leefbaarheid platteland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sterregoud
Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-05-10

leefbaarheid platteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 11:14

Ik woon in een dorp in zuid-west drenthe. Daar is een fietspad dat dit jaar verbreed zou worden. Dit fietspad ligt net buiten het dorp, en grenst aan een natuurgebied.
In het najaar is het oude pad verwijderd, en nu ligt het omhoog gewoeld, niet begaanbaar, te wachten op het nieuw pad.
Maar helaas, er zijn blijkbaar ineens nieuwe stikstofregels, en daardoor komt er nu geen nieuw pad.
Er zal eerst een flora en fauna onderzoek uitgevoerd moeten worden.
En of het nieuwe pad er dan nog komt is dus onzeker.

Wat mij betreft hadden ze liever het oude pad mogen laten liggen. Nu is de weg onbegaanbaar, en met dank aan de groene lobby wordt het leven steeds gekker hier.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: leefbaarheid platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:15

Wat heeft die 'groene lobby' ermee te maken? De gemeente had gewoon alles in een keer op de schop moeten gooien. Je gaat toch niet eerst een fietspad verwijderen en het dan een hele tijd zo laten liggen? Bij ons is ook een tijdje geleden flink gewerkt aan de fietspaden. Weg is een paar weken afgesloten en voor je het weet is het oude pad vervangen door een mooie, brede 'fietssnelweg'.

sterregoud
Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 12:20

Nou zolang ligt het niet hoor. In november eruit, nu braak, en nu nieuwe stikstofregels en ineens geen toestemming om het pad te vervangen…

En ja, dat is dus de groene lobby die het tegenhoudt.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: leefbaarheid platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:23

fietsen lijkt me juist gunstig tegen stikstof

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: leefbaarheid platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:32

Denk dat de Gemeente zijn/haar werk niet goed heeft gedaan, is in verzuim gebleven om eerst goed vooronderzoek te doen ipv maar wat te doen. Gemeentes zijn te laks met het uitzoeken van iets of het juist uitvoeren van de geldende regels

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: leefbaarheid platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:52

Wie is die groene lobby dan? :')
De stikstofregels zijn opgelegd door de overheid, en die zijn alles behalve groen :')

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:53

Ah, dan wonen wij in hetzelfde dorp :D

Ik meende eerst dat er een andere reden voor was, maar zie het inderdaad in de krant staan.
De stikstofregels en alle heisa erom heen verandert voortdurend dus zal voorlopig wel een dingetje blijven…

8nnemiek schreef:
Wie is die groene lobby dan? :')
De stikstofregels zijn opgelegd door de overheid, en die zijn alles behalve groen :')


Omgeving Meppel zit een fanatiek clubje die overal bezwaar op maakt. Zo mag bijvoorbeeld de optocht van het dorpsfeest een dorp verderop niet doorgaan vanwege de vervuilende trekkers. Dus dat argument groene lobby snap ik wel
Laatst bijgewerkt door Chantalla op 26-01-23 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:53

OK. Vervelend. Wat heeft dit te maken met de leefbaarheid op het platteland?

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:04

Vervoersopties en veiligheid. Ben zelf ook opgegroeid in een dorp met maar één fietspad het dorp uit. Enige alternatief was over de dijk, maar die was bochtig en onveilig, daar reden auto's je met 60-80 voorbij.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:21

Chantalla schreef:
Omgeving Meppel zit een fanatiek clubje die overal bezwaar op maakt. Zo mag bijvoorbeeld de optocht van het dorpsfeest een dorp verderop niet doorgaan vanwege de vervuilende trekkers. Dus dat argument groene lobby snap ik wel

Maar ik kan me niet voorstellen dat een club die zich inzet tegen milieuvervuiling ineens de aanleg van een fietspad wil tegenhouden.

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: leefbaarheid platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:33

Wat hebben we toch een zwaar leven in dit land.

Sorry, ik begrijp best dat het ergerlijk is als een fietspad even niet begaanbaar is. Maar verder kan ik alleen maar bedenken dat als dit hetgeen is waar je mee zit, zodanig om het op internet te zetten en te spuien over een zogenaamde groene lobby die je leefomgeving onleefbaar maakt, dan heb je echt een luxe leven. :=

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:40

Suliko schreef:
Wat hebben we toch een zwaar leven in dit land.

