Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 10:01

Ik kijk nu de aflevering van Undercover in Nederland over de misstanden op een zorgboerderij in Groningen.
Wat ik tot nu toe heb gezien vind ik erg heftig... Hoe kunnen mensen zo met elkaar omgaan? -O-
Mensen aan een boom vastbinden.. lijfstraffen... Aarde in bed leggen.. Sokken in monden stoppen...
Echt bizar! Wat een zieke bedoening daar |(

Zelf ben ik ook wel op een aantal zorgboerderijen geweest en heb daar een mening over.
Wat ik daar op verschillende zorgboerderijen zag was vooral veel uitbuiting en een zorgboerderij runnen op de "goedkope medewerkers".
En dan onder het mom van "dagbesteding" of "bezigheidstherapie".
Daarmee zeg ik niet dat het overal zo is uiteraard.

Er komt ook nog een deel 2 van deze serie van Undercover in Nederland, dus ik ben benieuwd naar volgende week.

Wat vonden jullie van de uitzending?
Je kunt de aflevering hier terug kijken: https://www.kijk.nl/programmas/undercov ... EGILq3o9Pe
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-04-23 10:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:03

Ik wil hem vanavond gaan kijken, al wel wat voorproefjes gezien op zijn instagram. Echt heel erg heftig, zo bizar.

Caboby
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-01-21

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:21

Ben het toevallig ook net aan het kijken. Ziek. Echt zo ziek.
Die arme mensen.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:26

Ik ben hem nu aan het kijken, en ben gewoon in shock.. dat dit kan, die arme mensen daar, dit heeft veel en veel te lang geduurd voor hier ingegrepen werd...

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:26


Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:39

Ik heb het ook zitten kijken… bizar ik heb er geen ander woord voor. Die baas is een pure sadist die blijkbaar geniet van het mishandelen van gehandicapten en de andere medewerkers doen er gewoon aan mee. :\

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:39

Jeetje ik ben nu aan het kijken en ik word er echt naar van. Wat gaat er in je om als je mensen zo behandeld???

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 10:41

DuoPenotti schreef:
Ik heb het niet gezien naar kwam wel het artikel in ED tegen.

Niet normaal!!
En dan niet 1 gestoorde medewerker maar meerdere.
Hoe heeft dit zolang verborgen kunnen zijn??

https://www.ed.nl/show/kijkers-huiveren ... OWISRp__jA


Ik zit nu 15 minuten in de aflevering maar mijn kaak hangt ergens op de vloer van verbazing.
Echt idioot! En ook niet gewoon één persoon die aan de mishandelingen mee doet, maar gewoon een stuk of zes!

Iemand een vieze luier op z'n hoofd binden of in het gezicht slaan... Wat moet je dan een sadist zijn.. ;(

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:43

Mars schreef:
Ik heb het ook zitten kijken… bizar ik heb er geen ander woord voor. Die baas is een pure sadist die blijkbaar geniet van het mishandelen van gehandicapten en de andere medewerkers doen er gewoon aan mee. :

Naar het volgen van leidinggevende is onderzoek gedaan :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram
Citaat:
Het experiment van Milgram was een serie wetenschappelijke experimenten waarin Stanley Milgram, een psycholoog aan de Yale-universiteit, de bereidheid naging om te gehoorzamen aan wat wordt ervaren als legitiem gezag, zelfs als dit inging tegen het eigen geweten. In de beroemdste variant van het experiment bleek ongeveer twee derde van de proefpersonen dusdanig gevoelig te zijn voor autoriteit dat zij in een wetenschappelijk experiment een medemens konden doden. Over de hele reeks bekeken was een meerderheid uiteindelijk ongehoorzaam (57%).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 10:49

Ik ken het onderzoek idd, maar ik kan me er (gelukkig) echt niets bij voorstellen dat mensen zo ver gaan in het volgen van een leidinggevende!

Die arme mensen zijn gewoon voor het leven getraumatiseerd..
Waarom zijn die gasten ooit een zorgboerderij begonnen??
Je zou deze beelden maar als ouders terug zien en je kind al jaren naar deze "zorgboerderij" brengen...
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-04-23 10:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:51

Oh ik kan me dat heel goed voorstellen. Heel anders, maar kijk eens naar pesten op de werkvloer.
Hoeveel mensen er niet uit kuddegedrag óf angst voor ontslag met zo'n manager meedoen. En dat kan echt heel ver gaan.

Ik moet de aflevering nog kijken, maar ik werd al onpasselijk van de berichtgeving...

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:58

tamary schreef:
Mars schreef:
Ik heb het ook zitten kijken… bizar ik heb er geen ander woord voor. Die baas is een pure sadist die blijkbaar geniet van het mishandelen van gehandicapten en de andere medewerkers doen er gewoon aan mee. :

Naar het volgen van leidinggevende is onderzoek gedaan :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram
Citaat:
Het experiment van Milgram was een serie wetenschappelijke experimenten waarin Stanley Milgram, een psycholoog aan de Yale-universiteit, de bereidheid naging om te gehoorzamen aan wat wordt ervaren als legitiem gezag, zelfs als dit inging tegen het eigen geweten. In de beroemdste variant van het experiment bleek ongeveer twee derde van de proefpersonen dusdanig gevoelig te zijn voor autoriteit dat zij in een wetenschappelijk experiment een medemens konden doden. Over de hele reeks bekeken was een meerderheid uiteindelijk ongehoorzaam (57%).


