Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:19

De grootste roeptoeter is de campagne.
Ze moeten gewoon fatsoenlijke informatie geven en niet met schattige plaatjes op de gevoelens van Harrie 3 hoog achter met zijn goudvis willen inspelen om stemmen te werven.


anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:21

In veel buitenlanden krijg je als mens wanneer je iets mankeert meteen hele zware en ook hele effectieve antibiotica .Die meteen helpen.In Nederland krijg je die niet.Voor behandeling van dieren in het buitenland weet ik het niet,geen ervaring mee.

sasja0705
Berichten: 1959
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:37

Ik hoop, jullie begrijpen mij niet verkeerd: ieder mens en dier moet adequate behandeling kijken als het nodig is.
Of nu met antibiotica of groentesoep zal mij worst wezen.
Maar dat gekke preventief geven om de meeste rendement te halen heeft nu deze situatie gebracht.

Wat er aangehaald is met biologische boer is kul.
Ook die mag nog AB geven als nodig en het dier ziek - alleen mag het dan niet meer als vlees of melkvee meedraaien.
Dus als een biologische boer om deze redenen een dier laat lijden is het geen biologische boer maar simpel een kl***zak.

En wat die 3 Euro meer betreft , dat wordt tegengehouden door die grote producenten/ ketens.

Nu heb je als consument nog de "keuze" en uiteraard gaat het merendeel voor goedkoper.
Maar : als er geen keuze is, dan wordt het geaccepteerd.
En voordat iemand komt vanwegen , de lage inkomens kunnen het dan niet meer betalen :
Neem als voorbeeld roken.

Hier heeft de consument alleen de keuze : betalen of laten .
En door alle lagen van de bevolking- juist bij de lagere inkomens- wordt nog volop gerookt, ook al kost een pakje nu 8 Euro...

Verschil hier is alleen : de prijs wordt voorgegeven en er is dus geen keuze

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:46

sasja0705 schreef:
Ik hoop, jullie begrijpen mij niet verkeerd: ieder mens en dier moet adequate behandeling kijken als het nodig is.
Of nu met antibiotica of groentesoep zal mij worst wezen.
Maar dat gekke preventief geven om de meeste rendement te halen heeft nu deze situatie gebracht.


Preventief antibiotica gebruik was in Nederland al langer verboden. Er zijn echter nog genoeg landen waar ze het gewoon standaard geven want dan groeien ze beter.

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:19

Ik kijk geregeld Doctor Poll ,daar krijgt bijna alles antibiotica wat in zijn praktijk komt ,nog voor er een ontsteking is......
Veeartsen hier werken echt wel anders.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:53

sasja0705 schreef:
Ik hoop, jullie begrijpen mij niet verkeerd: ieder mens en dier moet adequate behandeling kijken als het nodig is.
Of nu met antibiotica of groentesoep zal mij worst wezen.
Maar dat gekke preventief geven om de meeste rendement te halen heeft nu deze situatie gebracht.

Wat er aangehaald is met biologische boer is kul.
Ook die mag nog AB geven als nodig en het dier ziek - alleen mag het dan niet meer als vlees of melkvee meedraaien.
Dus als een biologische boer om deze redenen een dier laat lijden is het geen biologische boer maar simpel een kl***zak.


Preventief geven, noem eens een voorbeeld van tegenwoordig dan?
Dat gebeurde lang, lang geleden in Nederland. Nu niet meer.

Wbt biologische boeren, ook bij een biologische veehouder speelt de opbrengst een rol. De beslissing om bij ziekte daadwerkelijk over te gaan op AB geven, duurt veel langer dan bij een reguliere veehouder, want, koe is dan idd niet meer 'biologisch'.
Eerst proberen beter te maken zonder AB, oh werkt toch niet, dan toch maar AB. Dus het duurt langer voor een dier opgeknapt is. En dat heeft niets met opbrengst te maken: maar als je zelf ziek bent wil je ook zsm beter worden.

