Klimaatverandering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:35

In mijn bubble zitten mensen met koop, maar geen villa. Daar is het bij alle te duur.
Maar ook mensen met een huis van boven een miljoen of net daaronder...dus ja, wat is mijn bubble. :D
Geen van alle gaan van het gas, al zouden de villa's dat betreft isolatie misschien wel kunnen. Maar verwarm zo'n groot pand maar eens.
Op 1 van die huizen zit een rieten dak, daar gooi je geen panelen op, in de tuin is lelijk...dus ja, iedereen zijn idee er over dus.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:37

DuoPenotti schreef:
Of zijn er meer uitzonderingen dan men denkt?
Ik heb altijd het idee dat het wat de rooskleurig voorgehouden word.
Want bij iedereen die ik ken die het heeft laten bereken komen op hele grote bedragen uit.

Ik ben het met jouw eens. Ik denk ook dat het proces echt heel erg onderschat wordt. Sterker nog, daar zijn ook al publicaties over geweest. Zo heeeft het PBL heeft "een rekenfoutje" gemaakt, waardoor de werkelijke kosten veel hoger blijken te zijn dan men graag voorspiegeld:
https://www.businessinsider.nl/klimaata ... seigenaar/

Hier ook nog wat over het vastlopen van het verduurzamen van de woningen:
https://joop.bnnvara.nl/opinies/vastgel ... eiderschap
In de commentaren eronder staan ook nog enkele treffende bijdragen.

"REALISATIE ENERGIENEUTRALE HUIZEN BLIJFT ACHTER"
https://www.bnr.nl/nieuws/bouw-woningma ... elstelling

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:06

Sorry voor de onderbreking van jullie interessante discussie
Ik realiseer me opeens dat het heel duurzaam is een eigen paard te hebben: je houd zogezegd toch geen geld over voor extreme consumptie van goederen of een enorm luxe levensstijl _O-

Spoiler:
ik weet het, tikje gechargeerd

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:08

Wat denk je van de hoofprint van een paard? Die is best groot!

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:10

Ja wat is die? Want dat weet ik eerlijk gezegd niet :)
Scheelt natuurlijk ook wat en hoeveel hij eet.

Hier hooi van eigen land als voorbeeld. Mest gaat op het land van de buren.

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:36

DuoPenotti schreef:
Ja wat is die? Want dat weet ik eerlijk gezegd niet :)
Scheelt natuurlijk ook wat en hoeveel hij eet.

Hier hooi van eigen land als voorbeeld. Mest gaat op het land van de buren.


Daar is onderzoek naar gedaan, zie https://edepot.wur.nl/180429 (pdf).

Een kat van 4 kg komt per jaar uit op 1048 m2 landbouwgrond nodig voor voedsel, een hond van 13,5 kg op 2062 m2 en een paard van 400 kg zit op 3379 m2.

Ik had niet door dat honden zo'n grote footprint hebben. De mijne is 28 kg en eet grotendeels vlees, dus die komt hoger uit dan een gemiddeld paard.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:58

Dat valt me dan eigenlijk nog wel mee.
Hebben wij geluk dat we 32.000 m2 hebben :P
Kunnen ze door eten (grapje natuurlijk)

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:42

Nou, gezien het aantal katten en honden in NL, zou daar dan niet ook naar gekeken moeten worden?

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 11:39

Cer schreef:
Nou, gezien het aantal katten en honden in NL, zou daar dan niet ook naar gekeken moeten worden?
Ik krijg er gelijk beeld bij. Dat als je in een rijtje van 4 woont met elk 125 m2 tuin mag je gezamenlijk een halve kat hebben. :+
Kunnen we dat dan ook verrekenen met het hebben van wel/geen kinderen? Na aftrek van de footprint van alle kinderen die in dat rijtje wonen mag aan het einde van de rekensom dan waarschijnlijk de hele stad Amsterdam gezamenlijk 1 kat en 1 hond delen.
:+

Het is onuitvoerbaar, maar eigenlijk zouden we iedereen een bepaalde CO2-ruimte moeten geven die een ieder naar eigen idee kan invullen. Zodat mensen bewuste keuzes moeten gaan maken. Bijvoorbeeld:
* Als je veel verre vliegreizen wil maken moet je nul-op-de-meter wonen.
* Landelijk en matig geïsoleerd wonen met de paarden aan huis, maar dan moet je wel elektrisch rijden, met de fiets of het OV.
* Twee kinderen, maar dan moet je wel op fiets- of wandelvakantie ipv all-inclusive naar Turkije.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:41

:D dat gebrul van die kinderen in het vliegtuig ook gelijk opgelost _O-

Laten we eerst de uitstoot van de industrie eens echt in kaart brengen en net als de landbouw met vergunningen gaan werken. Zelfde geldt voor vliegverkeer. Alles berekenen ipv alleen het stijgen en landen.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 01:05

Cer schreef:
Pumpina, dat zijn alleen isolerende maatregelen toch?
(voor een tussenflat is dat allemaal niet zo spannend...)


