Mars voor het Leven vs actie Pak de Macht

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:28

_San87_ schreef:
Met 12 weken al? Want dat heeft hele grote implicaties voor zowel de vrouw als de foetus/het ongewenste kind :.


Nee, gericht op 23 wekers dacht ik? Maar de grens gaat natuurlijk steeds meer omlaag. 30 jaar geleden was het 28 weken geloof ik, nu is het 23?

Correct me if I'm wrong.

Het project heet Eve geloof ik.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Brainless

Berichten: 29663
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:30

@Scrabbel
Dat geldt andersom toch ook zo?
Stel ik heb een slippertje met mijn (getrouwde) buurman en ik slik expresse de pil niet.
Ik ben zwanger en zeg...na ja Piet, ik hou het kind en jij mag lekker je hele leven ervoor gaan betalen :+
Zo werkt het nl nu ook.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-22 13:30

scrabbel: dat is heel jammer voor de man maar dat is nu eenmaal hoe de biologie geregeld is. Het is een aanslag op haar lichaam, de zwangerschap en bevalling + herstel daarna. Dus wil zij dat niet voldragen dan is dat aan haar.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41334
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:36

Urbanus schreef:
_San87_ schreef:
Met 12 weken al? Want dat heeft hele grote implicaties voor zowel de vrouw als de foetus/het ongewenste kind :.


Nee, gericht op 23 wekers dacht ik? Maar de grens gaat natuurlijk steeds meer omlaag. 30 jaar geleden was het 28 weken geloof ik, nu is het 23?

Correct me if I'm wrong.

Het project heet Eve geloof ik.

Okay. Lijkt me ook erg vroeg, maar begrijpelijk. Wel een glijdende schaal, inderdaad, dus ik snap je dilemma.

BrankaZ

Berichten: 3845
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:37

Het beperken van het recht op abortus geeft ook beperkingen wanneer die uitgevoerd wordt om medische redenen. In de VS zijn er al voorbeelden van dat vrouwen naar een andere staat moesten omdat ze hun zwangerschap moesten afbreken voor hun eigen gezondheid en leven. Als moeder was gestorven had de foetus het ook niet overleefd. En toch is het verboden.

Het gaat hier om een recht, niet om een plicht. Niemand verplicht vrouwen die tegen abortus zijn die te ondergaan als ze zwanger zouden zijn onder wat voor omstandigheid dan ook.
Maar andersom willen bepaalde groepen voor een ander wel verplichten om een ongewilde zwangerschap uit te dragen, te bevallen en daarna te moeten leven met het feit dat ze een kind hebben dat ze niet wilden of konden opvoeden. Flinke psychische belasting lijkt mij.

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:37

scrabbel schreef:
Stel je mag tot het einde abortus doen.
Beeld je eens in hoe het voor een man moet zijn die helemaal in de wolken is met zijn toekomstige kind. Kind gezond levensvatbaar. Stel krijgt ruzie en vrouw besluit ik heb geen zin om mijn hele leven via dit kind aan jouw vast te zitten. Dus abortus. Ga je dan tegen de man zeggen, ja sorry joh had je kind maar eerder geboren moeten worden. Het zat nu nog in haar buik, dus haar keuze.


Ja, dat zeg ik dan. Baas in eigen buik. Altijd.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

secricible

Berichten: 25685
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:41

_San87_ schreef:
Urbanus schreef:


Daar zijn ze nu mee bezig, in het belang van premature kindjes. Lastig, deze discussie.

Met 12 weken al? Want dat heeft hele grote implicaties voor zowel de vrouw als de foetus/het ongewenste kind :.


Nee, die grens loopt natuurlijk heel langzaam op. Wat is het verschil of we het hebben over 20 weken of 12 weken?
Het feit is dat we door steeds betere medische zorg een kind in leven kunnen houden na "abortus". En dan?
Avalanche schreef:
Laurora schreef:
Stel, je bent een zeer belangrijk persoon die dagelijks tientallen levens redt, en je moet een nieuw orgaan hebben, mag je iemand dwingen jou deze te geven? Nee.
Ook niet als je anders doodgaat en daarmee weet ik veel hoeveel levens niet kunt redden? Nee.
Mag je een orgaan uit een net overleden persoon halen die op zn donorcodicil heeft staan dat ie dat niet wil? Nee.

