Mail van vereniging in spam

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Spambox controleren of veilig mailadres gebruiken?

Poll eindigt op

Ontvanger is verantwoordelijk spam te controleren
84 (88%)
Vereniging is verantwoordelijk een veilig mailadres te gebruiken
11 (11%)

Totaal aantal stemmen: 95


Dorus

Berichten: 13202
Geregistreerd: 06-04-04

Mail van vereniging in spam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-23 13:53

Ben ik nu verantwoordelijk om mijn spam te checken of moet de verenging, als ze erachter komen dat dit consequent gebeurd, zich eens achter de oren krabben en wellicht een nieuw email adres aanmaken die daar geen last van heeft?


Bij mij komt 99,9% van de email die ik ontvang in de juiste map terecht. Reclame bij de reclame, socials bij de socials, spam bij de spam en gewone email in mijn primaire inbox. Heel af en toe scroll ik eens door mij spam heen om te kijken of er iets tussendoor geglipt is wat er eigenlijk niet thuis hoort, maar dat komt hoogst zelden voor. Vaak genoeg doe ik dat niet en worden de mailtjes na 30 dagen automatisch verwijdert en zal ik dus nooit weten dat ik die heb ontvangen.


Ruim een jaar gelden was ik weer eens door mijn spam box aan het scrollen en zag ik toevallig een mail van de vereniging die daar terecht was gekomen. Ik denk dat ik een zesde zintuig heb voor dat soort dingen. Ik heb hem toen op de veilige lijst gezet en dacht er verder niets meer van. Een paar weken later was er een informatieavond en één stel was er die avond niet die er wel had moeten zijn. Achteraf bleek dat ze niet wisten dat ze op die informatieavond verwacht werden omdat de email waarschijnlijk in hun spam terecht was gekomen. De beheerder van de mailbox was onverwurmbaar, "dan moeten ze maar hun spambox controleren, doe ik ook iedere dag!". Vanzelfsprekend hebben we door die toon nooit meer iets van die mensen gehoord.


Nou is de tijd van contributie betalen weer aangebroken. De leden worden hierover geinformeerd door middel van een email vanaf hetezlfde email adres. Vandaag is er een reminder gestuurd in de whatsapp groep en blijkt dat mensen geen mail hebben gezien (in de spam beland?). En anderen bevestigen dat de mail vanaf dat adres bij hun in eerste instantie in de spam terecht kwam. Dus er is een structureel probleem met het betreffende email adres en tenzij mensen ervan weten en hem op de veilige lijst zetten missen ze dus correspondentie van de vereniging.


De beheerder van de mailbox blijft bij het standpunt dat mensen hun spam moeten controleren. Ik deel die mening niet. Hoe denkt bokt hierover?

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!


Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:55

Mail die in bulk aan mensen wordt verstuurd (dus: vrijwel alle mail van verenigingen) komt bij sommige mailprogramma's/providers gewoon altijd in de spam terecht.
Ligt dus niet aan het mailadres van de afzender/vereniging, ligt aan je eigen mailprogramma/instellingen/provider. Kan simpel opgelost worden door de afzender aan je contacten toe te voegen/een in de spam belande mail als 'geen spam' aan te merken.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Mail van vereniging in spam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:57

Uiteraard moet de vereniging voor een betrouwbaar e-mailadres zorgen, maar de vereniging is niet verantwoordelijk voor jouw spam-filter. En het is echt niet zo dat daar alleen onbetrouwbare afzenders komen.

Dus je poll kan ik eigenlijk niet goed beantwoorden, maar ik vind dat je zelf je spam dient te controleren.

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Mail van vereniging in spam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:02

Mijn outlook gooit heel veel in de spam, ik heb zelfs een bedrijf gehad dat die niet eens haalde. Mail kwam gewoon helemaal niet door ondanks meerdere keren checken op spelfouten. Blijft toch zelf in de gaten houden. Gebruik tegenwoordig gmail vaker hierdoor.

<3 Geef mij maar Amsterdam <3

DuoPenotti

Berichten: 29337
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:04

Zelf in de gaten houden :j

Ik heb mail van erkende bedrijven in de spam gehad, waar zelfs al over en weer was gecorrespondeerd.
Dus ik check elke week wel eens de spam.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:07

Contributie kan wel omhoog als je dit helemaal wilt afdichten als vereniging.

Tegenwoordig staan de spamfilters van menig emailprovider redelijk strak afgesteld en wil je als verstuurder voorkomen dat jouw mail in de spam terechtkomt moet je daar allerlei beveiliging voor meesturen. Veel bulkmails vanaf één adres wordt logischerwijze al snel aangemerkt als spam.
Ik kan mij voorstellen dat een vereniging niet gaat investeren in een waterdichte mailservice.

