Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz
Earth schreef:Ik hoor net van een vriendin dat de vulkaan bij Napels, de Campi Flegrei onrustig is en dat ze in Napels mogelijk een massa-evacuatie voorbereiden. Dat is naar aanleiding van de constant aanhoudende aardbevingen in dit gebied. Het is een zogeheten supervulkaan, dus de gevolgen kunnen immens zijn.
ElfBeau_067 schreef:Misschien ligt het aan mij en heb ik teveel geschiedenis geleerd. Maar sommige vulkanen die uitbarsten kunnen zorgen dat er veel mensen dood kunnen gaan (door bv het vele as in de lucht). Zou dat ook hier kunnen gebeuren?
tamary schreef:Beetje rondsnuffelen leert dat dit gebied al sinds april aan het rommelen is op een manier die zorgelijk geacht wordt, maar het is er al periodiek aan het rommelen sinds ong. 1950.
Ook kom ik een artikel tegen dat supervulkaan onzeker is, al maakt dat voor continent Europa niet zo heel veel uit met een bewezen capaciteit van VEI 7 (supervulkaan is VEI 8).
Wat meer hier : https://www.space.com/europes-most-dang ... tists-warn
Ding kan dus ploffen, burpen of weer in slaap sukkelen. Laatste 2 hebben de beste kansen gezien wat andere lang rustige vulkanen doen.
Celine_Famke schreef:Ze maken zich vooral zorgen om woningen/gebouwen die het niet zullen houden omdat de grond zoveel omhoog komt. Dat zegt niet per direct dat er een eruptie komt. Die kans is niet zo enorm groot.
Palmera: Die persoon heeft er een kleine 1,5 terug ongeveer iets over gepost, toch?
Janneke2 schreef:ElfBeau_067 schreef:Misschien ligt het aan mij en heb ik teveel geschiedenis geleerd. Maar sommige vulkanen die uitbarsten kunnen zorgen dat er veel mensen dood kunnen gaan (door bv het vele as in de lucht). Zou dat ook hier kunnen gebeuren?
Ramp met de Krakatau in 1883.
Het bestaat.
Sanet schreef:Oei! Ik heb recent op Netflix een docu (Earthstorm aflevering 2) gezien hierover. Kan echt serieus grote gevolgen hebben. Ook voor ons in Nederland, ze hadden het over een soort “vulkanische” winter omdat er dan zoveel as in de lucht zit dat het zonlicht niet bij de aarde kan komen.
Heel heftig. Nog meer voor de mensen daar.
Ibbel schreef:Dat zijn dus vermoedelijk precies de geschiedenislessen waar Elfbeau aan denkt
Ik vermoed dat het grootste risico in moderne tijd is dat er vliegtuigen kunnen zijn die per ongeluk/onverwacht een aswolk invliegen waardoor de motoren uitvallen. Wij hebben nu goede waarschuwingssystemen en filtersystemen waardoor we - als we ons netjes aan de regels houden, zoals binnen blijven, ramen gesloten houden, je kent ze wel - vermoedelijk niet direct in de as en gassen zullen stikken.
Ik kan me een emotioneel verhaal herinneren van een stewardess die ergens in de jaren 80-90 in een vliegtuig zat ergens boven Indonesië (als ik het me goed herinneren) waarvan 3 van de 4 motoren uitgevallen waren door as in de lucht van een vulkaan die in de buurt was uitgebarsten. Dat vliegtuig heeft een duik-/glijvlucht met 6000 meter hoogteverlies gemaakt en de enige reden dat het niet gecrasht is, is dat de piloot continu geprobeerd heeft de motoren te starten, waardoor de as er niet in kon vastkoeken. Eregens op 2000 meter hoogte kreeg hij er weer 2 van de 3 aan de praat.
De stewardess heeft daarna nooit meer durven vliegen.
Sanet schreef:Sanet schreef:Oei! Ik heb recent op Netflix een docu (Earthstorm aflevering 2) gezien hierover. Kan echt serieus grote gevolgen hebben. Ook voor ons in Nederland, ze hadden het over een soort “vulkanische” winter omdat er dan zoveel as in de lucht zit dat het zonlicht niet bij de aarde kan komen.
Heel heftig. Nog meer voor de mensen daar.
Ik quote mezelf even voor mensen die het interessant vinden
Gebruikers op dit forum: Benzz, Dropveter101, esje01, Karl66, Tango1979 en 4 bezoekers