Klopt, al zijn er nog andere subsidies ook hoor. Bijvoorbeeld voor VvE's van flats om energie te besparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 02:44

Roodvos schreef:
Het is onuitvoerbaar, maar eigenlijk zouden we iedereen een bepaalde CO2-ruimte moeten geven die een ieder naar eigen idee kan invullen. Zodat mensen bewuste keuzes moeten gaan maken.

Dat klinkt heerlijk autoritair en zou goed passen bij hoe China haar bevolking volledig onder controle probeert te houden. Misschien kunnen we er nog een "social credit system" aan toevoegen: iedereen die kwaad spreekt over de overheid en dit beleid kan dan van de maatschappij uitgesloten worden en als je laag genoeg komt met je social credit dan mogen ze je organen afpakken om betere mensen mee te helpen.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:32

DuoPenotti schreef:
Of zijn er meer uitzonderingen dan men denkt?
Ik heb altijd het idee dat het wat de rooskleurig voorgehouden word.
Want bij iedereen die ik ken die het heeft laten bereken komen op hele grote bedragen uit.


Elke verbouwing van een woning komt boven ieders budget uit. Daar heeft iedereen wel ervaring mee en Zal met het verduurzamen inderdaad niet anders zijn.

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:33


DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 13:40

En hoogtijd dat we dus gaan leren hoe we met een bevolkingskrimp onze dingen wel gedaan krijgen.
OP een efficiënte manier zonder extra mensen.
Alles is ontwikkeld en bedacht op groei, tijd voor verandering.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:26

enzino schreef:
Roodvos schreef:
Het is onuitvoerbaar, maar eigenlijk zouden we iedereen een bepaalde CO2-ruimte moeten geven die een ieder naar eigen idee kan invullen. Zodat mensen bewuste keuzes moeten gaan maken.

Dat klinkt heerlijk autoritair en zou goed passen bij hoe China haar bevolking volledig onder controle probeert te houden. Misschien kunnen we er nog een "social credit system" aan toevoegen: iedereen die kwaad spreekt over de overheid en dit beleid kan dan van de maatschappij uitgesloten worden en als je laag genoeg komt met je social credit dan mogen ze je organen afpakken om betere mensen mee te helpen.

Vind je dat autoritair? Het systeem bestaat al en heet EU-ETS. Op dit moment alleen voor energiebedrijven en energie-intensieve industrie. Binnenkort komt de transport sector erbij. Bij een tekort moeten er rechten worden bijgekocht of een boete betalen.
Een overschot kan worden gespaard of verkocht. Het idee is investeren in rechten of in technologie.
Er hoeven geen medewerkers geofferd te worden aan de orgaan-industrie.

En wat is dan meer autoritair?
A) Je krijgt naast je bankrekening een klimaatrekening met jaarlijks een bepaalde CO2 ruimte. In plaats van in euro's ga je grote vervuilers zoals aardgas, brandstof, vliegreizen betalen in CO2 rechten. De ruimte is naar eigen inzicht te besteden. Bij een tekort moet je bijkopen of een boete betalen en bij overschot sparen of verkopen. Of
B) Het huidige "gij zult aardgasloos wonen" en "gij zult elektrisch rijden".

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:34

Ik denk dat een belasting op basis van je co2 uitstoot realistischer is voor consumenten Roodvos, simpeler. En dan kan je altijd een belastingvrije voet hebben en hogere schalen bij meer verbruik. Die geheven belasting kan geïnvesteerd worden in groene oplossingen. Ditzelfde bij bedrijven vind ik ook goed, maar dan zou de geheven belasting deels geïnvesteerd worden en deels als extra bijstand zegmaar voor armere mensen die de dupe worden van het doorrekenen van said bedrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:48

Optie A is wat mij betreft meer autoritair. Mijn voorkeur zou daarom uitgaan naar optie B. Er zijn genoeg regelgevingen waarbij je als burger geen vuurwapens mag hebben, zwaar chemische stoffen kan kopen, of niet al je plastic in je tuin mag verbranden. Daar kan een algeheel verbod op een bepaald type vervuilende auto wel bij (die regels zijn er volgens mij al: een auto moet aan bepaalde normen voldoen anders mogen ze in NL de weg niet op).

