Witwaswet, burgers onder de loep

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:20

Ik kan met 100% zekerheid en heel wat interne systemenkennis zeggen dat AI van grote banken geen namen leest :') laat staan buitenlandse namen herkent. AI is een naam voor een tool waar uiteraard geen echte intelligentie achter schuilt ;)

Nationaliteit kan bij sommige banken wel gevolgen hebben voor de dienstverlening ja. Roodstaan weet ik niet, maar wel bij mijn vorige werkgever meegemaakt dat het invloed had bijv op het afsluiten van hypotheken.

Waar ik zelf in ieder geval op doelde met racistische AI is dat als het gevoerd wordt met input van analisten die vanuit vooroordelen handelen, het dezelfde vooroordelen overneemt. Net zoals dat voorbeeld met solliciteren waarbij alleen blanke mannen geschikt worden geacht. Plus AI wordt getraind op gemiddeld gedrag van x, y of z doelgroep, uiteraard gemiddeld voor die doelgroep in Nederland, waardoor het vertekend beeld kan geven bij transactiegedrag dat van de Nederlandse norm afwijkt maar aan zich niet crimineel is. Om maar een neutraal voorbeeld te pakken, je doorsnee Duitser kijkt anders naar contant geld dan je doorsnee Nederlander, wat niet wil zeggen dat Duitsers allemaal criminelen zijn.

_Mar3 schreef:
Zie dit topic net en deels gelezen.

Het eerste wat er in mij naar boven komt is dat ik dacht dat we onschuldig waren tot het tegendeel bewezen is. Zo'n regeling als in de OP omschreven wordt vind ik daar niet tussen passen.

Verder eens met wat Cer zegt over het monitoren van kleine bedragen en grote spelers.


Maar je blijft toch gewoon onschuldig ook als er toezicht wordt gehouden op je gedrag :? Net zoals bij monitoring in een supermarkt, je wordt niet ineens (vals) beschuldigd van diefstal puur doordat er camera's hangen en iemand jouw gedrag bij de kassa in de gaten kan houden.

@Rytir nogmaals, het monitoren wordt al jaren gedaan, dit voorstel gaat ergens anders over :o

Je hebt er toestemming voor verleend bij het openen van je rekening. Random steekproef zou trouwens geen toegevoegde waarde hebben voor welke stakeholder dan ook.

Ik vraag me af, waar zien jullie eigenlijk privacyschending in zitten? Zolang control binnen de bank zelf gebeurt (zoals onder het huidige stelsel) bedoel ik. Je gegevens komen daardoor IT-security technisch niet meer waarschijnlijk zomaar op straat te liggen t.o.v. standaard risico wat bij het aanhouden van een rekening hoort. Controle algoritmes en AI tools worden op bestaande CRM systemen gedraaid, zonder wat dan ook te exporteren. Zijn jullie dan per se bang dat in het geval dat iemand daadwerkelijk naar je rekening kijkt, omdat die door AI naar boven is gehaald, daar misbruik van maakt? Ik ben oprecht benieuwd.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie


Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Witwaswet, burgers onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:28


1 hp ought to be enough for anybody
[o]

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:39

Fly_high schreef:
Ik kan met 100% zekerheid en heel wat interne systemenkennis zeggen dat AI van grote banken geen namen leest :') laat staan buitenlandse namen herkent. AI is een naam voor een tool waar uiteraard geen echte intelligentie achter schuilt ;)

Nationaliteit kan bij sommige banken wel gevolgen hebben voor de dienstverlening ja. Roodstaan weet ik niet, maar wel bij mijn vorige werkgever meegemaakt dat het invloed had bijv op het afsluiten van hypotheken.

Waar ik zelf in ieder geval op doelde met racistische AI is dat als het gevoerd wordt met input van analisten die vanuit vooroordelen handelen, het dezelfde vooroordelen overneemt. Net zoals dat voorbeeld met solliciteren waarbij alleen blanke mannen geschikt worden geacht. Plus AI wordt getraind op gemiddeld gedrag van x, y of z doelgroep, uiteraard gemiddeld voor die doelgroep in Nederland, waardoor het vertekend beeld kan geven bij transactiegedrag dat van de Nederlandse norm afwijkt maar aan zich niet crimineel is. Om maar een neutraal voorbeeld te pakken, je doorsnee Duitser kijkt anders naar contant geld dan je doorsnee Nederlander, wat niet wil zeggen dat Duitsers allemaal criminelen zijn.

_Mar3 schreef:
Zie dit topic net en deels gelezen.

Het eerste wat er in mij naar boven komt is dat ik dacht dat we onschuldig waren tot het tegendeel bewezen is. Zo'n regeling als in de OP omschreven wordt vind ik daar niet tussen passen.

Verder eens met wat Cer zegt over het monitoren van kleine bedragen en grote spelers.


Maar je blijft toch gewoon onschuldig ook als er toezicht wordt gehouden op je gedrag :? Net zoals bij monitoring in een supermarkt, je wordt niet ineens (vals) beschuldigd van diefstal puur doordat er camera's hangen en iemand jouw gedrag bij de kassa in de gaten kan houden.