Dat is imo de hele discussie. Niemand op aarde heeft het recht om zonder duidelijke toestemming iemand anders zijn lichaam te gebruiken om in leven te blijven, laat staan een nog niet levensvatbare foetus.
Als een vrouw een zwangerschap niet mag afbreken heeft ze nog minder zeggenschap over haar lichaam dan een lijk.


Precies. En dit is het hele argument.

Nee, het is maar de helft van het argument. En de tweede helft vroeg ik je naar en negeer je.

Prima, ik kan me vinden in dat je vindt dat je een zwangerschap mag afbreken en daarover een keuze hebt. Vind ik ook. Maar er is ook een "daarna" en daar kun je je niet voor afwenden.
Als het kind "geboren" wordt met 22 weken en het is medisch te redden, wat dan? Vind je dat dat kind dan medische zorg moet krijgen en daarna geadopteerd moet worden? Of moet het geen medische zorg krijgen en sterven?

In het eerste geval krijg je hele ingewikkelde juridische problemen, want dit kind groeit op na een bewuste premature geboorte met de lichamelijke problemen die daar bij horen. Dat is zwaar lichamelijk letsel dat is aangedaan aan een bestaand persoon (dat klompje cellen is nu een kind geworden).
In het tweede geval weiger je dus medische zorg te bieden terwijl je het kind in leven had kunnen houden. Ethisch is dit voor een arts een behoorlijk moeilijke situatie.

Dus ja, ik ben voor abortus (of eigenlijk ben ik vooral voor keuzevrijheid), maar doen alsof het simpel is en alleen maar gaat over "je moet ten alle tijde een zwangerschap kunnen beëindigen" is echt te versimpeld. Een zwangerschap op een bepaald moment beëindigen heeft gevolgen en heeft ook gevolgen die je óók moet bekijken. Want dan is die klomp cellen zonder rechten ineens een kind.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

KSHancox
Berichten: 1236
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:44

Natuurlijk is het lastig, maar dat is het ook voor de vrouw die abortus pleegt. Daarom zijn verreweg de meeste abortussen heel vroeg in de zwangerschap of met medische redenen. Er zijn weinig mensen die voor de hobby met 22 weken een abortus willen.

Laten we dus ook vooral vertrouwen dat de dames die een zwangerschap niet willen uitzitten hier een goede reden voor hebben. Dat zal in verreweg de meeste gevallen zo zijn. Volgens mij zijn er maar weinig dames die het uit rancune doen of als anticonceptie.

Suliko

Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Mars voor het Leven vs actie Pak de Macht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:51

Maar @secricible, iedereen die ik ken die een abortus heeft gedaan dacht hier niet simpel over. Ik denk ook niet dat iemand hier het een 'simpel' iets vindt. Ja, het is een klompje cellen, dat zijn wij als levende massa uiteindelijk ook. Dus iedereen maakt wel ergens de brug dat dit klompje cellen mogelijk een mens had kunnen zijn. Maar we kunnen ons eigen waarde die we op het 'in leven zijn' hebben geplakt, niet zomaar op iets plakken wat nog niet leeft.
Ik denk dat we met zelfbeschikkingsrecht er ook vanuit mogen gaan dat mensen nadenken over hun keuzes. Gebeurt in de praktijk misschien niet altijd, maar in de meeste gevallen wel. Ik ken erg veel vrouwen die abortus zijn ondergaan en die erna ook door een rouwproces zijn gegaan en betekenis moesten geven aan die keus.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:51

Met 22 weken is het beleid comfortabel houden. Ik geloof dat in een hele hoge uitzondering er wordt gestart met actief beleid maar in principe is het geloof ik 23 weken in overleg met ouders.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Suliko

Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:58

Urbanus schreef:
Met 22 weken is het beleid comfortabel houden. Ik geloof dat in een hele hoge uitzondering er wordt gestart met actief beleid maar in principe is het geloof ik 23 weken in overleg met ouders.


Klopt en terecht. Ik hoop niet dat ze die grens gaan verslappen. De omstandigheden in een coveuze zijn verre van optimaal voor de ontwikkeling op allerlei vlakken.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:06

Suliko schreef:
Urbanus schreef:
Met 22 weken is het beleid comfortabel houden. Ik geloof dat in een hele hoge uitzondering er wordt gestart met actief beleid maar in principe is het geloof ik 23 weken in overleg met ouders.