Sorry, ik begrijp best dat het ergerlijk is als een fietspad even niet begaanbaar is. Maar verder kan ik alleen maar bedenken dat als dit hetgeen is waar je mee zit, zodanig om het op internet te zetten en te spuien over een zogenaamde groene lobby die je leefomgeving onleefbaar maakt, dan heb je echt een luxe leven. :=

wow.... wat een opmerking...

fietspad naast een 60-80 km weg waar ze meestal te hard rijden is niet echt luxe.
Dus dat iemand voor veiligheid is is tegenwoordig luxe...oke...

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:41

Suliko schreef:
Wat hebben we toch een zwaar leven in dit land.

Sorry, ik begrijp best dat het ergerlijk is als een fietspad even niet begaanbaar is. Maar verder kan ik alleen maar bedenken dat als dit hetgeen is waar je mee zit, zodanig om het op internet te zetten en te spuien over een zogenaamde groene lobby die je leefomgeving onleefbaar maakt, dan heb je echt een luxe leven. :=


Precies dit.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:43

Suliko schreef:
Wat hebben we toch een zwaar leven in dit land.

Sorry, ik begrijp best dat het ergerlijk is als een fietspad even niet begaanbaar is. Maar verder kan ik alleen maar bedenken dat als dit hetgeen is waar je mee zit, zodanig om het op internet te zetten en te spuien over een zogenaamde groene lobby die je leefomgeving onleefbaar maakt, dan heb je echt een luxe leven. :=


Mee eens. :') Ik had eerlijk gezegd iets héél anders verwacht bij de topictitel. :=

sterregoud
Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 13:44

Twiggy2008 schreef:
Suliko schreef:
Wat hebben we toch een zwaar leven in dit land.

Sorry, ik begrijp best dat het ergerlijk is als een fietspad even niet begaanbaar is. Maar verder kan ik alleen maar bedenken dat als dit hetgeen is waar je mee zit, zodanig om het op internet te zetten en te spuien over een zogenaamde groene lobby die je leefomgeving onleefbaar maakt, dan heb je echt een luxe leven. :=


Precies dit.


Nou, nou. Je weet niets van mijn leven, en een luxe leventje is het al helemaal niet…

Niet echt de behoefte om dit toe te lichten.

Het gaat niet om dat even niet begaanbaar is, maar mogelijk niet meer een fietspad zal zijn. En ja dat beperkt mijn leefruimte dus wel. Niet iedereen heeft tig opties…
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 26-01-23 13:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:46

8nnemiek schreef:
Chantalla schreef:
Omgeving Meppel zit een fanatiek clubje die overal bezwaar op maakt. Zo mag bijvoorbeeld de optocht van het dorpsfeest een dorp verderop niet doorgaan vanwege de vervuilende trekkers. Dus dat argument groene lobby snap ik wel

Maar ik kan me niet voorstellen dat een club die zich inzet tegen milieuvervuiling ineens de aanleg van een fietspad wil tegenhouden.


Ik weet vooral dat ze fanatiek overal bezwaar op maken, maar het fijn weet ik er niet van.

Persoonlijk heb ik er geen last van, ik fiets te weinig :+ De omleidingsroute is ook prima, maar is een stukje omfietsen en langs de woonwijk in plaats van door het natuurgebied. Dit is dan ook geen fietspad langs een 60-80km maar naast een zandpad. Het fietspad was een meter breed en zou daarom verbreed worden.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:49

...totdat je met je fiets over een 80 klm-weg mag. Ook als het regent, ook als het donker is, ook vul maar in.

Ja, dit is zeer zeker onderdeel van leefbaarheid. Het zal niet de eerste keer zijn dat een fietser op zoń weg wordt plat gereden, en zeker ook niet de laatste keer. Fietspad lag er niet voor niks ;)

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:49

DuoPenotti schreef:
Suliko schreef:
Wat hebben we toch een zwaar leven in dit land.