@Rytir nogmaals, het monitoren wordt al jaren gedaan, dit voorstel gaat ergens anders over :o

Je hebt er toestemming voor verleend bij het openen van je rekening. Random steekproef zou trouwens geen toegevoegde waarde hebben voor welke stakeholder dan ook.

Ik vraag me af, waar zien jullie eigenlijk privacyschending in zitten? Zolang control binnen de bank zelf gebeurt (zoals onder het huidige stelsel) bedoel ik. Je gegevens komen daardoor IT-security technisch niet meer waarschijnlijk zomaar op straat te liggen t.o.v. standaard risico wat bij het aanhouden van een rekening hoort. Controle algoritmes en AI tools worden op bestaande CRM systemen gedraaid, zonder wat dan ook te exporteren. Zijn jullie dan per se bang dat in het geval dat iemand daadwerkelijk naar je rekening kijkt, omdat die door AI naar boven is gehaald, daar misbruik van maakt? Ik ben oprecht benieuwd.


Wat betreft camerabewaking etc. heb je een punt, die vorm van controle is er nu al. Desalniettemin vind ik dat men ook daarin tegenwoordig erg ver gaat. Eén stap buiten de deur en ik sta op beeld bij wijze van spreke.

Daarnaast vind ik iemands bankafschriften controleren wel wat anders dan een mensenmassa op beeld zetten. Bankgegevens en uitgaven vindt ik veel persoonlijker dan 1 van de velen die bij de Appie naar binnen loopt.

Do what is right
Not what is easy

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:46

Fly_high schreef:
Je hebt er toestemming voor verleend bij het openen van je rekening. Random steekproef zou trouwens geen toegevoegde waarde hebben voor welke stakeholder dan ook.


Ik zie dit nu al een heel aantal keer voorbij komen maar ik vind dit wel een beetje een non-argument, ja het staat in de voorwaardes van de bank en in theorie ga je daarmee akkoord. Maar alle banken moeten zich toch aan de wet houden dus je kan niet een Nederlandse bankrekening openen en er dan niet mee akkoord gaan dat je gegevens door een fraude/witwas monitor gaan. Maar zonder bankrekening zou je leven wel heel erg ingewikkeld worden denk ik. Je kan je best enerzijds aan de wet houden en anderzijds vinden dat die wet niet eerlijk is/beter gewijzigd kan worden/beter niet uitgebreid kan worden.

Ik moet trouwens zeggen dat ik bij mijn ervaring met monitoring uit eerste hand zou zeggen dat ik het allemaal niet zo eng vind. Er is een tooltje wat kijkt naar verdachte patronen in transacties, die heeft ook vooral beschikking over transactie data niet over allerlei persoonsgegevens van de rekeninghouders volgens mij, en er kijken nog een heleboel mensen naar het resultaat voor er ooit een melding word gemaakt of een rekening word ingetrokken. Het delen van die data en centraliseren van die monitoring daarvan weet ik ook niet zo goed of ik daar nu voorstander van ben.

Ironically common sense is not common...

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 01:14

Spenk schreef:
Dat had mijn zusje allemaal ook niet en die kon het óók niet krijgen zonder reden. Nederlandse naam en nederlandse nationaliteit. Zie ook hierboven reactie van MwM. Dus waarom is het bij jou dan een rachistische AL en bij hun niet?


Het in mijn ogen wel een racistische AL omdat wij in totaal met zijn 4en waren. Dus 4 verschillende mensen.
Uiteraard heb ik alleen weet van mijn eigen (niet-) BKR registratie maar wat wij met zijn allen gemeen hebben : goed betaalde baan, regelmatig inkomen.

En bij mij was zeker ook niet het aangvraagde bedrag voor roodstaan te hoog - juist het laagste wat kon gekozen worden.

Zoals ik zei : ik was nieuwsgierig en heb het daarom gedaan.

Ik neem sterk aan dat het toekennen van roodstaan niet als een lotterij vergeven wordt.

En andere eventuele mogelijkheid zou ook kunnen zijn, dat ze standaard roodstaan weigeren... om dan een lening af te laten sluiten.
Dat verdient natuurlijk meer.

Bij roodstaan heb je wel een hogere rente maar als goed is gebruik je het roodstaan ja alleen in geval van nood en voor korte tijd - dus ga je aanzuiveren
Bij een lening krijgen zij afsluitprovisie, en over bepaalde tijd ( loopduur) iedere maand rente...

Dus voor mij of AL of even "slimme verkoop:.



Bij mijn nieuwe bank heb ik het trouwens ook niet. Niet aangevraagd en ook niet van plan

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 01:34

ElCid schreef:
MarlindeRooz schreef:
En die co2 taks is echt wappie praat sorry, daar is geen enkel bewijs voor.


https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... derland-eu


Ja maar hier haar je wel twee dingen door elkaar. Die CO2-taks heeft te maken met wonen en mobiliteit. De footprint vanuit de Rabobank heeft te maken met jouw indirecte activiteiten gebaseerd op spend. Het is niet nauwkeurig en is iets totaal anders in termen van kwantificeren van klimaatimpact. Op jouw indirecte activiteiten kunnen ze komende jaren echt nog geen taks rekenen want dat zou betekenen dat wereldwijd er 100% moet zijn in productie ketens, en dat hier een universele rapportage op is. Zelfs met de komst van CSRD zijn we daar nog niet. Dit is stemmingmakerij.

