Moderators: Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Dani, Polly
Mkango schreef:AnnedB schreef:En zelfs in de wetenschap neem je niet alles voor waarheid aan.Is dit niet zo met alles dat op internet te vinden is, tenzij wetenschappelijk bewezen?
Mkango schreef:Precies.AnnedB schreef:En zelfs in de wetenschap neem je niet alles voor waarheid aan.Is dit niet zo met alles dat op internet te vinden is, tenzij wetenschappelijk bewezen?
SjonnieZ schreef:Dan is het al helemaal aan jezelf om voorzichtig met de informatie om te gaan.Klopt maar dan kunnen wel altijd de bron checken en je er een oordeel over vormen.
Bij een chatbot ontbreekt die mogelijkheid.
SjonnieZ schreef:Jup, maar er zijn zat mensen (meestal zonder wetenschappelijke opleiding) die denken: wetenschappers zeggen het, dus het is waar, al dan niet dankzij journalisten die het zo presenteren terwijl wetenschappers het zelf meestal hebben over correlatie, aanwijzingen etc. En die mensen weten meestal ook niet hoe ze een wetenschappelijk artikel moeten duiden, dus doen het onterecht af als onzin of zien het onterecht als een heilige graal.Mkango schreef:En zelfs in de wetenschap neem je niet alles voor waarheid aan.
Klopt maar dan kunnen wel altijd de bron checken en je er een oordeel over vormen.
Movement schreef:Wordt er bij de ChatGPT geen bron vermeld? Zonder bron erbij moet je volgens mij sowieso altijd even achter je oren krabben of het wel of niet waar is. En als de bron er wel bij staat vermeld kan je kijken waar het verhaal vandaan komt.
Lolacabana schreef:Uit onderzoek van De Groene Amsterdammer (ik kwam er via een bericht op het NRC) blijkt dat bijvoorbeeld Bokt.nl op plek 12 staat met waar de meeste informatie uit Nederland vandaan komt: https://www.groene.nl/artikel/dat-zijn- ... -artikelen
Prrrr schreef:Lolacabana schreef:Uit onderzoek van De Groene Amsterdammer (ik kwam er via een bericht op het NRC) blijkt dat bijvoorbeeld Bokt.nl op plek 12 staat met waar de meeste informatie uit Nederland vandaan komt: https://www.groene.nl/artikel/dat-zijn- ... -artikelen
Onder de rechtspraak en het nrc, maar boven de VolkskrantIk moet er even van bijkomen, denk ik...
Mkango schreef:Jup, maar er zijn zat mensen (meestal zonder wetenschappelijke opleiding) die denken: wetenschappers zeggen het, dus het is waar, al dan niet dankzij journalisten die het zo presenteren terwijl wetenschappers het zelf meestal hebben over correlatie, aanwijzingen etc. En die mensen weten meestal ook niet hoe ze een wetenschappelijk artikel moeten duiden, dus doen het onterecht af als onzin of zien het onterecht als een heilige graal.[/quote]Mkango schreef:En zelfs in de wetenschap neem je niet alles voor waarheid aan.
Sizzle schreef:Ik gaf 2 weken terug een open boek examen.
De opbouw van het examen is al zo‘n 10 jaar hetzelfde maar met nieuwe vragen uiteraard.
Over het algemeen is het een examen met hoog slagingspercentage en zijn een hoop voor tijd klaar.
Het is open boek met open internet muv communicatie uiteraard.
Dit jaar werd expliciet gevraagt of chatGTP ook mocht. Ik heb duidelijk aangegeven dat het mag maar dat het niets gaat helpen en alleen maar voor tijdverlies/verwarring gaat zorgen.
Toch zag ik dat veel het gebruikte (alle text overtypen). Het aantal zware onvoldoendes is nog nooit zo hoog geweest en 99% heeft de volledige tijd opgebruikt.
Tot zover nuttig
SjonnieZ schreef:Klopt maar dan kunnen wel altijd de bron checken en je er een oordeel over vormen.
Sizzle schreef:Ik gaf 2 weken terug een open boek examen.
De opbouw van het examen is al zo‘n 10 jaar hetzelfde maar met nieuwe vragen uiteraard.
Over het algemeen is het een examen met hoog slagingspercentage en zijn een hoop voor tijd klaar.
Het is open boek met open internet muv communicatie uiteraard.
Dit jaar werd expliciet gevraagt of chatGTP ook mocht. Ik heb duidelijk aangegeven dat het mag maar dat het niets gaat helpen en alleen maar voor tijdverlies/verwarring gaat zorgen.
Toch zag ik dat veel het gebruikte (alle text overtypen). Het aantal zware onvoldoendes is nog nooit zo hoog geweest en 99% heeft de volledige tijd opgebruikt.
Tot zover nuttig
Shadow0 schreef:Bokt als bron van het leren van taal vind ik nog niet eens zo gek - beter dan Rechtspraak.nl eigenlijkEn chatGPT gaat ook deels om het gebruiken van natuurlijke taal, het geven van de juiste inhoud staat niet voorop!
hwn schreef:Bokt.nl staat idd heel hoog in de zoekfuncties, maar ik weet niet of ik dit wel zo goed vind. Bokt heeft zo wel hier en daar zijn eigen "waarheden" en stokpaardjes waarvan ik niet zo overtuigd ben (wetenschappelijk gezien) en dan gaan teveel mensen dit als wetenschap beschouwen ipv een mening.
Gebruikers op dit forum: Roosje1993, WendyShet en 2 bezoekers