Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
DuoPenotti

Berichten: 28844
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-21 07:20

https://www.ad.nl/politiek/nieuwe-diere ... a55cc06e9/

Konijnen en vogels mogen vanaf 2023 mogelijk niet meer in een hok of kooi worden gehouden. Dat is het gevolg van een nieuwe dierenwet, die vorige week geruisloos is aangenomen door de Eerste Kamer. Minister Carola Schouten (Landbouw) zit ermee in haar maag
--------------------------
Dit is echt zoals ik de Nederlandse politiek de laatste jaren zie.
Onnadenkend, niet naar de gevolgen kunnen kijken. Wat luitjes zonder enige vorm van kennis maar er wel een wet door knallen.

Zoals de meeste wel weten ben ik groot voorstander voor regels bij huisdieren, ja ook onze paarden, dus je zou denken dat ik hier blij mee moet zijn.
Maar nee.
Dit kan echt niet, heeft geen enkele houvast in wat te regelen, zeker niet in dat korte tijdsbestek.
Katten los moeten? Konijnen moeten graven? Dus konijn los in de tuin samen met de katten???
Eendjes van de veehouderij die moeten zwemmen en de varkens in de modder.
Vergeet die extra huizen maar... daar komen vijvers en modderpoelen.

Is dit voortaan onze regering???

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:23

Ik vind het echt bizar, is hier nou zo slecht over nagedacht? Hoe zien ze dat dan voor zich? De hele veehouderij kan dan wel opdoeken en dat zal ook wel precies de bedoeling zijn van de PVDD :r

En ik ben echt wel voor strenge handhaving op het houden van dieren, maar geen stallen ed meer? Hoe dan?!

En dan juist de katten naar buiten laten terwijl daar ook al zoveel protest tegen is :') Dag (weide)vogels :+

Bizar :n

Duhelo

Berichten: 28500
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:27

Ik zou me hier niet zo druk over maken. In de praktijk zal het zijn dat er ipv 1 kip of konijn per A4 blad ruimte er 1.5 A4blad ruimte zal moeten zijn.
Konijnen moeten kunnen graven => hun ruimtes zullen een zandbak moeten hebben.
Particulier valt er dan ook niet op te controleren, er zullen enkel controle"s zijn als er meldingen van buren bv komen.
En wie gaat er controleren of ik mijn katten wel of niet buiten laat (en het zijn trouwens raskatten die niet eens buiten mogen, zelfs niet via mijn aankoopcontract).

yvje86

Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:27

Ergens snap ik de reden erachter wel. Het is inderdaad sneu om zo'n kanarie een hele dag in zo'n klein kooitje te hebben. Nu woon ik landelijk en is het voor mij onmogelijk om mijn cavia's (bijvoorbeeld) los te laten lopen, die zie ik nooit meer terug.
Als ze hiermee bedoelen dat de beestjes niet meer alleen in een kooi mogen zitten en deze kooien aan wettelijk opgelegde minimum afmetingen moeten voldoen snap ik het. Maar hoe gaan ze controleren, mevrouw mag ik even binnen kijken of uw kanariepietje wel een vriendje heeft en in een volière kan vliegen ofzo?

Emj_23
Berichten: 1153
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:28

Even voorbij de kop lezen: Dieren mogen geen pijn of ongemak hebben in stal, hok of kooi.
Het is niet heel erg concreet, maar er staat zeker niet dat we alle deuren open moeten zetten en dat alles vrij mag rond scharrelen. Er is een groot verschil tussen een kat in een hok en vrij rondlopen door de natuur.
Maar ik kan mij voorstellen als mensen nu hun konijnen in een klein hokje het hele jaar door in de donkere schuur hebben staan dat die inderdaad aan de bak moeten voor een konijnvriendelijker verblijf.

KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:30

Het veehouderij gedeelte laat ik er even buiten maar voor de huisdieren vind ik het top! Ik hoop dat mensen daardoor veel bewuster dieren gaan aanschaffen en houden.