Wilde deze mythe even graag ontkrachten.

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 07:52

Rytir schreef:
Vanmorgen was ik even het nieuws aan het doornemen en kwam dit artikel tegen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/623786955/veel-kritiek-op-witwaswet-burgers-onder-vergrootglas-gelegd

Het is de telegraaf dus wellicht moet je het met een korrel zout nemen. En het is dat het december is maar anders lijkt het een slechte 1 april grap. Het nieuwe wetplan komt hier op neer: 5 grote banken zouden alle overboekingen boven de 100 euro moeten monitoren. Zonder dat er een verdenking is van witwassen of criminele activiteit (dat moeten ze nu al rapporteren).

Maar jeetje, hier gaan mijn nekharen toch echt van rechtopstaan! Ik heb niks te verbergen, onze lonen staan ook in een database maar dat banken (particuliere, winstgevende bedrijven waar ik betaal voor een dienst) gaan monitoren waar ik en iedere andere burger zijn geld aan uit geeft staat mij vreselijk tegen. Nu spreken meerdere partijen zich al uit over het te lage bedrag van 100 euro maar al wordt het 1000,- of hoger dan is het nog niet oké. De overheid hoeft echt niet te weten dat ik iedere maand mijn huur betaal of een bankstel heb gekocht of dat ik pech heb gehad met mijn paard en een hoge da rekening heb :Y). Daarnaast gaan banken dus ook de gegevens van hun klanten delen met andere banken, :evaw: privacy.

Hoe staan jullie hierin?


Controle he, complot toch?
Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om contact geld te behouden.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 08:00

MarlindeRooz schreef:
Zolang de Rabobank nog de intensieve veehouderij steunt maken ze zich vast niet zo druk over CO2. Die tool om je verbruik te meten heb ik nog nooit gezien. Is vast een reclamestunt voor greenwashing.

En die co2 taks is echt wappie praat sorry, daar is geen enkel bewijs voor.

Als je geen idee hebt hoe de CDD afdeling van een bank werkt kan je dat ook eens opzoeken ipv complotten te gooien.


De co2 taks komt al voor auto rijden en wonen.
Je kunt er op wachten zodra de digitale identiteit er is word ookde rest er aan gekoppeld.
Waaronder vlees eten, vliegen en aankopen
https://www.google.com/amp/s/radar.avro ... n-energie/

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 08:35

Fly_high schreef:
Ik kan met 100% zekerheid en heel wat interne systemenkennis zeggen dat AI van grote banken geen namen leest :') laat staan buitenlandse namen herkent. AI is een naam voor een tool waar uiteraard geen echte intelligentie achter schuilt ;)

Wel, wij hebben hier een AI draaien die gewoon namen kan lezen :j
Als je m vaak genoeg bepaalde soorten namen voert, kan ie dat wel gaan herkennen..
maar goed, dan doe je het niet met namen, dan doe je het met .. uh..geboorteland oid?

Citaat:
Maar je blijft toch gewoon onschuldig ook als er toezicht wordt gehouden op je gedrag :? Net zoals bij monitoring in een supermarkt, je wordt niet ineens (vals) beschuldigd van diefstal puur doordat er camera's hangen en iemand jouw gedrag bij de kassa in de gaten kan houden.

Het punt 'kan' zijn dat wanneer een programma, of een medewerker een transactie als verdacht aanmerkt, dat je dan dus moet gaan aantonen dat het niet verdacht was. Maar als ergens een vinkje verkeerd staat, ga er dan maar aanstaan om je onschuld te bewijzen. Ik dacht dat het wel gebleken is dat dat dus niet altijd even makkelijk gaat.. Denk bijv aan toeslagen affaire (onterecht ontvangen toeslagen terugbetalen, geen probleem toch?) of bijv bij zogenaamde slimme energiemeters die achterlijke bedragen aangeven die je wel eerst even moet betalen voordat je een enorm lange strijd kan aangaan om aan te tonen dat de meter niet klopt..

Wat voor consequenties zullen er dan wel niet aan een 'verdachte criminele transactie' hangen?

Citaat:
Je hebt er toestemming voor verleend bij het openen van je rekening.
Nou ja, "nee" zeggen was ook niet echt een optie denk...
Ik vraag me af hoe 'toestemming' werkt als je eigenlijk niets anders kan...

Citaat:
Je gegevens komen daardoor IT-security technisch niet meer waarschijnlijk zomaar op straat te liggen t.o.v. standaard risico wat bij het aanhouden van een rekening hoort. Controle algoritmes en AI tools worden op bestaande CRM systemen gedraaid, zonder wat dan ook te exporteren.