Klopt en terecht. Ik hoop niet dat ze die grens gaan verslappen. De omstandigheden in een coveuze zijn verre van optimaal voor de ontwikkeling op allerlei vlakken.


IJdele hoop, als er vooruitgang geboekt gaat worden, wordt de grens ook weer verlaagd. Maar dat staat los van de deze discussie.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Suliko

Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Mars voor het Leven vs actie Pak de Macht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:08

Klopt, daar ben ik ook bang voor.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Mars voor het Leven vs actie Pak de Macht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:09

Ik niet, maar ik hoop wel dat de abortusgrens niet mee schuift.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

IMANDRA

Berichten: 9786
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:13

scrabbel schreef:
Ik vind het een leuke actie. Ik ben niet volledig tegen abortus, maar het gemak waarmee het nu gaat wel. Als ik besluit dat ik dood wil hoef ik niet bij een arts aan te kloppen. Dat is ook recht over mijn eigen lijf. Echter doet dit mensen "pijn". Die keuze mag ik dus wel maken voor een toekomstig leven.

Waarom euthanasie dan ook niet makkelijker maken? Vind dat net zo goed een recht op zelfbeschikking. Natuurlijk 'moeten' er wel hoepels zijn waar je doorheen moet springen om het daadwerkelijk gedaan te krijgen, maar zo ingewikkeld en moeilijk als het nu is, zou ik liever anders zien.

Overigens is abortus niet makkelijk. Sowieso de mentale impact die het kan hebben ook niet. Hoe langer je wacht, hoe heftiger die impact. Als ik me niet vergis heb je bij zwangerschapsafbrekingen na 15 weken ook iemand die je helpt met het verwerken van het mentale aspect ervan. In ieder geval als dit via het ziekenhuis loopt.

Hoe kom je erbij dat het makkelijk zou zijn?

scrabbel schreef:
En ook tijdens de zwangerschap is niet alleen de moeder betrokken. Even een voorbeeld uit mijn omgeving.
Man dacht dat hij geen kinderen kon krijgen. Nieuwe vriendin zwanger. Hij heeft een nieuw huis gekocht, helemaal aan het opknappen etc. Tot zij op een dag besluit ik zie het toch niet zitten het kind. Voor hem het geluk dat ze te ver in de zwangerschap zat. De gedachte dat zijn toekomstige kind er mogelijk niet was geweest heeft heel veel met hem gedaan.

Dat is dan jammer voor hem. Je kan niet van haar verwachten dat ze gedwongen wordt haar lichaam als broedplaats in te zetten, met alle consequenties en gevolgen en risico's die een zwangerschap heeft of kan hebben.

scrabbel schreef:
Stel je mag tot het einde abortus doen.
Beeld je eens in hoe het voor een man moet zijn die helemaal in de wolken is met zijn toekomstige kind. Kind gezond levensvatbaar. Stel krijgt ruzie en vrouw besluit ik heb geen zin om mijn hele leven via dit kind aan jouw vast te zitten. Dus abortus. Ga je dan tegen de man zeggen, ja sorry joh had je kind maar eerder geboren moeten worden. Het zat nu nog in haar buik, dus haar keuze.

"Abortus" wordt na een periode een zwangerschapsafbreking. Dwz., je kan een bevalling opwekken. Hoe dan ook zal het kind eruit moeten.
Dus stel dat (en ik heb een hekel aan dit soort stel dat situaties maar goed, for arguments sake) je tot het einde een zwangerschapsafbreking kan en mag doen. Bij de geboorte (want dat is het dan) is het kind levensvatbaar. Zodra het kind uit het lichaam van de moeder is, kan de moeder er afstand van doen. Er is -in mijn optiek- dan geen enkele reden om het kind alsnog te laten sterven. De vader kan prima de zorg voor het kind op zich nemen, zonder dat de moeder er ook maar iets voor hoeft te doen na de geboorte.

Zodra een kind met medisch ingrijpen (en de ontwikkeling niet te heftig wordt beperkt met dat ingrijpen: want kwaliteit van leven blijft imo belangrijk) met bijv. 15 weken geboren kan worden en kan leven, dan kan je prima respect hebben voor het eigen lichaam als vrouw zijnde ('ik kies ervoor de foetus/baby uit mijn lichaam te halen, ik wil het niet') maar ook voor het leven van het kind.

scrabbel schreef:
Voorlichting vindt ik top. Al kan ik mij bijna niet voorstellen dat er in Nederland mensen zijn die hier niks van af weten. Anticonceptie weer terug in het basispakket. Eventueel zelf anoniem te verkrijgen voor tieners met ouders die daar niet achter staan.


