De AVP: verplicht maken of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Heb jij een AVP?

Ja
209 (92%)
Nee
10 (4%)
Nee, maar ik wil deze wel afsluiten
6 (2%)

Totaal aantal stemmen: 225


Celebi
Berichten: 3650
Geregistreerd: 04-11-20

De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 20:16

De titel zegt het al: vind jij dat de Aansprakelijkheidsverzekering Particulier (AVP) verplicht moet worden, net als de zorgverzekering?

De reden dat ik dit zo benoem is dat ik door een recent topic weer eens herinnerd werd aan het feit dat ik het eigenlijk al jaren van de zotte vind dat deze verzekering niet verplicht is. Ik heb dit van dichtbij al een aantal keer mis zien gaan voor beide partijen trouwens, want als slachtoffer kun je ook flink naast alles grijpen als de andere partij niet verzekerd blijkt te zijn.

Als ik online zoek blijken veel partijen het met me eens te zijn, maar toch is de verzekering nog steeds niet verplicht. Naast dat het je enorm veel kosten kan schelen bij ongelukken vind ik het bijna een soort morele verplichting naar een potentieel slachtoffer.

Ik ben erg benieuwd hoe Bokt hierover denkt. Brand los!

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:19

Ja, ik zou dat goed vinden. Zowel voor degene die aansprakelijk is als het slachtoffer. Altijd, maar zeker met dieren. Was het 1e wat ik regelde toen ik uit huis ging, daarvoor viel ik onder die van ouders.

Wel goed opletten qua huisdieren. Dat wil nog wel eens wisselen per verzekeraar.

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:22

Ik heb dat gehad, een kind was tegen mijn auto gefietst en mensen hadden gezien wie het was. De ouders ontkenden het. Toen ik zei dat de wa verzekering zoiets dekte kwam het er uit: die hadden ze niet. Maar ik had wel een deuk en een kras in mijn auto. Ze hebben niet betaald, want mijn auto was toch al 'oud'. Kan daar nog best wel boos om worden. Ja, die auto was 13 jaar oud, maar daarom kan die voor mij wel waarde hebben.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:24

Zo mes eens, het geeft mij zoveel rust die te hebben. En ook voor het bedrijf trouwens. Ik slaap zoveel lekkerder als ik weet dat alles gewoon goed geregeld is :)

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:33

Direct afgesloten toen ik op mezelf ging wonen. Ik moet er niet aan denken dat ik een schade veroorzaak die ik niet kan vergoeden.

Telpeva

Berichten: 14714
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:11

MyWishMax schreef:
Ja, ik zou dat goed vinden. Zowel voor degene die aansprakelijk is als het slachtoffer. Altijd, maar zeker met dieren. Was het 1e wat ik regelde toen ik uit huis ging, daarvoor viel ik onder die van ouders.

Hier ook meteen gedaan bij uit huis gaan, ik vind hem ook heel belangrijk :j

Celebi
Berichten: 3650
Geregistreerd: 04-11-20

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 22:04

Wat goed dat zoveel mensen de verzekering gewoon hebben! :j Ik las inderdaad dat het overgrote deel de verzekering wel heeft, maar het bij jongeren vrij onbekend is en ik ben dus bang dat zonder kennisoverdracht dat aandeel steeds groter gaat worden.

Anne_vD

Berichten: 230
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:33

Verzekeringsadviseur hier en ik ben het er zeker mee eens.
Hoeveel mensen ook niet doorhebben dat ze er geen hebben of dat de verzekering überhaupt bestaat. Gelukkig willen de meeste mensen hem na uitleg waar die voor is wel afsluiten.
Maar er blijven er inderdaad toch altijd wat die hem bewust niet hebben. Ik hoop altijd maar dat die mensen of stinkend rijk zijn en zelf een slachtoffer/ schade kunnen betalen. :$ Óf dat ze zoveel geluk hebben nooit een schade te krijgen..

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:37

Ik heb m 'vast wel'. (Jaren geleden heel braaf advies gevraagd aan een verzekeringspersoon.)

Maar wat is het verschil met de wettelijke aansprakelijkheid...?

Anne_vD

Berichten: 230
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:44

Janneke2 schreef:
Ik heb m 'vast wel'. (Jaren geleden heel braaf advies gevraagd aan een verzekeringspersoon.)

Maar wat is het verschil met de wettelijke aansprakelijkheid...?



