2Doc: Turn!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Mayasfrenk

Berichten: 1401
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: 2Doc: Turn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-21 08:43

Dat was inderdaad ook 1 van de dingen die mij zo raakte.... zijn dit nog kinderen die kind mogen zijn? Het voelde voor mij alsof er thuis een spreadsheet hangt waarop accomplishments afgevinkt worden, en als overal en vinkje staat gaan we door met het volgende.... daarvoor krijg je toch geen kind... om als volledig gestresste ouder de hele dag heen en weer te vliegen tussen werk, huis, alle dingen die het kind moet etc etc. En wat doen ze als er een 2e kind komt? Dat is toch helemaal niet meer te doen dan?

Ik kan me een gezins leven op die manier niet voorstellen... En die coaches vond ik ook vanalles van maar ik weet niet zo goed hoe ik dat netjes moet omschrijven. Bah. Zoals hierboven iemand zo mooi zij, ik hoop dat mijn kind geen talent voor en intresse heeft in top sport. Wat hij later ook maar kiest te gaan doen.


Olympia

Berichten: 55600
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: 2Doc: Turn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:01

Gezichtsverlies... losers.. man man waar denken die ouders allemaal aan?

Ik ben flabbergasted. Dan denk ik nog nou ja prima als een kind vol voor zn passie wil gaan. Maar ook nog piano, ook nog hockey :? Wanneer mag het kind,kind zijn?

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:23

Olympia schreef:
Gezichtsverlies... losers.. man man waar denken die ouders allemaal aan?

Die viel mij ook wel op trouwens... "nu kunnen we stoppen zonder gezichtsverlies". Dan liggen je prioriteiten niet echt bij je kind maar teveel bij jezelf en je reputatie denk ik.

Olympia

Berichten: 55600
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: 2Doc: Turn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:54

Ja ik vind het wel heel naar om te horen. Ik was ook blij om te horen dat het ene jongetje gestopt was en gewoon weer kind mag zijn.

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 04:48

Mayasfrenk schreef:
zijn dit nog kinderen die kind mogen zijn?

Wen er maar aan, dit zal nog wel erger worden in de toekomst: tiger parenting, helicopter parenting, etc. Meer concurrentie, vooral ook international, zal er toe gaan leiden dat je of een slachtofferrol moet zien te krijgen of een stapje voor moet hebben in prestaties. En Aziaten presteren op academisch gebied gewoon een stuk sterker dan elke andere groep en zullen dus vooraan komen in de rij voor de beste plaatsen op een universiteit of voor de mooiste banen. Hieronder de SAT scores in Amerika per groep:

Afbeelding

Je mag best kind zijn, maar in sommige landen val je al buiten de boot als je niet op de juiste universiteit terecht kan komen. En om daar toegelaten te worden zal je echt al op 6-jarige leeftijd huiswerk moeten doen de hele middag (Japan en Korea zijn volgens mij wel bekende voorbeelden).

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 07:08

Ja China en Korea zijn wel landen waar er enorme druk op kinderen wordt gelegd. Van jongs af aan wordt ze geleerd te presteren. En om bij turnen te blijven; als je denkt dat dit in Nederland hard is dan moet je eens een docu kijken over turnen in China. Kinderen worden op jonge leeftijd in internaten gestopt en worden daar klaargestoomd voor de topsport. En als je afvalt dan faal je en willen je ouders je zelfs niet meer. Is ook een verhaal te zien van een jongen die door blessures moest afvallen en op straat leefde als schoenenpoetser. Echt heel sneu.
En dit is ‘maar’ turnen. Op school ligt de lat gewoon op tienen en als ze met een 9 thuiskomen worden ze gestraft. Echt heel extreem.
Wij vinden dit kindermishandeling in de westerse wereld maar de Aziaten vinden ons lui, gemakzuchtig en ongemotiveerd. Ik denk dat de beste weg weer ergens in het midden ligt. Wij gaan hier wel heel vanzelfsprekend om met presteren; ach als het maar leuk is, een 6? Ach dat is toch prima. Red je het niet op school? Dan ga je toch een niveau lager.
Ik vind zelf dat je kinderen wel moet leren het beste uit zichzelf te halen en dat doorzetten bij het leven hoort. Als je wat wil bereiken moet je er wat voor doen. No effort without reward and no reward without effort. En niet alles gaat altijd maar leuk en naar je zin en tegenslagen horen er ook bij. Wat dat betreft denk ik dat mijn dochter door het turnen best wat belangrijke levenslessen geleerd heeft, vooral qua mentaliteit.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mayasfrenk

