Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:19

DuoPenotti schreef:
Ik heb ook BBB gestemd.
Want wat doet links voor armoe?
De subsidies op de tesla?

Ik zou als iemand die eigenlijk vind dat het UWV voor zieken op de schop moet misschien SP moeten stemmen.
Toch ben ik voor BBB gegaan, het meeste in het programma is denk ik beter voor Nederland dan hoe het nu gaat.



Daar heb je ook wel gelijk aan. Links heeft het wel in hun programma opgenomen maar dan wel ergens helemaal onderaan. Links is niet meer wat het vroeger was helaas behalve de SP dan nog. Tja het is al met al wel heel erg moeilijk.

Anoniem

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:23

Ik hoop echt dat ze vooral gaan kijken welke boeren hier vrijwillig aan mee willen doen, want er is een behoorlijke categorie die geen opvolging heeft en misschien wel graag zou willen stoppen met een goede regeling.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:30

Hoe krijgen jullie het nou weer in je verstand dat dit links is. Het kabinet is toch echt rechts.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:33

BaileyMix schreef:
Hoe krijgen jullie het nou weer in je verstand dat dit links is. Het kabinet is toch echt rechts.


Wie zegt hier dat het kabinet links is dan?

Vriendjespolitiek met Tata steel, Schiphol en de F1 zijn toch echt neoliberale themas.

Het zijn wel linkse partijen die er in hun programma geen geheim van maken het liefst alle boeren te zien verdwijnen. Maar het is inderdaad rechts die het uit voert.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:33

Dus uiteindelijk willen ze allemaal hetzelfde :j

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:34

Cer schreef:
Oeh, stel je voor dat ze iets anders doet dan politiek... :D


Dat is niet het punt, ze heeft een motie tegengestemd terwijl ze voor zou zijn, later gaf ze aan van ja, ik was ook zo moe van alles. Dan moet je niet ook nog eens tv quizzen doen en op BN verjaardagen (waar blijkbaar geen corona was) verschijnen. Dat zegt niets over de lijn van BBB, maar wel over een excuus zoeken en het tegenovergestelde doen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:34

Loretta schreef:
Wie zegt hier dat het kabinet links is dan?

Vriendjespolitiek met Tata steel, Schiphol en de F1 zijn toch echt neoliberale themas.

Het zijn wel linkse partijen die er in hun programma geen geheim van maken het liefst alle boeren te zien verdwijnen. Maar het is inderdaad rechts die het uit voert.



Hierboven wordt toch echt gedaan alsof dit het idee van links is. Zoals in ieder topic over dit onderwerp, overigens.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:36

Ik ben helemaal voor persoonlijk eigendom en onvervreemdbare rechten daarop.Dus ik vind dat onteigenen afpakken is en dat kan niet.Of het nu van grond is of van iets anders.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:40

BaileyMix schreef:
Hierboven wordt toch echt gedaan alsof dit het idee van links is. Zoals in ieder topic over dit onderwerp, overigens.

Volgens mij staat daar precies 1 post over die er een beetje op lijkt...

Citaat:
Dat is niet het punt, ze heeft een motie tegengestemd terwijl ze voor zou zijn, later gaf ze aan van ja, ik was ook zo moe van alles. Dan moet je niet ook nog eens tv quizzen doen en op BN verjaardagen (waar blijkbaar geen corona was) verschijnen. Dat zegt niets over de lijn van BBB, maar wel over een excuus zoeken en het tegenovergestelde doen.

Dat is het punt wel, want ze kan op dat moment moe geweest zijn (volgens mij legde ze uit dat de moties / stemmingen heel snel achter elkaar gaan en dat het een lange dag was geweest). Als je op maandag een lange dag hebt, en daardoor moe bent, kun je op dinsdag prima ergens op visite.. Of moet je dan de hele week binnenblijven?