Wettelijke aansprakelijkheid is de verplichte aansprakelijkheid voor een gemotoriseerd voertuig. Dus voor auto, motor, scooter etc.

De Aansprakelijkheid voor Particulieren is voor jou als persoon, dus zonder voertuig. Dus als je zelf schade toebrengt maar ook bijvoorbeeld als je op de fiets bent en hiermee iets of iemand aanrijdt. Maar ook bijvoorbeeld als je een koopwoning hebt en hier waait een dakpan van af op een voorbijganger of op de auto van de buren.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:47

Okee, dank je wel.

(In mijn 'lekenbrein' zijn dat zo ongeveer dezelfde dingen. Want als er vanavond - God verhoede - een van mijn dakpannen iemand verwondt ben ik wettelijk aansprakelijk.)

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:57

Maar hoe verplicht je zo iets?

Net als autoverzekering, brandverzekering,….
Zat mensen rijden rond met een auto zonder verzekerd te zijn…. Die zullen dan maar tegen je auto knallen….

Het valt niet te controleren.

Celebi
Berichten: 3650
Geregistreerd: 04-11-20

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 23:00

Je zorgverzekering gaat ook via je DigiD toch? Als je dit ook koppelt valt het denk ik prima te verplichten.

Anne_vD

Berichten: 230
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:04

tengeltje11 schreef:
Maar hoe verplicht je zo iets?

Net als autoverzekering, brandverzekering,….
Zat mensen rijden rond met een auto zonder verzekerd te zijn…. Die zullen dan maar tegen je auto knallen….

Het valt niet te controleren.


Gelukkig worden onverzekerde voertuigen regelmatig gecontroleerd door RDW en ook de politie. Staan ook stevige boetes op. En gelukkig bestaat ook het Waarborgfonds mocht je een schade hebben waarvan de andere partij toch onverzekerd blijkt te zijn. Ook hebben verzekeringsmaatschappijen achter de schermen nog te maken met narisico etc. Allemaal om er voor te zorgen dat een eventueel slachtoffer met zo min mogelijk schade achterblijft.

Maar inderdaad, een AvP verplicht maken wordt lastig, zal ook vast al vaak genoeg over gediscussieerd zijn denk ik zomaar.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:40

Ik heb er wel een.

Leuk om dit te willen verplichten. Helaas kan een flink deel van de mensen nu zijn lasten en verzekeringen al niet betalen. Weer een verzekering met bijbehorende kosten zitten veel mensen niet op te wachten.

Celebi
Berichten: 3650
Geregistreerd: 04-11-20

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 23:51

Hmm ja dat is iets lastigs. Gelukkig zijn dit verzekeringen van 'maar' een paar euro per maand en ik kan natuurlijk niet in iemands portemonnee kijken of die paar euro nog over zijn. Toch denk ik dat juist die morele verplichting juist voor deze doelgroep is. Als je met je fiets tegen een geparkeerde auto valt of er gebeurt iets anders dan is deze groep juist de groep die de kleine schadegevallen niet kan vergoeden en via de verzekering kan het dan wel. Grote ongevallen bij letsel zal bijna niemand uit eigen zak kunnen vergoeden dus daarvoor is zo'n verzekering natuurlijk helemaal handig.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:55

Ik ben niet zo voor verplicht, maar er zou meer over geïnformeerd mogen worden. Ik denk dat veel mensen zich niet bewust zijn hoeveel kosten je kunt voorkomen en de verzekering zelf kost maar een paar euro per maand.

Als je paard uit de wei breekt en op een auto knalt dan kunnen de kosten gigantisch oplopen. Dat moet je niet willen.

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 03:36

Janneke2 schreef:
Okee, dank je wel.

(In mijn 'lekenbrein' zijn dat zo ongeveer dezelfde dingen. Want als er vanavond - God verhoede - een van mijn dakpannen iemand verwondt ben ik wettelijk aansprakelijk.)

