Internationale vrouwendag, wat vind jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nps
Berichten: 1982
Geregistreerd: 12-09-11

Internationale vrouwendag, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 11:10

Het was (gisteren) alweer Internationale Vrouwendag. Het doel is aandacht te vragen voor thema's zoals economische zelfstandigheid, empowerment, seksueel geweld, zorg en arbeid, discriminatie en racisme.

Ik vind het een goede zaak dat hier nog steeds (een beetje) aandacht aan wordt besteed. In Nederland verdienen vrouwen stelselmatig minder dan mannen, werken minder en zijn véél minder financieel onafhankelijk. In veel gezinnen zijn er nog steeds vrij traditionele rolverdelingen (de man is hoofdkostwinnaar, de vrouw werkt voor erbij). "Vrouwenberoepen" worden ondergewaardeerd (zorg, onderwijs) en vrouwe. Vrouwen hebben minder leidinggevend functies en onderhandelen minder goed.


Een goed artikel over de huidige stand van zaken met cijfers en statistiek:
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... an-mannen/

En een vergelijking met hoe we het doen in vergelijking tot de rest van de EU:
https://digital.scp.nl/emancipatiemonit ... eu-landen/

Korte conclusie - we doen het echt vrij slecht in Nederland ten opzichte van andere landen in de EU.

Wat vind jij, is die Internationale vrouwendag nodig of niet? En hoe sta jij zelf in hoe het nu is in Nederland, Vind je dat er voldoende gelijkheid is of juist niet? Is een vrouwenquotum in het bedrijfsleven goed, of niet? Werk je zelf voltijd, en zoja, doet je partner dat ook? Wie verdient bij jullie de kost? Ervaar jij zelf in je werk vooroordelen of minder waardering? En als we dit willen veranderen, wat is ervoor nodig? Een betere verdeling van de zorgtaken, mannen minder werken? Vind je het belangrijk, neem je het mee in je stemgedrag?

Ik ben benieuwd, brand los!

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Internationale vrouwendag, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:13

Kan geen kwaad natuurlijk maar of het zoden aan de dijk zet, vraag ik me af.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Internationale vrouwendag, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:14

Tegenwoordig is werkelijk óveral een dag voor....... ben er persoonlijk beetje klaar mee!

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Internationale vrouwendag, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:18

Ik merk zelf in mijn omgeving niet veel dat vrouwen benadeeld worden, en doe dus eigenlijk ook niks met internationale vrouwendag. Het is goed aandacht te vragen voor sommige onderwerpen, maar zoals Mysa al zegt, ik vraag me af of het ook daadwerkelijk wat doet.

Op mijn werk word iedereen gelijk behandeld en verdien ik zelfs meer dan mijn mannelijke collega's :)

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Internationale vrouwendag, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:39

Ik vond een mooie post die het helder samenvat.


Afbeelding
Afbeelding

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:56

Je hoeft alleen maar te kijken naar de huidige vrouwelijke lijsttrekkers en hoeveel (seksistische) bagger die over zich heen krijgen, om te begrijpen waarom dit nodig is. :=

Laten we daarnaast ook vooral niet vergeten dat na 20+ jaar "baas in eigen buik" het recht op abortus nog steeds serieus ter discussie staat, en het in andere landen (bijv Amerika) allemaal weer wordt teruggedraaid met alle gevolgen van dien.

Ook hebben vrouwen een grotere kans hebben op het krijgen van hart en vaatziekten en bijwerkingen van medicatie, omdat bijna alle medische onderzoeken gebaseerd zijn op de man.

Gaat zo'n dag al deze problemen oplossen, nee natuurlijk niet :D Maar bewustwording is de eerste stap.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Internationale vrouwendag, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:25

Ik vind het dubbel.
Aan de ene kant is het duidelijk dat vrouwen niet dezelfde kansen krijgen als mannen, om nog maar niet te spreken over baas in eigen buik. Dat hoort niet alleen te gelden als er iets in je buik groeit, maar ook als je wil voorkomen dat er iets kan groeien!
Vrouwen krijgen minder betaald etc etc
Maar is er ook een internationale mannen dag?
Die strijd voor een wereld zonder veroordelingen tussen mannen?
Dat je niet nichterig bent als je in de zorg wilt werken?
Of nagellak wil of make up?
Dat je als jongen niet alleen mag voetballen of basketbal oid, maar ook mag dansen in een andere dans dan hiphop zoals ballet?
Waar is de gelijkheid in het ouderschaps verlof als er een kind wordt geboren? Het wordt al beter, maar is nog niet hetzelfde

Dus ik sta er dubbel in.
Ik wil gelijkheid en die krijg je door zo te handelen, niet door 1 naar voren te schuiven.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:28

ElCamino schreef:
Tegenwoordig is werkelijk óveral een dag voor....... ben er persoonlijk beetje klaar mee!


