor ons in Nederland, ze hadden het over een soort “vulkanische” winter omdat er dan zoveel as in de lucht zit dat het zonlicht niet bij de aarde kan komen.
Heel heftig. Nog meer voor de mensen daar.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:29

Misschien ligt het aan mij en heb ik teveel geschiedenis geleerd. Maar sommige vulkanen die uitbarsten kunnen zorgen dat er veel mensen dood kunnen gaan (door bv het vele as in de lucht). Zou dat ook hier kunnen gebeuren?

Essen roddelt, berken plaagt,
Beuk is koppig, linde klaagt

Een tweeling met als tweeling zus Coco4life

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:35

Wow, wat heftig voor die mensen daar. Ik hoop dat alle mensen en dieren op tijd in veiligheid zullen zijn als de vulkaan echt gaat uitbarsten.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:39

Earth schreef:
Ik hoor net van een vriendin dat de vulkaan bij Napels, de Campi Flegrei onrustig is en dat ze in Napels mogelijk een massa-evacuatie voorbereiden. Dat is naar aanleiding van de constant aanhoudende aardbevingen in dit gebied. Het is een zogeheten supervulkaan, dus de gevolgen kunnen immens zijn.

Ze hebben in die omgeving al sinds jaar en dag een evacuatieplan. Dus dat zegt imo niet zo veel.

Experts schatten de kans klein in. Het grootste gevaar zijn de aardbevingen. De laatste echt grote uitbarsting is 39.000 jaar geleden of zo. De vulkaan wordt al decennia gemonitord. Ik denk dat t wel mee gaat vallen.

*Burp*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:47

Er staan een aantal docu's op yt over vulkaanuitbarstingen in het verleden met wereldwijde gevolgen. The year without summer 1816 Mount Tambora, 1883 Krakatoa (nu ank Krakatoa = kind/dochter van), en eerder eentje die aantal jaar ellende gaf zo 536 AD.
https://www.youtube.com/watch?v=9nJDTR6R7Gc
https://www.youtube.com/watch?v=8q1Ur3Z6dT0

Kansen zijn klein, en dat is maar goed ook. Ik wil niet weten waarom vulkanen aardig rustig zijn de laatste eeuwen, maar zie graag dat het zo blijft.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:51

ElfBeau_067 schreef:
Misschien ligt het aan mij en heb ik teveel geschiedenis geleerd. Maar sommige vulkanen die uitbarsten kunnen zorgen dat er veel mensen dood kunnen gaan (door bv het vele as in de lucht). Zou dat ook hier kunnen gebeuren?

Ramp met de Krakatau in 1883.

Het bestaat.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:54

Jakkes, -O- ik heb daar wel eens iets over gehoord ja. Hard duimen dat als het gebeurd het mee gaat vallen met de gevolgen

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:11

Voor iedere eruptie die de oppervlakte haalt zijn er 9 die het niet halen....

Dan: in vulkanisch gebied rommelt het altijd. Veelal bij vlagen: sysmische activiteit kan heftig zijn, en dan kakt het weer in, oftewel er gebeurd niks.

Het is afwachten

Hier een fb link, een man die uitmuntend veel verstand van vulkanen heeft, en zich doorgaans niet vergist.
Hij heeft nog niets gezegd hierover.
https://www.facebook.com/VolcanesyCienciaHoy

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:20

Ze maken zich vooral zorgen om woningen/gebouwen die het niet zullen houden omdat de grond zoveel omhoog komt. Dat zegt niet per direct dat er een eruptie komt. Die kans is niet zo enorm groot.

Palmera: Die persoon heeft er een kleine 1,5 terug ongeveer iets over gepost, toch?

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:36

Hopenlijk valt het allemaal mee.
tamary schreef:
Beetje rondsnuffelen leert dat dit gebied al sinds april aan het rommelen is op een manier die zorgelijk geacht wordt, maar het is er al periodiek aan het rommelen sinds ong. 1950.
Ook kom ik een artikel tegen dat supervulkaan onzeker is, al maakt dat voor continent Europa niet zo heel veel uit met een bewezen capaciteit van VEI 7 (supervulkaan is VEI 8).
Wat meer hier : https://www.space.com/europes-most-dang ... tists-warn

Ding kan dus ploffen, burpen of weer in slaap sukkelen. Laatste 2 hebben de beste kansen gezien wat andere lang rustige vulkanen doen.

Interessante link! Ik dacht altijd dat een 'supervulkaan' het type vulkaan is zoals Campi Flegrai. Zo'n grote 'vlek' onder het oppervlakte.

Ooit een documentaire gezien over de Campi Flegrei en de Vesuvius. Reuze interessant.. Maar als het mis gaat en er komt een grote uitbarsting... Dan zjn de gevolgen groot.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:46

Celine_Famke schreef:
Ze maken zich vooral zorgen om woningen/gebouwen die het niet zullen houden omdat de grond zoveel omhoog komt. Dat zegt niet per direct dat er een eruptie komt. Die kans is niet zo enorm groot.

Palmera: Die persoon heeft er een kleine 1,5 terug ongeveer iets over gepost, toch?

Ja, hij maakte melding van activiteit en plaatse een link. Die heb ik niet bekeken.