De veiligheid van IT systemen vind ik niet altijd superwaterdicht... althans, er komt zo af en toe nogal wat in het nieuws..

Citaat:
Zijn jullie dan per se bang dat in het geval dat iemand daadwerkelijk naar je rekening kijkt, omdat die door AI naar boven is gehaald, daar misbruik van maakt? Ik ben oprecht benieuwd.

Ik ben niet bang dat iemand naar mn rekening kijkt.. Ik maak me wel zorgen over wat die persoon daar dan van vindt (want naar boven gehaald door AI dus er zal wel wat zijn) en wat er daarna gebeurt...
bijvoorbeeld een geblokkeerde rekening? Moet ik ineens bonnetjes van een jaar geleden ergens vandaan halen (en nee, de normale particulier bewaart echt niet alle aankoopbonnen van alle spullen 7 jaar lang denk ik) Moet ik me gaan herinneren waar een bepaalde betaling voor was? Ik heb geen idee.. ik zeg niet dat dit zal gebeuren, maar ik weet niet wat er wel gaat gebeuren... :)

henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 08:46

OleJon schreef:
Rytir schreef:
Vanmorgen was ik even het nieuws aan het doornemen en kwam dit artikel tegen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/623786955/veel-kritiek-op-witwaswet-burgers-onder-vergrootglas-gelegd

Het is de telegraaf dus wellicht moet je het met een korrel zout nemen. En het is dat het december is maar anders lijkt het een slechte 1 april grap. Het nieuwe wetplan komt hier op neer: 5 grote banken zouden alle overboekingen boven de 100 euro moeten monitoren. Zonder dat er een verdenking is van witwassen of criminele activiteit (dat moeten ze nu al rapporteren).

Maar jeetje, hier gaan mijn nekharen toch echt van rechtopstaan! Ik heb niks te verbergen, onze lonen staan ook in een database maar dat banken (particuliere, winstgevende bedrijven waar ik betaal voor een dienst) gaan monitoren waar ik en iedere andere burger zijn geld aan uit geeft staat mij vreselijk tegen. Nu spreken meerdere partijen zich al uit over het te lage bedrag van 100 euro maar al wordt het 1000,- of hoger dan is het nog niet oké. De overheid hoeft echt niet te weten dat ik iedere maand mijn huur betaal of een bankstel heb gekocht of dat ik pech heb gehad met mijn paard en een hoge da rekening heb :Y). Daarnaast gaan banken dus ook de gegevens van hun klanten delen met andere banken, :evaw: privacy.

Hoe staan jullie hierin?


Controle he, complot toch?
Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om contact geld te behouden.


En hoe belangrijk het is dat we in een democratische rechtstaat wonen zodat dit wetsontwerp eerst in de tweede en eerste kamer aan de orde komt en de Autoriteit persoonsgegevens er uitgebreid negatief in het openbaar op heeft gereageerd, en ook de media er (m.i. terecht) veel aandacht aan geven. Waar is het complot?

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:13

OleJon schreef:
De co2 taks komt al voor auto rijden en wonen.
Je kunt er op wachten zodra de digitale identiteit er is word ookde rest er aan gekoppeld.
Waaronder vlees eten, vliegen en aankopen
https://www.google.com/amp/s/radar.avro ... n-energie/

Ik hoop het, dat zou super zijn.

Maar ik betwijfel het ten zeerste. Ik verwacht nog eerder dat half Nederland over 50 jaar onder water staat,want we doen veel veel te weinig.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:28

Citaat:
Bij de supermarkt worden ook algoritmes gebruikt, https://www.hln.be/binnenland/controle- ... ~a843c1ff/ .https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... krijgt-bij

Vinden degenen die tegen algoritmes bij banken zijn, dit ook verkeerd?


Stellen dat iemand tegen algoritmes is, is wat kort door de bocht denk ik.
Maar evengoed pin ik contant geld bij de automaat in de supermarkt om vervolgens de boodschappen daarmee te betalen. Ik gebruik dus geen zelfscankassa of handscanner en evengoed geen kortingspas of spaarsysteem dat een winkel aanbied.

Het monitoren van witwassen/criminele activiteiten doe je niet door elke betaling van >€ 100 te screenen van iedereen. Dat is een drogreden.

Citaat:
OleJon schreef:
De co2 taks komt al voor auto rijden en wonen.
Je kunt er op wachten zodra de digitale identiteit er is word ookde rest er aan gekoppeld.
Waaronder vlees eten, vliegen en aankopen
https://www.google.com/amp/s/radar.avro ... n-energie/
Citaat:
Ik hoop het, dat zou super zijn.


Be carefull what you wish for ;)
(sorry, het quoten ging niet helemaal lekker zie ik)
Laatst bijgewerkt door Mirranda op 23-12-22 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:29

Interessant onderwerp, ooit op mijn 16e een (studenten)rekening geopend. Ik was toen dus nog geen 18/21, heb ik er dan toentertijd ook uit mijn naam toestemming voor gegeven?