Dit dus...
Het hoeft voor mij allemaal niet zo, overal een speciale dag voor...

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:29

ElCamino schreef:
Tegenwoordig is werkelijk óveral een dag voor....... ben er persoonlijk beetje klaar mee!

Hear hear!

Het zal allemaal wel, maar al die dagen... Laten we allemaal beetje respect voor elkaar krijgen en niet zo onze verschillen benadrukken, maar wel erkennen dat we nu eenmaal verschillend zijn.

Geweld of onrecht tegen vrouwen moet altijd bestreden en veroordeeld worden, maar zo'n speciale dag; ik weet niet of dat nu helpt.

Ik word een beetje 'internationale dag van 'huppeldepup''-moe. :o

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:33

fleurtjeuh schreef:
Ik vind het dubbel.
Aan de ene kant is het duidelijk dat vrouwen niet dezelfde kansen krijgen als mannen, om nog maar niet te spreken over baas in eigen buik. Dat hoort niet alleen te gelden als er iets in je buik groeit, maar ook als je wil voorkomen dat er iets kan groeien!
Vrouwen krijgen minder betaald etc etc
Maar is er ook een internationale mannen dag?
Die strijd voor een wereld zonder veroordelingen tussen mannen?
Dat je niet nichterig bent als je in de zorg wilt werken?
Of nagellak wil of make up?
Dat je als jongen niet alleen mag voetballen of basketbal oid, maar ook mag dansen in een andere dans dan hiphop zoals ballet?
Waar is de gelijkheid in het ouderschaps verlof als er een kind wordt geboren? Het wordt al beter, maar is nog niet hetzelfde

Dus ik sta er dubbel in.
Ik wil gelijkheid en die krijg je door zo te handelen, niet door 1 naar voren te schuiven.


Ja der is een internationale mannen dag 19 november namelijk. En die is idd voor de punten die jij hierboven noemt.


Ik krijg op werk ook vaak te maken met seksistische onzin. Men meent vaak dat ik de assistente van de afdeling ben of niks van computers weet terwijl ik de headengineer ben. Regelmatig word gevraagd of ik een van de engineers kan halen als iemand weer een probleem heeft. O weet jij dat wel meisje? PARDON?

Ook over salaris heb ik meer moeten knokken dan mijn mannelijke voorganger ondanks dat ik meer ervaring en kennis bezat toen ik aan deze functie begon.

Dus ja ik denk zeker dat het nog nodig is.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:35


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:42

ElCamino schreef:
Tegenwoordig is werkelijk óveral een dag voor....... ben er persoonlijk beetje klaar mee!

Eens!

Ben sowieso tegen al die diversiteitsquota voor bedrijven. Als een vrouw de betere kandidaat is zal ze op haar prestaties/ervaring worden gekozen en niet omdat ze nog een vrouw moeten kiezen om aan de richtlijnen te voldoen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:42

Ik heb zelf liever dat er nog meer aandacht gaat naar racisme. Maar het één sluit het ander niet uit natuurlijk.
Ik heb er persoonlijk geen last van maar het is zeker belangrijk dat er nog aandacht aan wordt geschonken.

Ik vind sommige dingen wel overdreven, net zoals dat tekstje hierboven met Taylor Swift etc. Dat heeft niet zoveel met vrouw zijn te maken imo.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:48

fleurtjeuh schreef:
Ik vind het dubbel.
Aan de ene kant is het duidelijk dat vrouwen niet dezelfde kansen krijgen als mannen, om nog maar niet te spreken over baas in eigen buik. Dat hoort niet alleen te gelden als er iets in je buik groeit, maar ook als je wil voorkomen dat er iets kan groeien!
Vrouwen krijgen minder betaald etc etc
Maar is er ook een internationale mannen dag?
Die strijd voor een wereld zonder veroordelingen tussen mannen?
Dat je niet nichterig bent als je in de zorg wilt werken?
Of nagellak wil of make up?
Dat je als jongen niet alleen mag voetballen of basketbal oid, maar ook mag dansen in een andere dans dan hiphop zoals ballet?
Waar is de gelijkheid in het ouderschaps verlof als er een kind wordt geboren? Het wordt al beter, maar is nog niet hetzelfde

Dus ik sta er dubbel in.
Ik wil gelijkheid en die krijg je door zo te handelen, niet door 1 naar voren te schuiven.


