Vuurwerk verkoop

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Vuurwerk verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 20:38

De vuurwerk verkoop stijgt tot recordhoogte….
Tot zover de stijgende armoede blijkbaar. Ik vind het zelf lastig te begrijpen dat deze keuze wordt gemaakt door blijkbaar ontzettend veel mensen.

Als je het geld prima kan missen, voel je dan vooral niet aangesproken.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:41

Ineke2 schreef:
De vuurwerk verkoop stijgt tot recordhoogte….
Tot zover de stijgende armoede blijkbaar. Ik vind het zelf lastig te begrijpen dat deze keuze wordt gemaakt door blijkbaar ontzettend veel mensen.

Als je het geld prima kan missen, voel je dan vooral niet aangesproken.



Dat zal de verwachting zijn? Want de verkoop van vuurwerk is in Nederland natuurlijk nog niet gestart.

Ik ga wél vuurwerk kopen, maar maximaal voor €20.

Ik vind het nou eenmaal traditie en wil er echt niet vanaf wijken. Geniet er ieder jaar weer van, zowel het zelf afsteken als het kijken naar wat er wordt afgestoken. Wél uitsluitend siervuurwerk, harde knallen heb ik een hekel aan.

Edit: eigenlijk hetzelfde geld voor de kerstboom, die koop ik ook ieder jaar, staat 4 weken en gaat dan de deur weer uit. Een kerstboom kost ook vaak zo €20.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:43

ja ik zag dat net ook op rtl nieuws.
zijn zat mensen die het geld er nog voor over hebben.
nou ja alleen maar mooi toch dat het nog kan, ik dacht wel van goh,nou dan valt het dus voor veel nog wel mee met wat ze te besteden hebben :j

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 20:44

Nee, de daadwerkelijke verkoop is nog niet gestart, maar de voorverkoop wel. Er was net een item over in het nieuws.

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:45

Hier is al wel vuurwerk te koop. Althans je kan vast uitkiezen en een bestelformulier inleveren.

Wij genieten van het vuurwerk van onze overenthousiaste buren. :j kunnen het wel betalen, maar vind het echt zonde van het geld..
Laatst bijgewerkt door maessie op 09-12-22 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:45

ging om dit stuk
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... k-gestegen


Citaat:
Als het zo doorgaat kan het zomaar een recordjaar worden voor vuurwerkhandelaren. Dat blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws. Er worden gemiddeld nu al 30 tot 40 procent meer bestellingen geplaatst dan in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:47

Wie weet hebben de mensen wel het hele jaar droog brood gegeten. Sommige hebben er ontzettend veel voor moeten laten.
Wij kunnen niet in andermans portemonnee kijken

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:47

Wat ik zo begrijp is er voor enorm veel geld besteld al, los van de illegale sjit natuurlijk ook nog.dat geeft maar weer aan dat een deel van nederland zwemt in het geld. Wie weet wel over de rug van diegene die niet eens meer eten kunnen kopen.

Voor mij een jaarlijks terugkerende ergernis. |( %) Geluidsoverlast, slopen van dingen, dieren overstuur, longpatienten die problemen krijgen met de viezigheid die de lucht in wordt gestoken. Mensen die er niks mee te maken hebben die lichamelijke schade oplopen. Mijn eerste gehoorbeschadiging was een "grapjas" die het nodig vond autoportier open te trekken en een strijker naar binnen te gooien die pal naast mijn oor klapte. Ik heb er nog blijvende suis geluiden van. "Lollige mensen" die vuurwerk bij anderen naar binnen gooien via de brievenbus (ook al eens gehad). Zatlappen die niet verantwoord met vuurwerk omgaan.

Een redelijk typisch nederlands verschijnsel lijkt wel. Over de grens eigenlijk nog nooit voortijdige overlast van vuurwerk gehad. En ook nooit zo massaal afsteken van vuurwerk door burgers meegemaakt :n

Ik vind vuurwerk mooi, in handen van proffesionals die er een mooie show van maken.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:50

Ik denk meer dat het ligt aan alle regels en het verbod wat er allemaal is gekomen de laatste jaren. Meer verbod leidt tot meer verzet en rebellen en dus ook meer verkoop. Maar dat kan aan mezelf liggen.

