Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:36

Maar dan blijf je ook niet rechts rijden hoop ik als je 3/4 rond gaat...

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:38

Keizer Karel is geen rotonde en überhaupt één groot drama, niet echt een goed voorbeeld :D

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:39

Exitium schreef:
Keizer Karel is geen rotonde en überhaupt één groot drama, niet echt een goed voorbeeld :D


Het loopt rond, in mijn beleving is het dan een rotonde :+

Maar idd, drama is het zeker

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:39

Ik doe altijd een schietgebedje voor het KK. Eerste keer in m'n leven dat ik geconfronteerd werd met stoplichten op een 'rotonde' :')

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:42

Qimm schreef:
Ik doe altijd een schietgebedje voor het KK. Eerste keer in m'n leven dat ik geconfronteerd werd met stoplichten op een 'rotonde' :')


Same :') ik ben niet gauw bang in de auto, maar dat plein (is dat het betere woord?) vind ik wel ernstig spannend.

Ik heb ook het idee dat waar ik ook heen ga in Nijmegen, ik altijd over dat buttstuk heen moet

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:43

Bij een grote rotonde moesten wij vroeger al vooraf voorsorteren, dus op de linkerbaan staan/rijden als je driekwart wilde.

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:52

Exitium schreef:
Keizer Karel is geen rotonde en überhaupt één groot drama, niet echt een goed voorbeeld :D

Zo'n beetje zelfde idee als het knooppunt Joure destijds toch? dat was ook een rotonde. Maar dan in een snelweg :Y)

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:52

Niobe schreef:
Exitium schreef:
Keizer Karel is geen rotonde en überhaupt één groot drama, niet echt een goed voorbeeld :D


Het loopt rond, in mijn beleving is het dan een rotonde :+

Maar idd, drama is het zeker


Het is een draak van een ding en een logistieke ramp :P

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:54

Ik vind vooral die grote tweebaans rotondes zonder afscheiding ertussen enge dingen. Meer omdat als ik die driekwart wil nemen ik dan eerst de binnenbaan pak en dan de laatste kwart de buitenbaan moet hebben. En er zijn soms van die mensen die hem dan op half naast je steken en dan mis ik mijn afslag, want de afslag is dan weer enkelbaans ipv tweebaans. Maar ik ben dan nog nooit over het Keizer Karel heen gereden.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:03

We hebben hier op de doorgaande weg 2 2baans rotondes. De eerste heeft gewoon 2 banen en de tweede moet je voorsorteren. Of rechtdoor/linksaf of recht/rechtdoor.
De eerste rotonde zijn echt vaak aanrijdingen. Meestal doordat mensen op de binnenste baan rechtdoor gaan (tweede afslag) terwijl er iemand rechts rijdt die 3/4 gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:03

Ik vind dat meerbaansrotondes sowieso rampzalige dingen, m.u.v. turbo rotondes. Die zijn prima. Vooral omdat ze allemaal andere voorsorteerregels hebben. Die zonder afscheiding ben ik nog nooit tegengekomen.

Ben er ook meerdere keren op gezakt, en snap er eerlijk gezegd nog steeds geen klap van (van die megalomane driebaansrotondes vooral. In utrecht zat er 1 vlakbij het CBR :') . Was blij toen ik staatsexamen mocht doen en bij een andere locatie mocht beginnen _O- ). Ik rijd al 10 jaar vrij veel en schadevrij rond (*afkloppen). Maar bij die dingen doe ik altijd een schietgebedje inderdaad :') . Inclusief schietgebedje of ik uberhaupt op de goede baan zit, want dat verschilt ook weer per rotonde.

Mijn rij-instructeur noemden ze rotondes des doods :+ Schijnt nog wel eens een ongelukje te gebeuren.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:05

Menino schreef:
Ik vind dat meerbaansrotondes sowieso rampzalige dingen, m.u.v. turbo rotondes. Die zijn prima. Vooral omdat ze allemaal andere voorsorteerregels hebben. Die zonder afscheiding ben ik nog nooit tegengekomen.

Ben er ook meerdere keren op gezakt, en snap er eerlijk gezegd nog steeds geen klap van (van die megalomane driebaansrotondes vooral. In utrecht zat er 1 vlakbij het CBR :') . Was blij toen ik staatsexamen mocht doen en bij een andere locatie mocht beginnen _O- ). Ik rijd al 10 jaar vrij veel en schadevrij rond (*afkloppen). Maar bij die dingen doe ik altijd een schietgebedje inderdaad :') . Inclusief schietgebedje of ik uberhaupt op de goede baan zit, want dat verschilt ook weer per rotonde.

Mijn rij-instructeur noemden ze rotondes des doods :+ Schijnt nog wel eens een ongelukje te gebeuren.