Dat lijkt me minder ingrijpend dan een overheid die je een quota geeft en waarbij je vervolgens alles wat je doet of koopt moet verantwoorden naar die overheid. Wil je een vliegticket kopen? Dan moet eerst iemand thuis je meter bekijken om te zien of jij wel toestemming krijgt het land te verlaten. Volgens onze administratie heb je 2 kinderen dus de site om vliegtickets te boeken is voor jou geblokkeerd. Wil je een auto kopen? Dan gaan we eerst je huis eens bekijken of de isolatie wel op orde is volgens onze normen (die dagelijks veranderen).

Ik vind je voorstel eng. Eng omdat soortgelijke maatregelen dus al in de praktijk ingevoerd worden en dat is vooral in landen waar een regering erg haar best doet de eigen bevolking te onderdrukken. En het zal niet lang duren of mensen gaan in NL de straat op om te eisen dat ze minder rechten en vrijheden hebben.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:03

Mjelleke schreef:
In China zitten ze nu op 1,3 kind per vrouw en komen ze in de problemen doordat de bevolking te snel krimpt. Er zijn dan te weinig werkenden om de pensioenen en zorgkosten van de ouderen te betalen.

https://nos.nl/artikel/2394584-chinese- ... ze-dat-wel

Ik vind het altijd wel jammer dat er een baby quotum wordt gesteld om de eerdere populaties op te vangen. Zo blijf je natuurlijk bezig. De grote en vergrijzende populatie gaan ook een keer en het zou mooi zijn dat er daarna een andere balans zou vormen. Maar het moet wel geleidelijk of een andere oplossing voor de extra zorg die die generatie nog kost.

Los daarvan, het is niet zo aantrekkelijk om voor meer kinderen te gaan en het wordt maatschappelijk ook nog wat met gefronste wenkbrauwen bekeken.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 17:31

Dit bericht past wel goed in dit topic:

De Chinese heropening van kolenmijnen en opstart van nieuwe kolencentrales kleineert elke Nederlandse klimaatmaatregel tot een druppel op de gloeiende plaat. Peking ziet in de huidige energiecrisis geen andere keus om huizen te verwarmen en fabrieken te ondersteunen, maar in drie uur tijd spuwt het immense Aziatische land evenveel broeikasgas uit als Nederlanders in 2030 met gasloze huizen zouden moeten besparen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 17:37

OK interessant, en dan nu de bron graag.

Hoe China met het milieu/de klimaatcrisis omgaat is inderdaad niet iets om blij van te worden, maar maakt 'onze' maatregelen niet per definitie zinloos. Al was het alleen al omdat een deel van die maatregelen behalve een globaal effect ook effect heeft op onze eigen directe leefomgeving.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 17:42

Bovendien heeft China wel een lange-termijn visie mbt kolencentrales.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 17:42

robert45 schreef:
Dit bericht past wel goed in dit topic:

De Chinese heropening van kolenmijnen en opstart van nieuwe kolencentrales kleineert elke Nederlandse klimaatmaatregel tot een druppel op de gloeiende plaat. Peking ziet in de huidige energiecrisis geen andere keus om huizen te verwarmen en fabrieken te ondersteunen, maar in drie uur tijd spuwt het immense Aziatische land evenveel broeikasgas uit als Nederlanders in 2030 met gasloze huizen zouden moeten besparen.


Ah oke maar wie drijft dat ook al weer consumptie?
Snap niet echt wat je doel is met dit bericht. + geen bronvermelding

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 17:43

Dat roept bij mij vooral meer vragen op eigenlijk, want hoeveel Nederlanders hebben daadwerkelijk gasloze huizen in 2030, en hoeveel uitstoot is dat. Moet je die 2 dingen wel met elkaar vergelijken?

Ik ken zelf bijvoorbeeld helemaal niemand met een gasloos huis, met een huurhuis kan je dat doorgaans sowieso al shaken en voor mensen met een koopwoning is dat ook niet 123 gedaan.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 17:45

Telpeva schreef:
Dat roept bij mij vooral meer vragen op eigenlijk, want hoeveel Nederlanders hebben daadwerkelijk gasloze huizen in 2030, en hoeveel uitstoot is dat. Moet je die 2 dingen wel met elkaar vergelijken?

Ik ken zelf bijvoorbeeld helemaal niemand met een gasloos huis, met een huurhuis kan je dat doorgaans sowieso al shaken en voor mensen met een koopwoning is dat ook niet 123 gedaan.



Los daarvan ligt het verbruik per persoon in Nederland vooralsnog gewoon veel hoger dan de gemiddelde Chinees. Naar ratio stoten wij met onze leven style vooralsnog meer uit