Als een dakpan met heftige storm van je huis waait en op de auto (of het hoofd) van de buurman terecht komt.. dan heeft de buurman pech. Jij bent dan niet risicoaansprakelijk.
Stel je hebt losse dakpannen liggen en ze waaien met een klein briesje van je dak, dan weer wel.
Dat wordt vergoed door je AVP.

https://dieden.nl/2019/11/rondvliegende ... dakpannen/

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:07

Oh oliebol ik heb de 'Nee, maar...' optie aangeklikt want ik dacht dat ik WA verzekerd ben. Maar het is toch een AVP verzekering, bij nader onderzoek. :Y)

Los daarvan geeft het mij wel rust, weten dat ik verzekerd ben voor het geval mijn paard schade maakt.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:37

Mijn moeder heeft een keer hemel en aarde moeten verzetten voor iemand anders om de verzekering stop te zetten. Dat ging om een oudere vrouw die rolstoelgebonden in een verzorgtehuis zat. Die ging echt geen schade meer veroorzaken aan een ander.

Maar voor het normale leven is het wel handig om te hebben uiteraard.

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:46

Sizzle schreef:
Mijn moeder heeft een keer hemel en aarde moeten verzetten voor iemand anders om de verzekering stop te zetten. Dat ging om een oudere vrouw die rolstoelgebonden in een verzorgtehuis zat. Die ging echt geen schade meer veroorzaken aan een ander.

Maar voor het normale leven is het wel handig om te hebben uiteraard.

Tot haar rolstoel onbedoeld weg rolt en hiermee een andere oudere omvalt en deze flink letsel heeft.

Of ze gaat bij de buurvrouw koffie doen en laat daar het antieke dure servies vallen.

De kans is klein. Niet afwezig. Er zijn altijd situaties te bedenken waarin je schade maakt aan een ander of andermans spullen en dit ineens best wel duur blijkt te zijn.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: De AVP: verplicht maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 08:52

Hier ook maar wel met dank aan onze adviseur die ons 13,5 jaar geleden geholpen heeft met onze woning kopen en alles wat erbij hoorde.
Anders had ik t niet geweten toen.
Ik heb dus ja gestemd.
Zo duur is zo’n verzekering niet.

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:17

tengeltje11 schreef:
Maar hoe verplicht je zo iets?

Net als autoverzekering, brandverzekering,….
Zat mensen rijden rond met een auto zonder verzekerd te zijn…. Die zullen dan maar tegen je auto knallen….

Het valt niet te controleren.

Bij auto's is er de WAM en middels registervergelijking krijg je vrijwel direct een boete thuis.

De ziektekostenverzekering gaat op bsn. Dus er is wel controle.

Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die zich nergens wat van aantrekken.

Overigens moet je ook oppassen met verzekeringsadviseurs. Toen ik mijn eerste woning kocht in 2008 kreeg ik een mooi aanbod van de Rabobank/Interpolis. Ik had als starter voor 150 euro mijn woning, inboedel, brand, wa enz. verzekerd. Het jaar er op moest er natuurlijk meer betaald worden en dus ging ik shoppen. Toen kwam de aap uit de mouw. Als mijn woning afgebrand was, dan was deze alleen verzekerd als bijvoorbeeld de fundering bruikbaar gebleven was voor herbouw. Ook was het bedrag voor herbouw te laag ingeschat en zou ik nog geen 30% van de woning voor dat bedrag kunnen laten herbouwen. Dingen die mij absoluut niet verteld waren toen ik voor het eerst een verzekering afsloot.
Laatst bijgewerkt door germie op 17-02-22 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:19

robert45 schreef:
Ik heb er wel een.

Leuk om dit te willen verplichten. Helaas kan een flink deel van de mensen nu zijn lasten en verzekeringen al niet betalen. Weer een verzekering met bijbehorende kosten zitten veel mensen niet op te wachten.


Ik zit in de minima groep. En juist daarom vind ik het nog belangrijker om hem wel te hebben. Het is minder als 5 euro voor mij en scheelt een hoop zorgen. Die paar euro maakt voor mij geen verschil, het is moeilijk om eind van de maand te redden maar de 3 euro nog wat heeft geen effect daarop.

Dan is de zorgverzekering die ik verplicht heb vanwege ziekte en vanuit de gemeente een veel groter probleem. Dat is 185 euro per maand en vergoed niet eens alles wat ik nodig heb.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:34

robert45 schreef:
Ik heb er wel een.

Leuk om dit te willen verplichten. Helaas kan een flink deel van de mensen nu zijn lasten en verzekeringen al niet betalen. Weer een verzekering met bijbehorende kosten zitten veel mensen niet op te wachten.


Het kost zo'n 3,50 per maand...
En juist als je niet bedeeld bent is zo'n verzekering wel zo handig. Hoe betaal je anders als je schade veroorzaakt?

Van mij mag het dus verplicht worden.