Ik denk ook dat mensen hier wel een apart potje voor open houden in december hoor. Het is iets wat eenmaal per jaar mag en kan en dat wordt vaak toch wel als speciaal gezien. Als de koning in je dorp komt is dat ook speciaal en is de kans groot dat je dat wilt zien. Dus wat voor huismus je ook kan zijn, zie je jezelf misschien toch buiten staan tussen allemaal mensen voor deze speciale gelegenheid. Ik denk dat vuurwerk hetzelfde is. Je hebt niet veel, maar je vindt jezelf toch in de winkel met wat vuurwerk in je hand omdat het toch wel speciaal is. Ikzelf koop het niet. Ik heb wel nog sterrenflikkers van vorig jaar in de kast liggen. Maar ik weet niet of ik die ga gebruiken eerlijk gezegd gezien we niks hebben om het mee aan te steken :=

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:51

Ik hou mijn hart weer vast. Onze rustige wijk verandert in een oorlogsgebied zodra de verkoop echt start.

Zelf heb ik er niets mee. Ik vind de milieuvervuiling, de angst bij dieren (ook de wilde dieren), de rotzooi en vernieling die blijkbaar nodig is, niet opwegen tegen de traditie.
Van afstand vind ik siervuurwerk best mooi, maar dat kan ook middels een vuurwerkshow.

Dat mensen er zoveel geld aan uitgeven snap ik persoonlijk niet maar moeten ze uiteindelijk zelf weten. Ik geef mijn geld uit aan dingen die zij misschien niet snappen.
Maar ga inderdaad niet mauwen om de energierekening en de boodschappen als je ook honderden euro's in een paar minuten de lucht in knalt.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:51

Ik heb niets tegen of voor vuurwerk maar het mag van mij totaal afschaft worden.
Elke gewonde door vuurwerk is er eentje te veel. Om van getraumatiseerde huis- en wilde dieren nog maar niet te spreken.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 20:53

purny schreef:
Wie weet hebben de mensen wel het hele jaar droog brood gegeten. Sommige hebben er ontzettend veel voor moeten laten.
Wij kunnen niet in andermans portemonnee kijken

Nee ik kan niet in andermans portemonnee kijken, maar als je weinig geld hebt voor eten, energie etc… Dan is het een rare keuze.

Hoe dan? Echt ik begrijp er dan echt niets van. Ieders eigen keuze, maar tussen eten, warmte en vuurwerk… Dan zou ik verwachten dat de verkoop van vuurwerk minder zou zijn.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:53

purny schreef:
Wie weet hebben de mensen wel het hele jaar droog brood gegeten. Sommige hebben er ontzettend veel voor moeten laten.
Wij kunnen niet in andermans portemonnee kijken


Mwah, als iemand een heel jaar droog brood eet om dan met de jaarwisseling een paar honderd euro in de fik te steken dan heb ik wel een beetje een mening over de keuzes die je dan maakt. Moeten ze zelf weten, maar ik mag ook zelf weten dat ik dat vet dom vind. :))

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:59

mvdende schreef:
Ik vind het nou eenmaal traditie en wil er echt niet vanaf wijken.


Welke traditie eigenlijk? Die 'traditie' is pas meegenomen na de 2e wereldoorlog door de Indonesiërs die het overgenomen hebben van de Chinezen. 'We' doen dit pas sinds een jaar of 70...

Stuk minder lang dan Sniekolaas en z'n Pieten. Om het even in perspectief te zetten.

Van mij mag het volledig verboden worden. Fijnstof uitstoot, slecht voor het milieu, dieren volkomen over de rel...

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:59

Zouden mensen het misschien ook kopen en bewaren? Voor als het steeds meer of helemaal verboden wordt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:00

Die idioten zullen er vast bijzitten. Lekker onder het bed bewaren of zo. 8)7

marleen_88

Berichten: 14045
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:01

Ik vind die bommen die afgestoken worden werkelijk krankzinnig te noemen.
Verder moet iedereen zelf weten waar men hun geld aan uitgeeft.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:03

Oke het wordt voor mij nu gewoon bevestigt door de reacties hier _O-

Ik denk niet eens dat het rebellen aan de regels en verbod en wat allemaal niet liggen. Ik denk dat het aan onszelf ligt. Ik zie ditzelfde probleem met dingen zoals huidskleur, geloof, lgbtq+, feminisme etc etc etc.

Tegenwoordig staan alle meningen zo ver uit elkaar dat alles botst. Je hebt de mensen, zoals hier, die er echt fors op tegen zijn waardoor de mensen die er vóór zijn juist harder gaan knallen omdat ze geïrriteerd zijn door de mensen die er tegen zijn.