Ja, er is een Nationale Mannendag, op 19 november, voor o.a. bovenstaande problemen. Dus je laatste zin gaat hier niet echt op.

Nog een leuk weetje:

Afbeelding
Er wordt zowat alleen gegoolged op "international man's day" op de vrouwendag.

Anoniem

Re: Internationale vrouwendag, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:49

Ik vind het onzin, er verbeterd structureel niks door.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:02

Silenna schreef:
Ja, er is een Nationale Mannendag, op 19 november, voor o.a. bovenstaande problemen. Dus je laatste zin gaat hier niet echt op.

Nog een leuk weetje:

[ [url=m/sgqNI3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Er wordt zowat alleen gegoolged op "international man's day" op de vrouwendag.


Er is ongelijkheid en alhoewel zo’n dag dat niet gaat oplossen is het goed om er aandacht aan te besteden. Plaatje hierboven is hetzelfde als mensen die bij een Black Lives Matter protest gaan roepen dat all lives matter. Die snappen gewoon echt het probleem niet waar een minderheid tegenaan loopt. Dat mensen gaan zoeken op mannendag, juist rond internationale vrouwendag laat juist zien dat waar we mee worstelen niet serieus genomen wordt.

Ik ben er zo vaak tegenaan gelopen: dokter die vindt dat sterilisatie nog niet mag bij mij maar mijn man wel, aannemer die liever tegen mijn man praat over de verbouwing, mannelijke collega’s die mijn oplossing voor een technisch issue niet geloven en na twee uur prutsen met exact mijn oplossing komen, en meer van dat soort dingen.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:23

Ceffyl schreef:
Silenna schreef:
Ja, er is een Nationale Mannendag, op 19 november, voor o.a. bovenstaande problemen. Dus je laatste zin gaat hier niet echt op.

Nog een leuk weetje:

[ [url=m/sgqNI3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Er wordt zowat alleen gegoolged op "international man's day" op de vrouwendag.


Er is ongelijkheid en alhoewel zo’n dag dat niet gaat oplossen is het goed om er aandacht aan te besteden. Plaatje hierboven is hetzelfde als mensen die bij een Black Lives Matter protest gaan roepen dat all lives matter. Die snappen gewoon echt het probleem niet waar een minderheid tegenaan loopt. Dat mensen gaan zoeken op mannendag, juist rond internationale vrouwendag laat juist zien dat waar we mee worstelen niet serieus genomen wordt.

Ik ben er zo vaak tegenaan gelopen: dokter die vindt dat sterilisatie nog niet mag bij mij maar mijn man wel, aannemer die liever tegen mijn man praat over de verbouwing, mannelijke collega’s die mijn oplossing voor een technisch issue niet geloven en na twee uur prutsen met exact mijn oplossing komen, en meer van dat soort dingen.



Exact Ceffyl, en de voorbeelden zijn eindeloos. Gemiddeld 14% minder betaald krijgen (dit loopt op tot €300.000 in een mensenleven wat je mis kan lopen), geen sterilisatie kunnen krijgen maar verketterd worden om een abortus, catcalling op straat, een zwakkere positie hebben in de gezondheidszorg, seksisme op de werkvloer, veel hoger risico op huiselijk geweld en femicide, etcetera etcetera.
Betekent dat dat mannen geen problemen hebben? Natuurlijk niet, die hebben ook een aantal zeer serieuze "mannen"problemen. Maar daar gaat het in dit specifieke geval even niet om.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:34

Ja, deze dag is (helaas) absoluut noodzakelijk!

In Nederland staan we er als vrouwen relatief goed voor, maar internationaal is er nog veel onrecht, ongelijkheid en onderdrukking.
De femicide (vrouwenmoord) is Mexico, eerwraak waarbij vrouwen worden verminkt of zelfs vermoord, besnijdenis van meisjes. Zomaar even een greep uit de ellende die vrouwen door mannen wordt aangedaan.
En hierboven wordt het ook al genoemd: nagefloten, geroepen oid worden op straat, je in het donker niet veilig voelen op straat. Het zou niet nodig moeten zijn. En als er dan wat gebeurt, kan je ook nog victim blaming tegemoet zien. "Wat deed ze daar, op die tijd, op die plek!?" "Met zulke kleding vraag je er ook om!"