Ik heb in mijn rijlessen (in Utrecht) eindeloos rondjes gereden over van die turborotondes. Er waren er vier en als je ze maar allemaal 3/4 bleef nemen dan kon je eindeloos rondrijden van de een naar de ander... Verschrikkelijk.

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:08

Jorex schreef:
Ik vind vooral die grote tweebaans rotondes zonder afscheiding ertussen enge dingen. Meer omdat als ik die driekwart wil nemen ik dan eerst de binnenbaan pak en dan de laatste kwart de buitenbaan moet hebben. En er zijn soms van die mensen die hem dan op half naast je steken en dan mis ik mijn afslag, want de afslag is dan weer enkelbaans ipv tweebaans. Maar ik ben dan nog nooit over het Keizer Karel heen gereden.

Wees blij! Dat ding is theoretisch driebaans als je naar de breedte kijkt, maar dan zonder enige vorm van belijning. Verkeer van rechts (dus oprijdend verkeer) heeft voorrang bij groen licht (op het plein zelf staan geen stoplichten, maar de oprijdende straten hebben die wel en kunnen dus groen krijgen terwijl er gewoon verkeer op het plein rijdt wat dan voorrang moet verlenen). En dan staan er wel weer stoplichten bij de straten waar je af kan slaan, dus het kan zijn dat je bij het afslaan op het plein voor rood licht staat te wachten. En dan sluiten er ook nog iets van zes wegen op dat ding aan...

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:10

Ik doe hetzelfde als jij OP. Zo is het mij geleerd door mijn moeder (en die is technisch gezien nu ook rij instructrice geworden).

Wanneer ik rij met een ander naast me in de auto krijg ik wel standaard de opmerking: "uhm???? Je hoeft je richting niet aan te geven hoor tot je afslaat?!!" En als ik dan uitleg dat ik dat weet, maar ik het wel zo netjes vind dan is dat altijd maar onzinnig.

Ik blijf het in ieder geval wel zo doen, dat vind ik netjes en duidelijk voor mijn andere weggebruikers. Er zijn genoeg mensen die helemaal geen richting aangeven en dan zit je als wachtende auto soms best wel even van: wacht hij nou tot hij afslaat met aangeven of gebruikt hij het niet? Het gebeurd regelmatig dat ik denk, oh hij slaat niet af en dan in die laatste nanoseconden geeft hij richting aan en had ik dus gewoon kunnen rijden :')

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:18

Muiz schreef:
Nielojram schreef:
Ik rij audi.
Zit helaas geen clignoteur op.

Goh, dat pakket niet aangevinkt bij bestelling? Gebeurt vaker bij audi geloof ik :')

Als chauffeur van groot spul is het heel erg fijn als mensen naar links knipperen.
Wat trouwens nog véél fijner is als men optijd naar rechts aan geeft en niet pas als je al aan je stuur draait. Dan zie ik ook wel dat je er af gaat, de knipper is de bedoeling om daarvóór te gebruiken zodat ik mijn grote ding de rotonde op kan rijden.

Sowieso is communiceren en vragen in het verkeer door middel van je knipperlicht heel fijn. Liever te veel dan te weinig, dan kunnen andere weggebruikers rekening met je houden :)


Precies. Alleen maar fijn. Heeft niks te maken met netjes op je beurt wachten maar met doorstroming.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:32

Ik heb het geleerd als in de OP in 1978 en mijn dochters eind jaren 90.
Ik heb liever dat ze zien waar ik heenga.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:33

Toen ik mijn rijbewijs haalde, waren er nog helemaal geen eenbaansrotondes in Nederland. Dat waren gewoon kruispunten. Er waren een paar grote meerbaans verkeerspleinen zoals Laagraven bij Utrecht, dat plein lag toen nog middenin de A12 :D. Daar was het van belang dat je richting aangaf en goed voorsorteerde.

Pas in de loop van de jaren 80 zijn er steeds meer kruispunten omgebouwd tot minirotondes, waar je voorrang hebt en je niet meer hoeft voor te sorteren en dus ook geen richting naar links hoeft aan te geven. Het mag, maar het hoeft niet.

Het Keizer Karelplein is van een hele andere orde, we zijn er heelhuids overheen gekomen maar hij zit nog goed in mijn geheugen :))

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:40

Ik heb mn rijbewijs 30jr en het ook zo geleerd. Mijn vader had een autorijschool voor mijn geboorte en leerde het mij ook zo. Heb niet bij hem gereden, maar hij was er wel mee bezig hoe ik het moest leren.

