Video van kabelbaanramp

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Fearn

Berichten: 4763
Geregistreerd: 06-02-13

Video van kabelbaanramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-21 09:51

Op internet gaat nu de video rond van de kabelbaanramp in Italië..

Erg choquerend vind ik zelf.. ik heb spijt dat ik het heb bekeken.

Op FB zijn wisselende reacties.. de ene vindt het goed om hiermee bewustzijn omtrent de veiligheid/controle van kabelbanen e.d. te creëren, maar anderen vinden dat het absoluut niet kan en respectloos is tegenover de nabestaanden.

Wat vindt bokt?

Mij lijkt een video overbodig; wellicht wel foto's van het veiligheidssysteem waarmee geknutseld was (volgens mij de noodrem), zodat hier meer aandacht voor komt. Maar voor nabestaanden en het jongentje dat het overleefd heeft, is het verschrikkelijk dat dit gedeeld wordt. :( ik vind het heel bizar dat de video nog niet offline is gehaald.


KimD

Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Video van kabelbaanramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:20

Ik heb hem ook gezien maar kan daar duidelijk prima mee overweg, wel afschuwelijk om te realiseren dat deze mensen nog zolang de tijd hadden om de dood in de ogen te kijken.

Snap niet dat de video gedeeld wordt, het heeft geen meerwaarde aan hetgeen wat er gebeurt is. Desalniettemin heb ik hem zelf dus ook gekeken.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Video van kabelbaanramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:45

Tja, het is de realiteit tegenwoordig, alles wordt gefilmd en op het net gekwakt.
Ik vind dit net zo erg als mensen die ongelukken filmen, _-:(
Ze staan er niet bij stil hoe kwetsend dit kan zijn voor nabestaanden.

Echter, ik heb het ook bekeken, gewoon benieuwd hoe het gegaan was.
Heb ik daar spijt van, nee dat niet.
Maar begrijp wel dat het kwetsend kan zijn voor nabestaanden en vind ook dat het niet op internet hoort! maar ja, mensen zijn nieuwgierig en gaan toch kijken...

Fearn

Berichten: 4763
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-21 11:12

ElCamino schreef:
Tja, het is de realiteit tegenwoordig, alles wordt gefilmd en op het net gekwakt.
Ik vind dit net zo erg als mensen die ongelukken filmen, _-:(
Ze staan er niet bij stil hoe kwetsend dit kan zijn voor nabestaanden.

Echter, ik heb het ook bekeken, gewoon benieuwd hoe het gegaan was.
Heb ik daar spijt van, nee dat niet.
Maar begrijp wel dat het kwetsend kan zijn voor nabestaanden en vind ook dat het niet op internet hoort! maar ja, mensen zijn nieuwgierig en gaan toch kijken...


Ik bekeek het ook vanuit nieuwsgierigheid maar ik kan er toch niet goed tegen. En kan me voorstellen dat meerdere mensen, wellicht zelfs kinderen die op internet zitten dit zien en het te heftig vinden..

En ja, ik snap de meerwaarde niet. Daarom kan het naar mijn inziens beter verwijderd worden..

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16214
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Video van kabelbaanramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:16

Het is geen leuke video om te bekijken inderdaad. Wel zijn de mensen die in de gondel zitten afgeschermd dus die zie je niet op beeld. Ik vind het wel een goede video om aan bedrijven te laten zien wat het doet als je je veiligheid niet op orde hebt. Onnodig op internet verspreiden is niet handig nee. Vooral niet omdat het ook gewoon op de NOS FB gezet is. Kinderen kunnen dit ook zien...

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:18

Heeft iemand een linkje? Ik kan het zo niet vinden en ben nu wel erg benieuwd.
Heb geen moeite met reality beelden van ongelukken.

Edit gevonden op jppost.com.

Je ziet een soort vrije val aan de kabel zoals je ook wel in pretparken ziet. Pas bij de volgende paal valt ie er af. De cabine gaat wel heel snel terug naar beneden.
De beelden lijken te zijn van de veiligheidscamera's.
Persoonlijk vind ik er niets schokkends aan. Goed dat het getoond wordt zodat je een beeld kunt vormen met wat er gebeurd is. Het is dus niet zomaar direct een val, maar eerst een beweging over de kabel terug naar beneden.
Laatst bijgewerkt door germie op 17-06-21 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:19

Ik kijk er niet van op, sinds ik weet dat er foto's rondgaan van de lichamen van de mh17 ramp, die dus daar liggen. Vroeger had je een site die scheurijzer heette, daar zag je ook lichamen van verongelukte mensen.