In Nederland is nog steeds 50% van de vrouwen financieel afhankelijk van de partner, tegen 25% van de mannen.
https://www.womeninc.nl/knowledge/finan ... kelijkheid

Nog steeds worden vrouwen die absoluut geen kinderwens hebben niet serieus genomen door artsen. Wordt er een heel kruisverhoor afgenomen, gesprek met een psycholoog en van het kastje naar de muur gestuurd. Terwijl er nooit iemand aan een vrouw vraagt die zwanger wil worden of dat eigenlijk wel een goed idee is.
En in diverse landen wordt door (veelal mannen) de abortus-wetgeving aangescherpt, danwel wordt/blijft het verboden.

En hier kan je lezen waarom een vrouwenquotum wel een goed idee is:
https://www.incontext.nl/nl/insights/wa ... d-idee-is/
Er is nooit maar 1 kandidaat het meest geschikt voor een functie. Meerdere kandidaten zulen, met hun eigen plussen en minnen, een bijdrage kunnen leveren aan de organisatie. De keuzes die dan gemaakt worden hebben te maken met bias, onbewuste patronen van je hersenen.
Citaat:
Uit het artikel: zo lang er een mannelijke meerderheid is die beslissingen neemt, zullen de bovenstaande biases uitpakken in het nadeel van een vrouw.
Door een quotum te stellen wordt men gedwongen die onbewuste bias te doorbreken.

Ik zit al 20 jaar in een technische functie, en krijg nog steeds post/mail voor "de geachte heer". Op zich onschuldig, maar wel ergelijk. En het zijn echt niet alleen maar mannen die dat doen!
Ik stuur altijd graag terug "uw mag ook wel mw zeggen hoor". Of ik gebruik bij een reply de aanhef "geachte mevrouw" (bij een man). Gewoon, om mensen zich bewust te maken van hun onbewuste bias.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:37

elnienjo schreef:
ElCamino schreef:
Tegenwoordig is werkelijk óveral een dag voor....... ben er persoonlijk beetje klaar mee!

Eens!

Ben sowieso tegen al die diversiteitsquota voor bedrijven. Als een vrouw de betere kandidaat is zal ze op haar prestaties/ervaring worden gekozen en niet omdat ze nog een vrouw moeten kiezen om aan de richtlijnen te voldoen.


En dat is dus heel vaak niet zo....

Ik ben tegen quota maar voor alle aandacht die er nu aan wordt gegeven.

nps
Berichten: 1982
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 14:14

elnienjo schreef:
ElCamino schreef:
Tegenwoordig is werkelijk óveral een dag voor....... ben er persoonlijk beetje klaar mee!

Eens!

Ben sowieso tegen al die diversiteitsquota voor bedrijven. Als een vrouw de betere kandidaat is zal ze op haar prestaties/ervaring worden gekozen en niet omdat ze nog een vrouw moeten kiezen om aan de richtlijnen te voldoen.


Dat is dus niet altijd zo. Ook vanwege vooroordelen over vrouwen, kinderen en deeltijdwerken. Vaak zijn de beslissingsnnemers degelijk man en sneller geneigd een man te kiezen bij gelijkwaardige functies. Niet voor niets werken mannen ongelofelijk veel vaker voltijd dan deeltijd.

Fijn dat de discussie een beetje is aangezwengeld! Ik ben zelf erg blij dat er aandacht is voor dit onderwerp. En ok, misschien moet het onderwerp niet zijn - wat vinden jullie van deze specifieke dag maar meer, wat vinden jullie van de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. In Nederland, om het makkelijker te maken.

Ik kwam erop door een gesprek met een vriendin. Ze is net bevallen en als man heb je tegenwoordig 5 weken doorbetaald verlof die je zelf naar keuze mag opnemen. De werkgever geeft geen thuis - die wil gewoon dat er doorgewerkt wordt en het verlof opnemen (waar hij recht op heeft!) wordt moeilijk gemaakt. En ik denk dat dit soort dingen vaak voorkomen. Ik vind dat anno 2021 echt absurd.