Dus ja, gewoon je spam checken. Meestal heb je 30 dagen voordat je mailprovider deze leegt dus dat zou voldoende tijd moeten zijn.

Een beetje alsof er iets in de gleuf van je brievenbus blijft hangen maar je alleen de post oppakt die op de mat is gevallen.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:08

Sommigen van de bestelbevestingen van normale webshops(dus geen louche sites maar gewoon betrouwbaar) komen zelfs in spam terecht, dus ja ik ben van mening dat je zelf je spam bij dient te houden.
De afzender is niet verantwoordelijk voor de instellingen van jouw spambox.

Is het vervelend? Ja. Is het veel werk? Absoluut niet.
Je hoeft echt niet dagelijks die mailbox te checken, gewoon af en toe is voldoende. Kan me niet voorstellen dat het zo veel tijd kost om eens per week te checken.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:09

Lieke schreef:
Uiteraard moet de vereniging voor een betrouwbaar e-mailadres zorgen, maar de vereniging is niet verantwoordelijk voor jouw spam-filter. En het is echt niet zo dat daar alleen onbetrouwbare afzenders komen.

Dus je poll kan ik eigenlijk niet goed beantwoorden, maar ik vind dat je zelf je spam dient te controleren.


Eens hiermee. Veel mail in bulk belandt in de spambox. Daar kan je als afzender vaak niks aan doen, ook al heb je een veilig e-mailadres. Wel is het zo dat Hotmail en Gmail bijna standaard in de spam belandt. Dus mocht de vereniging zo’n adres hebben dan zou ik dat niet professioneel vinden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Dorus

Berichten: 13202
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Mail van vereniging in spam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-23 14:12

Ik heb dus een hele andere ervaring. Ik heb zelden tot nooit mail die ten onrechte in de verkeerde mailbox terecht komt. Zelfs als er bij de bestelling staat "er is een mail gestuurd, deze kan in je spam terecht komen" komt hij bij mij gewoon in mijn primaire mailbox, hooguit een keer bij promotions.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Sky_As

Berichten: 4696
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Mail van vereniging in spam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:16

De verzender kan er niet veel aan doen als het in de SPAM terecht komt. wat jij zelf kan doen is ze toevoegen als contactpersoon, dan is de kans al iets groter dat het goedkomt.
Verder is het altijd een goed idee om je SPAM regelmatig te controleren.

Dit zijn nou van die dingen, waar beide partijen niet veel aan kunnen doen.
Wij hebben het op ons bedrijf ook....en wij hebben een goed ICT bedrijf in dienst, die het ook niet opgelost krijgen, dus ik kan me voorstellen, dat een rijvereniging al helemaal deze connecties niet heeft om dit probleem op te lossen.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Foaly

Berichten: 4815
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:18

Maar dan nog, hoeveel werk is het om dagelijks/wekelijks even je spam te controleren? Of krijg je zoveel spam binnen, want dan gaat het denk ik ergens anders mis dan bij jouw vereniging.

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:19

Ik denk dat het van 2 kanten moet komen:

- als verzendende partij (in dit geval de vereniging) kun je best wel wat doen om de kans dat mails in de spambox terecht komen te verminderen. (zo heb ik een SPF record voor ons boekhoudprogramma op de mailserver laten zetten, toen ik er achter kwam dat mails vanuit het boekhoudprogramma wel heel vaak in de spam box terecht kwamen. Dat heeft zeker geholpen. Maar helemaal voorkomen kun je het niet)

- als ontvangende partij is ook goed om regelmatig je spam box te controleren, en adressen die je als veilig beschouwd zo te markeren

*****************************************

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:19

Dorus schreef:
De beheerder van de mailbox blijft bij het standpunt dat mensen hun spam moeten controleren. Ik deel die mening niet. Hoe denkt bokt hierover?


Ik weet het niet, maar ik vind het vooral belachelijk dat er dus iets is wat je email ongevraagd sorteert op een manier die niet betrouwbaar is en waarbij zelfs het toevoegen op een veilige lijst niet voldoende werkt om te zorgen dat een mail betrouwbaar aankomt...

... en dat lijkt mij eigenlijk al voldoende om te maken dat email geen betrouwbare communicatie kan zijn voor belangrijke inhoud. Destijds hebben we op een ledenvergadering van een vereniging besloten dat bepaalde dingen voortaan per mail konden in plaats van via post, maar als er geen goede manier is om te zorgen dat dit goed functioneert... dan moet het misschien maar weer terug naar post.

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:24

In principe is het je eigen verantwoordelijkheid, maar als het zoveel gebeurt zou ik het netjes vinden als de vereniging (die dit toch opmerkt, lijkt me) er een keer bij stilstaat in een ALV of iets dergelijks. Dan zijn mensen toch net even alerter en kunnen het emailadres toevoegen aan hun contactenlijst.