Neemt niet weg dat het natuurlijk naar is

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:20

Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 17-06-21 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Berichten: 4763
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-21 11:21

germie schreef:
Heeft iemand een linkje? Ik kan het zo niet vinden en ben nu wel erg benieuwd.
Heb geen moeite met reality beelden van ongelukken.


Ik verspreid liever niet het filmpje nog meer om te voorkomen dat meer mensen uit nieuwsgierigheid klikken en ervan schrikken.

In het luguber topic staat vgm wel een linkje.

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Video van kabelbaanramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:21

te laat.....

Fearn

Berichten: 4763
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Video van kabelbaanramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-21 11:23

@cinnepin, als het linkje nog verwijderd kan worden, graag :)

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:23

IsaCalixa schreef:
germie schreef:
Heeft iemand een linkje? Ik kan het zo niet vinden en ben nu wel erg benieuwd.
Heb geen moeite met reality beelden van ongelukken.


Ik verspreid liever niet het filmpje nog meer om te voorkomen dat meer mensen uit nieuwsgierigheid klikken en ervan schrikken.

In het luguber topic staat vgm wel een linkje.



Nieuwsgierigheid wek je al door er een topic over te openen, mensen gaan er nu naar zoeken had je niks geopend, hadden ze het misschien niet geweten en niet gezocht

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:24

Ik vind het totaal geen schokkend filmpje. Het laat goed zien wat er gebeurd is. Het is dus niet zoals ik eerst dacht een soort kabelbreuk en dan een val, maar je ziet dat de cabine eerst via de kabel terug naar beneden glijdt en pas bij de vorige/volgende paal afbreekt (daar liggen meestal katrollen over het steunpunt van de paal, dus daar zal vermoedelijk een ontsporing plaatsgevonden hebben).
Het laat goed zien wat zwaartekracht doet. Ze naderen rustig het eindpunt, en dan ineens gaan ze zoef achteruit.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:24

Laatst bijgewerkt door germie op 17-06-21 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:24

IsaCalixa schreef:
@cinnepin, als het linkje nog verwijderd kan worden, graag :)



zoals ik al zei, je wekt de nieuwsgierigheid zelf op door dit topic, dan maakt het linkje toch ook niet meer uit?

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:26

Het is een schokkend filmpje, maar gelukkig zie je geen mensen herkenbaar in beeld en je ziet ook de daadwerkelijke crash op de grond niet. Je ziet wel hoe het kan gebeuren en hoe de laatste momenten van deze slachtoffers is geweest.

Beetje te vergelijken met beelden van een vliegtuigongeluk op een airshow oid.

Niet te vergelijken met ongelukken waarbij je slachtoffers ziet of met de beelden van MH17 in het weiland.

Fearn

Berichten: 4763
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-21 11:27

Een linkje is snel aangeklikt.. als je het moet opzoeken, kost meer moeite/is de drempel groter..

Mijn doel van het topic was juist om het plaatsen/verspreiden van zulke filmpjes bespreekbaar te maken, niet om het filmpje verder te verspreiden.

Maar misschien had ik dit aan het begin duidelijk moeten maken. Ik vind het jammer dat het nu toch hier geplaatst wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:27

Wat hebben wij als publiek eraan om te zien hoe het eruitziet als het misgaat? Het resultaat lijkt me bewustwording genoeg; iedereen met een béétje fantasie kan zich ook wel inbeelden hoe het eruitziet als zo'n gondel losraakt van zo'n kabel.