Ik vind het belangrijk, al helemaal omdat we in Nederland stiekem best wel traditioneel zijn waar bijvoorbeeld onze Noorderburen het veel beter doen. Om voor mezelf te spreken - ik ben een (freelance) vrouw in een door mannen gedomineerde branche. Ik ben goed in mijn werk en ben hoofdkostwinnaar, ook al heeft mijn vriend ook een zeer goede (voltijd)baan. Door mijn ervaring en CV heb ik inmiddels een stuk minder te klagen binnen de teams waarin ik werk maar ik heb voor mijn gevoel er echt voor moeten vechten. Het is toch vaak “oh wat leuk, je kan ook echt iets!” Ik werd stelselmatig kleingehouden bij de bedrijven waar ik werkte. Pas toen ik ging freelancen kon ik me ontplooien en bleek ik veel meer potentie hebben. Ik werk vrijwel altijd alleen met mannen, moet me (inmiddels een beetje minder) soms (technisch) bewijzen (al helemaal omdat ik ook grafisch ben). Mijn collega’s werken vrijwel allemaal voltijd en hebben vrijwel allemaal een vrouw thuiszitten die voor de kinderen zorgt en vrijwel altijd de “tweede” baan heeft. De “mannen onder elkaar” gedragen zich soms ook echt anders als er een vrouw bij is - seksisme komt, gelukkig niet vaak, maar nog wel voor.

En vergis je niet, het gaat de goede kant op. Meer verlof voor mannen, pappadagen. Een gelijkere verdeling binnen het huishouden. Maar er is nog veel te gebeuren en het in ieder geval goed om erbij stil te staan denk ik. Stap 1 is erkennen dat het bestaat denk ik en daar draagt een dag als dit aan bij.

Anoniem

Re: Internationale vrouwendag, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:51

Ik vind het echt enorme onzin, we parkeren onszelf hiermee juist in de slachtofferrol.. Er wordt gedaan alsof vrouw zijn alleen maar nadelen heeft terwijl vrouwen het hier in Nederland meer dan goed hebben. Kijk bij de gemiddelde scheiding eens hoe mannen worden uitgekleed ten gunste van de vrouw bijvoorbeeld..

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:54

Slachtofferrol? Eerder eerlijke behandeling.

Ik snap bijvoorbeeld niet waarom ik tegelijk met een collega start, meer ervaring heb, meer opgepakt heb, zelfs een hogere beoordeling heb gekregen, hij bij het startsalaris met 350€ meer per maand is begonnen.

Dit maakt mij geen slachtoffer, maar maakte me vreselijk bewust dat er geen gelijke behandeling is tussen mannen en vrouwen. Zou fijn zijn dat we dit soort praktijken de wereld uit krijgen :D Eerlijke behandeling, m/v, afkomst en religie.
Laatst bijgewerkt door Sakura789 op 09-03-21 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:55

Mwah, als man en vrouw er samen voor kiezen dat de vrouw thuisblijft dan heeft dat inderdaad als gevolg dat er bij scheiding door de man meestal betaald moet worden. Logisch toch? Ik vind dat niet financieel uitkleden, dat is gewoon de keuze die je samen gemaakt hebt. De man kan ook thuisblijven, dan werkt de vrouw aan haar carrière en mag zij bij scheiding betalen.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Internationale vrouwendag, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:01

Ik ken alleen maar gevallen waarbij de vrouw met niets achterbleef. Paar decennia geleden hoor. Maar de heren weigerden zelfs kinderalimentatie te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:05

Sakura, mijn ervaring is dat vrouwen te bescheiden zijn met salaris onderhandelingen, durven minder te vragen. Ik verdien hier meer dan mijn mannelijke collega, gewoon durven onderhandelen.

Ceffyl, vrouwen willen zelf thuisblijven hoor, ken ook genoeg vrouwen zonder kinderen die ervoor kiezen om parttime te werken. Dat doen ze toch zelf? En als een man eens een dagje mag 'oppassen' op de kinderen doen ze het ook vaak niet goed. Kom je alleen op Bokt al legio voorbeelden van tegen.
Toen ik destijds ging scheiden zonder kinderen had ik nog recht op alimentatie, die regelingen zijn echt te achterlijk voor woorden. Ons basisloon was hetzelfde, maar hij maakte veel meer uren (vrachtwagenchauffeur) Dus hij zou gestraft worden omdat hij veel van huis is. Idioot gewoon.