Berichten: 1401
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-21 07:21

Suzanne F. schreef:
. Ik denk dat de beste weg weer ergens in het midden ligt. Wij gaan hier wel heel vanzelfsprekend om met presteren; ach als het maar leuk is, een 6? Ach dat is toch prima. Red je het niet op school? Dan ga je toch een niveau lager.
Ik vind zelf dat je kinderen wel moet leren het beste uit zichzelf te halen en dat doorzetten bij het leven hoort. Als je wat wil bereiken moet je er wat voor doen. No effort without reward and no reward without effort. En niet alles gaat altijd maar leuk en naar je zin en tegenslagen horen er ook bij. Wat dat betreft denk ik dat mijn dochter door het turnen best wat belangrijke levenslessen geleerd heeft, vooral qua mentaliteit.



Hier zit voor mij nou net de crux. Sport deden wij thuis omdat het leuk en gezond is. Wij mochten 1 sport en 1 instrument tegelijk doen. Ik vond judo niet zo leuk. Dus wisselde naar paard rijden. Mijn broertje heeft heel lang op redelijk niveau judo gedaan maar had wel het talent maar niet de mindset voor meer. Beide hebben we gitaar les gehad daarnaast op hobby niveau.

School was hier echter wel echt een ander verhaal. Hier waren mijn ouders wel echt streng in. Huiswerk niet af? Niet naar mijn pony ( die 24/7 buiten stond en wel gewoon verzorgd werd). Spijbelen? 2 weken niet uitgaan en vrij weinig gezelligheid. Wil je vanalles hebben ? Mijn ouders betaalden een beetje mee. Maar zowel ik als mijn broertje hadden met 13 ons eerste zaterdag baantje. En als je echt je best deed en toch vwo te hoog gegrepen was, ja dan werd er totaal niet moeilijk gedaan over af stromen. Uiteindelijk zijn we er met een mbo4 ( ik) en een master degree ( broertje) vanaf gekomen en hebben sport altijd als een leuke verrijking gezien. Wat mij zo zeer doet aan deze documentaire is denk ik ook vooral dat ik het gewoon echt niet kan bevatten dat je je kind zo gebruikt voor het najagen van iets dat volgens mij ( maar ik ken ze natuurlijk niet persoonlijk) helemaal niet hun droom of wens is. En ze daar overduidelijk zoveel verdriet en ( fysieke) pijn van hebben.... als ouder zou je toch juist je kind moeten willen beschermen en een leuke jeugd etc willen geven? ( ook daar schieten sommige ouders wel echt vreselijk in door met hun gepamper. Dat zeker)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 2Doc: Turn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:03

Ik vond de meeste ouders in de docu echt veel te pushend. Het was net alsof ze anders inderdaad vonden dat ze gezichtsverlies lijden of dat ze hun eigen droom aan het waar maken zijn over de rug van hun kind.
Vooral Oscar, de vader van Wytze vond ik veel te ver gaan. Wat dat betreft kan ik dan wel snappen dat hij er niet meer bij mocht zijn tijdens de training. Hij zat er werkelijk bovenop en daar werd zijn zoon volgens mij echt bloednerveus van.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Anoniem

Re: 2Doc: Turn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:59

Als de trainers zeggen dat je er niet meer bij mag zijn dan moet je toch eens achter je oren krabbelen of je aanpak wel goed is als ouder zijnde.

