Overstromingen in Limburg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:22

Ja maarja, ik kan me er ook wel wat bij voorstellen dat je gewoon ergens door de regen rijdt, oh hier een beetje water op straat, oeps nu wordt het ineens wel erg veel water! Tja en dan...? Uitstappen lijkt me ook niet ideaal als het al zo snel stroomt.

De ellende is natuurlijk ook dat als je zelf in die situatie zit, je geen idee hebt wat er verder nog gaat gebeuren :(:)

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:39

Wat een ellende weer op sommige plekken :\

Justme Lisaa gelukkig alles en iedereen op tijd weg, maar wat een verzopen land :x
Hoe hoog zijn die dijken daar eigenlijk ?
Ik ben echt een leek op gebied van waterlopen :o

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:53

Pandora2 schreef:
Wat een ellende weer op sommige plekken :

Justme Lisaa gelukkig alles en iedereen op tijd weg, maar wat een verzopen land :x
Hoe hoog zijn die dijken daar eigenlijk ?
Ik ben echt een leek op gebied van waterlopen :o


Ik durf niet te zeggen hoe hoog het daar precies is, wel kan je op dit filmpje zien dat het gat behoorlijk groot is
https://youtu.be/uyigvUjd1co

[o]

Tancreda4

Berichten: 24007
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:28

Maar die dijk heeft niet perse wat met de vele regenval te maken toch? Oorzaak nog onbekend. Ik hoorde vermoedens van de kreeft.
De hvh regen die hier in afgelopen periode is gevallen valt heel erg mee.

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:31

:oo Gewoon alles in stukken en brokken ook. Wat een stroming !

Ik lees nu kreeft ? Is dat het dier wat ik denk dat het is of is er nog wat anders wat kreeft noemt ? :P

Femke_Tweety

Berichten: 11970
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:34

Er zijn verschillende soorten kreeften.

Maar ja, wel wat jij bedoelt...


Er is een redelijke invasieve exoot die momenteel schade maakt in Nl.


Maar dit staat zo te zien inderdaad los van het noodweer, en gelukkig verder ook geen échte schade.

Tancreda4

Berichten: 24007
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:37

De Amerikaanse rivierkreeft. Maarrrr dit is wat ik hoorde langskomen en is nog NIET als oorzaak aangewezen.

Idd gelukkig voornamelijk land... En ik vraag me dan ook af hoe het gaat met alle soorten die in zo'n dijksloot leeft en wordt uitgespoeld.... Hoop dat de schade voor de boeren meevalt en het kan worden hersteld. Is gewoon een heel deel verschoven!

Edit. Hoogheemraadschap zegt dat de rivier Kreeft niet waarschijnlijk is en dat het wordt onderzocht.
https://www.rijnland.net/actueel/nieuws ... -reeuwijk/

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:40

Oei, dat is niet best als dat beest hier de bovenhand heeft :\

Femke_Tweety

Berichten: 11970
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:51

Schatjes toch, kreeften....


(Vorige week op de foto gezet... ;) )

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:00

}> High five ! :D

Ik vind ze een beetje griezelig, maar heb er wel medelijden mee als mensen ze levend in een pot gaan koken :x

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:02

Ze schijnen goed te smaken :9

Niets zo charmant als een paard in her land.

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:16


Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:46

:\ Wat een doffe ellende toch.

Citaat:
“We zouden slachtoffers Pepinster onderdak geven. Maar onze gîte werd zélf een aquarium”: bij Frédéric (42) uit Dinant kwam het water vijf meter hoog

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:12

Hier was gisteren onze gemeente aan beurt…
Deze foto kreeg ik gisteren rond 23.30u van een vriendin(ze zijn landbouwers en wonen aan de andere kant van het dorp)
Het had enorm veel geregend, rond 18.30u gestopt, zowel zij als wij wonen in een dal met bergen in het rond, en tegen die tijd was alles bij hen ok. Hun boerderij is momenteel omgeven door hoge mais en dus konden ze niet zien wat voor water er via de berg naar beneden kwam(daar zou meer dan 100l gevallen zijn), en het waren de buren die belden om te zeggen dat de koeien in de problemen zaten. Eerst raakten ze niet eens in de buurt om te zien, uiteindelijk wel en dan met behulp van de brandweer uiteindelijk alle koeien naar een andere wei die hoger ligt kunnen brengen en terwijl ze bezig waren, was het water gelukkig wel duidelijk aan het zakken.