Ik heb het filmpje niet gezien en ook echt geen behoefte om het te kijken. Eerlijk gezegd vind ik dat eenieder die dat filmpje wel bekeken heeft, 0 recht van spreken heeft als ze anderen veroordelen om het posten van het filmpje. En verder eens met Cinnepin: dit topic draagt ook bij aan het wekken van de nieuwsgierigheid van mensen - mensen gaan toch op zoek - ik vind het vrij smakeloos.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:30

Zo lang het niet het privé-leven van mensen schaadt, vind ik dat dergelijke video's wel kunnen. Er zijn van wel meerdere "rampen" video's. De vliegtuigen die in het WTC vliegen, tsunami, huizen die door aardbevingen weggevaagd worden,... Dat soort beelden die puur de situatie belichten vind ik nog oké, beelden van persoonlijk leed, herkenbare mensen,... dat gaat te ver.
Deze video is daarbij dubbel. Grotendeels gaat het enkel om de situatie, maar er is natuurlijk wel een bepaald moment dat de personen toch wel in beeld zijn, ook al zijn ze dan geblurd.

Wat ik wel heel erg belangrijk vind, is de vrije keuze en die heb je vaak niet. Een nieuwsartikel van gewoon een goede, degelijke krant met automatisch afspelende video en bam, ik heb het gezien. Daar mag wel voorzichtiger mee omgesprongen worden.
Laatst bijgewerkt door Gini op 17-06-21 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:32

Als mensen ergens naar verwijzen ga ik inderdaad even op zoek. En ik vind ook echt dat dat moet kunnen om een mening te kunnen vormen. Ik heb totaal geen moeite met de beelden. Je kunt altijd nog besluiten om niet te klikken. Zo kijk ik er naar.

Het lijkt soms wel of mensen vinden dat niets meer kan of mag. Vroeger waren dit soort beelden er niet, nu wel en nu kun je ze ook gewoon gebruiken vind ik. Het ongeluk is anders gebeurd dan ik op basis van de eerste informatie verwacht had, mijn beeld was anders.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Video van kabelbaanramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:34

Mijn beeld ook Germie :j

Het ongeluk is inderdaad anders als dat ik dacht dat het was.

En wat Gini ook zegt: deze beelden zijn vergelijkbaar met de beelden van de vliegtuigen in het WTC, een aardbeving, een tsunami, een dam die doorbreekt. Je ziet geen persoonlijk leed.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:37

Ik vind het idioot dat dit op internet komt.
Het was allemaal al erg genoeg zonder een sensatiefilmpje erbij.
Het arme joch heeft gewoon zijn familie verloren |(
Ik vind het extra wrang omdat het ging over bezoek van de grootouders uit Israel die dus „veilig“ ingeent op reis konden.
Het eerste „veilige“ uitstapje wordt vervolgens je dood.

Fearn

Berichten: 4763
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-21 11:49

Nouja, wisselende meningen dus..

Ik heb het filmpje idd gekeken en ik was wel geschrokken, dus hopelijk dient dit ook als extra waarschuwing.

Ook al zijn de personen op het filmpje onherkenbaar gemaakt, ik leef me gewoon heel erg in hoe erg dat moet zijn geweest en dan vooral met het idee wat de gevolgen zijn geweest (maar één overlevende).. ;(

Maar ik kijk dan over het algemeen ook geen andere foto's of video's van heftige ongelukken/rampen (althans ik probeer zoveel mogelijk van niet)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Video van kabelbaanramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:56

Ik heb zelf geen moeite met het filmpje, maar ik vind het voor de betrokkenen wel heel heftig dat ze in principe altijd met dit filmpje geconfronteerd kunnen worden. Ook wanneer ze dit zelf niet willen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:02

IsaCalixa schreef:
Nouja, wisselende meningen dus..

Ik heb het filmpje idd gekeken en ik was wel geschrokken, dus hopelijk dient dit ook als extra waarschuwing.

Ook al zijn de personen op het filmpje onherkenbaar gemaakt, ik leef me gewoon heel erg in hoe erg dat moet zijn geweest en dan vooral met het idee wat de gevolgen zijn geweest (maar één overlevende).. ;(

Maar ik kijk dan over het algemeen ook geen andere foto's of video's van heftige ongelukken/rampen (althans ik probeer zoveel mogelijk van niet)



Hoe moet ik die waarschuwing zien dan. Het is alleen interessant voor monteurs, onderhouds mensen en lui dit dit bouwen.

Ben benieuwd hoeveel bokkers hun werk erin hebben.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anna79, BeFunny, Ceffyl, denisesilver, Hiraeth, Janneke2, Ladypronk, Liselot, Melzazu, nikkel, Poety, Vagabondo, Varekaj en 16 bezoekers