Artikel paardenkrant 31-03-'21 Recreatie,- of sportpaarden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wordt een recreatiepaard geboren of gemaakt?

1. Geboren, het ligt aan zijn karakter of hij geschikt is als recreatiepaard
47 (63%)
2. Geboren, zijn goede kwaliteiten als sportpaard en zijn loopvermogen maken hem minder geschikt
3 (4%)
3. Gemaakt, een goed sportpaard dat sober en in groepshuisvesting gehouden wordt kan geschikt zijn
14 (18%)
4. Gemaakt, door zijn ervaring en oudere leeftijd wordt een sportpaard toch geschikt als recreatiepaard
10 (13%)

Totaal aantal stemmen: 74


StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Artikel paardenkrant 31-03-'21 Recreatie,- of sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 21:28

Van het Hol heeft mijn inziens ook een punt, het maakt wel uit hoe je een paard houdt of hij/zij geschikt is als recreatiepaard...
Wat vinden jullie? :)


Moderatoropmerking:
Afbeelding verwijderd ivm copyright
Laatst bijgewerkt door Sica op 01-04-21 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: afbeelding verwijderd ivm copyright

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:40

Ik denk dat een recreatiepaard geboren wordt. Er zijn duidelijk paarden die qua temperament nooit geschikt zullen zijn voor de recreatie. Daar verongeluk je mee, of laat ik zo zeggen, een beginner zal ermee verongelukken.
Mijn eerste paard was een superfijn sportpaard maar had ook recreatiepaard kunnen zijn. Daar kon je alles mee, dressuren, springen, crossen, buitenrijden, verkleedpartijtjes, tutten etc.
Maar dat lag voornamelijk aan het karakter. En dat krijgen ze toch echt vanaf de geboorte mee.
Uiteraard is er ook veel maakbaar maar een van nature sloom dier wordt nooit een vlugge en en hele rille zal geen rustig betrouwbaar bospaard worden. Daar tussenin heb je vele gradaties waar je door gewenning en training een paard echt wel rustiger, betrouwbaarder en gehoorzaam kan krijgen, maar ik ben wel van mening dat een fijn recreatiepaard wordt gefokt en daar zijn er steeds minder van.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Artikel paardenkrant 31-03-'21 Recreatie,- of sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:14

Het begint met de definitie van sportpaard en recreatiepaard.
Genoeg wedstrijdruiters die ook niet om kunnen gaan met een vlug, ril dier en genoeg recreatieruiters die geen sloom dier hoeven. En er zijn recreatieruiters, die ook best fanatiek in de bak aan het werk zijn die daar wel mee om kunnen gaan en niet alleen maar in het bos hobbelen.

Huisvesting maakt voor mij niet uit, een paard is een paard, wat voor stickertje de ruiter er ook op wil plakken. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen en dat zijn niet alle paarden waarvan de eigenaren roepen dat hun paard niet geschikt is voor ... (vul maar in).

Verder reageer ik alleen op de titel en summiere bericht want het artikel is niet te lezen.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Artikel paardenkrant 31-03-'21 Recreatie,- of sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:22

Recreatiepaarden worden geboren. en dat heeft niets met ras te maken maar met hoe ze van nature reageren op nieuwe en vreemde situaties.
Daarbij opgeteld komt dan nog de manier van opleiden van het paard en de wijze waarop het gehouden wordt. En dan nog de capaciteiten van de ruiter. Maar dat is dan weer van toepassing op ieder paard.

Het artikel is inderdaad niet echt te lezen.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:50

Jammer dat het artikel slecht leesbaar is -O-

Voor de discussie zal je eerst de definitie van sport- en recreatiepaard duidelijk moeten hebben.
Maar volgens mij is dit artikel een vervolg op de enquête van horses.nl die zich eigenlijk richtte op de KWPN-er. Het uitgangspunt is dan dat een kwpn per definitie een sportpaard is.

Naar mijn idee is vrijwel ieder paard geschikt voor recreatie. Maar in mijn ogen is recreatie erg breed. Belangrijkste is een passende combinatie, geen bange ruiter met een onzeker paard etc.