Ik bedoelde meer nu, als reactie op de paniek van nu

Overigens: hoe meer de gromd omhoog komt, hoelanger het hoog blijft staan: zoek dan maar dekking

@Tamary: periodiek rommelem is echt heel normaal. Seismische activiteit komt in golven.
Voorbeeldje: de laatste uitbarsting op La Palma heeft zich 14 jaar voorbereid, o.a te volgen door deze activiteot
Laatst bijgewerkt door Palmera op 06-10-23 23:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:47

Kookaburra, weet je nog welke documentaires dat waren die je gekeken hebt? Lijkt mij ook best interessant om een keer te gaan kijken!

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 00:47

Helaas niet Texas.

Palmera, andere theorie is dat de bodem als spons werkt en bijv. vloeistoffen opslaat. Zoals olie die vanaf de straat de grond in loopt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 23:06

Volgens mij is het nu weer heel erg onrustig in dat gebied.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 07:15

Janneke2 schreef:
ElfBeau_067 schreef:

Ramp met de Krakatau in 1883.

Het bestaat.

Tambora 1815

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 07:52

Pompeii 79 na CR

*Burp*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 08:02

Dat zijn dus vermoedelijk precies de geschiedenislessen waar Elfbeau aan denkt ;)

Ik vermoed dat het grootste risico in moderne tijd is dat er vliegtuigen kunnen zijn die per ongeluk/onverwacht een aswolk invliegen waardoor de motoren uitvallen. Wij hebben nu goede waarschuwingssystemen en filtersystemen waardoor we - als we ons netjes aan de regels houden, zoals binnen blijven, ramen gesloten houden, je kent ze wel - vermoedelijk niet direct in de as en gassen zullen stikken.

Ik kan me een emotioneel verhaal herinneren van een stewardess die ergens in de jaren 80-90 in een vliegtuig zat ergens boven Indonesië (als ik het me goed herinneren) waarvan 3 van de 4 motoren uitgevallen waren door as in de lucht van een vulkaan die in de buurt was uitgebarsten. Dat vliegtuig heeft een duik-/glijvlucht met 6000 meter hoogteverlies gemaakt en de enige reden dat het niet gecrasht is, is dat de piloot continu geprobeerd heeft de motoren te starten, waardoor de as er niet in kon vastkoeken. Eregens op 2000 meter hoogte kreeg hij er weer 2 van de 3 aan de praat.
De stewardess heeft daarna nooit meer durven vliegen.

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 08:48

Dat asverhaal was niet zo heel lang geleden(2010) in IJsland vt. Gevolg was dat de halve wereld moest omvliegen

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 09:10

Sanet schreef:
Oei! Ik heb recent op Netflix een docu (Earthstorm aflevering 2) gezien hierover. Kan echt serieus grote gevolgen hebben. Ook voor ons in Nederland, ze hadden het over een soort “vulkanische” winter omdat er dan zoveel as in de lucht zit dat het zonlicht niet bij de aarde kan komen.

Ik quote mezelf even voor mensen die het interessant vinden :)

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 09:25

Ik volg dit topic even. :) 25 september vliegen we naar Catania en dat vliegveld is de laatste tijd regelmatig dichtgegaan. Nog meer mensen die binnenkort die kant uit vliegen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 09:43

Ibbel schreef:
Dat zijn dus vermoedelijk precies de geschiedenislessen waar Elfbeau aan denkt ;)

Ik vermoed dat het grootste risico in moderne tijd is dat er vliegtuigen kunnen zijn die per ongeluk/onverwacht een aswolk invliegen waardoor de motoren uitvallen. Wij hebben nu goede waarschuwingssystemen en filtersystemen waardoor we - als we ons netjes aan de regels houden, zoals binnen blijven, ramen gesloten houden, je kent ze wel - vermoedelijk niet direct in de as en gassen zullen stikken.

Ik kan me een emotioneel verhaal herinneren van een stewardess die ergens in de jaren 80-90 in een vliegtuig zat ergens boven Indonesië (als ik het me goed herinneren) waarvan 3 van de 4 motoren uitgevallen waren door as in de lucht van een vulkaan die in de buurt was uitgebarsten. Dat vliegtuig heeft een duik-/glijvlucht met 6000 meter hoogteverlies gemaakt en de enige reden dat het niet gecrasht is, is dat de piloot continu geprobeerd heeft de motoren te starten, waardoor de as er niet in kon vastkoeken. Eregens op 2000 meter hoogte kreeg hij er weer 2 van de 3 aan de praat.
De stewardess heeft daarna nooit meer durven vliegen.

Dit is in een meer op comedy gericht programma,
Maar alle 4 de motoren uit van een groot passagiersvliegtuig door vulkanisch as.
Clip is ongeveer 4 minuten, Brits. En de eigenlijke piloot van toen (1982) komt ook even aan t woord.

Maar dit is dus nogal luchthartig, hoewel wel serieus en waargebeurd.

https://youtu.be/uCnE5vymcqg?si=Mhu10Mv1pdrJSKXK

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 10:06

Sanet schreef:
Sanet schreef:

Ik quote mezelf even voor mensen die het interessant vinden :)

Het jaar zonder zomer, 1816

Docu niet gezien maar ik ga dat eens opzoeken :j

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:14

We hebben al vaker koudere zomers gehad door vulkaanuitbarstingen in de wereld, dat is niet nieuw. Ook in mijn leven al. Dat was dan minder intens misschien, maar het was wel kouder.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.