Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:34

Je had het over een koeienboer en begon daarna over dieren in een kleine stal. Vandaar dat ik dacht dat je ook koeien bedoelde. Maar gelukkig niet!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:41

Nee, dat heb ik dan niet helemaal duidelijk geschreven, sorry! Ik bedoelde vooral dat die uitjes met de school vooral naar boerderijen met koeien waren (in mijn tijd iig), boerderijen die hun zaakjes op orde hadden, want die stonden daar wel voor open.. maar de minder nette/diervriendelijke bedrijven als veel varkensboeren en kippenstallen laten natuurlijk minder graag aan het publiek zien wat ze doen.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:42

8nnemiek schreef:
ruitje schreef:
Ik denk dat er voor elke partij mensen stemmen die zich niet goed verdiept hebben in de materie, of enigzins hypocriet zijn als het om hun eigen leefwijze gaat.

Zoals jij nu je schoonmoeder als voorbeeld neemt ken ik een PvdD stemmer die wel 15 katten, 5 vogels, een big en 6 honden in een rijtjeshuis houd :D

Zegt toch niets over of iemand wel of niet op een politieke partij mag stemmen?

Natuurlijk moet iedereen zelf weten waar ze op stemmen. Maar ik vond het wel grappig dat CP112 het had over kinderen die niet weten waar hun eten vandaan komt en dat ze dan sneller pro-boer zouden zijn, terwijl het in mijn beleving juist ook vaak precies andersom is; dat mensen die zich niet verdiept hebben in waar hun eten vandaan komt juist vaak pro-boer zijn, totdat ze zien dat die dieren helemaal niet allemaal vrolijk op de wei rondhuppelen :))


In mijn beleving is het nou juist weer vaak Gerda die op 5 hoog woont met 6 katten die nooit buiten komen die een mening heeft over de Nederlandse Boer.

Zie je maar dat belevingen verschillen :)

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:44

een koe is geen paard, en ook geen mens. Koeien houden van rust en regelmaat... dus inderdaad eten, herkauwen, melken, slapen en repeat... ook in de wei rennen ze zelden. Ja de eerste keer naar buiten zijn ze even opgewonden, maar daarna vinden ze al heel snel weer hun ritme.
ze zijn ook echt van slag als er een dag iets anders gaat dan normaal.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:49

Daarom heb ik ook wat minder moeite met de koeien (al denk ik nog steeds dat een koe heel veel gelukkiger zou zijn met een uitloopstal dan dag en nacht op een harde, vieze vloer), en wat meer moeite met enorm intelligente dieren als varkens, of dieren die helemaal niet zo dicht op elkaar willen zitten zoals kippen..

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:08

Ik heb pluimveestallen en wij hebben gewoon zichtruimtes hoor. En met ons heel veel pluimveehouders.

En kippen gaan uit zichzelf heel veel bij elkaar zitten hoor. Geef ze nog meer ruimte en ze blijven bij elkaar.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:25

Onze kippen, meestal een stuk of 6, hadden 's nachts een buitenren van 2x3m en een binnenren met slaaphok en legbakken van ongeveer 2x2m, en dat vond ik al veel te krap. 's Morgens sprongen de dames altijd al tegen het gaas aan omdat ze zo graag naar buiten wilden :+
Dus ja, als ik dan kippen zie die minder dan een vierkante meter per dier aan ruimte hebben, en geen natuurlijke omgeving, dat vind ik erg sneu. Ik snap dat dat lastig is voor een boer die ook nog genoeg winst moet maken om ervan rond de komen, maar toch zou ik het graag anders zien.

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:08

Ik heb boeren in mijn directe familie en schoonfamilie. Ik heb zelf jaren op het plattenland gewoon.

En nu na 8 jaar Amsterdam, is mijn ervaring dat "randstad"een stuk opener en vriendelijker denkt over het platteland dan andersom.

en ja N=1

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:29

Eleeke schreef:
Ik heb boeren in mijn directe familie en schoonfamilie. Ik heb zelf jaren op het plattenland gewoon.

En nu na 8 jaar Amsterdam, is mijn ervaring dat "randstad"een stuk opener en vriendelijker denkt over het platteland dan andersom.

en ja N=1


Dat is mijn ervaring ook.