Dat experiment is inmiddels 50 jaar later volledig achterhaald en onderuit gehaald. Daarbij is deze setting heel anders dus ik vind de vergelijking niet zo relevant hier.

De leidinggevende zelf heeft duidelijk al een sadistische inslag en haalt plezier uit het kleineren en pijnigen van mensen die zich niet kunnen verdedigen.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:02

Ik ben er gewoon verdrietig van ;( ;(

Moet dit even gaan verwerken, die arme mensen daar ;(

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:04

Mars schreef:
De leidinggevende zelf heeft duidelijk al een sadistische inslag en haalt plezier uit het kleineren en pijnigen van mensen die zich niet kunnen verdedigen.

Wat zou hier dan de reden kunnen zijn dat werknemers volgen in dit gedrag?

Ik heb het niet gekeken, ik zag stukjes op socials voorbij komen waar ik al helemaal onpasselijk van werd..

Cheytjuh

Berichten: 4022
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:13

Walgelijk, dit breekt mijn hart gewoon, dat er zulke mensen gewoon in de zorg werken.
Mensen die afhankelijk zijn van jou als medewerker en dat je dan dit doet....Verschrikkelijk, kotsmisselijk word je er van.
En dan heb ik nog niet eens de hele aflevering gezien........ ;( ;(

Dat je met jezelf kunt leven als je dit doet....

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:14

Niet alle werknemers volgen, diverse zijn weggegaan, hebben meldingen gemaakt bij de inspectie etc. Die zijn hier ook aan het woord in de uitzending.
Dus ook de authoriteiten laten hier enorme steken vallen, heel zacht gezegd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 11:15

Die arme jongen ook met zijn tentje in de tuin en al een dag geen eten gehad ;(
En het verhaal over waterboarding... Echt verschrikkelijk!

Ik mag hopen dat er giga strenge controles komen voor dit soort zorgboerderijen en dat ook de kleinere ondernemingen aan strenge eisen en vergunningen moeten voldoen.
Alleen ben ik bang dat je op die manier de vele rotte appels er ook niet tussenuit kunt halen...

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:17

Ik kijk meestal wel alberto stegeman, maar gister vergeten.
Als ik het hier zo lees durf ik niet terug te kijken ;( wat erg zeg.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:22

Ik ben er gewoon misselijk van. Wat een verschrikking.. Puur sadisme dit.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:28

Mars schreef:
Niet alle werknemers volgen, diverse zijn weggegaan, hebben meldingen gemaakt bij de inspectie etc. Die zijn hier ook aan het woord in de uitzending.
Dus ook de authoriteiten laten hier enorme steken vallen, heel zacht gezegd.

Ah oke, dank voor de toelichting :j

Controles op meerdere zaken schijnt lastig te zijn als je het nieuws mag geloven..
Het klinkt vreselijk.. :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 11:43


kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:49

Nou ja, als het nieuwe eigenaren zijn, die de boel wel op orde hebben snap ik dat wel, dan heb je natuurlijk niets te maken met wat je voorganger daar deed, het is naar wat ik zie een prachtige plek wel, en kan een mooie plek voor mensen met zorgbehoefte zijn.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:55

Artikel van HvN is van Februari. Daarin wordt overigens aangegeven dat door de meldingen bij de IGJ het balletje is gaan rollen dus ik vraag me af waar undercover in dit verhaal dan zit, zijn zij dan uiteindelijk de melding geweest die het kantelpunt heeft gemaakt?(maar aflevering niet gezien, dus wellicht wordt dat duidelijk gemaakt daar).

In het artikel wordt alleen gezegd dat de desbetreffende medewerkers er niet meer werken en dat ze het daarom niet snappen, niet dat er nieuwe eigenaren inzitten.
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-04-23 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 11:56

kimmie261 schreef:
Nou ja, als het nieuwe eigenaren zijn, die de boel wel op orde hebben snap ik dat wel, dan heb je natuurlijk niets te maken met wat je voorganger daar deed, het is naar wat ik zie een prachtige plek wel, en kan een mooie plek voor mensen met zorgbehoefte zijn.


In dat geval snap ik het idd, maar er staat niet dat het om nieuwe eigenaren gaat.
In ieder geval zijn er gisteravond boze groepen mensen naar de locatie geweest om verhaal te halen, maar er zit inmiddels wel een nieuwe organisatie.
En ook op FB zie ik namen en foto's voorbij komen.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:10

secricible schreef:
Artikel van HvN is van Februari. Daarin wordt overigens aangegeven dat door de meldingen bij de IGJ het balletje is gaan rollen dus ik vraag me af waar undercover in dit verhaal dan zit, zijn zij dan uiteindelijk de melding geweest die het kantelpunt heeft gemaakt?(maar aflevering niet gezien, dus wellicht wordt dat duidelijk gemaakt daar).

In het artikel wordt alleen gezegd dat de desbetreffende medewerkers er niet meer werken en dat ze het daarom niet snappen, niet dat er nieuwe eigenaren inzitten.

Een oud-medewerkster hat zowel telefonisch als via een formulier melding gemaakt, maar heeft nooit een reactie gekregen. Een andere oud-medewerkster heeft volgens mij contact opgenomen met Undercover in Nederland. Ik ga ervan uit dat de undercover beelden uiteindelijk doorslaggevend waren, omdat er toen bewijs was.