In de weg naar een ideaal sportpaard is het KWPN wel een weg ingeslagen naar een te sensitief, ril, reactief paard die door de stress vergeet zelf na te denken. Deze paarden zijn niet zo geschikt voor recreatie maar je kunt je afvragen of het paardwelzijn niet in het geding komt bij dit soort types. Een paard wat in het gewone leven al snel en veel stress ervaart is zielig.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:55

Het artikel heb ik niet gelezen.
Ik zeg geboren.
Uiteraard kan een handige ruiter naar het bos met een sensibel paard, maar de recreant zal zo ongeveer verongelukken.

Dan heb je paarden, die op dezelfde stal staan als de rest, die lijken geboren zadelmak en rij je zonder extra oefening met een lang teugeltje over de weg, naast weet ik wat allemaal en als er iets gebeurd gaat er hooguit een rilling door het lijf.

uiteraard zal een paard wat 24/7 opgesloten staat niet fijner worden onder het zadel, maar mijn inziens ook niet fijner lopen als sportpaard.

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:58

Ik zeg beide niet. Mijn draver was eerst een topsporter, heeft tot z'n 12e meegedaan aan koersen en is daarna bij mij gekomen en ik ben hem nu aan het omscholen tot recreatiepaard.

Hij is ontzettend braaf maar kan ook hard gaan als ie wil. Schrikt wel eens maar doet hooguit een pasje opzij en de volgende keer loopt ie er langs
Het ligt ook deels aan de opvoeding en wat ze allemaal gezien hebben in hun leven en ik weet zeker dat de mijne ontzettend veel gezien heeft.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:02

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat een recreatiepaard geboren wordt. Er zijn duidelijk paarden die qua temperament nooit geschikt zullen zijn voor de recreatie. Daar verongeluk je mee, of laat ik zo zeggen, een beginner zal ermee verongelukken.
Mijn eerste paard was een superfijn sportpaard maar had ook recreatiepaard kunnen zijn. Daar kon je alles mee, dressuren, springen, crossen, buitenrijden, verkleedpartijtjes, tutten etc.
Maar dat lag voornamelijk aan het karakter. En dat krijgen ze toch echt vanaf de geboorte mee.
Uiteraard is er ook veel maakbaar maar een van nature sloom dier wordt nooit een vlugge en en hele rille zal geen rustig betrouwbaar bospaard worden. Daar tussenin heb je vele gradaties waar je door gewenning en training een paard echt wel rustiger, betrouwbaarder en gehoorzaam kan krijgen, maar ik ben wel van mening dat een fijn recreatiepaard wordt gefokt en daar zijn er steeds minder van.


Hier ben ik het mee eens, heb een kwpn (duits) gefokte gehad die mee ging naar het bos vanaf dat ie twee weken onder het zadel was. Deze is nooit mak geworden en ondanks altijd wekelijks bos (en veel vaak en lang buiten staan) bleef het altijd een avontuur. En ander dressuurgefokt dier die zo braaf en bomproof was dat het een super recreatie paard geworden zou zijn als hij daar meer in opgeleid zou zijn.


En ras maakt hierbij ook niet
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 31-03-21 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:08

De laatste alinea is wel tenenkrommend..
Een braaf paard wat niet door de buigproef komt is gewoon niet geschikt als rijpaard, ook niet recreatie. Een paard wat aan het werk moet, moet gezond zijn!

" Mensen lezen dat ze een paard moeten laten keuren"...
Gelukkig lezen mensen dat want het bespaart je leed en geld!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:08

Ik wist niet dat er twee soorten paarden bestonden...
Is een recreatiepaard niet geschikt voor sport? Is een sportpaard niet geschikt voor een lummelrondje door het bos?
Als iemand een topic opent met: welk ras moet ik kiezen voor buitenrijden is het standaardantwoord: ieder ras kent rustige en felle paarden, ga kijken wat je bevalt. En nu opeens is er een soort/ras/type: recreatiepaard, dat ook nog eens zo geboren wordt? Nou, dan hoeven die topics ook niet meer :D

Gaat Edward Gal niet regelmatig even een blokkie om in het bos?
Springruiters rijden zéker heel regelmatig buiten.