Ik ben ook voor verandering en die komt er ook wel aan. Maar als een dier ziek is moet hij gewoon goed en adequaat behandeld kunnen worden.

sasja0705
Berichten: 1959
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:22

@Amy223
Wat versta je onder lang ,lang geleden ?
Voorbeeld : kalvermester, nog geen 3(! - is dat dan "lang" ?)
jaar geleden:
Jonge kalfjes... ohja, na 2 weken op nieuwe stal krijgen ze meestal longaandoeningen/ verkoudheid...
En 2 weken later ging de AB door de melk, 3 dagen lang.
En nee, geen "uitzondering" toen.
Dat deed "iedereen" want anders moet de veearts komen en dan al dat papierwerk..
En heb het toen ook genoeg bij "anderen" ook gezien.


Dus dat het " al lang niet meer mag" is een ding...

En wat je aanhaalt van wegen biologisch en eerst zonder AB beter maken... dat valt bij mij ook onder dezelfde kl**zak... zoals ik al schreef.

En wat betreft dier behandelen met wat het nodig heeft, zitten wij geheel op 1 lijn

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:08

Ik ben dan wel heel benieuwd wat voor spul dat was. Heel soms gebeurt dat hier ook, in de ziekenboeg bij de varkens met longproblemen. Een paar dagen poeder (doxy) door de melk. Maar zulke groepsbehandelingen tellen zo hard voor je DDD, dat ik het mij niet kan voorstellen dat dat 'standaard' gegeven wordt.

mvdende

Berichten: 5684
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:06

sasja0705 schreef:
Ik hoop, jullie begrijpen mij niet verkeerd: ieder mens en dier moet adequate behandeling kijken als het nodig is.
Of nu met antibiotica of groentesoep zal mij worst wezen.
Maar dat gekke preventief geven om de meeste rendement te halen heeft nu deze situatie gebracht.

Wat er aangehaald is met biologische boer is kul.
Ook die mag nog AB geven als nodig en het dier ziek - alleen mag het dan niet meer als vlees of melkvee meedraaien.
Dus als een biologische boer om deze redenen een dier laat lijden is het geen biologische boer maar simpel een kl***zak.

En wat die 3 Euro meer betreft , dat wordt tegengehouden door die grote producenten/ ketens.

Nu heb je als consument nog de "keuze" en uiteraard gaat het merendeel voor goedkoper.
Maar : als er geen keuze is, dan wordt het geaccepteerd.
En voordat iemand komt vanwegen , de lage inkomens kunnen het dan niet meer betalen :
Neem als voorbeeld roken.

Hier heeft de consument alleen de keuze : betalen of laten .
En door alle lagen van de bevolking- juist bij de lagere inkomens- wordt nog volop gerookt, ook al kost een pakje nu 8 Euro...

Verschil hier is alleen : de prijs wordt voorgegeven en er is dus geen keuze


Roken is geen levensbehoefte!

Wij Homo Sapiens zijn Omnivoor, dat betekent dat vlees thuis hoort in ons dieet.

Vlees is NU al niet meer te betalen, laat staan dat dát nóg duurder gaat worden.

En een uitsluitend vega is NIET gezond voor een mens, als daarbij geen eiwitten genuttigd worden. En eiwitten uit planten zijn veel mensen allergisch voor/ lusten mensen niet. (Ik lust absoluut geen vega eiwitten, die betaalbaar zijn)

Laten ze de ongezonde dingen zoals alcohol, chips, snoep en frisdrank maar duurder maken. AGFV moet gewoon betaalbaar blijven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:11

Vlees niet te betalen? Huh? Waar doe jij je boodschappen?

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:37

Vlees is veel te goedkoop als je ziet wat er allemaal bij komt kijken.

Helaas is de consument heel iemand anders dan de burger. Dat zie je bijvoorbeeld wel aan het Annechien ten Have, 2 sterren beter leven als enige in NL, varkens op stro en buiten, maar bijna niemand wil dat vlees kopen. Treurig!!