Heel veel mensen houden van de stad en willen graag in een dergelijke omgeving wonen. Maar heeeeeeeeeel veel mensen zouden heel graag buitenaf willen wonen, maar kunnen dat eenvoudig niet betalen of het is te ver van het werk bijv. En als ze zelf niet gewend zijn om ver vanaf school en vriendjes te wonen, vinden ze dat vaak voor de kinderen ook een obstakel.

Maar ken genoeg mensen die daarom hebben gekozen om net buiten de stad te wonen en juist graag de natuur in trekken.

Dat niet iedereen er respect voor heeft of het niet geheel begrijpt is niet altijd heel bewust.

Heb 8jr in Ermelo gewoond en kan nou niet zeggen dat de niet import mensen zo netjes omgaan met de omgeving. Misschien is het voor hun te normaal?

Veel mensen uit de stad die weinig natuur zien, kijken juist hun ogen uit als ze in het bos of de hei of de zandverstuiving lopen.
Zelfde als ik in Z Limburg ben en niet kan ophouden met van de heuvels geniete, Voor mij is het bijzonder en ik hou ervan. Maar wonen is een ander verhaal, hoewel serieus overwogen.

Mensen houden van oordelen en in hokjes stoppen. Als 1 Amsterdammer ooit heeft gezegd dat boeren slecht zijn voor hun dieren of dat boeren stinken, zijn alle Amsterdammers zo.

En ja, er zit een enorm groot verschil tussen iemand die 1 hondje heeft, daarmee gaat wandelen en op de bank ligt te knuffelen of iemand die 100 koeien heeft staan en het ook werk is. Dan kan je van je dieren houden en er goed voor zijn, maar het is echt niet hetzelfde.
Maar dat die mensen met hun schoothondje nergens verstand van hebben of niet echt van dieren houden gaat te ver en slaat werkelijk nergens op.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:44

Ach, verschil tussen grote stad/platteland is al zo oud als het peerd van Christus.
50 jaar geleden stond ik met mijn ouders op een camping met naast ons een gezin uit Amsterdam met drie jongens van 12, 16 en 17. Opeens klonk er een ijselijke kreet van de oudste. Ik erheen en zat hij bang in een hoekje want monster in de tent.
Bleek gewoon een grote groene krekel te zijn, nog nooit gezien.
Ik bedoel maar.
Het is wel te hopen dat er overal waar vervuiling wordt geproduceerd, landbouw,veeteelt, grote industrieën , weg- vlieg- en waterverkeer ingegrepen gaat worden. Anders ziet over een aantal jaren niemand meer zo’n groene krekel. Nergens.
Boeren en bedrijven zijn niet de schuldigen, dat is de regering met dwarrelregels en geitenpaadjes en de grote firma’s. Maar al deze groepen zullen wel de pijn voelen alhoewel er een flinke zak geld tegenover staat.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:01

8nnemiek schreef:
Nee, dat heb ik dan niet helemaal duidelijk geschreven, sorry! Ik bedoelde vooral dat die uitjes met de school vooral naar boerderijen met koeien waren (in mijn tijd iig), boerderijen die hun zaakjes op orde hadden, want die stonden daar wel voor open.. maar de minder nette/diervriendelijke bedrijven als veel varkensboeren en kippenstallen laten natuurlijk minder graag aan het publiek zien wat ze doen.


Nou in mijn "tijd" en op een Agrarische school heb ik alle veehouderijen wel langs zien komen. Koeien, varkens, kippen, geiten en schapen.

Ik denk dat veel mensen vergeten dat de legbatterijen die toen heel normaal waren inmiddels zijn afgeschaft. Kistkalveren (over zielig gesproken) zijn gelukkig afgeschaft. Koeien daar is het beleid heel wisselend in, of het vlees of melkkoeien zijn maakt een verschil. Over het algemeen staat het meeste gelukkig grotendeels buiten in de maanden dat het kan. Maar er zijn uiteraard nog vetmest stallen waar dat niet zo is.

Wij moesten nog biggen castreren zonder verdoving, heb ik destijds geweigerd en dat is nu gelukkig afgeschaft.

Daarnaast varkens naar buiten..dat is een probleem, ziet er leuk uit maar geeft zoveel stank overlast dat mensen daar weer over gaan zeuren. Wil niet zeggen dat er niet gezorgd kan worden voor een fijne binnenstal natuurlijk.