Dat lijkt me voor de vereniging zelf overigens ook wel zo handig, het is een stuk makkelijker om vrijwilligers te vinden voor bij activiteiten als zij je mail ook daadwerkelijk lezen.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Mail van vereniging in spam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:39

Gewone e-Mail die in de spam belandt is een steeds groter probleem aan het worden. Ik merk het ook. Zowel bij het ontvangen (op Gmail-adres) als bij versturen, vanaf een bedrijfsaccount dat alle DMARC en andere spamchecks in orde heeft.

Ik vind dat het een verantwoordelijkheid van beide is.

Als er een WhatsApp groep is, lijkt de oplossing mij heel simpel: na een belangrijke mail even appen dat er een mail verzonden is. En als ontvanger zorgen dat het mailadres van de vereniging in je contactenlijst staat.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:40

Shadow0 schreef:
Dorus schreef:
De beheerder van de mailbox blijft bij het standpunt dat mensen hun spam moeten controleren. Ik deel die mening niet. Hoe denkt bokt hierover?


Ik weet het niet, maar ik vind het vooral belachelijk dat er dus iets is wat je email ongevraagd sorteert op een manier die niet betrouwbaar is en waarbij zelfs het toevoegen op een veilige lijst niet voldoende werkt om te zorgen dat een mail betrouwbaar aankomt...

Tja.. of je zet je filter uit.
Doe ik ook, anders komt bepaalde mail er ook in.
oa van de verzekeringsmij.. de persoonlijke mail komt dan netjes aan, maar "reclame" mail (dus wat in bulk naar elke klant wordt gestuurd) gaat dan ook naar de spam. En dat kunnen ook mails zijn die ik wel belangrijk vindt.
Dat gebeurd helaas bij meerdere spamfilters, ik heb hem nu gewoon uitstaan.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

jojoleinee

Berichten: 2651
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:44

Mijn uitgaande mails vanuit mijn bedrijf komen bij klanten ook vaak in de spam map. Zij sturen mij via de site zo'n contact aanvraag en als ik direct daarop reageer kom ik vaak in de spam terecht. Ik kan daar helaas niet veel aan doen. Op de site staat het nu wel aangegeven dat mensen na een contactaanvraag hun spam moeten checken voor de reactie.

Zelf maak ik meestal dagelijks mijn spambox leeg
Laatst bijgewerkt door jojoleinee op 15-02-23 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Mail van vereniging in spam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:47

Maar hoeveel moeite is het nou om even je spambox te controleren? Ik snap het probleem niet zo

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Mail van vereniging in spam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 16:07

Je weet met een nieuw jaar dat je contributie weer komt. Eigen verantwoordelijkheid dus.


Dat gezegd te hebben, ik was met iemand aan het mailen en ineens werd ze naar de Spam gestuurd.
Toen stond ik ook even raar te kijken.
Gebeurde ook bij een ander mailadres waar ik normaal altijd standaard mail van krijg.

Mijn mailbox zelf is dus ook in de war, maar dat is niet de schuld van de verzender.

Black is the colour of my true love's hair

Exitium

Berichten: 7137
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 16:07

Shadow0 schreef:
Dorus schreef:
De beheerder van de mailbox blijft bij het standpunt dat mensen hun spam moeten controleren. Ik deel die mening niet. Hoe denkt bokt hierover?


Ik weet het niet, maar ik vind het vooral belachelijk dat er dus iets is wat je email ongevraagd sorteert op een manier die niet betrouwbaar is en waarbij zelfs het toevoegen op een veilige lijst niet voldoende werkt om te zorgen dat een mail betrouwbaar aankomt...

... en dat lijkt mij eigenlijk al voldoende om te maken dat email geen betrouwbare communicatie kan zijn voor belangrijke inhoud. Destijds hebben we op een ledenvergadering van een vereniging besloten dat bepaalde dingen voortaan per mail konden in plaats van via post, maar als er geen goede manier is om te zorgen dat dit goed functioneert... dan moet het misschien maar weer terug naar post.

Ook de post is niet betrouwbaar, zowel post als pakketjes raken ook met enige regelmaat kwijt, en dan weet je het vaak niet eens. Spamfolder kun je dan altijd nog zelf checken.

jojoleinee schreef:
Mijn uitgaande mails vanuit mijn bedrijf komen bij klanten ook vaak in de spam map. Zij sturen mij via de site zo'n contact aanvraag en als ik direct daarop reageer kom ik vaak in de spam terecht. Ik kan daar helaas niet veel aan doen. Op de site staat het nu wel aangegeven dat mensen na een contactaanvraag hun spam moeten checken voor de reactie.

Zelf maak ik meestal dagelijks mijn spambox leeg

Redelijke kans dat je SPF-record in dat geval niet klopt, dat is vaak een probleem met sites of programma's die namens een bepaald domein willen verzenden.