Sorry, ik begrijp best dat het ergerlijk is als een fietspad even niet begaanbaar is. Maar verder kan ik alleen maar bedenken dat als dit hetgeen is waar je mee zit, zodanig om het op internet te zetten en te spuien over een zogenaamde groene lobby die je leefomgeving onleefbaar maakt, dan heb je echt een luxe leven. :=

wow.... wat een opmerking...

fietspad naast een 60-80 km weg waar ze meestal te hard rijden is niet echt luxe.
Dus dat iemand voor veiligheid is is tegenwoordig luxe...oke...


In vrijwel alle landen behalve Nederland doodnormaal. Behoorlijk wat kilometers in het buitenland op de fiets afgelegd, ook op 80 wegen en tuurlijk heb je idioten. Maar ook idioten rijden je niet graag aan. En zichtbaarheid ben je zelf verantwoordelijk voor.

Ik zeg nergens dat er niet naar veiligheid gestreefd moet worden. Maar de manier waarop dit ‘probleem’ wordt neergezet met vingertje gewijs en dramatische toevoegingen en al, ja, dat vind ik wel verwend overkomen.

Edit: ik vraag me af wat je wilt bereiken met dit topic. Ik lees geen hulpvraag, of wat voor vraag dan ook. Uit de titel en je berichtgeving haal ik zelf dat je de bevestiging wilt hoe enorm belachelijk het is dat dit fietspad er zo bij ligt en hoe afgrijselijk de groene lobby is. Dat is hoe ik het interpreteer. Openbaar forum, van mij krijg je die bevestiging niet, van anderen misschien wel. Ik wil ook niet beweren dat TS haar hele leven luxe is. Maar de toon van dit bericht maakt het voor mij wel een luxeprobleem, daar struikel ik over.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 26-01-23 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:51

Chantalla schreef:
8nnemiek schreef:

Maar ik kan me niet voorstellen dat een club die zich inzet tegen milieuvervuiling ineens de aanleg van een fietspad wil tegenhouden.


Ik weet vooral dat ze fanatiek overal bezwaar op maken, maar het fijn weet ik er niet van.

Persoonlijk heb ik er geen last van, ik fiets te weinig :+ De omleidingsroute is ook prima, maar is een stukje omfietsen en langs de woonwijk in plaats van door het natuurgebied. Dit is dan ook geen fietspad langs een 60-80km maar naast een zandpad. Het fietspad was een meter breed en zou daarom verbreed worden.


Ok, dat is net wat anders.

Padoertje
Berichten: 1537
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:53

Dergelijke plannen liggen er vaak al jaar(en) voordat er uitgevoerd kan worden. Als de stikstofregels veranderen en daarmee dus ook gebruik/inkoop van de juiste materialen, dan loop je achterstand op. De eerder opgestelde flora en faunaplannen kunnen dan verlopen zijn, of een bepaalde politieke partij gaat ineens weer extra vragen stellen over een bepaalde kikker of pad die daar mogelijk leeft. Dus dan kun je als gemeente een volledig nieuwe planning opstellen, die dan weer langs college en de gemeenteraad moeten. Een aannemer die weer opnieuw aanbesteed moet worden en ga zo maar door.....

Ik werk op de openbare ruimte van een middelgrote gemeente en het is erg jammer dat er zo makkelijk wordt afgegeven. Er zit een wereld van verschil tussen ambtelijk werk en de politiek waardoor dit soort dingen gebeuren en een inwoner er uiteindelijk last van heeft. Ik zou zeggen ga eens klagen bij de betreffende politieke partij / raadslid waarom het zo lang moet duren.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:54

Suliko schreef:
In vrijwel alle landen behalve Nederland doodnormaal. Behoorlijk wat kilometers in het buitenland op de fiets afgelegd, ook op 80 wegen en tuurlijk heb je idioten. Maar ook idioten rijden je niet graag aan. En zichtbaarheid ben je zelf verantwoordelijk voor.

Ik zeg nergens dat er niet naar veiligheid gestreefd moet worden. Maar de manier waarop dit ‘probleem’ wordt neergezet met vingertje gewijs en dramatische toevoegingen en al, ja, dat vind ik wel verwend overkomen.