De consument bepaalt nog altijd het meeste, koop biologisch waar de herkomst en het soort leven wat de dieren geleid hebben bekend is of niet.

Oftewel, er is nog ruimte voor verbeteringen maar als ik terug kijk zie ik gelukkig wel al veel verbeteringen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:20

Klopt, er is zeker veel verbeterd en dat is ook top!
Het stomme is dat veel van die wetten, die kistkalveren en legbatterijen bijvoorbeeld, helemaal niet vanuit Nederland zijn ontstaan, maar dat werd opgelegd vanuit de EU.
En dan denk je, een partij voor boeren, die houden van hun vee.. maar ze vinden het blijkbaar geen probleem als hun varkens met CO2 worden bedwelmd, want daar staat helemaal niks over in hun programma.. en ook weinig andere partijpunten die over dierenwelzijn gaan. Blijkbaar moeten de meeste regels over dierenwelzijn vanuit de EU komen, want in Nederland vinden we het allemaal niet zo belangrijk.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:38

Of dat zo is weet ik niet, als ik alleen al in de buurt kijk zie ik zoveel verschillende bedrijven met allemaal een verschillende mentaliteit. Ik heb ook niet de illusie dat het in het buitenland veel beter is qua dierenwelzijn.

Ben het er wel mee eens dat innovatie en dierenwelzijn als prioriteit belangrijk(er) mag worden. Maar het moet wel uit kunnen en daar voor is wel een lange termijn visie en plan nodig.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:17

En definitief
Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29475
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:21

deze is ook bijzonder


Afbeelding

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:23

Bizar eigenlijk als je er even over nadenkt. In álle provincies.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:46

Mooi plaatje, echter, er zijn 8.3 miljoen mensen gaan stemmen daarvan hebben er 1.7 miljoen op bbb gestemd. Dat betekent dus dat 6.6 miljoen niet op bbb gestemd hebben.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:48

|o echt waar

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:00

BigOne schreef:
Mooi plaatje, echter, er zijn 8.3 miljoen mensen gaan stemmen daarvan hebben er 1.7 miljoen op bbb gestemd. Dat betekent dus dat 6.6 miljoen niet op bbb gestemd hebben.


Dan klopt de uitkomst toch helemaal niet meer met deze bewering? :o?

DuoPenotti

Berichten: 29475
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:01

Joh...
Maar in al die jaren stemmen was er niet 1 keer een gelijk kaartje in kleur

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:02

cp112 schreef:
|o echt waar

Naja alle bovenstaande beweringen zijn waar toch? Het is bijzonder, bizar, en een minderheid van de stemmers heeft BBB gestemd. Ik zie geen reden voor de |o smiley.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:17

8nnemiek schreef:
cp112 schreef:
|o echt waar

Naja alle bovenstaande beweringen zijn waar toch? Het is bijzonder, bizar, en een minderheid van de stemmers heeft BBB gestemd. Ik zie geen reden voor de |o smiley.



Nee die was op de reactie van BigOne

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:18

Is ook niet dat ik bbb wil downplayen want wat zij gepresteerd hebben hebben nog niet veel partijen voor hun gedaan. PvdA ooit, 24 zetels geloof ik. Maar wel om de hosanna stemming wat te temperen, het merendeel heeft niet op ze gestemd.
Maar bbb heeft nu wel de grootte om de boel te traineren, meeregeren willen ze in de provincie niet wanneer gedwongen uitkoop en 2030 niet uit het akkoord wordt geschrapt . Dus dan wordt het in aardig wat provincies de oppositie wat hetzelfde veroorzaakt. Stilstand in stikstofproblematiek , woningbouw enz.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:23

Ik vind het knap! Het is gewoon een heel mooi resultaat voor BBB en iedereen die op hun heeft gestemd.

En de post van BigOne klopt ook gewoon. Maar wat mij betreft mag dit best even gevoerd worden.

DuoPenotti

Berichten: 29475
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:25

Natuurlijk klopt die
Maar alle partijen los, dus niet even snel samengevoegd, komt er niet 1 in de buurt.
En dat is toch echt wel een prestatie waar niemand om heen kan.