Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 16:03

Als vegetariër eet ik ook geen insecten dus zou het wel fijn vinden als het duidelijk op de verpakking aangegeven gaat worden of er insecten in zitten. Ook zijn er enorme kwekerijen met reuzensprinkhanen...Wat als dit beesten eens in grote getalen ontsnappen en alle oogsten opvreten.....Ik vind het geen fijn idee.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 17:05

Goof schreef:
Janneke2 schreef:
En: mensen eten al duizenden jaren sprinkhanen.
(Het staat al in de bijbel.)


En als het in de bijbel staat zal het wel waar zijn....

Ik weet niet zo goed wat ik van het eten van insecten moet denken eigenlijk.
Enerzijds prima. Als mensen dat als alternatief voor ander vlees zien en als bewuste keuze aanschaffen, helemaal prima. Het moet me alleen niet opgedrongen worden door het zomaar in andere producten te verwerken. Ik maak graag mijn eigen keuzes.


Hier ben ik het mee eens. Ik heb mijn keuze jaren geleden gemaakt. Ik eet geen dieren. Dus ik hoop dat het goed is aangegeven op de etiketten. Op veel voedingsmiddelen staat ook een vegetarisch of vegan logo, ik kan er dan hopelijk vanuit gaan dat het dan ook echt zo is?

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:34

Zat net een stukje van Keuringsdienst van Waarde te kijken.. er mogen 5 insecten per 100 gram gedroogde dadels zitten.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:40

Brainless schreef:
Zat net een stukje van Keuringsdienst van Waarde te kijken.. er mogen 5 insecten per 100 gram gedroogde dadels zitten.

Maar dat zal dan gaan over insecten die er PER ONGELUK ingeraakt zijn. Het probleem voor mij zou zijn als men expres insecten ergens indoet wat ik niet weet omdat dat voedingsmiddel dat vroeger niet erin had. Omdat bier werd genoemd als iets waar het aan toegevoegd zou kunnen worden(?????) heb ik naar de klantenservice van Grolsch gebeld, een biermerk wat ik vaak drink. Zij zeiden dat ze eeuwenoude recepturen gebruiken en niet van plan zijn om daar nu ineens insecten aan te gaan toevoegen.

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 19:33

anjali schreef:
Het probleem voor mij zou zijn als men expres insecten ergens indoet wat ik niet weet omdat dat voedingsmiddel dat vroeger niet erin had. Omdat bier werd genoemd als iets waar het aan toegevoegd zou kunnen worden(?????) heb ik naar de klantenservice van Grolsch gebeld, een biermerk wat ik vaak drink. Zij zeiden dat ze eeuwenoude recepturen gebruiken en niet van plan zijn om daar nu ineens insecten aan te gaan toevoegen.

Ze gaan het niet zomaar toevoegen aan dingen maar er zal een lijn met insecten komen.
Net zoals koekjes met chocola, zullen er koekjes komen met insecten.
Het zal er duidelijk op gezet worden als een aparte lijn.
Net zoals groenten burgers/wraps enz.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 19:42

anjali schreef:
Omdat bier werd genoemd als iets waar het aan toegevoegd zou kunnen worden(?????) heb ik naar de klantenservice van Grolsch gebeld, een biermerk wat ik vaak drink. Zij zeiden dat ze eeuwenoude recepturen gebruiken en niet van plan zijn om daar nu ineens insecten aan te gaan toevoegen.

Je hebt die vraag serieus aan de klantenservice van Grolsch voorgelegd? Dat is hilarisch... _O-

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 19:51

Heerlijk _O- _O- _O-

Ik zou ook nog even Friesland Campina bellen of we bang moeten zijn voor krekels in onze vla :j :=

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:06

Ik bleef even steken bij de bijbel als referentie ( serieus :') ) en diertjes die in meel zitten (zombie apocalyps anyone :') )

Ik heb de 5 seconden regel regelmatig verschoven naar een minuut .. en roze koeken :9

Het zal wel op de ingrediënten lijst gezet worden toch denk ik..?

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:39

anjali schreef:
Maar dat zal dan gaan over insecten die er PER ONGELUK ingeraakt zijn. Het probleem voor mij zou zijn als men expres insecten ergens indoet wat ik niet weet omdat dat voedingsmiddel dat vroeger niet erin had. Omdat bier werd genoemd als iets waar het aan toegevoegd zou kunnen worden(?????) heb ik naar de klantenservice van Grolsch gebeld, een biermerk wat ik vaak drink. Zij zeiden dat ze eeuwenoude recepturen gebruiken en niet van plan zijn om daar nu ineens insecten aan te gaan toevoegen.

Ga eens wat afleveringen van 'Keuringsdienst van Waarde' kijken.
Klantenservices :Y)

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:41

Cer schreef:
Ik bleef even steken bij de bijbel als referentie ( serieus :') ) en diertjes die in meel zitten (zombie apocalyps anyone :') )

Ik heb de 5 seconden regel regelmatig verschoven naar een minuut .. en roze koeken :9

Het zal wel op de ingrediënten lijst gezet worden toch denk ik..?


Zo gek is die bijbel nog niet, mijn man zei dat hij bijvoorbeeld de overgang van brons- naar ijzertijd mooi uit de verhalen van koning David kon halen, en dat insekten eten staat op meerdere plaatsen in het Oude Testament en wordt ook genoemd bij Johannes de Doper. In min of meer verder af gelegen regio's wordt tot op de dag van vandaag nog sprinkhaan gegeten. Soms uit noodzaak, bijvoorbeeld als hele hordes treksprinkhanen het graan en gras voor het vee hebben opgegeten, maar ook als snack.

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:58

Als je selectief leest is t prima te doen.. maar goed, dit gaat niet over de Bijbel :)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:53

... het heeft niets met selectief lezen te maken,
mij ging het er om dat de mensheid al eeuwenlang insecten eet.

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:33

Janneke2 schreef:
... het heeft niets met selectief lezen te maken,
mij ging het er om dat de mensheid al eeuwenlang insecten eet.


Precies.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:37

Eeuwen? Maak daar maar gerust miljoenen van....

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 07:16

Janneke2 schreef:
... het heeft niets met selectief lezen te maken,
mij ging het er om dat de mensheid al eeuwenlang insecten eet.

Voor dat feitje heb je niet perse de Bijbel nodig (als betrouwbare bron) :)

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:15

Cer schreef:
Ik bleef even steken bij de bijbel als referentie ( serieus :') ) en diertjes die in meel zitten (zombie apocalyps anyone :') )

Ik heb de 5 seconden regel regelmatig verschoven naar een minuut .. en roze koeken :9

Het zal wel op de ingrediënten lijst gezet worden toch denk ik..?

Voor mij is de Bijbel een belangrijke referentie. Zou je me willen vertellen waar dit precies staat?

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:21

Zoolgangster schreef:
Cer schreef:
Ik bleef even steken bij de bijbel als referentie ( serieus :') ) en diertjes die in meel zitten (zombie apocalyps anyone :') )

Ik heb de 5 seconden regel regelmatig verschoven naar een minuut .. en roze koeken :9

Het zal wel op de ingrediënten lijst gezet worden toch denk ik..?


Zo gek is die bijbel nog niet, mijn man zei dat hij bijvoorbeeld de overgang van brons- naar ijzertijd mooi uit de verhalen van koning David kon halen, en dat insekten eten staat op meerdere plaatsen in het Oude Testament en wordt ook genoemd bij Johannes de Doper. In min of meer verder af gelegen regio's wordt tot op de dag van vandaag nog sprinkhaan gegeten. Soms uit noodzaak, bijvoorbeeld als hele hordes treksprinkhanen het graan en gras voor het vee hebben opgegeten, maar ook als snack.

Johannes de Doper at de peulen van de Johannesbroodboom die daar in de woestijn groeit. Dat is foutief vertaald als "sprinkhanen". Ik heb theologie gestudeerd en over deze foutieve vertaling al diverse malen discussies gehad. Die peulen worden tegenwoordig ook nog gegeten, er wordt o.a. carobmeel van gemaakt.Geen insecten dus.

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:29

anjali schreef:
Cer schreef:
Ik bleef even steken bij de bijbel als referentie ( serieus :') ) en diertjes die in meel zitten (zombie apocalyps anyone :') )

Ik heb de 5 seconden regel regelmatig verschoven naar een minuut .. en roze koeken :9

Het zal wel op de ingrediënten lijst gezet worden toch denk ik..?

Voor mij is de Bijbel een belangrijke referentie. Zou je me willen vertellen waar dit precies staat?

Ik weet dat niet, Janneke schreef dat :j

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 10:23


verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:26

Garnalen is wel logisch om die niet te eten. Dat zijn de schoonmakers van de zee dus als je die eet, eet je alleen afvalstoffen.
In de tijd van de Bijbel dan, nu ze gefokt worden om te eten zal dat wel meevallen.

Varken is ook bewezen een ongezond stuk vlees, zijn alleseters en dat is niet gezond om te eten. Nu ze speciaal voor ons op dieet zijn maakt dat minder uit. Maar het vlees is alsnog erg vet en niet gezond.

Die voedselwetten waren zo gek nog niet.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:57

Nou als insecten niet kosjer zijn dan is het inderdaad een foute boel := _O-


verootjoo schreef:
Varken is ook bewezen een ongezond stuk vlees, zijn alleseters en dat is niet gezond om te eten. Nu ze speciaal voor ons op dieet zijn maakt dat minder uit. Maar het vlees is alsnog erg vet en niet gezond.

Die voedselwetten waren zo gek nog niet.


Er is niets ongezonds aan vlees van alleseters, vlees blijft vlees ongeacht wat je je slachtdier voert. En veel vet is ook niet per definitie ongezond (zeker historisch gezien). Caloriearm / vetarm willen eten is namelijk pas iets van afgelopen 100 jaar, dat niet eens. Het is wel zo dat varkensvlees trichonella larven kan bevatten, niet heel handig toen vlees standaard testen op parasieten nog geen optie was en varkens buiten werden gehouden. Dus inderdaad zo gek zijn veel voedselwetten niet :)

Edit. Paarden zijn ook een mogelijke bron van trichonella besmetting, ook al zijn ze herbivoren. En heel toevallig ook niet kosjer ;)

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:44

Heel anders misschien, maar wat ik me afvraag na het lezen van dit topic, is of vegetariërs ook geen mug doodslaan die hen probeert te steken.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:45

Ja hoor, die mug sla ik tot moes.

... ik eet m alleen niet op.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:51

Janneke2 schreef:
Ja hoor, die mug sla ik tot moes.

... ik eet m alleen niet op.

:D dat laatste snap ik

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:55

Ik geef de mepper aan mijn vriend voor muggen en aziatische hoornaars :Y)
De rest gaat levend naar buiten als het lukt :))