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:24

@Amy223, doodzonde ook want het vlees van die varkens smaakt zoveel beter. Ook haar manier van boeren is heel erg mooi.

juval

Berichten: 13184
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-21 19:08

dblijham schreef:
@Amy223, doodzonde ook want het vlees van die varkens smaakt zoveel beter. Ook haar manier van boeren is heel erg mooi.


Inderdaad een prachtig bedrijf!! heel mooi, een voorbeeld.

maar het doorvoeren van de nieuwe regels zal ook voor Annechien betekenen dat zij haar dieren indien nodig niet meer kan behandelen :o

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:11

juval schreef:
maar het doorvoeren van de nieuwe regels zal ook voor Annechien betekenen dat zij haar dieren indien nodig niet meer kan behandelen :o

Waar baseer je dat op?

juval

Berichten: 13184
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-21 19:13

op de berichtgeving en berichten van mijn eigen veearts dat de veterinaire antibiotica aan banden gaat worden gelegd.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:17

Het komt op deze manier meer over als lobby dan als inhoud.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:23

mvdende schreef:
Vlees is NU al niet meer te betalen, laat staan dat dát nóg duurder gaat worden.

En een uitsluitend vega is NIET gezond voor een mens, als daarbij geen eiwitten genuttigd worden. En eiwitten uit planten zijn veel mensen allergisch voor/ lusten mensen niet. (Ik lust absoluut geen vega eiwitten, die betaalbaar zijn)

Laten ze de ongezonde dingen zoals alcohol, chips, snoep en frisdrank maar duurder maken. AGFV moet gewoon betaalbaar blijven.


Lust niet is een luxe-probleem. Je kunt prima zonder vlees eiwit binnen krijgen, maar inderdaad, dan moet je daar wel correct voor eten. Uiterst eiwitarm eten is ook voor herbivoren niet gezond overigens.

Vlees is prima te betalen, mits je niet te luxe vlees kiest. 30 euro per maand aan vlees uitgeven is helemaal niet raar of onbetaalbaar en dan kan je iedere dag 100g vlees eten voor 10€/kg. Vlees begint bij 4€/kg (kippenpoten, gehakt bij 5€/kg), dus je hebt dan zelfs ruimte om 2x zo duur vlees te eten. Maar vlees is in de basis gewoon een luxe-product. Daarnaast kan je ook zuivel en eieren gebruiken om je eiwitinname te verhogen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

juval

Berichten: 13184
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-21 19:31

Shadow0 schreef:
Het komt op deze manier meer over als lobby dan als inhoud.


pfff.. ik ben misschien niet zo goed in uitleggen. Ik heb dit topic mede n.a.v. dit bericht op facebook geopend:

https://www.facebook.com/julie.gybels/p ... 1434580331

Citaat:
n de week van 13 september (dus over een goeie 14 DAGEN!) wil men op EU-niveau zo goed als alle antibiotica bannen voor gebruik door alle dierenartsen (zowel veedieren als kleine huisdieren als exotische dieren). Dit heeft als gevolg dat zoönotische agentia niet behandeld kunnen worden (risico voor de mens) en dat je geliefde huisdier met een banaal abces met mogelijkerwijs ernstige bloedvergiftiging tot gevolg zeer moeilijk behandeld kan worden en dus dood zal gaan (na een zeer onaangename strijd). Dit is maar een greep uit alle mogelijke gevolgen die kunnen optreden als deze wet goedgekeurd zal worden. Het gaat een enorme negatieve impact hebben op dierenwelzijn en het is ongelooflijk dat zoiets überhaupt goedgekeurd kán worden, maar toch moeten we hier erg hard voor vrezen. Antibioticagebruik beperken tot enkel de humane sector zal de resistentie helemaal niet gaan verlagen... (ik denk hierbij aan huisdokters die preventief antibiotica geven bij een banale virale verkoudheid, aan alle mensen met restjes antibiotica in hun kast van een kuur die volledig uitgenomen moest worden, etc...)
Voor meer duidelijkheid lees volgende artikels:
https://epruma.eu/.../epruma-disappoint ... s-lack.../
https://fve.org/.../epruma-calls-for-sc ... animal.../
Iedereen kan volgende petitie ondertekenen:
https://www.leslignesbougent.org/.../pe ... tre-la.../
Dierenartsen op Europees niveau kunnen ook onderstaande petitie ondertekenen:
http://form.jotform.com/212352665713353