Er is natuurlijk ook een tussenweg, een konijn hoeft niet los in de tuin maar ook niet meer in een kooi en vooral niet meer alleen. Katten hoeven niet los, ze moeten alleen een mogelijkheid hebben om naar buiten te komen. Het afzetten van de tuin of een ren is dan ook een mogelijkheid.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

DuoPenotti

Berichten: 28844
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-21 07:30

yvje86 schreef:
Ergens snap ik de reden erachter wel. Het is inderdaad sneu om zo'n kanarie een hele dag in zo'n klein kooitje te hebben. Nu woon ik landelijk en is het voor mij onmogelijk om mijn cavia's (bijvoorbeeld) los te laten lopen, die zie ik nooit meer terug.
Als ze hiermee bedoelen dat de beestjes niet meer alleen in een kooi mogen zitten en deze kooien aan wettelijk opgelegde minimum afmetingen moeten voldoen snap ik het. Maar hoe gaan ze controleren, mevrouw mag ik even binnen kijken of uw kanariepietje wel een vriendje heeft en in een volière kan vliegen ofzo?

Ik begrijp de reden zeker ook.
Maar ze nuanceren het niet.
Er staat nergens dat er in de komende tijd gedacht word over minimale afmetingen, of zoveel uur licht of...noem het maar op.

Ik zou enorme voorstander zijn van eindelijk eens regels bij huisdieren, de controle is natuurlijk minimaal, maar nu kan de handhaver vaak ook niks want er zijn geen regels om op terug te vallen.

Maar toch niet zo? Op deze manier?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:35

Ik zie hier eigenlijk niks mis mee, het niet uiten van natuurlijk gedrag zorgt voor ontzettend veel stress en dus leed voor dieren

En ja elke keer als ik een vogel of konijn zie in een hokje dan zal ik een melding maken. Ik hoop dat dit ook geldt voor vissen in veel te kleine aquaria

Leo

Berichten: 50034
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:36

Ik denk echt dat de soep niet zo heet gegeten wordt en dat er nog een hoop werk ligt in nuancering en richtlijnen :)
Ik vind het echt goed dat er steeds meer aandacht komt voor welzijn maar verwacht dat in de praktijk de stapjes kleiner zullen zijn dan ze geschetst worden. Sociale dieren niet meer alleen mogen houden, richtlijnen voor de leefomgeving, hartstikke top! Natuurlijk gedrag mogelijk stellen, onmisbaar! Liever gister dan vandaag. Maar ik verwacht niet dat alles dan maar alleen nog maar los moet lopen. Dat is simpelweg niet haalbaar of überhaupt realistisch in Nederland :+

Voor iedere dierengroep, zowel particulier als bedrijfsmatig, moeten richtlijnen geschreven worden hoe de wet ingevuld moet worden en dat is wel echt een serieuze klus. In de paardenwereld zijn die richtlijnen tot nu toe ook echt minimaal verbeterd, op het trieste af. Iedere stap is er een maar het is nog veel te weinig.
Maar het is ook tijd dat die richtlijnen eens goed worden neergezet. Bij veel dieren is het gewoon dieptriest gesteld.
Laatst bijgewerkt door Leo op 02-06-21 07:47, in het totaal 2 keer bewerkt

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:38

Vanuit de mens snap ik dat het lastig is.

Vanuit veel dieren vind ik het winst.

Mijn kind krijgt al geen konijntje of vogeltje om er 23,5 uur of zelfs 24 uur per dag niet naar om te kijken of in een kooitje te laten zitten. Dat dat misschien normaal is geworden, maakt het nog niet goed, dat geeft ik mijn kind sowieso al mee. Verbeeld je eens dat jij zo'n dier bent, werkt altijd goed om begrip te kweken. Dieren zijn ook geen pluchebeesten om mee te knuffelen.

Dus ja, ik ben blij en trots met/op de stappen die een deel van Nederland in ieder geval probeert te maken. Het wordt tijd dat dieren ook rechten krijgen. Het zijn geen dingen.

