Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 23:30

Waarschuwing: Hier zit enige persoonlijke frustratie van mij bij.

Met enige regelmaat hoor ik op de radio weer een paar leraren van een middelbare school, oud-studenten Nederlands en andere knappe koppen die het hebben over de groeiende laaggeletterdheid en het dalende leesplezier in Nederland. Wat mij dan altijd voor een raadsel zet is dat ze met al die hersens een van de duidelijkste oorzaken keer op keer over het hoofd schijnen te zien. Ik heb maar twee minuten op scholieren.com nodig om te zien waar het probleem zit. Dat leesplezier wordt namelijk met de grootst mogelijke vakkundigheid uitgestampt door middel van de literatuurlijst. ga naar scholieren.com/literatuurlijst en maak een lijstje van de genres.

De eerste pagina's zien er bij benadering zo uit: psychologische roman, psychologische roman, psychologische roman, psychologische roman, oorlogsroman, psychologische roman, psychologische roman, psychologische roman, psychologische roman, psychologische roman, Novelle, psychologische roman, non-fictie, roman, psychologische roman, komedie (van drie eeuwen oud), psychologische roman, psychologische roman, psychologische roman, psychologische roman, liefdesroman.

Je kan niet alle doelgroepen aanspreken met één genre. Dat is ONMOGELIJK. En van alle denkbare genres kiezen ze de psychologische roman?! Het zijn pubers. Gooi er eens een stapel avonturenboeken tegenaan, het liefst met een hoog Harry Potter gehalte. Of kom eens met een van die populaire boekenreeksen voor tieners. En in vredesnaam schrap Zwarte Sneeuw. Een boek over een jong meisje dat een oude mijnwerker ziet sterven aan stoflongen en zelf hetzelfde lot op zich af ziet komen. Wil je de scholieren soms depressief hebben?

En als je toch met die troep door gaat, verzin dan in elk geval goede argumenten. Ik kwam een keer naar mijn lerares om te vragen waarom deze boeken? Haar antwoord: "Ja dat zijn boeken die je een keer gelezen moet hebben." vertaling: "Waarom?" "DAAROM! Houd je mond en ga lezen!" Waarom moet ik die boeken kennen? Na m'n examen heeft er geen levende ziel meer naar gevraagd.

En in vredesnaam moderniseer. Minder dan de helft van de lijst is na de eeuwwisseling geschreven.

En natuurlijk mogen scholieren ook zelf boeken aandragen. Maar wees eerlijk. Hoeveel klasgenoten namen die moeite? Nee inderdaad ik ook niet.

Ben ik de enige die zich hier over verbaast of zijn er meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 23:38

Ik las hier een paar maanden geleden ook iets over en kan me er wel in vinden inderdaad. Ik was (en ben) altijd gek op lezen, maar die literatuurlijst vond ik geen doorkomen aan. := Gelukkig mochten wij op school ook Afrikaner literatuur lezen en aangezien de docenten daarin een stuk minder thuis waren, waren ze daarin ook een stuk minder streng. Ik denk dat zo'n beetje de helft van mijn lijst uit boeken in het Afrikaans bestond. _O- Overigens waren dat ook wel 'grotemensenboeken,' maar die onderwerpen (plaasromans <3 ) spraken mij veel meer aan dan veel Nederlandse boeken, die vaak of op het perverse af zijn, of inderdaad ontzettend oud(erwets).

Op zich vind ik het wel belangrijk dat leerlingen ook wat verder leren kijken dan Carry Slee en JK Rowling en wat leren over de Nederlandse literatuurgeschiedenis, maar dat kun je ook op een andere manier behandelen. := Ik lees nog steeds maar weinig Nederlandse literatuur (eigenlijk helemaal niks, hoewel ik Heren van de thee nog heb liggen, en ik de boeken van Adriaan van Dis over het algemeen ook wel te pruimen vind).

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 23:54

Tja, (nederlandse) literatuur. Niet mijn ding ook. Eigenlijk meteen reden om niet aan zo'n boek te beginnen. Ik snap (soort van) dat je niet de bouquetreeks op je literatuurlijst mag zetten, maar er zijn zo veel leuke schrijvers met mooie verhalen te vinden.
Gelazer is min of meer eigenlijk dat er zoveel mogelijke boeken zijn dat het voor de leraar lastig is om te beoordelen of het genoeg "niveau" heeft zonder het zelf te lezen en dan nog is zo'n bepaling subjectief.