Anticonceptie en voorlichting is top, moeten we vooral veel op inzetten. Ook anticonceptie in het basispakket, top! Maar het is niet feilloos. Ik vind dat je ten alle tijden het recht moet hebben om een zwangerschap af te breken indien je deze niet wil.

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Suliko

Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:13

Urbanus schreef:
Ik niet, maar ik hoop wel dat de abortusgrens niet mee schuift.


Daar zeg je wat. -O-

@IMANDRA
_/-\o_

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Avalanche

Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:19

secricible schreef:
Nee, het is maar de helft van het argument. En de tweede helft vroeg ik je naar en negeer je.

Prima, ik kan me vinden in dat je vindt dat je een zwangerschap mag afbreken en daarover een keuze hebt. Vind ik ook. Maar er is ook een "daarna" en daar kun je je niet voor afwenden.
Als het kind "geboren" wordt met 22 weken en het is medisch te redden, wat dan? Vind je dat dat kind dan medische zorg moet krijgen en daarna geadopteerd moet worden? Of moet het geen medische zorg krijgen en sterven?

Die vraag heb ik beantwoord. Die beslissing ligt bij de (dan niet meer zwangere) persoon zelf. Wat ik vind doet daarin niet terzake, maar de rechten van degene die het kind draagt mogen op geen enkele manier geweld aangedaan worden.
KSHancox schreef:
Natuurlijk is het lastig, maar dat is het ook voor de vrouw die abortus pleegt. Daarom zijn verreweg de meeste abortussen heel vroeg in de zwangerschap of met medische redenen. Er zijn weinig mensen die voor de hobby met 22 weken een abortus willen.

Laten we dus ook vooral vertrouwen dat de dames die een zwangerschap niet willen uitzitten hier een goede reden voor hebben. Dat zal in verreweg de meeste gevallen zo zijn. Volgens mij zijn er maar weinig dames die het uit rancune doen of als anticonceptie.

Dames of trans mannen. Die kunnen ook zwanger worden, vandaar ook mijn neutrale taalgebruik. En voor een trans man of non-binair persoon kan een zwangerschap en zeker de hormonen ervan ernstige gender dysforie veroorzaken.

Even als nuance, ik ben het met je eens. Ik ga ervan uit dat een zwanger persoon dat prima voor zichzelf kan beslissen, wij zijn daar niet bij nodig.


scrabbel schreef:
Ik vind het een leuke actie. Ik ben niet volledig tegen abortus, maar het gemak waarmee het nu gaat wel. Als ik besluit dat ik dood wil hoef ik niet bij een arts aan te kloppen. Dat is ook recht over mijn eigen lijf. Echter doet dit mensen "pijn". Die keuze mag ik dus wel maken voor een toekomstig leven.

Ik heb werkelijk nog nooit iemand gesproken die die beslissing makkelijk nam.

Overigens, als je dood wilt, en daar zwaar wegende redenen voor hebt, we hebben in Nederland het recht op euthanasie. Dus wat je hier zegt klopt niet. In beide gevallen is de keuze aan jou.

Verder stel ik voor dat we het gewoon noemen wat het is: een foetus. Geen kind, geen ongeboren kind, want al die emotionele termen zijn een bedekte vorm van manipulatie en een oneerlijke manier van discussiëren.


scrabbel schreef:
Stel je mag tot het einde abortus doen.
Beeld je eens in hoe het voor een man moet zijn die helemaal in de wolken is met zijn toekomstige kind. Kind gezond levensvatbaar. Stel krijgt ruzie en vrouw besluit ik heb geen zin om mijn hele leven via dit kind aan jouw vast te zitten. Dus abortus. Ga je dan tegen de man zeggen, ja sorry joh had je kind maar eerder geboren moeten worden. Het zat nu nog in haar buik, dus haar keuze.

Grappige dat je dit als argument noemt, want dit is een veel gegeven reden voor abortus. En dit gebeurt heel vaak in situaties van huiselijk geweld overigen. Google even op "reproductive abuse". Dit wordt gedaan door mannen om te zorgen dat vrouwen niet weg kunnen en voor altijd aan hen gebonden zijn.