En wat ik al zei, ivm Covid vind ik haar standpunten een beetje.. wankel.. dat zij naar een verjaardag gaat, begrijp ik dus wel.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:45

Tijdens Corona vorig jaar was elk nederlands recreatie/groen gebied al overbevolkt en dat moet nu op nog minder m2 met nog meer mensen?!
En van wegen bij bouwen/verbreden krijg je enkel meer verkeer zowel meer km's als meer auto's, beide moeten we juist niet willen en gezien waar we naar toe moeten is dat zometeen allemaal weggegooid geld (en co2 oeps) die niet meer nodig zijn met stuk minder auto's (tussen onbetaalbaar, thuiswerken, goed OV en bevolkingskrimp).
Stop op beide, investeer in OV, goed groot onderhoud van wat er al ligt (want dat is wel noodzakelijk) en ga maar eens kijken wat er aan creatiefs komt qua huizenoplossingen en verleen daar ontheffingen/vergunningen voor waar van toepassing. En doe wat structureels aan het speculeren met huizen, dak boven je hoofd is een grondrecht, zorg dat de wet dat ondersteunt.


anjali schreef:
Ik ben helemaal voor persoonlijk eigendom en onvervreemdbare rechten daarop.Dus ik vind dat onteigenen afpakken is en dat kan niet.Of het nu van grond is of van iets anders.

En sommigen zullen zeggen : maar als je er belasting over moet betalen, is het dan wel echt van jouw?

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:10

@Tamary: Tja belastingen,dat is zeker niet leuk, maar ze nemen het niet af dan.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:31

Cer schreef:
BaileyMix schreef:
Hierboven wordt toch echt gedaan alsof dit het idee van links is. Zoals in ieder topic over dit onderwerp, overigens.

Volgens mij staat daar precies 1 post over die er een beetje op lijkt...

Citaat:
Dat is niet het punt, ze heeft een motie tegengestemd terwijl ze voor zou zijn, later gaf ze aan van ja, ik was ook zo moe van alles. Dan moet je niet ook nog eens tv quizzen doen en op BN verjaardagen (waar blijkbaar geen corona was) verschijnen. Dat zegt niets over de lijn van BBB, maar wel over een excuus zoeken en het tegenovergestelde doen.

Dat is het punt wel, want ze kan op dat moment moe geweest zijn (volgens mij legde ze uit dat de moties / stemmingen heel snel achter elkaar gaan en dat het een lange dag was geweest). Als je op maandag een lange dag hebt, en daardoor moe bent, kun je op dinsdag prima ergens op visite.. Of moet je dan de hele week binnenblijven?
O please ... en dat had je vast ook gezegd als het Klaver of Kaag betrof? Ze moet gewoon haar werk doen, daar wordt ze door de belastingbetaler voor betaald als Kamerlid. Niet om in allerlei leuke TV-dingen te zitten en vervolgens te gaan zitten knikkebollen in de Kamer.

Wat betreft gedwongen onteigening, hold your horses iedereen. Het zijn vooralsnog alleen plannen, en alleen in de meest vergaande plannen is sprake van gedwongen onteigening als uiterste middel. En ja, ik vertegenwoordig de hier uiterst onpopulaire mening dat zowel stikstofreductie als het bouwen van meer woningen waarschijnlijk niet zal lukken zonder incidentele gedwongen onteigening.
Wat absoluut wat anders is dan dat 'alle boeren en paardenhouder weg moeten van het kabinet/van de linkse partijen', zoals de plannen volgens sommigen hier, geheel langs populistische lijnen, lekker kort door de bocht worden uitgelegd.

Dat het neoliberale beleid heel erg nodig moet veranderen, lijkt mij evident. Niet alleen vanwege het klimaat, maar misschien nog wel meer omdat we dreigen te verzanden in een maatschappij waarin alles steeds meer 1 kant op rolt: die van de kapitaalbezitter die steeds gemakkelijker slapend rijk wordt. Denk aan (de top van) grote bedrijven, aandeelhouders, eigenaren van 2, meer of veel huizen/onroerend goed, (groot)grondbezitters. Dat ondermijnt de solidariteit binnen de samenleving, omdat er steeds minder sprake is van gelijke kansen en mogelijkheden voor iedereen.
Ben je starter op de huizenmarkt, dan ben je de Sjaak als je geen topsalaris of rijke ouders hebt. Grote bedrijven en multinationals lijken boven de wet te staan (Tata Steel, Schiphol), terwijl Jan Modaal van het gas af moet.