Ik zie dit overal. Als ik LGBTQ als voorbeeld neem is dat het geval van beide kanten. De mensen die er tegen zijn gaan vrij hard waardoor de mensen die bij LGBTQ horen juist ook harder er tegenin gaan. En andersom geld dat ook. De LGBTQ mensen zijn heel vocaal over hun mening waardoor de mensen die er tegen zijn er dus ook harder tegenin gaan.

Ditzelfde zie ik dus met vuurwerk gebeuren nu. Ik vind vuurwerk supermooi. Maar ik vind alles eromheen ook niet leuk. Ik heb twee doodsbange katten. Ikzelf ben heel gevoelig voor harde geluiden. Ik ben me nu al een paar keer kapot geschrokken door de knallen die er af en toe zijn. Ik vind het ook niet leuk. Een vuurwerkshow zou ik dan wel mooi vinden. Maar niet dit wat we nu hebben. Maar dan heb je, mag ik even noemen dat het er veel zijn van mijn leeftijd (rond de 20 en ook jonger), dus degenen die het wel leuk vinden om vuurwerk af te steken die alle anderen horen zeiken en dan gaan ze juist meer afsteken en harder om tegen onze meningen in te gaan. Naar mijn idee is het probleem namelijk lang niet zo erg geweesr als de afgelopen jaren. Maar dat kan er ook aan liggen dat ik jong en naïef was :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:06

karuna schreef:
Die idioten zullen er vast bijzitten. Lekker onder het bed bewaren of zo. 8)7


Of onder het autozitje van je peuter :x

TS, ik dacht precies hetzelfde toen bij het journaal werd verteld dat de verkoop naar recordhoogte gaat :=
Echt bizar.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:06

Zo heeft iedereen zijn hobby. Er zullen zat mensen zijn die er niks van snappen dat wij ons krom werken om een paard te kunnen houden. Mss sparen ze er wel het hele jaar voor. En vorig jaar hebben de brave burgers niets afgeschoten. Die zullen de schade nu wel willen inhalen

Ik vind het zelf schijt irritant. Wat dat betreft blij dat ik niet meer samenwoon met mijn ex. Zijn hond was zo bang voor het vuurwerk dat ze vanaf september al niet meer in het donker naar buiten durfde. Het maakte me altijd zo verdrietig om haar zo angstig te zien. Voor de dieren vind ik het heel sneu. Het zou al anders zijn als iedereen zich aan de afsteektijden zou houden. Dan zou er veel minder overlast zijn. Met oud en nieuw zelf vind ik het wel mooi. Maar ik koop zelf niks, ik kijk met liefde naar anderen die bakken met geld de lucht in schieten :')

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 21:07

Het was vorig jaar verboden he… Nog nooit werd er zolang zoveel vuurwerk afgestoken. Waar ik woon dan in elk geval. Ik heb echt een hele slechte nacht gehad qua nachtrust en niet omdat ik lang feestvierde maar omdat het om 4 uur s’nachts nog steeds los ging met vuurwerk…

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Vuurwerk verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:09

Ja daarom zei ik brave burgers. Er waren er ook genoeg die schijt hadden en die illegaal vuurwerk uit het buitenland hebben gehaald.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:11

Ik snap het ook niet. Zoveel mensen naar de voedselbank, mensen die hun verwarming niet meer aan kunnen zetten. En dan voor miljoenen de lucht inschieten? En je doet met die miljoenen niks goeds, je helpt mensen niet aan eten of warmte, of water of onderdak. Nee, je zorgt voor vervuiling en voor leed en voor overlast. Waarom?

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:12

Nou ja, je krijgt in de media heel veel verhalen over mensen die het financieel niet best hebben, maar er zijn zat mensen die financieel niets te klagen hebben, alleen is dat geen nieuws. Ellende verkoopt nou eenmaal beter.

Wij eten er thuis geen boterham minder om ook al zijn de prijzen gestegen, en zo zijn er nog veel meer mensen.

Vuurwerk koop ik dan weer niet, ik vind dat een onzinnige uitgave, maar als ik het wel had gewild had ik er niet voor hoeven sparen. En als ik de tassen vol met opdruk van de merkwinkels hier in de Mall zie, zijn er een heleboel mensen die kennelijk nog geld uit te geven hebben - helaas dus ook aan vuurwerk.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 21:13

De bommen die je nu hoort zijn illegaal. Officieel mag het pas de laatste twee dagen verkocht worden. Maar wanneer je weken geleden al weer leest dat er complete bunkers met vuurwerk net over de grens gevonden worden ( illegaal vuurwerk) dan zakt me de moed alweer in de schoenen.