En dan zwijg ik nog maar van andere takken van sport die niet schijnen te bestaan bij sommige organisaties. Renpaarden worden op het strand getraind en gaan daar gewoon over de weg heen, dravers trainen in het bos, en endurancepaarden doen niet anders en lopen soms net zo goed topsport (160ers)

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:41

Wat een kul!
Alle paarden worden braaf geboren dus Ieder paard kan recreatie of sportpaard worden mi!
MITS “het paard” een gedegen opvoeding / opleiding daarvoor heeft gekregen (dus zonder trauma gedoe) EN bij een passende opvoeder / ruiter terecht komt waarbij het doel dus ook naar gevoegd is..

Dus imo niet rasgebonden maar wel niveau gebonden & wensgebonden ve opvoeder / ruiter ..
(En er vanuitgaande dat paard niet zodanige gebreken heeft / gezond is)

Anoniem

Re: Artikel paardenkrant 31-03-'21 Recreatie,- of sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:59

Ik ga ook voor geboren. Mijn oudje is sportgefokt, maar mocht na een stom ongeval enkel nog recreatief rondhobbelen. Heb het heus wel overleefd, maar kon zelden ontspannen rijden. Je moest echt continu je aandacht erbij hebben.

Jongste is een ras dat puur recreatief gereden wordt, al zijn er ook show lijnen in. Hij heeft langs 1 kan showbloed, maar je doet hem absoluut geen plezier met piste werk. Paard gaat graag naar buiten en nog het liefst van al op de kleine weggetjes. Brede zandpaden zijn maar saai.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:01

Ibbel schreef:
Ik wist niet dat er twee soorten paarden bestonden...
Is een recreatiepaard niet geschikt voor sport? Is een sportpaard niet geschikt voor een lummelrondje door het bos?
Als iemand een topic opent met: welk ras moet ik kiezen voor buitenrijden is het standaardantwoord: ieder ras kent rustige en felle paarden, ga kijken wat je bevalt. En nu opeens is er een soort/ras/type: recreatiepaard, dat ook nog eens zo geboren wordt? Nou, dan hoeven die topics ook niet meer :D

Gaat Edward Gal niet regelmatig even een blokkie om in het bos?
Springruiters rijden zéker heel regelmatig buiten.

En dan zwijg ik nog maar van andere takken van sport die niet schijnen te bestaan bij sommige organisaties. Renpaarden worden op het strand getraind en gaan daar gewoon over de weg heen, dravers trainen in het bos, en endurancepaarden doen niet anders en lopen soms net zo goed topsport (160ers)


Bwa, ik heb een Rocky Mountain en zie toch nergens zijn ras, of een ander gangenpaarden ras, in de topsport lopen.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:02

Ras gebonden is het zeker ook niet.
Wel aangeboren mijn inziens.
Ken kuikenmakke kwpn-ers met een stamboom dat je denkt, die moet heet zijn.
Ken Tinkers waarvan je denkt, is dat een laag vliegend vliegtuig? :+
Zelfde stal, zelfde opvoeding.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:55

Ibbel schreef:
Ik wist niet dat er twee soorten paarden bestonden...
Is een recreatiepaard niet geschikt voor sport? Is een sportpaard niet geschikt voor een lummelrondje door het bos?
Als iemand een topic opent met: welk ras moet ik kiezen voor buitenrijden is het standaardantwoord: ieder ras kent rustige en felle paarden, ga kijken wat je bevalt. En nu opeens is er een soort/ras/type: recreatiepaard, dat ook nog eens zo geboren wordt? Nou, dan hoeven die topics ook niet meer :D

Gaat Edward Gal niet regelmatig even een blokkie om in het bos?
Springruiters rijden zéker heel regelmatig buiten.

En dan zwijg ik nog maar van andere takken van sport die niet schijnen te bestaan bij sommige organisaties. Renpaarden worden op het strand getraind en gaan daar gewoon over de weg heen, dravers trainen in het bos, en endurancepaarden doen niet anders en lopen soms net zo goed topsport (160ers)


Dit!