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:03

OleJon schreef:
MarlindeRooz schreef:
Zolang de Rabobank nog de intensieve veehouderij steunt maken ze zich vast niet zo druk over CO2. Die tool om je verbruik te meten heb ik nog nooit gezien. Is vast een reclamestunt voor greenwashing.

En die co2 taks is echt wappie praat sorry, daar is geen enkel bewijs voor.

Als je geen idee hebt hoe de CDD afdeling van een bank werkt kan je dat ook eens opzoeken ipv complotten te gooien.


De co2 taks komt al voor auto rijden en wonen.
Je kunt er op wachten zodra de digitale identiteit er is word ookde rest er aan gekoppeld.
Waaronder vlees eten, vliegen en aankopen
https://www.google.com/amp/s/radar.avro ... n-energie/


Lees mijn voorgaande post. Voorlopig nog niet.

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:04

Ailill schreef:
Interessant onderwerp, ooit op mijn 16e een (studenten)rekening geopend. Ik was toen dus nog geen 18/21, heb ik er dan toentertijd ook uit mijn naam toestemming voor gegeven?


Nooit in de bankhal gestaan, maar aan de backoffice kant is er dan je ouder/voogd aan gekoppeld als degene die met de standaard voorwaarden akkoord is gegaan. Alles wat jongeren met hun rekeningen doen is in eerste instantie verantwoordelijkheid van hun ouders.

Cer schreef:
Het punt 'kan' zijn dat wanneer een programma, of een medewerker een transactie als verdacht aanmerkt, dat je dan dus moet gaan aantonen dat het niet verdacht was. Maar als ergens een vinkje verkeerd staat, ga er dan maar aanstaan om je onschuld te bewijzen. Ik dacht dat het wel gebleken is dat dat dus niet altijd even makkelijk gaat.. Denk bijv aan toeslagen affaire (onterecht ontvangen toeslagen terugbetalen, geen probleem toch?) of bijv bij zogenaamde slimme energiemeters die achterlijke bedragen aangeven die je wel eerst even moet betalen voordat je een enorm lange strijd kan aangaan om aan te tonen dat de meter niet klopt..

Wat voor consequenties zullen er dan wel niet aan een 'verdachte criminele transactie' hangen?


Nogmaals, een bank als zijnde commercieel bedrijf en geen overheidsinstantie kan en mag niets en niemand verdacht verklaren . Een bank kan niemand beschuldigen, of vervolging starten, of andere stappen ondernemen welke uitsluitend bij de politie of andere overheidsinstanties liggen :o

Om maar op mijn voorbeeld met manege terug te komen, een manege mag vinden dat je door je gebrekkige rijkunsten best een dierenbeul bent en niet meer op hun paarden mag rijden, zodoende ben je als klant van betreffende manege geweigerd, maar dat staat absoluut niet gelijk aan juridische vervolging voor dierenmishandeling. Want een manege is een commercieel bedrijf, geen overheid, en mag niemand veroordelen of andere beslissingen met juridische gevolgen nemen, daar is het gewoon niet toe bevoegd.

Idem, een bank mag als commercieel bedrijf vinden dat ze liever geen klanten hebben die bijv. coffeeshops exploiteren, omdat het met hun risk appetite niet strookt, maar dat betekent geen vervolging/aantijging of wat dan ook. Het is puur een intern besluit van bedrijf X m.b.t. dienstverlening aan de tegenpartij, geen kwestie van schuld of onschuld.

Plus programma's / algoritmes zetten nergens negatieve vinkjes bij, en het feit dat er verklaring van de klant wordt verwacht heeft niets te maken met schuldverdenking vanuit welke instantie dan ook.

_Mar3 schreef:
Wat betreft camerabewaking etc. heb je een punt, die vorm van controle is er nu al. Desalniettemin vind ik dat men ook daarin tegenwoordig erg ver gaat. Eén stap buiten de deur en ik sta op beeld bij wijze van spreke.

Daarnaast vind ik iemands bankafschriften controleren wel wat anders dan een mensenmassa op beeld zetten. Bankgegevens en uitgaven vindt ik veel persoonlijker dan 1 van de velen die bij de Appie naar binnen loopt.


In feite is het niet zoveel anders dan die camera bij de kassa's, het is niet alsof iemand daadwerkelijk jouw bankafschriften bekijkt, het wordt enkel door een algortime / computertool gefilterd welke jouw transactiegedrag op dat moment nog niet aan jou koppelt. Uiteraard totdat er iets opvallends wordt opgemerkt. Net zoals bij die kassa niemand zich met camerabeeld van jou bemoeit totdat er een vermoeden ontstaat dat je spullen in je zak stond te proppen zonder te betalen ofzo.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:08

Anno nu met de huidige brandstofprijzen tript je tank vullen de grenswaarde al 8)7

Nog éven en kontant afrekenen is op zich al gelijk verdacht in NL want daar zal je wel een criminele reden voor hebben.

www.homocaballus.net

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Witwaswet, burgers onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:38

Nogmaals, een bank als zijnde commercieel bedrijf en geen overheidsinstantie kan en mag niets en niemand verdacht verklaren