Maar dit was zeker 30 jaar geleden ook al zo, lastige boeken, geen verhaal wat uitnodigd om verder te lezen, ... Zat boeken inmiddels, maar "literatuur" bah. Inderdaad veel depressief (daar is het journaal voor). Ik lees voor de lol, interesses en ontspanning. Dingen die zo dicht bij de werkelijkheid staan lees ik wel in de krant/docu's, etc.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 00:07

Zoooo eens. Ik was een lezer, ik verslond boeken. In mijn tussenuren ging ik naar de schoolbieb en daar zitten lezen.
Tot ik de literatuurlijst moest doorploeteren. Daarna was mijn plezier echt vergald en is nooit meer geworden als toen.

Idem voor Engelse boeken trouwens.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 00:09

axel_1997 schreef:
En natuurlijk mogen scholieren ook zelf boeken aandragen. Maar wees eerlijk. Hoeveel klasgenoten namen die moeite? Nee inderdaad ik ook niet.

Ben ik de enige die zich hier over verbaast of zijn er meer?

Alle 3 mijn kinderen droegen zeker zelf boeken aan en dit werd onderling (klasgenoten) ook doorgegeven welke werden goedgekeurd.

Mijn middelste "las" alleen degene die als luisterboek waren uitgegeven :+

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 00:15

Ik kan er niks anders over zeggen dan dat ik boeken verslind, maar dat ik alles op de literatuurlijst kwalitatief uitermate teleurstellend (de afkorting daarvan dus :') ) vond.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 00:22

Nou ja, dat scholieren Reve, Couperus en 't Hart niet lezen kan ik inkomen. Maar er staan ook boeken van Simone van der Vlugt en Saskia Noort tussen. En Oorlogswinter van Jan Terlouw. Dat lijkt me nou niet de zwaarste kost om te lezen? Als ik het zo zie gaat het alle kanten op en kun je er best wat uitpikken dat leuk is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 00:33

Ir111 schreef:
Nou ja, dat scholieren Reve, Couperus en 't Hart niet lezen kan ik inkomen. Maar er staan ook boeken van Simone van der Vlugt en Saskia Noort tussen. En Oorlogswinter van Jan Terlouw. Dat lijkt me nou niet de zwaarste kost om te lezen? Als ik het zo zie gaat het alle kanten op en kun je er best wat uitpikken dat leuk is?

Wij mochten maar één “minder hoogstaand” boek, zoals bijvoorbeeld van Saskia Noort of Simone van der Vlugt. Scholen geven ook voor een groot deel zelf invulling aan wat wel en niet mag.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 00:35

secricible schreef:
Zoooo eens. Ik was een lezer, ik verslond boeken. In mijn tussenuren ging ik naar de schoolbieb en daar zitten lezen.
Tot ik de literatuurlijst moest doorploeteren. Daarna was mijn plezier echt vergald en is nooit meer geworden als toen.

Idem voor Engelse boeken trouwens.


Zelfde hier :(

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 00:40

Mkango schreef:
Ir111 schreef:
Nou ja, dat scholieren Reve, Couperus en 't Hart niet lezen kan ik inkomen. Maar er staan ook boeken van Simone van der Vlugt en Saskia Noort tussen. En Oorlogswinter van Jan Terlouw. Dat lijkt me nou niet de zwaarste kost om te lezen? Als ik het zo zie gaat het alle kanten op en kun je er best wat uitpikken dat leuk is?

Wij mochten maar één “minder hoogstaand” boek, zoals bijvoorbeeld van Saskia Noort of Simone van der Vlugt. Scholen geven ook voor een groot deel zelf invulling aan wat wel en niet mag.

Oh dan houdt het wel snel op ja... Ik kan me er niets meer van herinneren. Dat kan betekenen dat ik weinig problemen met de boeken had maar het kan ook wat zeggen over mijn geheugen... := :')

Het heeft iig niet mijn leesplezier vergald, ik lees nog steeds veel en graag.

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 00:43

secricible schreef:
Zoooo eens. Ik was een lezer, ik verslond boeken. In mijn tussenuren ging ik naar de schoolbieb en daar zitten lezen.
Tot ik de literatuurlijst moest doorploeteren. Daarna was mijn plezier echt vergald en is nooit meer geworden als toen.

Idem voor Engelse boeken trouwens.


Dit. Ik heb ook mijn interesse in boeken lezen volledig verloren op de middelbare school na de verplichte literatuurlijst. Het examen op het vwo voor Nederlandse literatuur heb ik afgesloten met een acht en een half. De docent was meer dan content met mijn presteren. Welgeteld twee boeken had ik daadwerkelijk gelezen (die hadden minder dan 150 pagina's) en de rest kwam van samenvattingen op het internet.