Iemand de andere docu (podium.....) ook gezien waar het vooral de kinderen zijn die de grootste lol hebben en de ouders die ze wel steunen maar totaal niet pushen? Op de lange termijn lijkt de top halen met zo'n interne motivatie me een stuk waarschijnlijker.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:03

enzino schreef:
Als de trainers zeggen dat je er niet meer bij mag zijn dan moet je toch eens achter je oren krabbelen of je aanpak wel goed is als ouder zijnde.

Iemand de andere docu (podium.....) ook gezien waar het vooral de kinderen zijn die de grootste lol hebben en de ouders die ze wel steunen maar totaal niet pushen? Op de lange termijn lijkt de top halen met zo'n interne motivatie me een stuk waarschijnlijker.

In de vroegere DDR werden kinderen gescout voor sporten en daarmee kregen ze training en werden ze voor hogere en het liefst internationale niveaus klaargestoomd. Dat ging daar best goed zeg maar, tenminste als je naar de resultaten keek.

Er zijn ook kinderen die echt alles voor de top over hebben hoor. En ja, ik denk ook dat die verder komen. Volgens mij was Rintje Ritsma iemand die het echt zelf gedaan heeft, terwijl Falco Zandstra meer het talent had.
Beiden zijn niet gedwongen en hebben grootste prestaties laten zien, evenals Gianni Romme.

Er is een groot verschil tussen motiveren en pushen. En ook een keer pushen kan geen kwaad.

Mijn ouders werden boos als ik onvoldoendes haalde, dus dat heb ik ook wel eens verzwegen. Maar toen ik een havo advies kreeg en mijn ouders het er ook niet mee eens waren wilde ik absoluut naar het vwo. En ondanks een jaar later weer het advies over te stappen naar de have en dat zo nog een paar jaar heb ik het niet gedaan en wilde ik zelf op het vwo blijven. Ik werd natuurlijk wel gesteund door mijn ouders. Maar het was mijn keuze. Mijn motivatie heeft het gedaan. Ik ben daarom ook falikant tegen bindende studieadviezen, dan had ik nooit een master of science gehaald aan de uni (oh heb ik ook niet, ik deed het in de tijd dat drs de titel was, maar ik kan de drs laten omruilen voor msc).

Met duiken, een sport zonder competitie voor buitenstaanders is er juist veel competitie. Meer brevetten, meer diepte, langere duiken, enz. Ik wilde hierin snel verder en iedereen zei van dat kun je niet, maar ik heb het wel gedaan en bewezen dat het wel kan. Op diverse internationale fora en ook als visie van veel instructeurs is de snelheid waarmee ik het gedaan heb dat het niet kan. En ja, ik ben zelf ook instructeur en mensen die mij na proberen te doen falen ook in meer dan 95% van de gevallen. Want er komt ook nog een stukje talent bij kijken, en de motivatie. De meesten hebben wel het talent, maar niet de motivatie. En heel soms is er wel de motivatie maar niet het talent. Het is vaak redelijk in te schatten of iemand het kan of niet. Ik zeg ook wel nee tegen mensen in mijn rol als instructeur. Binnen het technisch duiken speelt intelligentie ook nog een rol, hoe snel pik je wat natuurkunde, formules en wat rekensommen op? Als je alles hebt, talent, intelligentie, en motivatie (en daarnaast ook geld, ik heb 1 paard er voor verkocht om het te kunnen doen), dan kan het redelijk snel gaan. Maar je moet dan wel 5 dagen per week willen duiken. Niet alleen het op weekenden of vakanties laten aankomen. Dus in dat opzicht is zelfs een niet competitiesport te vergelijken met topsport, tenminste als je binnen enige tijd iets wilt bereiken. Hier heeft het demotiverende van anderen naar mij toe om iets niet te doen of dat ik het niet zou kunnen of te snel zou willen gaan mij juist gesterkt in dat ik wel even zou laten zien dat het wel kan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Polarize en 4 bezoekers