En dan kunnen ze nog enorm anders zijn buiten dan in de bak. Mijn rille en sensibele hete donder kon ik in de bak best mijn handen vol aan hebben, maar kon ik gewoon mee op buitenrit zonder mijn leven te wagen. Ja, soms gingen we wijken ergens langs ofzo, maar dat deden de koudbloeden ook :+ Gewoon relaxed. De 1e keer koeien tegenkomen schrok hij zich dood, daarna geen probleem meer. de huidige kijkt in de bak nergens van op, hoef nooit baan te verkennen op wedstrijd want ze gaat altijd. Die heeft buiten iets minder lef, maar ondertussen gewoon geleerd om hekken te openen en dwars door het verkeer naar het bos. Wij hebben alles gekocht als sportpaarden, maar hebben ook met ze allemaal buiten gereden. Oh en ze stonden allemaal in de groep. Het sober houden wisselde per paard maar snap niet wat dat met recreatie te maken heeft?

De opties van de poll vind ik dus erg apart. Het wisselt per paard, ligt aan karakter en soms moet je ze dingen leren. Net als dat ze qua sport niet alles in 1 keer kunnen, kunnen ze qua recreatie ook niet alles in 1 keer. Degene die het meest geschikt voor de sport was qua talent was juist ook heerlijk met buitebrijden en niet gevaarlijker of lastiger buiten als de recreatiepaarden waar we mee reden

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:08

Ibbel schreef:
En dan zwijg ik nog maar van andere takken van sport die niet schijnen te bestaan bij sommige organisaties. Renpaarden worden op het strand getraind en gaan daar gewoon over de weg heen, dravers trainen in het bos, en endurancepaarden doen niet anders en lopen soms net zo goed topsport (160ers)

Klopt en zijn ook super recreatiepaarden.
Wel vaak sensibeler dan een standaard "hobbel" buitenrijpaard.

Ik denk dat daar wel een verschil in zit.
Niet elk paard is geschikt voor elke ruiter.
Ik rij recreatief en hou van een paard die voorwaarts is/denkt, een ander zou daar absoluut niet van houden.
Daardoor ben ik gek op volbloeden, heb nu een arabier; voor mij super om mee buiten te rijden; maar ik kan daar niet zomaar iedereen mee naar buiten sturen.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:06

Evelienepien schreef:
Wat een kul!
Alle paarden worden braaf geboren dus Ieder paard kan recreatie of sportpaard worden mi!
MITS “het paard” een gedegen opvoeding / opleiding daarvoor heeft gekregen (dus zonder trauma gedoe) EN bij een passende opvoeder / ruiter terecht komt waarbij het doel dus ook naar gevoegd is..

Dus imo niet rasgebonden maar wel niveau gebonden & wensgebonden ve opvoeder / ruiter ..
(En er vanuitgaande dat paard niet zodanige gebreken heeft / gezond is)


Niet mee eens. Sommigen kan je opleiden en mak maken wat je wilt maar die zullen nooit fijne relaxte recreatiepaarden worden. Anderen worden al bijna zadelmak en verkeersmak geboren. Elke fokker kan beamen dat er echt al verschil in karakter zit zodra het veulen eruit komt. Sommige zijn heel mak, anderen vliegen de hele stal door als je ze wilt pakken.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:09

SVRL schreef:
Bwa, ik heb een Rocky Mountain en zie toch nergens zijn ras, of een ander gangenpaarden ras, in de topsport lopen.


In de VS wel. Daar wordt ook met gangenpaarden een hoop op (hoog) wedstrijdniveau gedaan. En niet alleen gangenwedstrijden, ook Western en endurance.
Er zijn trouwens ook een paar IJslanders in Europa die 160ers hebben gelopen. Niet met 20 km/u uiteraard, maar alsnog wél gezond en goedgekeurd gefinished.