Ja alle landen behalve Nederland, landen waar ook meer verkeersdoden zijn zeker?
En geen 1 land zo'n groot fietsland als Nederland en op buiten wegen ook nergens zo druk... dus goed vergelijk :j


En ja snap het vingerwijzen wel.
Hier in de buurt word ook al erg lang gesproken over een fietspad bij een natuurgebied.
Het enige wat nu veranderd is is van 80 naar 60 km. Waar geen hond zich aan houd.
En voor de rest houd toch ook groen het tegen. Logisch dat die het zijn, is dat perse wijzen of gewoon een partij die daar sneller tegen is?

Terwijl ts niemand hier persoonlijk aanspreekt, die schoen trek je zelf aan, word je wel persoonlijk naar ts.... ja kan....

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:58

hier in de buurt heeft de aanleg van een fietspad langs een drukke 80 km weg heel veel vertraging opgelopen. Heeft jaren geduurd voor het eindelijk klaar was. Heel lastig en onveilige situatie. vooral omdat er veel scholieren van gebruik moeten maken om naar school te komen.
Heeft zeker met leefbaarheid op het platteland te maken. Vergelijken met buitenland gaat niet op in mijn ogen. In geen enkel land wordt zoveel gefietst als in NL.

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:02

DuoPenotti schreef:
Suliko schreef:
In vrijwel alle landen behalve Nederland doodnormaal. Behoorlijk wat kilometers in het buitenland op de fiets afgelegd, ook op 80 wegen en tuurlijk heb je idioten. Maar ook idioten rijden je niet graag aan. En zichtbaarheid ben je zelf verantwoordelijk voor.

Ik zeg nergens dat er niet naar veiligheid gestreefd moet worden. Maar de manier waarop dit ‘probleem’ wordt neergezet met vingertje gewijs en dramatische toevoegingen en al, ja, dat vind ik wel verwend overkomen.


Ja alle landen behalve Nederland, landen waar ook meer verkeersdoden zijn zeker?
En geen 1 land zo'n groot fietsland als Nederland en op buiten wegen ook nergens zo druk... dus goed vergelijk :j


En ja snap het vingerwijzen wel.
Hier in de buurt word ook al erg lang gesproken over een fietspad bij een natuurgebied.
Het enige wat nu veranderd is is van 80 naar 60 km. Waar geen hond zich aan houd.
En voor de rest houd toch ook groen het tegen. Logisch dat die het zijn, is dat perse wijzen of gewoon een partij die daar sneller tegen is?

Terwijl ts niemand hier persoonlijk aanspreekt, die schoen trek je zelf aan, word je wel persoonlijk naar ts.... ja kan.... zegt mij meer dan de zogenaamde luxe positie van ts.


Mwah, Denemarken is ook een enorm fietsland. Buiten de steden zijn er op enkele aparte fietspaden door het land na geen fietspaden en fiets je gewoon op 60-80 wegen. Hartstikke veilig land om te fietsen.

Inderdaad, ik nam een oordeel aan over TS door de toon van haar bericht. Het is toch logisch dat mensen haar persoonlijk aanspreken op haar bericht dat zij op een forum plaatst en daar een eigen interpretatie aan geven?

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:06

de groene lobby bepaalt het beleid ook niet, de stikstofregels zijn door het huidige Brussel/kabinet bedacht.
Bedenk dus goed waar je op gaat stemmen voor een betere leefbaarheid (op het platteland).

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:07

Denemarken, geweldig land.
Met 6 miljoen inwoners, voornamelijk in de steden en totaal andere mentaliteit!
Ja daar kun je wel fijn fietsen ja op de buitenwegen, geen vergelijk met hier. Wat al eerder werd gezegd.

Ik heb er familie en kennissen wonen. En zo ben ik geen held in de auto en op vreemde plaatsen rijden.
Maar daar tuf ik zo rond, zo rustig daar op de weg....


Je hebt aanspreken en veroordelen of luxe terwijl je persoon niet kent natuurlijk.