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:46

Leo schreef:
Ik denk echt dat de soep niet zo heet gegeten wordt en dat er nog een hoop werk ligt in nuancering en richtlijnen :)
Ik vind het echt goed dat er steeds meer aandacht komt voor welzijn maar verwacht dat in de praktijk de stapjes kleiner zullen zijn dan ze geschetst worden. Sociale dieren niet meer alleen mogen houden, richtlijnen voor de leefomgeving, hartstikke top! Natuurlijk gedrag mogelijk stellen, onmisbaar! Liever gister dan vandaag. Maar ik verwacht niet dat alles dan maar alleen nog maar los moet lopen. Dat is simpelweg niet haalbaar of überhaupt realistisch in Nederland :+

Voor iedere dierengroep, zowel particulier als bedrijfsmatig, moeten richtlijnen geschreven worden hoe de wet ingevuld moet worden en dat is wel echt een serieuze klus. In de paardenwereld zijn die richtlijnen tot nu toe ook echt minimaal verbetert, op het trieste af. Iedere stap is er een maar het is nog veel te weinig.
Maar het is ook tijd dat die richtlijnen eens goed worden neergezet. Bij veel dieren is het gewoon dieptriest gesteld.


Precies, er is nu al kritiek terwijl de richtlijnen nog niet eens bekend zijn gemaakt. Is toch alleen maar top. Ik word zo verdrietig van vogels die in de woonkamer in een kooi zitten en hun enige beweging van de ene naar de andere zitstok hupsen is. Geen idee echter hoe ze dat gaan controleren maar goed :+
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 02-06-21 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92
Berichten: 6989
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:48

Kalveren niet onthoornen, daar krijg je alleen maar ongelukken van.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Leo

Berichten: 50034
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:49

Lindor92 schreef:
Kalveren niet onthoornen, daar krijg je alleen maar ongelukken van.


Als ze niet de ruimte krijgen wel. Ligt het dan aan het onthoornen of de manier van houden?

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

horsiegek

Berichten: 2353
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:50

Er staat toch nergens dat ze niet meer in een hok of kooi mogen zitten? Dit staat er wel:

"Die nieuwe wet, ingebracht door de Partij voor de Dieren, regelt dat dieren vanaf 1 januari 2023 geen pijn of ongemak meer mogen hebben als ze in een stal, hok of kooi worden gehouden."

"Volgens de nieuwe wet moeten dieren natuurlijk gedrag kunnen vertonen: hokken, stallen en kooitjes moeten daarop worden aangepast."

Tot zover geen moeilijkheden voor goede huisdiereigenaren lijkt mij.
Lastiger wordt het voor de intensieve veehouderij:

"De wetswijziging zorgt ervoor dat ‘het houden van dieren in een bepaald houderijsysteem’ - zoals stallen - géén ‘redelijk doel’ meer mag zijn om dieren pijn te mogen doen."

Maar wél een heel goed statement imo. Lijkt mij een hele mooie stap in de goede richting. Ja, het zal heel moeilijk worden en er zal meer betaald moeten worden door de consument voor een dierlijk product. En daarbij moeten we dan als consument ook alert zijn op waar het product vandaan komt, want dat goedkopere kippetje/varkentje/paardje kan dan zomaar uit een land komen waar de regels niet zo streng zijn. Maar goed, als je de wereld wilt verbeteren begin je bij jezelf. Toch?

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:52

Ik denk dat als je dit al een probleem vindt, je morele kompas echt compleet kapot is. Het is hier echt heel erg basisbehoefte en basisrechten van levende wezens dat wordt verdedigd. Als je daar zó over gaat steigeren en koste wat kost wanpraktijken blijft verdedigen, ben jij dus wat er mis is in de wereld.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:54

Amber_anne schreef:
Ik zie hier eigenlijk niks mis mee, het niet uiten van natuurlijk gedrag zorgt voor ontzettend veel stress en dus leed voor dieren

En ja elke keer als ik een vogel of konijn zie in een hokje dan zal ik een melding maken. Ik hoop dat dit ook geldt voor vissen in veel te kleine aquaria

Als je gaat eten bij een vriendin, flappie in zijn hok ziet, dan bel jij 114?

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:57

Je kan al wel voelen aankomen waar dit heen gaat. Wat er in 2023 op tafel ligt dat is deze veganisten iet naar de zin. En vervolgens worden er weer ellenlange rechtszaken gevoerd over elke punt en komma.