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:17

Ibbel schreef:
Ik wist niet dat er twee soorten paarden bestonden...
Is een recreatiepaard niet geschikt voor sport? Is een sportpaard niet geschikt voor een lummelrondje door het bos?
Als iemand een topic opent met: welk ras moet ik kiezen voor buitenrijden is het standaardantwoord: ieder ras kent rustige en felle paarden, ga kijken wat je bevalt. En nu opeens is er een soort/ras/type: recreatiepaard, dat ook nog eens zo geboren wordt? Nou, dan hoeven die topics ook niet meer :D


Maar het gaat niet om een ras/type, maar om het individu van alle mogelijke types

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:23

Evelienepien schreef:
Wat een kul!
Alle paarden worden braaf geboren dus Ieder paard kan recreatie of sportpaard worden mi!
MITS “het paard” een gedegen opvoeding / opleiding daarvoor heeft gekregen (dus zonder trauma gedoe) EN bij een passende opvoeder / ruiter terecht komt waarbij het doel dus ook naar gevoegd is..

Dus imo niet rasgebonden maar wel niveau gebonden & wensgebonden ve opvoeder / ruiter ..
(En er vanuitgaande dat paard niet zodanige gebreken heeft / gezond is)

Niet mee eens, ik heb een shetlander die is kalm en een leider qua type dus kan wel eens zijn eigen mening doordrammen bij mij, die schrikt nergens van. En dan zijn tegenpool een hele rille, maar wel braaf luisterende en nee het maakt echt niet uit hoeveel ik die heb blootgesteld aan enge dingen. Hij is verkeersmak, maar er hoeft maar 1 grassprietje verkeerd te staan in zijn ogen en hij staat 5 meter verderop van schrik. En dat dan meerdere keren per dag. Lijkt me echt dodelijk vermoeiend voor hem, maar hoeveel ik ook heb geoefend met enge dingen, de schrikreactie gaat er waarschijnlijk nooit helemaal uit. Hij is altijd al zo geweest, dus ik zit ook aan de geboren kant qua wat heeft het meeste invloed op hoe goed een paard recreatiepaard kan worden. Overigens heeft diezelfde pony hele mooie dressuurmoves, jammer dat het maar een shetlander is. Met zijn moves had hij heel goed een hoog dressuursportpaard kunnen worden. En toch probeer ik er nu een buitenritpony van te maken, alleen dan in tweespan met zijn bomproof maatje. Hij is gewoon heel onzeker van zichzelf, daarom schrikt hij gemakkelijk en vaak. Met zijn vriendje, de leider, ernaast kijkt hij eerst naar wat Alex doet en schrikt Alex niet dan kan hij er ook wel langs. Maar hij kan zich soms zo vreselijk aanstellen, loopt ie in piaffe langs zijn vriend omdat hij pit heeft. :')

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:30

Qimm schreef:
Maar het gaat niet om een ras/type, maar om het individu van alle mogelijke types


Dat is mijn punt ook, maar er wordt in het artikel gesteld dat er 'een sportpaard' is, die niet geschikt is om onbekommerd buiten te rijden, en er wordt gesteld dat er 'een recreatiepaard' bestaat, waar je geen (top) sport mee kan bedrijven. Even heel zwart/wit, maar zo denken sowieso heel veel mensen.

Het gaat mij er nou juist om dát je dat onderscheid helemaal niet kunt maken juist omdát het heel individueel is, en zowel afkomst als opvoeding meespelen.

Kijk voor de lol eens bij Westernwedstrijden, waar timmeren op de bakrand dé manier is voor het publiek om z'n enthousiasme te tonen. En neem dan even van mij aan dat reiningpaarden óók bloedpaarden zijn en knettergek kunnen zijn.

En stel je nu eens voor dat er op de bakrand getimmerd wordt terwijl Edward Gal Toto jr tussen de witte bordjes rijdt...
Dat heeft voor een deel met de bloedlijnen van Toto te maken, maar net zo goed met dat die paarden niet leren dat timmeren op de bakrand erbij hoort. Leren ze dat wel vanaf het begin, dan verdraait ook Toto vermoedelijk geen oor meer op de herrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:43

SVRL schreef:
Ibbel schreef:
Ik wist niet dat er twee soorten paarden bestonden...
Is een recreatiepaard niet geschikt voor sport? Is een sportpaard niet geschikt voor een lummelrondje door het bos?
Als iemand een topic opent met: welk ras moet ik kiezen voor buitenrijden is het standaardantwoord: ieder ras kent rustige en felle paarden, ga kijken wat je bevalt. En nu opeens is er een soort/ras/type: recreatiepaard, dat ook nog eens zo geboren wordt? Nou, dan hoeven die topics ook niet meer :D

Gaat Edward Gal niet regelmatig even een blokkie om in het bos?
Springruiters rijden zéker heel regelmatig buiten.