Zolang hij de zwangerschap niet zelf kan uitdragen heeft hij grote dikke pech. Het is niet zijn lichaam en niet zijn beslissing.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

luuntje

Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Mars voor het Leven vs actie Pak de Macht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:28

Ik vind het een goede actie en heb gedoneerd.
Iedereen moet baas kunnen zijn over eigen lichaam.

[o]

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:34

Suliko schreef:
Urbanus schreef:
Ik niet, maar ik hoop wel dat de abortusgrens niet mee schuift.


Daar zeg je wat. -O-



Dat is mijn enige echte bezwaar.

De discussie of het ethisch is om een kind in leven te houden als het extreem vroeg geboren is, vind ik veel te complex. In Nederland zitten wij vrij hoog met de grens, 24 weken dus, in andere landen is het zelfs 22.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Suliko

Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:44

Urbanus schreef:
Suliko schreef:


Daar zeg je wat. -O-


Dat is mijn enige echte bezwaar.

De discussie of het ethisch is om een kind in leven te houden als het extreem vroeg geboren is, vind ik veel te complex. In Nederland zitten wij vrij hoog met de grens, 24 weken dus, in andere landen is het zelfs 22.


Maar dat is ethisch gezien ook veel te complex. Want zodra je gaat zeggen welke zorg een kind wel of niet mag krijgen en daar bewust beleid op gaat zetten, zou je van veel meer situaties kunnen zeggen dat het niet ideaal is voor een kind. Als je dat doortrekt kan je een beleid gaan stellen op wie er wel of niet zwanger mag worden.

Ik denk dat zelfbeschikkingsrecht daarom zo ontzettend belangrijk is en dat er ook per situatie naar context wordt gekeken.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Mars voor het Leven vs actie Pak de Macht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:52

Maar dan begrijp ik je eerdere reacties over de verlaging van de grens niet zo goed? Gaat wel ditmaal offtopic zo dus we kunnen het ook laten zitten.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Suliko

Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:58

Urbanus schreef:
Maar dan begrijp ik je eerdere reacties over de verlaging van de grens niet zo goed? Gaat wel ditmaal offtopic zo dus we kunnen het ook laten zitten.


Omdat ik er wel wat van vind, ik zie een risico in het verlagen van de grens voor vroeggeboorte. Ondertussen vind ik het ook veel te complex om daar ethisch een duidelijk antwoord op te vinden. Dus als we de grens niet verlagen, scheelt dat allerlei ethische kwesties en hoeft ook de grens van abortus niet nog meer in de knel te komen.

Offtopic, beetje ontopic gemaakt door abortus toe te voegen.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:03

Suliko schreef:
Urbanus schreef:
Maar dan begrijp ik je eerdere reacties over de verlaging van de grens niet zo goed? Gaat wel ditmaal offtopic zo dus we kunnen het ook laten zitten.


Omdat ik er wel wat van vind, ik zie een risico in het verlagen van de grens voor vroeggeboorte. Ondertussen vind ik het ook veel te complex om daar ethisch een duidelijk antwoord op te vinden. Dus als we de grens niet verlagen, scheelt dat allerlei ethische kwesties en hoeft ook de grens van abortus niet nog meer in de knel te komen.

Offtopic, beetje ontopic gemaakt door abortus toe te voegen.


Maar als we de grens verlagen kunnen ook veel kindjes wel geholpen worden. Het is wikken en wegen.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

secricible

Berichten: 25685
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:07

Dat is dus inderdaad ook de discussie waar ik op vast loop ethisch gezien. Ik ben absoluut voor pro-choice, maar op dit vlak kom ik met mezelf in de knel gevoelsmatig. Wat mega hypocriet is, want als er pas beleid kwam vóór abortus als we kindjes vanaf 20 weken konden helpen had ik het waarschijnlijk helemaal prima gevonden als die grens op 20 weken lag.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Mars voor het Leven vs actie Pak de Macht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:11

Ik ben pro choice, maakt niet uit hoe ver in de zwangerschap. Ik vind het idee gruwelijk maar een zwanger mens zal het niet voor de hobby laten weghalen, zeg maar.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, kysia, Wulfy en 4 bezoekers