Even jou gequote Fly_high en een vraag.
Als zijnde bedrijf die veel exporterd ook buiten de EU zijn er landen waar het heel moeilijk is om Euro's over te maken.
Nu hadden wij een aantal klanten die dus contant bij ons afgerekend hebben.
Wij braaf gestort, want onze leveranciers moeten natuurlijk ook betaald worden.
Op een dag telefoon van de bank van wegen de stortingen.
Baas heeft uitgelegd. Toen vroegen ze om ons financiële administratie toe te sturen.
Baas verklaarde dat ie nog per email nog per post iets gaat toesturen maar dat de Bank (- medewerker) van harte welkom is op locatie om kijken want tot op de laatse cent is alles geregistreerd en verantwoord.
Nou, dat kon dus niet, hij was verplicht om de gegevens toe te sturen en anders zou het account bevroren worden.
Baas heeft gewijgerd en erop gevensen dat ze hier toe geen recht hebben als er geen verdenking zou zijn.
Werd door medewerker bevestigd dat ie er niet was . Maar toch pronto rekening op slot.

Gelukkig heeft baas, alles gedocumenteerd en ook het gesprek nog eens (incl uitnodiging) per email bevestigd

Het was n behoorlijk gedoe...

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:00

sasja0705 schreef:
Nogmaals, een bank als zijnde commercieel bedrijf en geen overheidsinstantie kan en mag niets en niemand verdacht verklaren

Even jou gequote Fly_high en een vraag.
Als zijnde bedrijf die veel exporterd ook buiten de EU zijn er landen waar het heel moeilijk is om Euro's over te maken.
Nu hadden wij een aantal klanten die dus contant bij ons afgerekend hebben.
Wij braaf gestort, want onze leveranciers moeten natuurlijk ook betaald worden.
Op een dag telefoon van de bank van wegen de stortingen.
Baas heeft uitgelegd. Toen vroegen ze om ons financiële administratie toe te sturen.
Baas verklaarde dat ie nog per email nog per post iets gaat toesturen maar dat de Bank (- medewerker) van harte welkom is op locatie om kijken want tot op de laatse cent is alles geregistreerd en verantwoord.
Nou, dat kon dus niet, hij was verplicht om de gegevens toe te sturen en anders zou het account bevroren worden.
Baas heeft gewijgerd en erop gevensen dat ze hier toe geen recht hebben als er geen verdenking zou zijn.
Werd door medewerker bevestigd dat ie er niet was . Maar toch pronto rekening op slot.

Gelukkig heeft baas, alles gedocumenteerd en ook het gesprek nog eens (incl uitnodiging) per email bevestigd

Het was n behoorlijk gedoe...


Ik snap je vraag niet zo, jouw verhaal bewijst toch precies wat ik zeg :? dat bank wel verwachtingen mag hebben omtrent zakelijke relaties en deze mag herzien, maar niemand en niets verdacht mag verklaren. Je baas zijn bedrijf is nergens van beschuldigd/ verdacht verklaard noch door de politie of andere FIU vervolgd, er is verder niets veranderd aan het bestaansrecht van dat bedrijf, het enige wat er gebeurde is dat de bank aan gaf mogelijk geen diensten aan je baas te willen blijven verlenen. Waar het als commercieel bedrijf gewoon altijd recht op heeft, er is geen enkel commercieel bedrijf in Nederland dat verplichting heeft alle klanten aan te nemen ongeacht of die klanten zich aan de afspraken houden. Zeker gezien het om twee zakelijke partijen gaat en consumentenbescherming niet van toepassing is.

Contant geld waarvan in eerste instantie geen financiële administratie aangetoond kan worden is best een risco ja, en als je baas het zo zou hebben doorgezet dan had die rekening zeker helemaal legaal kunnen worden gesloten. Waar niet gelijk staat aan welke "aantijging" dan ook :')
En ja ik kap onzin verzoeken om maar langs te komen ook altijd af, het moeten hele bijzondere facturen en cijfers zijn dat ze alleen op locatie materialiseren en niet in een zip mapje kunnen :+

Het is overigens mooie bullsh*t dat je in zekere landen moeilijk euros kan overmaken, van Kameroen, Seychellen en andere Benin tot China en Palestina verloopt alles prima in euro's en geen serieuze zakelijke partij doet er moeilijk over. Als MKBers uit landen zoals hierboven het netjes voor elkaar krijgen (en als je een beetje verstand hebt van internationaal betalingsverkeer...) is zo'n argument zachtjes gezegd niet bepaald geloofwaardig.