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


het zal best lobby zijn, veeartsen zullen het zeker gaan merken in hun praktijk als ze de dieren niet meer effectief kunnen behandelen en sneller naar de euthanasie moeten uitwijken.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Veterinaire antibiotica in de ban ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:41

Er zijn op dit moment al heel wat antibiotica die niet voor dieren zijn geregistreerd omdat humaan voorrang krijgt. Met deze nieuwe wet komen daar veel antibiotica bij waardoor adequate behandeling van soms eenvoudige aandoeningen niet mogelijk is.

We, Nlse dierenartsen, zijn trouwens echt voorloper van verantwoord antibiotica gebruik. Strenge protocollen. Antibiogram om te kijken of het wel effectief is en niet onnodig zorgt voor selectie op resistentie. De gemiddelde huisarts schrijft gerust antibiotica vooor zonder een kweek af te nemen hoor.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:48

Hoe meer er van dat soort plaatjes bijkomen, hoe meer het overkomt als een behoorlijk gelikte lobby.

Plus: dit gaat niet alleen maar over gezelschapsdieren, het gaat juist hoofdzakelijk om veeteelt-dieren. Die worden geslacht, en over het algemeen gehouden in nogal bedenkelijke omstandigheden. Euthanasie is in de veeteelt niet een probleem van 'dat is zielig voor het dier' maar echt alleen maar een probleem omdat het betekent dat het dier niet opbrengt wat er verwacht wordt. En er zijn vast boeren die zich ook hechten aan hun dieren, maar ik heb het idee dat er hier met opzet heel erg wordt ingespeeld op 'het is zo zielig voor die leuke dieren' en dieren een zo lang mogelijk bestaan geven is gewoon geen uitgangspunt van de veeteelt.

Aan alle kanten voelen de argumenten misleidend en manipulatief, niet eerlijk.

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:52

Shadow0 schreef:
Hoe meer er van dat soort plaatjes bijkomen, hoe meer het overkomt als een behoorlijk gelikte lobby.

Plus: dit gaat niet alleen maar over gezelschapsdieren, het gaat juist hoofdzakelijk om veeteelt-dieren. Die worden geslacht, en over het algemeen gehouden in nogal bedenkelijke omstandigheden. Euthanasie is in de veeteelt niet een probleem van 'dat is zielig voor het dier' maar echt alleen maar een probleem omdat het betekent dat het dier niet opbrengt wat er verwacht wordt. En er zijn vast boeren die zich ook hechten aan hun dieren, maar ik heb het idee dat er hier met opzet heel erg wordt ingespeeld op 'het is zo zielig voor die leuke dieren' en dieren een zo lang mogelijk bestaan geven is gewoon geen uitgangspunt van de veeteelt.

Aan alle kanten voelen de argumenten misleidend en manipulatief, niet eerlijk.


Maar de gevolgen als dit wordt aangenomen zijn ook voor de gezelschapsdieren en de paarden.

juval

Berichten: 13184
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-21 19:56

Shadow0 schreef:
Hoe meer er van dat soort plaatjes bijkomen, hoe meer het overkomt als een behoorlijk gelikte lobby.