Ik had in Amsterdam les waar de rotondes ook voor trams en fietsers waren. Maar ik vind er wel veel verschil zitten tussen de rotondes.
Bij mij is er erg op gehamerd om de binnenkant van de rotonde te pakken en pas voor je afslag naar buiten te komen. Zonder afscheiding lijken mensen dat al nooit goed te kunnen.
Ik zie wel steeds meer rotondes waarbij de afscheiding duidelijker is gemaakt.

Bij hele grote rotondes geef ik geen richting aan naar links als ik de linkerbaan niet wil hebben.

Maar waar de kruispunten zijn vervangen door eenvoudige rotondes geef ik wel bij 3/4e naar links mn richting aan en rechts bij eraf. Die waren er tijdens mijn lessen nog niet.

Vooral als we met de trailer rijden vinden we het wel fijn als mensen het zo aangeven en we rustig kunnen uitrollen en optrekken.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:49

Vjestagirl schreef:
Ik heb in mijn rijlessen (in Utrecht) eindeloos rondjes gereden over van die turborotondes. Er waren er vier en als je ze maar allemaal 3/4 bleef nemen dan kon je eindeloos rondrijden van de een naar de ander... Verschrikkelijk.


Volgens mij zijn die er niet meer. De grote rotondes hebben stoplichten en je wordt daar meestal goed in je baan geleid. De overige rotondes hebben 1 baan. Wel fietsers van alle kanten, dat is soms wel wat tricky, maar verder vind ik ze overal goed te doen.

(De nieuwste dingen die echt frustrerend zijn de 'ovondes' op 't Goylaan, en nadat dat echt niet lijkt te werken ook op de Marnixlaan. Die zijn verschrikkelijk. Doe mij maar verkeerslichten.)

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:51

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik heb in mijn rijlessen (in Utrecht) eindeloos rondjes gereden over van die turborotondes. Er waren er vier en als je ze maar allemaal 3/4 bleef nemen dan kon je eindeloos rondrijden van de een naar de ander... Verschrikkelijk.


Volgens mij zijn die er niet meer. De grote rotondes hebben stoplichten en je wordt daar meestal goed in je baan geleid. De overige rotondes hebben 1 baan. Wel fietsers van alle kanten, dat is soms wel wat tricky, maar verder vind ik ze overal goed te doen.

(De nieuwste dingen die echt frustrerend zijn de 'ovondes' op 't Goylaan, en nadat dat echt niet lijkt te werken ook op de Marnixlaan. Die zijn verschrikkelijk. Doe mij maar verkeerslichten.)

Praise the lord...

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:57

Hier rijinstructrice; er is een heel mooi boekje waarin het meest wenselijke rijgedrag wordt uitgelegd. Dit is voor elke instructeur, ongeacht de categorie, hun leidraad om les te geven.

De Rijprocedure van het CBR

Daarin staat heel duidelijk dat knipperen voor een rotonde voor linksaf en rechtsaf moet. Gebeurt het niet kan dit als een van de punten worden gebruikt om iemand te laten zakken. Zal niet de hoofdreden zijn, maar wordt zeker meegewogen.


Afbeelding

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:00

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik heb in mijn rijlessen (in Utrecht) eindeloos rondjes gereden over van die turborotondes. Er waren er vier en als je ze maar allemaal 3/4 bleef nemen dan kon je eindeloos rondrijden van de een naar de ander... Verschrikkelijk.


Volgens mij zijn die er niet meer. De grote rotondes hebben stoplichten en je wordt daar meestal goed in je baan geleid. De overige rotondes hebben 1 baan. Wel fietsers van alle kanten, dat is soms wel wat tricky, maar verder vind ik ze overal goed te doen.

(De nieuwste dingen die echt frustrerend zijn de 'ovondes' op 't Goylaan, en nadat dat echt niet lijkt te werken ook op de Marnixlaan. Die zijn verschrikkelijk. Doe mij maar verkeerslichten.)

Nee hoor, er zijn nog meer dan genoeg turborotondes in Nederland. Op https://www.arcgis.com/home/webmap/view ... 613,61.004 staat een kaart met waar ze allemaal liggen. Ze zijn ook niet altijd even handig, je kan niet op allemaal een volledig rondje maken als je terug wil naar waar je vandaan kwam

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:10

In België wordt je idd geleerd om alleen he richtingaanwijzer te gebruiken bij het verlaten van de rotonde. Ongeacht of je de 1ste of 3e afslag moet hebben

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:12

Mij is met rijlessen geleerd dat je bij een rotonde hetzelfde aangeeft als op een kruising (11/12 jaar geleden iig).
Dus rechts of links is rechter of linker knipper, rechtdoor is geen knipper tot je de rotonde verlaat :)

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:53

NoTwixLeft er staat ook dat zodra je de rotonde op bent gereden je de richtingaanwijzer weer uit moet zetten. Je kan hem langer aan laten staan omwille van communicatie, maar dit hoeft dus niet.