In de praktijk wordt het alleen moeilijk bij sommige sanctielanden, maar als je daar naartoe exporteert dan boeit het heel wat partijen ja.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:11

sasja0705 schreef:
Nogmaals, een bank als zijnde commercieel bedrijf en geen overheidsinstantie kan en mag niets en niemand verdacht verklaren

Even jou gequote Fly_high en een vraag.
Als zijnde bedrijf die veel exporterd ook buiten de EU zijn er landen waar het heel moeilijk is om Euro's over te maken.
Nu hadden wij een aantal klanten die dus contant bij ons afgerekend hebben.
Wij braaf gestort, want onze leveranciers moeten natuurlijk ook betaald worden.
Op een dag telefoon van de bank van wegen de stortingen.
Baas heeft uitgelegd. Toen vroegen ze om ons financiële administratie toe te sturen.
Baas verklaarde dat ie nog per email nog per post iets gaat toesturen maar dat de Bank (- medewerker) van harte welkom is op locatie om kijken want tot op de laatse cent is alles geregistreerd en verantwoord.
Nou, dat kon dus niet, hij was verplicht om de gegevens toe te sturen en anders zou het account bevroren worden.
Baas heeft gewijgerd en erop gevensen dat ze hier toe geen recht hebben als er geen verdenking zou zijn.
Werd door medewerker bevestigd dat ie er niet was . Maar toch pronto rekening op slot.

Gelukkig heeft baas, alles gedocumenteerd en ook het gesprek nog eens (incl uitnodiging) per email bevestigd

Het was n behoorlijk gedoe...

Dat is toch ook wat hierboven wordt aangegeven? De bank kan geen strafrechtelijke vervolging instellen, maar als jij als klant verdachte transacties niet voldoende kunt of wilt onderbouwen, dan hebben ze alle recht om de dienstverlening aan jou te stoppen. Als de bank niet genoeg doet om witwassen te voorkomen, dan hangt ze een enorme boete boven het hoofd. Jij bent als klant op zo'n moment een te groot risico voor de bank, daar gaan ze hun handen niet aan branden.

Schoentje, kerstmuts en [o]

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:58

Fly_high schreef:
sasja0705 schreef:
Nogmaals, een bank als zijnde commercieel bedrijf en geen overheidsinstantie kan en mag niets en niemand verdacht verklaren

Even jou gequote Fly_high en een vraag.
Als zijnde bedrijf die veel exporterd ook buiten de EU zijn er landen waar het heel moeilijk is om Euro's over te maken.
Nu hadden wij een aantal klanten die dus contant bij ons afgerekend hebben.
Wij braaf gestort, want onze leveranciers moeten natuurlijk ook betaald worden.
Op een dag telefoon van de bank van wegen de stortingen.
Baas heeft uitgelegd. Toen vroegen ze om ons financiële administratie toe te sturen.
Baas verklaarde dat ie nog per email nog per post iets gaat toesturen maar dat de Bank (- medewerker) van harte welkom is op locatie om kijken want tot op de laatse cent is alles geregistreerd en verantwoord.
Nou, dat kon dus niet, hij was verplicht om de gegevens toe te sturen en anders zou het account bevroren worden.
Baas heeft gewijgerd en erop gevensen dat ze hier toe geen recht hebben als er geen verdenking zou zijn.
Werd door medewerker bevestigd dat ie er niet was . Maar toch pronto rekening op slot.

Gelukkig heeft baas, alles gedocumenteerd en ook het gesprek nog eens (incl uitnodiging) per email bevestigd

Het was n behoorlijk gedoe...


Ik snap je vraag niet zo, jouw verhaal bewijst toch precies wat ik zeg :? dat bank wel verwachtingen mag hebben omtrent zakelijke relaties en deze mag herzien, maar niemand en niets verdacht mag verklaren. Je baas zijn bedrijf is nergens van beschuldigd/ verdacht verklaard noch door de politie of andere FIU vervolgd, er is verder niets veranderd aan het bestaansrecht van dat bedrijf, het enige wat er gebeurde is dat de bank aan gaf mogelijk geen diensten aan je baas te willen blijven verlenen. Waar het als commercieel bedrijf gewoon altijd recht op heeft, er is geen enkel commercieel bedrijf in Nederland dat verplichting heeft alle klanten aan te nemen ongeacht of die klanten zich aan de afspraken houden. Zeker gezien het om twee zakelijke partijen gaat en consumentenbescherming niet van toepassing is.

Contant geld waarvan in eerste instantie geen financiële administratie aangetoond kan worden is best een risco ja, en als je baas het zo zou hebben doorgezet dan had die rekening zeker helemaal legaal kunnen worden gesloten. Waar niet gelijk staat aan welke "aantijging" dan ook :')
En ja ik kap onzin verzoeken om maar langs te komen ook altijd af, het moeten hele bijzondere facturen en cijfers zijn dat ze alleen op locatie materialiseren en niet in een zip mapje kunnen :+

Het is overigens mooie bullsh*t dat je in zekere landen moeilijk euros kan overmaken, van Kameroen, Seychellen en andere Benin tot China en Palestina verloopt alles prima in euro's en geen serieuze zakelijke partij doet er moeilijk over. Als MKBers uit landen zoals hierboven het netjes voor elkaar krijgen (en als je een beetje verstand hebt van internationaal betalingsverkeer...) is zo'n argument zachtjes gezegd niet bepaald geloofwaardig.