Ik lees nu nog alleen maar boeken met plaatjes. :+

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 01:14

Wat grappig, ik vond die verplichte boeken helemaal niet erg.
En zwarte sneeuw is een boek wat me als puber wel met twee benen op de grond zette.
Het zette me aan het denken en ik las graag.
Maar ik kon ook heel makkelijk lezen dus wellicht scheelt dat ook.
Als je lezen lastig vindt en dan ook nog voor je gevoel graftakboeken moet doorploeteren snap ik het dat je leesplezier er niet is.
Maar ik had denk ik geluk dat ik juist de “depressieve” onderwerpen heel boeiend vond.
Maar nog steeds, mij kun je uren zoet houden met docu’s over de oorlog.
En over zoektochten naar nabestaanden van een gesneuvelde soldaat.
Geen idee waarom, net als nazi mega structures, echt bizar wat ze toen al deden en hoe dingen verstopt werden en wat er bedacht werd.

Maar ik begrijp dat ik de uitzondering ben. :')

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 01:20

Ik moest vroeger op de middelbare school het boek Hersenschimmen lezen. Het enige wat ik daar aan onthouden heb is dat de hoofdpersoon (oude man) seksuele gedachten had/beschreef over de verpleegkundige/zuster die hem verzorgde. Leuk om te lezen als 16jarige meid. /s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 01:24

moonfish13 schreef:
Wat grappig, ik vond die verplichte boeken helemaal niet erg.
En zwarte sneeuw is een boek wat me als puber wel met twee benen op de grond zette.
Het zette me aan het denken en ik las graag.
Maar ik kon ook heel makkelijk lezen dus wellicht scheelt dat ook.
Als je lezen lastig vindt en dan ook nog voor je gevoel graftakboeken moet doorploeteren snap ik het dat je leesplezier er niet is.
Maar ik had denk ik geluk dat ik juist de “depressieve” onderwerpen heel boeiend vond.
Maar nog steeds, mij kun je uren zoet houden met docu’s over de oorlog.
En over zoektochten naar nabestaanden van een gesneuvelde soldaat.
Geen idee waarom, net als nazi mega structures, echt bizar wat ze toen al deden en hoe dingen verstopt werden en wat er bedacht werd.

Maar ik begrijp dat ik de uitzondering ben. :')

Er zijn hier meerdere mensen die zeggen dat ze, buiten die leeslijst om, boeken verslonden en nog steeds verslinden, maar het ligt vast aan onze leesvaardigheid, ja. :')

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 02:05

Nou ik oordeel niet over iedereen hoor, lange tenen?
Ik had namelijk klasgenoten die doordat ze lezen lastig vonden én de boeken zoals velen zeiden stom vonden, er gewoon niet doorheen kwamen.
En dat snap ik volledig want de boeken waren niet echt leuk nee als het je niet boeit.
Ik herinner me nu ook wel vaag dat ik dacht: nou het is dat ik er geen bezwaar tegen heb maar als je het niks vindt wens ik je succes. :+
En ik begreep het ook niet die lijst.

Overigens zegt voor mij leesvaardigheid niks over iemands waarde voor de duidelijkheid.
Ik ken er wel een paar waar men niks van verwachtte die nu echt in een kast van een huis wonen, en van zeker 2 weet ik dat ze qua lezen en schrijven flink achter liepen.
Maar dat waren gewoon gouden jongens die hard konden werken, en zich zo opgewerkt hebben en nu echt een goede baan hebben.
Maar men gaf ze weinig meer kans dan “dom” werk, nou dat vonden wij toen al zwaar onterecht gezien hun doorzettingsvermogen.
Bij een deed zus havo en broertje vmbo met leerweg ondersteuning met veel moeite.
En dyslexie.
Jong heeft nu een hbo diploma, een mooi huis, getrouwd, gezinnetje, en zuslief met havo diploma heeft nog jaren echt zitten niksen.
Maar zus werd overal opgehemeld terwijl de meest harde werker nooit genoemd werd. -O-
Maar ja ik had klasgenoten die gewoon echt die boeken niet doorkwamen.
En nee dat maakt ze dus niét dom.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 04:04

Ja ben het helemaal met je eens.
Ik lees en las altijd veel, heel veel.

Maar zodra ik een verplicht boek moest lezen kwam ik er echt niet doorheen.
Turks fruit was hier verplicht geloof ik. Nou nee, bedankt.