Helaas zitten we straks opnieuw met Rutte opgescheept dus er zal op korte termijn wel niet zoveel veranderen.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:39

Askja schreef:
Wat betreft gedwongen onteigening, hold your horses iedereen. Het zijn vooralsnog alleen plannen, en alleen in de meest vergaande plannen is sprake van gedwongen onteigening als uiterste middel.

Nik hold your horses. Er worden proefballonnetjes opgelaten, of er lekt per ongeluk-expres iets naar de media en als daarop niet wordt gereageerd zijn plannen voordat je met je ogen hebt geknipperd omgezet in beleid of wetgeving en is het niet meer tegen te houden. In geval van de plannen in Noord-Holland is het holden van horses voor ons dan verleden tijd.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:42

Ik vind het echt erg dat er boeren weg moeten/uitgekocht worden.

Pak lekker de industrie aan ipv de boeren. Want ik geloof noooit de de boeren het probleem zijn van de stikstofuitstoot..

volgens mij hebben ze dat gewoon 'verzonnen' zodat ze huizen kunnen bouwen.. En huizen bouwen is niet stikstofuitstotend?

echt we hebben boeren nodig voor voedsel! geen huizen. En als je huizen bouwt.. doe dan betaalbare huizen en niet hele villa's die bijna niemand kan betalen..

wat ik mij afvraag moeten paardenstallen zich ook zorgen maken?

Dagahra

Berichten: 879
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 13:45

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-mikt ... ook.com%2F

Fijn dat betekent dan nog meer kosten. Dan zouden wij wel kunnen stoppen. Precies wat ze willen dus...
Citaat:
Bij variant B - het ‘Financiën-scenario’ - zijn de uitgaven tot 2030 een stuk lager: zo’n 14 miljard euro (9 miljard euro meer dan het huidige budget). De lasten voor boeren worden dan wel hoger: zo moeten ze belasting gaan betalen over de hoeveelheid ammoniak die het vee uitstoot. Zo’n belasting bestaat nu niet.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:48

Citaat:
Sinds 1 juli geldt de Stikstofwet, die bepaalt dat in 2030 de helft van ‘stikstofgevoelige’ natuur gezond moet zijn, en vijf jaar daarna bijna driekwart ten opzichte van 2019 – een klus waar het demissionaire kabinet circa 6 miljard euro voor heeft gereserveerd.

Om dat te bereiken kan aan sterk vervuilende boeren via de onteigeningswet grond worden ontnomen. De bestemming van hun land moet van agrarisch gebruik worden aangepast in natuur. De rechter moet hiervoor toestemming verlenen. Door boeren in de provincies Noord-Brabant, Overijssel en Gelderland te onteigenen kunnen de stikstofproblemen voor 2025 zijn opgelost, zeggen de deskundigen. Deze operatie kost, schatten zij, zo’n 2 tot 3 miljard euro.
(Bron:NRC)
Ter verduidelijking van mijn vorige post: hier ben ik persoonlijk dus niet op tegen. Misschien zou er nog een nuancering aangebracht kunnen worden in de zin dat deze sterk vervuilende boeren nog een optie zouden krijgen om met overheidssteun over te stappen op een meer milieuvriendelijke bedrijfsvoering.

Er staat ook dat de onteigeningswet alleen ingezet kan worden na toestemming van de rechter, en dus niet zonder meer. Goed om te weten.

Eirikur, ik denk dat de door jou geschetste situatie niet helemaal representatief is voor het landelijk beleid. Ik vraag me ook af of het echt zomaar kan wat jij beschrijft - er zitten doorgaans een flink aantal stappen tussen een proefballonnetje en daadwerkelijk beleid. Hoe dan ook zou ik mij goed gaan verdiepen in de juridische aspecten - evt gezamenlijk naar de rechter stappen?

