Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:32

Als iemand een dier pijn doet waar ik bij sta zeg ik zeker wat.
Dat kan prima onwetendheid zijn en dan kijk ik niet weg.
Ik heb net gisteren een foto gemaakt bij een winkel die een hokje aanprijst voor 2 cavias op 1 konijn. Die ga ik even aanschrijven dat het ten eerste te klein is voor een konijn en ten tweede een konijn niet alleen hoort.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:38

Mijn konijn of niet.
Dieren doe je, ondanks leeftijd van het kind, geen pijn! En ja! Dan zeg ik er wat van.

Op welke manier, is afhankelijk van het leeftijd van het kind! Maar ja!!! Ik zeg er zeker wat van! En al helemaal als ouders staan toe te kijken.

Vind sommigen hier wel ontzettend fel reageren :')

Best jammer!! En zeker onnodig!

Want inderdaad wat sizzle zegt. Niks zeggen is wegkijken.
Het kan ook een enorm belangrijk leermoment zijn voor het kind.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:47

Oké je begrijpt mijn punt niet. De één weet gewoon niet zoveel van dieren als de ander. Zo’n kind krijgt dat dus ook niet mee. Je hoeft dus niet boos te doen. Je kan dat gewoon normaal zeggen en even laten zien hoe het wel kan.

Ik zie alleen jou tekeer gaan met uitroeptekens trouwens. Wie doet er ontzettend fel?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:48

Lisitano schreef:
Oké je begrijpt mijn punt niet. De één weet gewoon niet zoveel van dieren als de ander. Zo’n kind krijgt dat dus ook niet mee. Je hoeft dus niet boos te doen. Je kan dat gewoon normaal zeggen en even laten zien hoe het wel kan.

Ik zie alleen jou tekeer gaan met uitroeptekens trouwens. Wie doet er ontzettend fel?


Wie zegt dat ik boos tegen een kind doe? Als ik ze er op aanspreek?

Dat is jouw interpretatie van een stukje tekst of niet?

Volgens mij mis jij de laatste zin van mijn tekst of lees je niet goed :')

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:51

Ja, al die uitroeptekens staan zo… boos.
Meestal draagt dat bij aan interpretatie van een stukje tekst :D

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:21

Lisitano schreef:
Ja, al die uitroeptekens staan zo… boos.
Meestal draagt dat bij aan interpretatie van een stukje tekst :D


Zo was het niet bedoeld. Wel als verduidelijking.

En mijn laatste zin wordt vergeten. Dat vind ik best jammer, want die zin is misschien wel cruciaal!

Uiteraard pas ik mijn houding toe op leeftijd én gedrag van het kind.
In eerste instantie niet boos, wel geschrokken.

(Bij de situatie die zich voordeed, heeft dat zeker geholpen)

Voor een kind kan het (juist door een vreemde) een super goed leermoment zijn! (Blije uitroepteken :D )

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Wat vinden ouders ervan als iemand hun kind aanspreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:46

Ik zou het niet erg vinden als mijn kinderen worden aangesproken als ze dieren pijn doen. Ik doe het eigenlijk zelf al als ik het zie. Mijn oudste mag wat strenger toegesproken worden daarin dan mijn jongste. Maar beide begrijpen niet helemaal goed wat hun gedrag doet. Mijn oudste heeft ass en kan zich soms moeilijk inleven in anderen mensen of dieren. Mijn jongste is gewoon nog peuter en die zijn over het algemeen ik ik ik, die moeten dat gewoon nog leren. Maar je hoeft niet als een viswijf tegen ze te keer gaan natuurlijk. Gewoon van he dat doe ik bij jou ook niet toch is ook voldoende. Nou is gelukkig de oudste over het algemeen heel voorzichtig met dieren. Maar mijn jongste ziet ze nog wel eens aan voor knuffeldieren waar je mee kan doen en laten wat je wil.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:17

Urbanus schreef:
Ik vind overigens dat het een wisselwerking is. Honden en kinderen die loslopen, daar mag je wat van verwachten als wandelaar. Anders lopen ze aangelijnd/aan de hand.

Als jouw kind erg op honden gefixeerd is, houd je m bij je. Mijn zoon is gek op honden, maar ook heel behouden. Hij hoeft niet te aaien, hij wilt gewoon naast je staan, handen in z'n zakken en zeggen "mooie hond zeg". Maar dat hij jonger was en onvoorspelbaarder hield ik z'n handje vast.

Als je hond bijterig is, laat je hem ook niet los op plekken waar dat niet mag of kan.


Helemaal mee eens, een bijterige hond hou je gewoon bij je, evengoed doe je dat met een kind want dat hoort ook niet rond te rennen in restaurants of winkels.
Mooie reactie trouwens. :')

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:21

Urbanus schreef:
chanicha schreef:
Ik zou zeggen brandt los!


Op feestjes toch wel regelmatig, mensen die onze dochter knuffelen. Ik vind dat echt heel raar, want ik ken die mensen dan niet en we zitten in een pandemie, maar ik vind het ook heel lastig om ze te corrigeren. "Sorry, wil je mijn kind aub niet positief benaderen". Nee ik vind dat echt heel moeilijk. En mijn man dus ook, spraken we net uit naar elkaar.


Lastig inderdaad, moeilijk oordelen ook omdat ik dit zelf gelukkig nooit meemaak. Maar ik vind het niet tof als mensen zomaar aan mijn kind gaan zitten als ik ze niet ken. Bij vrienden vind ik het prima, die kent ze heel goed en als ze het niet leuk vind hebben die echt wel in de gaten dat je haar even moet laten. Maar eigenlijk vind ik het ook raar dat vreemden uberhaupt aan je kind gaan zitten, dat zou nou niet snel in mij opkomen. Kun je het niet op corona schuiven? Contact maken in de vorm van praten prima maar niet aanraken.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 00:02

Een konijn aan zijn oren op tillen ja daar zeg ik wat van, heeft niks met het opvoeden van het kind van een ander te maken.