En dan zwijg ik nog maar van andere takken van sport die niet schijnen te bestaan bij sommige organisaties. Renpaarden worden op het strand getraind en gaan daar gewoon over de weg heen, dravers trainen in het bos, en endurancepaarden doen niet anders en lopen soms net zo goed topsport (160ers)


Bwa, ik heb een Rocky Mountain en zie toch nergens zijn ras, of een ander gangenpaarden ras, in de topsport lopen.
Als je onder “topsport” alleen dressuur, springen, eventing en misschien endurance verstaat niet, nee. Als je buiten het referentiekader van de FEI kijkt, zijn er nog genoeg andere takken van topsport, ook voor gangenpaarden.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:55

Evelienepien schreef:
Wat een kul!
Alle paarden worden braaf geboren dus Ieder paard kan recreatie of sportpaard worden mi!

Ja en nee.. je kan aan het karakter van het veulen al wel zien of het een vechter is of 1 die alles makkelijk over zich heen laat komen.
En je hebt paarden die hun hele leven "te" relaxed zijn en daardoor soms de pit missen om een goed sportpaard te worden.

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:58

Ibbel schreef:
Qimm schreef:
Maar het gaat niet om een ras/type, maar om het individu van alle mogelijke types


Dat is mijn punt ook, maar er wordt in het artikel gesteld dat er 'een sportpaard' is, die niet geschikt is om onbekommerd buiten te rijden, en er wordt gesteld dat er 'een recreatiepaard' bestaat, waar je geen (top) sport mee kan bedrijven. Even heel zwart/wit, maar zo denken sowieso heel veel mensen.

Het gaat mij er nou juist om dát je dat onderscheid helemaal niet kunt maken juist omdát het heel individueel is, en zowel afkomst als opvoeding meespelen.

Kijk voor de lol eens bij Westernwedstrijden, waar timmeren op de bakrand dé manier is voor het publiek om z'n enthousiasme te tonen. En neem dan even van mij aan dat reiningpaarden óók bloedpaarden zijn en knettergek kunnen zijn.

En stel je nu eens voor dat er op de bakrand getimmerd wordt terwijl Edward Gal Toto jr tussen de witte bordjes rijdt...
Dat heeft voor een deel met de bloedlijnen van Toto te maken, maar net zo goed met dat die paarden niet leren dat timmeren op de bakrand erbij hoort. Leren ze dat wel vanaf het begin, dan verdraait ook Toto vermoedelijk geen oor meer op de herrie.


Het artikel lezen was nogal een opgave waar ik mee gestopt ben. Dus de definities heb ik niet scherp. Maar ik denk wel dat het aangeboren 'zijn' van een dier wel een belangrijke rol speelt in de latere ontwikkeling. Maar dan eerder voor de snelheid en efficiëntie waarmee ze leren "een recreatiepaard" of "een sportpaard" te zijn.

Dus ik denk dat we het in grote lijnen eens zijn.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:20

@ voor degene, die het niet eens zijn met mijn eerdere post:
Tuurlijk hebben jullie gelijk dat ieder paard / pony zn eigen karakter heeft. Dat ontken ik zeker niet...
Maar zoals verder al staat, ben en blijf ik van mening dat voor ieder paard / pony een ruiter is, die met het karakter over weg kan.
Wat ookal eerder genoemd door anderen:
Ene ruiter heeft hekel aan rillerig terwijl andere dat wel prettig vind en ermee kan omgaan!
Zo ook omgekeerd; een “paard”. dat niet de topkwaliteiten / eigenschappen heeft (sloom oid) kan voor ruiter juist het paard zijn om wedstrijden mee te rijden (terwijl dit paard in ogen ander totaal geen sportpaard is). Zoveel verschillende paarden met karakter, zoveel verschillende met katakter en wensen / gebruiksdoel!
Dus ja, ik vind het kul...