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:55

Askja schreef:
O please ... en dat had je vast ook gezegd als het Klaver of Kaag betrof? Ze moet gewoon haar werk doen, daar wordt ze door de belastingbetaler voor betaald als Kamerlid. Niet om in allerlei leuke TV-dingen te zitten en vervolgens te gaan zitten knikkebollen in de Kamer.

Wat maak jij er ineens een VdPlas vs Klaver/Kaag van??? Niet iedereen is voor de ene en automatisch tegen de ander... sjeemig hee... :n

Citaat:
Wat betreft gedwongen onteigening, hold your horses iedereen. Het zijn vooralsnog alleen plannen, en alleen in de meest vergaande plannen is sprake van gedwongen onteigening als uiterste middel. En ja, ik vertegenwoordig de hier uiterst onpopulaire mening dat zowel stikstofreductie als het bouwen van meer woningen waarschijnlijk niet zal lukken zonder incidentele gedwongen onteigening.

Incidentele gedwongen onteigening.. als je het snel zegt stelt t bijna niks voor...
Wat is er trouwens de afgelopen jaren allemaal al mis anders gegaan dan dat het zou gaan.... ? Jij doet het net voorkomen alsof het allemaal altijd helemaal super geregeld wordt?

Citaat:
Wat absoluut wat anders is dan dat 'alle boeren en paardenhouder weg moeten van het kabinet/van de linkse partijen', zoals de plannen volgens sommigen hier, geheel langs populistische lijnen, lekker kort door de bocht worden uitgelegd.

Dat moet toch van het kabinet? Dat staat toch in die plannen?
Hoe wil jij het uitleggen anders?

Citaat:
Helaas zitten we straks opnieuw met Rutte opgescheept dus er zal op korte termijn wel niet zoveel veranderen.
Oh ja die man die alles in zn eentje regeld...
Mij lijkt het erop dat ze uiteindelijk alles met handjeklap regelen... maar goed, ik heb er niet voor gestudeerd, dus ik heb er geen verstand van. Maar ik vraag me af hoe het moet met het Nederlands boeren product, of andersoortige agrarische bedrijven... zie het topic over Zuid Kennemerland. Het zijn twee verschillende dingen, maar ergens wel een beetje hetzelfde... ?

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:02

Net als die I&R voor paardenhouden. Dat wordt nog eens voor misselijke zaken tegen ons gebruikt.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:41

Askja schreef:
Hoe dan ook zou ik mij goed gaan verdiepen in de juridische aspecten - evt gezamenlijk naar de rechter stappen?

Wordt aan gewerkt, het grootste deel van de getroffen grondeigenaren heeft zich enige tijd geleden al verenigd en een gezamenlijk jurist in de arm genomen. Daarnaast proberen we, o.a. door actief de publiciteit te zoeken en de twee online petities, druk op de politieke besluitvorming uit te oefenen, om de plannen in ieder geval zover af te zwakken dat de bedrijven kunnen blijven bestaan. De melkveehouderijen hier zijn extensief, grondgebonden en bijna circulair, dus precies wat ze in Den Haag willen. Het melkvee loopt 5 tot 7 maanden per jaar buiten, waardoor daarbij relatief (tov. volledig stalgehouden melk- of vleesvee) heel weinig NH3 ontstaat en de grote pensionstallen voeren hun stalmest af als grondstof voor de champignonteelt.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 16:50

Citaat:
Vraag me wel af wat ze hiermee willen bereiken. Landbouw weg uit Nederland en dan alles importeren vanuit het buitenland zodat wij op papier in ieder geval aan de regels voldoen?


Even deze tekst eruitgepakt.

Nederland exporteert voor 9,5 miljard euro aan bloemen, planten, bloembollen en boompjes. En voor 8,8 miljard euro aan vlees. Zuivel en eieren leverden samen 8,6 miljard euro op. Groente 7,3 miljard euro: tomaten, paprika's en komkommers zijn de belangrijkste exportgroenten.
Als we dat stukje " landbouw" opdoeken en de rest gebruiken voor eigen gebruik dus wat meer circulair, dan is het stikstof verhaal opgelost.
of ben ik nu erg kort door de bocht?