Plus: dit gaat niet alleen maar over gezelschapsdieren, het gaat juist hoofdzakelijk om veeteelt-dieren. Die worden geslacht, en over het algemeen gehouden in nogal bedenkelijke omstandigheden. Euthanasie is in de veeteelt niet een probleem van 'dat is zielig voor het dier' maar echt alleen maar een probleem omdat het betekent dat het dier niet opbrengt wat er verwacht wordt. En er zijn vast boeren die zich ook hechten aan hun dieren, maar ik heb het idee dat er hier met opzet heel erg wordt ingespeeld op 'het is zo zielig voor die leuke dieren' en dieren een zo lang mogelijk bestaan geven is gewoon geen uitgangspunt van de veeteelt.

Aan alle kanten voelen de argumenten misleidend en manipulatief, niet eerlijk.

Je hoeft het niet te geloven. Maar als je straks met je huisdier of paard bij de dierenarts staat en het niet behandeld kan worden dan is dat natuurlijk best zuur.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:11

juval schreef:
Je hoeft het niet te geloven. Maar als je straks met je huisdier of paard bij de dierenarts staat en het niet behandeld kan worden dan is dat natuurlijk best zuur.


Het is ook best zuur als je zelf of 1 van je familieleden uiteindelijk ziek wordt en we hebben geen antibiotica meer die werken omdat er teveel resistentie is opgekomen.
Dat is namelijk de reden waarom die antibiotica worden gereserveerd voor mensen.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:12

https://veeteelt.nl/nieuws/dalende-tren ... -2019-door
Cijfers vanuit de melkveehouderij. 20% gebruikte dus al maximaal 1 dierdagdosering = ddd per koe per jaar gemiddeld. Aangezien een antibioticakuur rustig 5-6 dagen duurt en soms een dier voor hetzelfde probleem meerdere malen behandeld moet worden, gaat het bij 20% van de melkveehouders in Nederland dus om een behandeling eens in de 5-10 jaar. Er wordt ook vrijwel geen nieuwe antibioticasoorten gebruikt (derde en vierde keuze).

https://www.agrimatie.nl/themaResultaat ... torID=2008
Gespeende biggen is nog wel echt een lastig punt, maar tegelijkertijd zie je ook daar dat er mogelijkheden zijn (veel spreiding tussen de bedrijven, van minder dan 1 ddd tot meer dan 50 ddd. Waarbij dit maximum niet betekent dat 1 big 50 dagen antibiotica heeft gehad, maar dat een big in de periode van 6-7 weken dat het een gespeende big genoemd wordt waarschijnlijk wel een keer behandeld wordt, want de 7.5-8.5 groepen biggen die in één jaar langskomen krijgen dus in totaal 50 dagen antibiotica, dat is dus 1 antibiotica-kuur per big van een kleine week). Daar zit dus flink winst in te halen, want weten ze dit terug te brengen naar 3.5 ddd voor deze leeftijdsgroep, dan halvert het antibiotica-gebruik in de sector. Gezien er bedrijven zijn met minder dan 1 ddd, moet dit mogelijk zijn uiteindelijk.

De vraag is echter of het meer verbieden van antibiotica-soorten dit wel oplevert, want de kans is juist aanwezig dat het antibiotica-gebruik daardoor omhoog gaat doordat de passendere behandelingen niet meer mogelijk zijn.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:14

Shadow0 schreef:
juval schreef:
Je hoeft het niet te geloven. Maar als je straks met je huisdier of paard bij de dierenarts staat en het niet behandeld kan worden dan is dat natuurlijk best zuur.


Het is ook best zuur als je zelf of 1 van je familieleden uiteindelijk ziek wordt en we hebben geen antibiotica meer die werken omdat er teveel resistentie is opgekomen.
Dat is namelijk de reden waarom die antibiotica worden gereserveerd voor mensen.


En als je paard een infectie heeft en niet behandeld kan worden is dat niet zuur?

Laat de humane sector eerst maar eens bij zichzelf beginnen. Daar valt nog zo veel te verbeteren, veel meer dan in de vee/dierhouderij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esther_r20, Witje2 en 38 bezoekers