Afbeelding

Hier enkel ondergelopen stallen en paarden uit de weides moeten halen omdat alles een zee werd, maar zoiets in putje zomer echt nog nooit gezien…
Vandaag normaal nog regen, hoop dat het wat meevalt…
Manlief is bij de brandweer en die ligt nu nog te slapen omdat de hele kazerne gisteren drukdruk was met alle oproepen, dus iedereen houdt hier zijn hart vast dat er niet veel meer valt..

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:22

Oke het valt in het niet bij de getroffen gebieden, maar liet wel duidelijk zien hoe hard het kan gaan.

Wij wonen in NH en de weg ligt een stukje hoger dan de parkeerplaats en de woningen. Aan de andere kant van de weg is een perceel die weer een stukje hoger ligt.
Maar gisteren een kortstondige bui die alles blank zette. het gehele parkeer terrein stond zo'n 35/40 cm water.
Na een paar uurtjes was alles gelukkig weer weg en geen schade.

We wonen hier nu bijna 4 jaar en hebben al heel wat flinke hoosbuien gehad, maar nog nooit eerder heeft hier alles zo blank gestaan.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:49

Ik las het in de krant inderdaad dat het in de Vlaanders ellende was gister :7
Gelukkig zijn de koeien en mensen ongedeerd !
Ik zag dat vandaag Wallonië ook weer wat krijgt... :x

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar de schappen in de winkels zijn hier overal aardig leeg. Om niet te zeggen sommige zijn gewoon volledig leeg. Nog nooit gezien.
Geen leveringen door de extreme wateroverlast.

Tancreda4

Berichten: 24007
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:01

Waar is hier?

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:07

de aarde lijkt wel te vergaan zo

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:20

Hier niets gemerkt in de winkel Pandora

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:55

Oeps :D Hier is midden belgië.
2 delhaizes en een aldi tot nu toe. Lijkt wel of het oorlog wordt :+

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:39

Even een update.
Gisteren zijn we naar Limburg gegaan om de spullen in Heerlen te brengen.
Alle bokkers die spullen hebben gebracht, bedankt!! Ze waren er ontzettend blij mee. Deze spullen zullen waarschijnlijk naar België worden gebracht.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:47

+:)+ Top !
Wat fijn dat jullie de spullen naar BE brengen! Er is echt zoveel nood aan in bepaalde streken in Wallonië.
Ik heb contact met een man van een organisatie die alle gedoneerde spullen direct bij de meest hulpbehoevende mensen en dieren brengt.
Ze hebben tot nu toe al ongeveer 10 ton voedsel voor de huisdieren ingezameld en verdeeld :wow:

Voor de rest word ik verschrikkelijk boos op de officiële instanties voor hulp aan de getroffen mensen daar in de regio. Het is haast niet voor te stellen. Op het schandelijke af :x
Gelukkig hebben de mensen die willen helpen op het terrein niet geluisterd naar de overheid !

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:51

Schrijnende situaties in België en Duitsland ja. :(
Het rode kruis schijnt nu alle depots in België te sluiten. Ik begrijp dat ook niet. Die mensen zetten zich vanaf het begin in, hebben korte lijntjes met de inwoners. Werk dan samen.

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:09

Die structuur van het Rode Kruis inderdaad :x
14.000 vrijwilligers hebben zich aangeboden via hun website. Na 5 (!! ) dagen een eerste reactie : " we evalueren de toestand ter plaatse '' en '' u kan een cursus gaan volgen in Luik ''. >;)
Op tv werd iedereen gevraagd om thuis te blijven en zich te melden via datzelfde Rode Kruis...en vooral om geld te storten op hun rekening.

Ik denk dat vorige week dan toch eindelijk de eerste 200 vrijwilligers ter plaatse zijn gegaan.

Gelukkig zijn er voordien al honderden, zoniet duizenden helpende handen op eigen houtje naar Wallonië afgezakt.

Als er waar ook ter wereld een ramp gebeurt, staat ons BFast team binnen de 48u klaar met een volgeladen C130 inclusief hulpverleners om ter plaatse te gaan. Als er in eigen land een ramp gebeurt, moeten ze eerst een paar weken de situatie evalueren...

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:54

Ja, echt schandalig. Als al die kartrekkers geen actie hadden ondernomen, hadden de getroffen mensen geen enkele hulp gehad.
En dan nu stank voor dank, rode kruis sluit de depots en om vrijwilliger te willen zijn, moet je een cursus volgen..

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Butterfly, Chinas, Contemplate, dust, Poety en 51 bezoekers