In de praktijk wordt het alleen moeilijk bij sommige sanctielanden, maar als je daar naartoe exporteert dan boeit het heel wat partijen ja.


Ik snap dat van " onzin verzoek" niet geheel... want als je het zo stelt dat een bank een een normaal commercieel bedrijf is... je stuurt andere "commerciële" bedrijfen ook niet ff jouw administratie in een zipje - alleen omdat ze dat van jouw vragen en dreigen JOUW geld dat je hun gegeven hebt, te bevriezen.
Als een bank als commerciële bedrijf beslist om een relatie te verbreken, goed recht, geen probleem. Maar niet even proberen om gelden zo maar te bevriezen... trouwens ook bevestigd door advocaat.





Wat betreft internationale bankverkeer en bullsh*t :
Dankje voor de insinuatie -maar sanktielanden staan niet in ons klantenbestand .

Maar simpel als voorbeeld neem ik eens Egypte : je zou je even eens proberen om als Egypternaar IN Egypten Euro's over te maken naar een Europees land.
Dat wordt al sinds maanden geblokkeerd als het niet om bvb levensmiddelen gaat of het een beedrijf die onder de overheid valt.
Als Egyptenaar moet daar Euro's
bij de bank kopen... en wat doet vervolgens die bank? Houden. Omdat de eigen Valuta extreem laag is en dus niet mogelijk om zo maar over te maken.
Dus worden cash biljetten gekocht en die brengt men dan gewoon mee.

Zo is het trouwens ook in nog andere landen met zwakke valuta.
Maar vanuit hier staat er dan gewoon een officiële factuur tegenover - zonder correcte administratie kan vanuit Europa geëxporteerd worden.

Maar dat kun je ja niet zien achter een bank-computer , die ziet alleen het betalingsverkeer
maar ziet dus niet de "kleine" Mkb-ler , die WEL zijn zaakjes goed voorelkaar heeft maar in een land waar het even anders gaat als in Europa...

En ja, van internationale handel heb ik verstand en ja, met vele landen is het makkelijk maar met sommigen dus niet

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 21:07

Op termijn zit er zeker wat aan te komen; en dan kan er bij verdenking van fraude al getornt worden aan wat met welke pas of overboeking aan wie betaald kan en mag worden.
Wil men iemand blokkeren, of een bedrijf weg hebben; dan simpelweg digitale betalingen blokkeren en voila. Uiteraard is dit erg zwart gesteld, maar in theorie kan het, en kan de ECB het laten uitvoeren. Big Brother is watching you, and checking your wallet. Uiteraard zullen er wel wetten genoeg aan ten grondslag komen te liggen, maar eigenlijk heb je dan niets meer over je eigen geld te vertellen.

En wie hoopt dat het niet of nooit zal gebeuren; 50 jaar geleden moest je naar de bank om wat contant geld op te halen, en werd je spaargeld in een boekje handmatig bijgeschreven en afgestempeld... En nog een aantal jaren ervoor kreeg je je salaris in een papieren zakje van de personeelsafdeling of leidinggevende.


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb4f8d3d/

Over de IJssel

MissJG

Berichten: 384
Geregistreerd: 28-09-16

Re: Witwaswet, burgers onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 22:08

Ik haal elke maand een x bedrag van de bank. En betaal contant. En vul mijn spaarpotje aan.
Noem me een wappie maar op dit gebied ben ik dat. Ik heb een vriendin uit Oekraïne en als je ziet wat er gebeurd als er iets gebeurd en je hebt alles op de bank staan.. dat wil niemand meemaken.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 12:05

Eleeke schreef:
OleJon schreef:
De co2 taks komt al voor auto rijden en wonen.
Je kunt er op wachten zodra de digitale identiteit er is word ookde rest er aan gekoppeld.
Waaronder vlees eten, vliegen en aankopen
https://www.google.com/amp/s/radar.avro ... n-energie/

Ik hoop het, dat zou super zijn.

Maar ik betwijfel het ten zeerste. Ik verwacht nog eerder dat half Nederland over 50 jaar onder water staat,want we doen veel veel te weinig.


Nou geweldig dat jij dat super vind.
Maar ik ben prima zelf in staat om mijn eigen keuzes te maken. Om wat ik eet en doe. Dat hoeft niemand voor mij te bepalen.
En schuif het niet op behoeve van klimaat en die onzin

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 12:16

MarlindeRooz schreef:
Dat gaat ook niet gebeuren, als je het (slecht geschreven) artikel goed leest dan zie je ook dat het vooral paniek zaaien is. Niemand is het eens met de 100 euro. Zelfs de SP oppert 3000 euro. Moet je nagaan hoe hoog de grens op rechts dan ligt.


Dit klopt niet. Het voorstel is wel degelijk 100 euro, en rechts heeft zich helemaal niet uitgesproken om dat te veranderen.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Witwaswet, burgers onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 12:51

Olejon, jij leest echt moedwillig met je neus :') prima dat je ergens een emotie over hebt maar je brengt ook wel een beetje bewust desinformatie hiernaar binnen nu

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flux, nonosb en 46 bezoekers