Wat betreft de poll, is inderdaad een gedeelde verantwoording wat mij betreft. De verzender kan dit vaak niet 100% afvangen, maar het is wel van belang dat die zorgt voor zaken als juiste SPF-records, DKIM en DMARC. Als ontvanger is het een kwestie van met enige regelmaat je spamfolder checken. Binnen Gmail is dat vrij makkelijk te doen, daar is je spamfolder standaard verborgen maar als er een ongelezen mail in staat wordt de spamfolder automatisch zichtbaar in je mappenlijst. Binnen Outlook komt er een cijfertje achter te staan als er ongelezen mails in de spamfolder staan, dus daar zou het ook op moeten vallen.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

KittyDylan

Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 16:13

Ik vind dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is. Mijn mailtjes komen ook random in de spam, of op andere inboxen (postnl komt bv standaard in de "promotie" dus die zie ik ook zelden)

Gewoon iedere dag je spam controleren, dan is er toch niets aan de hand? En zo gedaan. Na 30 dagen word het verwijderd en je kunt het altijd terug verplaatsen naar de gewenste inbox (na een paar keer weet je mail dat vaak ook wel)

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

LWDaisy

Berichten: 4769
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 16:34

Eerlijk? Tot voor kort controleerde ik mijn mail niet eens dagelijks, eerder eens in de 2 weken, laat staan dat ik ooit mijn spam controleer :') Ik probeeeeeer mijn mail nu dagelijks te controleren, om daar een gewoonte van te maken, maar ik mis wel eens dagen hoor. En ik zal vast niet de enige holbewoner zijn.

Pas als ik echt een mail verwacht, duik ik in mijn mailbox. "Rot lekker op met die mails haha, ik heb een brievenbus", zeg ik altijd :')

Is het "veel moeite"? Waarschijnlijk niet - maar ik heb echt wel al genoeg op mijn bord.
Belangrijke zaken wil ik in mijn brievenbus. Je kan de mensen toch niet verplichten om dagelijks de mail te checken? En dan ook nog eens de spam? Arme oudjes, de helft van hen heeft niet eens een laptop/smartphone. Mijn grootouders doen niet aan mailen hoor, en mijn vader (hij is 61 jaar) heeft nog nooit iets online besteld, dat snapt hij gewoon niet. Niet iedereen heeft internet, niet iedereen is vertrouwd met mailen. En degenen die wel internet en een laptop en smartphone hebben, hebben niet altijd zin om dagelijks de mails na te kijken - dat mag toch gewoon?

Als de beheerder van de mailbox "eist" dat jullie je mailbox checken (kan iemand dat echt serieus eisen?), zou hij op zijn minst na het versturen van die mail via whatsapp oid kunnen laten weten dat er een email verstuurd is, om te vermijden dat mensen die mail missen doordat hij in de spam terecht gekomen is, gezien dat regelmatig lijkt te gebeuren.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 16:35

Ik krijg meer en meer spam, terwijl ik mijn mailadres niet vaak deel. Maar die spam komt gewoon in de spambox meestal. Een 200 mails per week ofzo. Heel af en toe gaat daar ook een gewenste email naartoe. Dan kan ik die weer aanvinken als geen ongewenste mail en dan gaat het vaak een tijdje goed, maar het komt uiteindelijk weer in de spam.
Spam werkelijk blokkeren dat ze je niet meer kunnen bereiken werkt ook niet echt, want veel spammers gebruiken elke dag of elk uur een andere afzender helaas.

Ik vind niet dat een vereniging maar even een ander mailadres moet nemen omdat het wel eens in de spam komt. Daar kan de vereniging waarschijnlijk niets aan doen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Mail van vereniging in spam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 16:50

Ik denk dat het bij een bekend probleem wel van belang is dat het vanuit de vereniging niet alleen via de mail belangrijke informatie verspreid wordt. Of dit nu ook via whatsapp(groep) gebeurd, of via een besloten facebookgroep, en uiteraard tijdens contact of bijvoorbeeld een brief op de zadelkamerdeur geplakt (of kantinedeur, etc.).

Met relatief weinig inspanning (max. 15 minuten voor een bericht ook delen via whatsapp, facebook en even printen en opplakken) komen de belangrijke berichten dan in ieder geval bij zoveel mogelijk mensen aan. En dat bericht kan ook zijn: "de vereniging heeft zijn jaarlijkse mail verzonden. Heb je niets ontvangen? Controleer dan even je spam-box en neem anders contact op.", het hoeft echt niet heel uitgebreid.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:14

Brainless schreef:
Tja.. of je zet je filter uit.


Als dat een optie is, zeker. Maar op diverse plekken wordt mail ook ongevraagd gefilterd, volgens mij zowel Gmail als bij sommige providers.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers