Ballonnen oplaten wel of niet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:34

verootjoo schreef:
Vond ballonnen oplaten altijd al niet meer van deze tijd. Wat een onzin, zo slecht voor de natuur.

Hier hadden ze vorig jaar biologisch afbreekbare ballonnen…. Met nylon lintjes eraan :roll:

Net zoals de kartonnen rietjes bij de mc donald's en die vervolgens door een plastic deksel steken in de beker

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:45

meggiemeg schreef:
verootjoo schreef:
Vond ballonnen oplaten altijd al niet meer van deze tijd. Wat een onzin, zo slecht voor de natuur.

Hier hadden ze vorig jaar biologisch afbreekbare ballonnen…. Met nylon lintjes eraan :roll:

Net zoals de kartonnen rietjes bij de mc donald's en die vervolgens door een plastic deksel steken in de beker


Of de kartonnen rietjes die in plastic verpakt zitten van pakjes Caprisonne.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:50

Ik las laatst zelfs dat veel 'biologisch afbreekbare' plastics helemaal niet zo afbreekbaar zijn als ze claimen. Ze worden gewoon gemaakt van stoffen uit oa aardappels, daar halen ze dezelfde stof uit als waar normaal plastic van wordt gemaakt, en daar maken ze plastic van. Je krijgt dus heel normaal plastic, alleen zijn de ingrediënten uit aardappel gehaald ipv olie. Ze vergaan niet sneller dan normaal plastic als ze in het milieu terecht komen, de enige manier om die snellere 'compostering' voor elkaar te krijgen is door het plastic op een speciale hoop met bepaalde bacteriën en enzymen te gooien.
Die rietjes in de plastic bekertjes van McDonald's snap ik ook niet inderdaad, dat ze maar eens wat meer op herbruikbare bekers en rietjes inzetten bijvoorbeeld. Ik zou het super fijn vinden als ik gewoon mijn eigen thermosfles kan vullen bij de McDonalds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:55

meggiemeg schreef:
verootjoo schreef:
Vond ballonnen oplaten altijd al niet meer van deze tijd. Wat een onzin, zo slecht voor de natuur.

Hier hadden ze vorig jaar biologisch afbreekbare ballonnen…. Met nylon lintjes eraan :roll:

Net zoals de kartonnen rietjes bij de mc donald's en die vervolgens door een plastic deksel steken in de beker
Dat heeft te maken met de recycling van het afval. De rietjes zijn niet tot nauwelijks te recyclen, waardoor ze alsnog in de afvalberg eindigen, maar de deksels hebben dat probleem niet.

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:56

Bij de mac denk ik dan eerder, maak die deksel van karton en het rietje van plastic.
Nee niet beter voor het milieu maar wel beter te drinken.

Anoniem

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:57

Of gebruik gewoon geen deksels en rietjes meer als mensen het toch ter plekke opdrinken. :')

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:58

Maar dan moet de beker wel wat steviger zijn. Ik heb het idee dat de deksel nu de beker wat bij elkaar houd en dat je hem anders sneller indrukt.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 12:32

Mkango schreef:
Of gebruik gewoon geen deksels en rietjes meer als mensen het toch ter plekke opdrinken. :')

Of stuur aan op herbruikbare rietjes die de consument gewoon mee naar huis kan nemen ofzo.
Ik heb zelf een setje herbruikbare rietjes standaard in mijn tas ivm die zompige kartonnen rietjes die je tegenwoordig bij je drinken krijgt.
Ziploczakje extra mee voor het gebruikte rietje en thuis ff afwassen.
De mijne zijn van kunststof maar ik heb ze ook al van glas en metaal gezien en volgens mij zijn die bamboe rietjes ook prima herbruikbaar.

Renee

Berichten: 3124
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:20

Ik dacht dat dit al lang landelijk verboden was :\

Er zijn duidelijk nog flinke stappen te zetten.
Geloof dat de McDonald’s in Frankrijk herbruikbare bakjes moet gebruiken.
https://www.nu.nl/economie/6238483/fran ... rvies.html
Van mij mogen ze dit hier ook gaan invoeren, al zou het wel fijn zijn als ze dan niet meegenomen worden als plaatsvervangende trofeeën.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 14:08

Wat mij ook goed lijkt, is kenteken noteren op alle verpakkingen van de fastfoodketens.
De dichtstbijzijnde Mac is hier 20 km verderop, maar het af al wordt hier wel uit de auto geflikkerd.
Van mijn part kan er op die manier achteraf geverbaliseerd worden door politie/boa.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:03

Op school deden we dat vroeger met een kaartje eraan en dan was de wedstrijd welke balloon het verst was gekomen. Werd zelfs niet over het milieu nagedacht %)

En op het werk een paar jaar geleden kregen we ook ballonnen bij onze nieuwjaarsreceptie om op te laten maar ik heb de mijne toen kapot geprikt en in de prullenbak gedaan. Vind het een vreselijk iets, ook met die nylon touwtjes eraan. Dan zie je zoiets in de bomen hangen en denk ik tja mooi man, niet dus.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:34


germie

Berichten: 25938
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:19

Voor de rietjes heb ik nog 600 stuks bij Ali besteld. Er liggen er altijd een paar in de auto.

Ik dacht ook dat ballonnen oplaten al langer verboden was. Die wedstrijden van wiens ballon het verste komt heb ik allang niet meer van gehoord. Ik vind het ook zonde van de helium trouwens. De heliumprijzen zijn echt absurd geworden. Daar hebben wij duikers ook last van.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:25

Ik zou persoonlijk echt nooit iets waaruit je eet of drinkt bij ali bestellen :o
Geen CE = op eigen risico

Zelf kan ik me trouwens sowieso niet heugen een rietje gebruikt te hebben.

germie

Berichten: 25938
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:27

Een milkshake zonder rietje? Dat is niet echt fijn voor je tanden hoor.
Cola e.d. kan wel zonder rietje.
Laatst bijgewerkt door germie op 09-02-23 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:29

Aha, milkshakes, niet aan gedacht. Die kan ik niet drinken (buikpijn).
Maar 600 milkshakes is dan wel weer erg veel :P

germie

Berichten: 25938
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:30

Sizzle schreef:
Aha, milkshakes, niet aan gedacht. Die kan ik niet drinken (buikpijn).
Maar 600 milkshakes is dan wel weer erg veel :P

Klopt. Maar ik heb ook rietjes voor medereizigers en eigenlijk kan ik er wel 20 jaar mee doen vrees ik. :P
Ik drink nog geen 10 milkshakes per jaar, eerder 2 of 3.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:36

Ik zag even het draaiboek van onze koningsdag hier, maar er komen weer ballonnen :roll:

Ik begrijp echt niet waarom het zo moeilijk is dit gewoon niet te doen. Gelukkig willen mijn kids hem toch niet loslaten.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 08:57

germie schreef:
Een milkshake zonder rietje? Dat is niet echt fijn voor je tanden hoor.
Cola e.d. kan wel zonder rietje.


Waarom kan cola wel zonder rietje en milkshake niet?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:02

Ik drink milkshake altijd zonder rietje, krijg die dikke drap nooit door zo’n dun rietje gezogen :=

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:04

verootjoo schreef:
Ik drink milkshake altijd zonder rietje, krijg die dikke drap nooit door zo’n dun rietje gezogen :=

Jaa verschrikkelijk, trek je zo'n heel gek gezicht omdat die je die milkshake niet erdoor gezogen krijgt :')

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:38

lor1_1984 schreef:
Mkango schreef:
Of gebruik gewoon geen deksels en rietjes meer als mensen het toch ter plekke opdrinken. :')

Of stuur aan op herbruikbare rietjes die de consument gewoon mee naar huis kan nemen ofzo.
Ik heb zelf een setje herbruikbare rietjes standaard in mijn tas ivm die zompige kartonnen rietjes die je tegenwoordig bij je drinken krijgt.
Ziploczakje extra mee voor het gebruikte rietje en thuis ff afwassen.
De mijne zijn van kunststof maar ik heb ze ook al van glas en metaal gezien en volgens mij zijn die bamboe rietjes ook prima herbruikbaar.


Juist dit zorgt voor nog meer zooi. Mensen nemen dat niet opnieuw mee of gebruiken het thuis niet eens. Krijg je hele bergen aan metalen en (hard) kunststof rietjes die al helemaal niet te recyclen zijn.
Al die bedrijven die herbruikbare tassen, rietjes, bekers, etc weggeven zijn net zo vervuilend en is gewoon een vorm van greenwashing. Hoeveel spullen heb je ergens van nodig?

Ik snap het hele nut van rietjes niet, je kan net zo makkelijk uit een gewone beker drinken. Ik zie ze eigenlijk alleen nog als nodig voor medische doeleinden, zoals mensen met spasmes en verlamming.

Als we het gewoon houden bij eenmalig zelf iets aanschaffen dat geen wegwerpproduct is, dit volledig gebruiken en niet meegaan in de hetze van al die super coole ‘afbreekbare’ en herbruikbare massaproductie van zogenaamd duurzame bedrijven. Misschien er ook bij stilstaan dat iets kopen bij een bedrijf dat zóveel afval aan voeding als papier en plastic als een macdonalds ook niet meer echt kan (en dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid vervuiling om dit type voedsel te produceren). Dan komen we toch al een heel eind? Maar blijkbaar vinden mensen dat echt heel moeilijk.

Dat ballonnen gewoon niet meer kunnen lijkt me ook vanzelfsprekend. Wat voor soort dan ook, de afbreekbare slaan inderdaad ook nergens op, want dat breekt alleen af bij de ideale omstandigheden en vertoefd dus nog steeds jaren lang in de natuur met alle gevolgen van dien voor de dieren.