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 17:06

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... naar-lucht

Als ik deze cijfers zie, gaat het vooral om ammoniak. Ik ben oprecht nieuwsgierig wat de boeren voor oplossingen hebben om dit terug te dringen?
Ik vind het onteigenen wel echt heel heftig, ik schrik daarvan. En het lijkt me absoluut niet de oplossing.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 17:29

Morganlefay schreef:
Even deze tekst eruitgepakt.

Nederland exporteert voor 9,5 miljard euro aan bloemen, planten, bloembollen en boompjes. En voor 8,8 miljard euro aan vlees. Zuivel en eieren leverden samen 8,6 miljard euro op. Groente 7,3 miljard euro: tomaten, paprika's en komkommers zijn de belangrijkste exportgroenten.
Als we dat stukje " landbouw" opdoeken en de rest gebruiken voor eigen gebruik dus wat meer circulair, dan is het stikstof verhaal opgelost.
of ben ik nu erg kort door de bocht?

Ja, want je vergeet rekening te houden met wat NL aan voedsel importeert. Zoals de situatie nu is, is de import van voedsel uit alle uithoeken van de wereld al groter dan de export. Met het huidige aantal inwoners (± 17,6 mln) kan de Nederlandse landbouw, ondanks dat het de meest efficiënte ter wereld is, al niet genoeg voedsel produceren om in de behoefte van de gehele bevolking te voorzien.

Verder is een flink deel van wat op papier als Nederlands exportproduct wordt aangemerkt feitelijk doorvoer van geïmporteerde grondstoffen die hier worden bewerkt, bijv. cacaobonen waarvan hier chocolade wordt gemaakt of koffiebonen die hier worden gebrand en gemalen.

Tenslotte is het ook nog zo dat van de producten die jij noemt, die volledig in Nederland worden geproduceerd (op de bloemen na) de meesten binnen een straal van 500 km van Nederland hun afzet vinden. Het is alleen maar export omdat ons land zo klein is, op wereldschaal is dit regionaal transport.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:34

Eirikur schreef:
Askja schreef:
Wat betreft gedwongen onteigening, hold your horses iedereen. Het zijn vooralsnog alleen plannen, en alleen in de meest vergaande plannen is sprake van gedwongen onteigening als uiterste middel.

Nik hold your horses. Er worden proefballonnetjes opgelaten, of er lekt per ongeluk-expres iets naar de media en als daarop niet wordt gereageerd zijn plannen voordat je met je ogen hebt geknipperd omgezet in beleid of wetgeving en is het niet meer tegen te houden. In geval van de plannen in Noord-Holland is het holden van horses voor ons dan verleden tijd.


Ik heb echt te doen met de bedrijven daar, absurd dat het kan...

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:37

BaileyMix schreef:
Hoe krijgen jullie het nou weer in je verstand dat dit links is. Het kabinet is toch echt rechts.


Links l*llen, rechts je zakken vullen.

Dit rechtse kabinet (en haar voorgangers) neemt besluiten om linkse 'doelen' te behalen, maar ze doet dat met verkeerde intenties én op een manier waarmee je op langere termijn niet bereikt wat het echte doel was. De VVD ís er niet voor de burger, de boer of het MKB. De VVD is er voor de magnaat, zodat ze na hunbpolitieke carrière (en in een aantal gevallen ook gerust tijdens) er zelf ook een graantje van mee kunnen pikken...

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:43

Het onteigenen als een boerenbedrijf al jarenlang niet meer draait zoals ooit vergund was kan ik me wat bij inkomen. Dat zijn vaak boerenbedrijven waar geen opvolging meer voor is omdat geen van de kinderen het over wil nemen, of bedrijven waar dusdanig grote investeringen moeten worden gedaan om te kunnen werken/draaien naar de eisen van nu die daar geen geld in kunnen steken. Dan kan ik me indenken dat opkopen een goede regeling zou kunnen zijn. De uitstoot is daar tenslotte al jaren weg en dat zou alleen maar weer explosief toe nemen als er weer een ander bedrijf zich zou vestigen wat de natuur/omgeving dan weer niet ten goede zou komen.