En als ik nu op goodreads kijk dan heb ik afgelopen jaren zo’n 50 boeken per jaar gelezen. Dus ik denk dat die nlse literatuur lijst nu echt niet zo bijzonder is.
Nu lees ik overigens alleen nog Engels. Kan me niet herinneren wanneer ik mijn laatste NLse boek gelezen heb.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 04:47

Het voelt als een eeuw geleden maar ik weet nog wel dat boeken kiezen voor verslagen altijd een struggle was. Ik zocht bewust de dunste boeken uit en de boeken waar veel van op scholieren.com stond. Terwijl ik lezen echt heel leuk vond. Maar de boeken die op de lijst stonden boeiden me niet. Ik las veel liever thrillers en chicklits. Dan baalde ik dat ik moest gaan slapen ipv nog verder te kunnen lezen

Suusjepluus

Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 05:23

Zo ontzettend waar dit. Ik weet nog dat er een boek tussen zat waarbij de hoofdpersoon regelmatig seks had met een lijk op zolder. Tof boek als je vijftien bent zeg. Ik heb (ok, behalve harry Potter) nooit meer een boek aangeraakt. De HORROR! Het is nog steeds een onverwerkt trauma merk ik :\

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 05:56

Oef de literatuurlijsten, vreselijk! Ik las (en lees) alles wat los en vast zat, als kind al. Ik was vaste klant bij de schoolbieb en de plaatselijke bieb, las alles 3 keer uit en nog steeds. Maar de boeken voor Nederlands of Engels, enkele uitzonderingen daargelaten, waren echt een struggle. Ik kwam er wel door hoor, maar leuk? Echt niet. Ik kan me zo goed voorstellen dat als je ook nog eens niet heel makkelijk leest, het echt een marteling was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 06:14

Suusjepluus schreef:
Het is nog steeds een onverwerkt trauma merk ik :

Haha, hier hetzelfde. Het is al meer dan 20 jaar geleden dat ik me door die lijst heen moest werken, en sindsdien nooit meer een Nederlands boek aangeraakt. De engelse literatuur was soms nog erger: die zijn daar zo trots op hun Shakespeare ondanks dat het niet alleen onleesbaar is maar ook nog eens vreselijk saai.

Het idee achter de boekenlijst lijkt me dat het alle Nederlanders een gezamenlijke basis geeft waardoor je referenties naar die werken beter kan begrijpen. Misschien heel nuttig 50 jaar geleden, maar tegenwoordig refereert niemand meer naar die saaie Nederlandse boeken. Laat ze "The Matrix" maar kijken om de "red pill" referenties te begrijpen, of geef ze een Nederlandse vertaling van "Animal Farm" of "1984" (die staan denk ik ook al op de Engelse leeslijst: twee vliegen in een klap) zodat ze de memes op internet beter begrijpen.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 06:19

Brainless schreef:
axel_1997 schreef:
En natuurlijk mogen scholieren ook zelf boeken aandragen. Maar wees eerlijk. Hoeveel klasgenoten namen die moeite? Nee inderdaad ik ook niet.

Ben ik de enige die zich hier over verbaast of zijn er meer?

Alle 3 mijn kinderen droegen zeker zelf boeken aan en dit werd onderling (klasgenoten) ook doorgegeven welke werden goedgekeurd.

Mijn middelste "las" alleen degene die als luisterboek waren uitgegeven :+


Slim opgelost :D

Ik weet nog dat wij 10 boeken moesten lezen en over 3 boeken overhoord zouden worden. Mijn docent had een lijstje met echt moeilijke boeken, als je daar iets van koos zou hij die zeker overhoren. Ik heb dus maar 3 boeken gelezen en van die andere 7 alleen de samenvatting :Y) en ja hoor precies die 3 boeken werden overhoord.

Waaronder Eline Vere van Couperus, niet door heen te komen… daar wordt je leesplezier als puber inderdaad niet door vergroot.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 06:32

Ik geef denk ik eerder de digitalisering van de samenleving de schuld, dan de literatuurlijst.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 06:42

_San87_ schreef:
Ik geef denk ik eerder de digitalisering van de samenleving de schuld, dan de literatuurlijst.


Ik denk ook zeker dat daar een hele grote negatieve invloed ligt hoor. Maar de literatuurlijst hielp echt niet mee. Al heb ik mijn leesplezier niet verloren (ik heb alleen geen literatuur meer aangeraakt :o ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 06:42

_San87_ schreef:
Ik geef denk ik eerder de digitalisering van de samenleving de schuld, dan de literatuurlijst.

Toen ik me door de literatuurlijst moest worstelen hadden we nog niet eens internet. Ik geef daarom toch eerder de literatuurlijst de schuld.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 06:44

Tja, ik denk er anders over. Tuurlijk zaten er vermoeiende boeken tussen maar vooral ben ik erdoor geïnspireerd geraakt! Bint bijvoorbeeld, hersenschimmen, ontdekking van de hemel. Zo verschrikkelijk mooi!