Nederland begint zo langzamerhand echt een ongelooflijk misselijk landje te worden.

Leo

Berichten: 50034
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:57

Je kunt op zijn minst het gesprek aangaan. Niet alles hoeft meteen met grof geschut, daar bereik je geen andere manier van denken en inzicht mee.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

DuoPenotti

Berichten: 28844
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-21 07:58

BaileyMix schreef:
Ik denk dat als je dit al een probleem vindt, je morele kompas echt compleet kapot is. Het is hier echt heel erg basisbehoefte en basisrechten van levende wezens dat wordt verdedigd. Als je daar zó over gaat steigeren en koste wat kost wanpraktijken blijft verdedigen, ben jij dus wat er mis is in de wereld.

Dan begrijp je mijn bericht niet goed.
Ik ben zelfs groot voorstander van dat dieren niet alleen gehouden mogen worden enz.
Ik zeg zo vaak er moeten eens regels komen voor paarden en huisdieren.

maar niet op deze manier er een wet in knallen.
Dáár gaat het me om.
Dat zoals het nu gepresenteerd word de plank volledig mis zal gaan slaan.
Volledige nuance mist maar moet wel in werking treden in 2023. Dat kan gewoon niet.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:59

Ik hoop dat ze op basis van deze wet eindelijk eens gaan kijken naar wat er qua huisvesting aangeboden wordt door veel dierenspeciaalzaken en tuincentra. Als je ziet wat voor vogelkooitjes, hamsterkooien en/of vissenkommen er te koop zijn. Dat zou gewoon niet moeten kunnen. Er is al een slag gemaakt door een aantal goede dierenspeciaalzaken, maar als een consument twee deuren verderop gewoon nog een piepklein kanariekooitje kan kopen of 1 konijn kan aanschaffen… dan heb je altijd mensen die dat doen. En probeer maar eens te handhaven achter de voordeur. Dat gaat niet.

Leo

Berichten: 50034
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:59

Loretta schreef:
Je kan al wel voelen aankomen waar dit heen gaat. Wat er in 2023 op tafel ligt dat is deze veganisten iet naar de zin. En vervolgens worden er weer ellenlange rechtszaken gevoerd over elke punt en komma.

Nederland begint zo langzamerhand echt een ongelooflijk misselijk landje te worden.


Wauw :+ dus als je voorstander bent voor dierenrechten en meer mogelijkheden voor natuurlijk gedrag ben je meteen veganist?
Niet dat dat slecht is, maar er zijn ook nog tussenopties hè. Nederland zou een stuk minder misselijk zijn als er niet zo zwart-wit wordt gedacht ;)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:00

Leo schreef:
Je kunt op zijn minst het gesprek aangaan. Niet alles hoeft meteen met grof geschut, daar bereik je geen andere manier van denken en inzicht mee.

Precies.

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:10

Leo schreef:
Je kunt op zijn minst het gesprek aangaan. Niet alles hoeft meteen met grof geschut, daar bereik je geen andere manier van denken en inzicht mee.


Er valt niks meer te bespreken met iemand die zijn zin al heeft doordat het in de wet verankerd is.

mpc_rijder

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:12

Iemand er al over nagedacht dat dit dus niet alleen geldt voor huisdieren en veehouderij, maar ook de paardenhouderij? 'Zoveel mogelijk natuurlijk gedrag moeten kunnen vertonen' betekent voor paarden niet individueel in een stal zetten van 3x3, lijkt mij. Stevige uitdaging om dat voor 2023 geregeld te hebben.

Marjo

Berichten: 37154
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:12

Citaat:
Die nieuwe wet, ingebracht door de Partij voor de Dieren, regelt dat dieren vanaf 1 januari 2023 geen pijn of ongemak meer mogen hebben als ze in een stal, hok of kooi worden gehouden.


Ik hoop toch dat ze hier nog even hele duidelijke richtlijnen bij gaan zetten. Wie gaat er bepalen of een dier ongemak en/of pijn ervaart? Wie gaat erop handhaven?
Wat mij betreft is de wet zo veel te vaag en onhoudbaar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freekieee en 9 bezoekers