Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Stemmen jullie op dezelfde partij

We stemmen (meestal) op dezelfde partij
165 (37%)
We stemmen (meestal) op verschillende partijen, maar wel in dezelfde hoek
186 (41%)
We stemmen op verschillende partijen met een tegengestelde mening
80 (18%)
Anders
13 (2%)

Totaal aantal stemmen: 444


Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:11

mysa schreef:
D66 is niet 'heel links' hoor.
Hier stemmen we heel verschillend. En dat vind ik lastig inderdaad. We hebben daarom besloten het niet meer over politiek te hebben.


Ik vind D66 juist erg links.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:15

In het verleden lagen we vrij ver uit elkaar. Maar gedurende de jaren zijn we wat dichter bij elkaar komen te liggen. Hij iets linkser en ik iets rechtser

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:25

Matheno schreef:
mysa schreef:
D66 is niet 'heel links' hoor.
Hier stemmen we heel verschillend. En dat vind ik lastig inderdaad. We hebben daarom besloten het niet meer over politiek te hebben.


Ik vind D66 juist erg links.


Ja? Waarom dan? Ik heb onder andere hun stemgedrag van de laatste jaren eens bekeken en het valt me op dat ze heel vaak met de vvd meestemmen.

marleen_88

Berichten: 14045
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:13

Ik ben totaal niet partijvast. Ik heb de afgelopen keren steeds op een andere partij gestemd, die het beste past bij wat ik belangrijk vind.
Wij praten eigenlijk nooit over de politiek en het maakt mij ook niet uit wat hij stemt, ik weet het vaak niet eens.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:22

Ik ben niet heel erg partijvast, maar kom meestal bij dezelfde uit. Een paar jaar geleden heb ik gedate met iemand die het tegenovergestelde stemde. Geen extreme partij maar wel echt het tegenovergestelde en dat stond me toch wel echt in de weg, het ging zo tegen mijn normen en waarden in.

Nu moet ik erbij zeggen dat ik bij boeren soms wat vergevingsgezinder ben, want die hebben vaak vanuit hun eigen leven/bedrijf gezien wel goede redenen.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 06-03-21 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:23

cp112 schreef:
Captain schreef:
Ik ben van mening dat het weinig uitmaakt, en daarnaast heb ik geen motivatie of uberhaupt tijd om me er eens in te gaan lezen. Wie staat waar voor etc. Want met alleen een stemwijzer invullen ben je er ook nog niet.


Hoezo weinig uit maakt? Als je stemt maakt het wel degelijk wat uit.

Lieve mensen, TS heeft expliciet gezegd "geen politiek topic, gewoon over de vraag of politieke verschillen in een relatie kunnen." Dus deze off-topic- (want inhoudelijke) discussie liever ergens anders.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:31

Wij liggen in dezelfde hoek maar momenteel niet zozeer dezelfde partij. Hoewel bij mij de kieswijzer de partij die hij op moment volgt op plek 2 staat

Mijn man is momenteel wat meer met de politiek bezig dan ikzelf.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:40

Ik heb al heel lang geen relatie meer, maar waarschijnlijk zou het net zo zijn als met langjarige vrienden. Sommige dingen kunnen gewoon echt niet, maar je moet wel wat meningsverschillen overhouden om met elkaar te praten.

De partij waarop iemand stemt zegt ook niet alles. Met veel GroenLinksers kan ik lezen en schrijven, maar sommige vind ik mateloos irritant (overdreven woke, ideologisch commentaar op letterlijk alles wat je zegt en doet). En dat terwijl ik zelf mijn hele leven al PvdA stem en zelfs lid ben van die partij (slapend, een politieke carrière is niets voor mij), dus zo ver zit ik niet van ze af. Dat heeft m.i. meer te maken met persoonlijkheid dan met ideologie.

Maar net als vele anderen hier kan ik me geen relatie voorstellen met een populist. Sowieso zou het een afknapper bij het daten zijn; daarbij moet zo iemand ideeën hebben die fundamenteel van de mijne verschillen en tot ruzie leiden. Klein-christelijk kan ik me ook niet voorstellen, maar dat gaat terug op een verschil in cultuur en niet in persoonlijkheid. Wie orthodox of bevindelijk gereformeerd is (als het goed is ben je dat wanneer je CU of SGP stemt), is gewoon te anders opgegroeid dan ik voor een relatie. Op persoonlijk vlak kan ik vaak prima met die mensen overweg.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:45

musiqolog schreef:
Ik heb al heel lang geen relatie meer, maar waarschijnlijk zou het net zo zijn als met langjarige vrienden. Sommige dingen kunnen gewoon echt niet, maar je moet wel wat meningsverschillen overhouden om met elkaar te praten.

De partij waarop iemand stemt zegt ook niet alles. Met veel GroenLinksers kan ik lezen en schrijven, maar sommige vind ik mateloos irritant (overdreven woke, ideologisch commentaar op letterlijk alles wat je zegt en doet). En dat terwijl ik zelf mijn hele leven al PvdA stem en zelfs lid ben van die partij (slapend, een politieke carrière is niets voor mij), dus zo ver zit ik niet van ze af. Dat heeft m.i. meer te maken met persoonlijkheid dan met ideologie.

Maar net als vele anderen hier kan ik me geen relatie voorstellen met een populist. Sowieso zou het een afknapper bij het daten zijn; daarbij moet zo iemand ideeën hebben die fundamenteel van de mijne verschillen en tot ruzie leiden. Klein-christelijk kan ik me ook niet voorstellen, maar dat gaat terug op een verschil in cultuur en niet in persoonlijkheid. Wie orthodox of bevindelijk gereformeerd is (als het goed is ben je dat wanneer je CU of SGP stemt), is gewoon te anders opgegroeid dan ik voor een relatie. Op persoonlijk vlak kan ik vaak prima met die mensen overweg.


Hier kan ik mij goed in vinden. Stemmen op een christelijke partij vind ik idd anders dan stemmen op een partij die helemaal tegenover mij staat.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:25

Ik vind politiek een "werelds"iets en daarom niet zo belangrijk dat ik er een relatie of vriendschap om zou weigeren of verbreken als die ander op welke partij dan ook zou stemmen. Wel wil ik dat er over gesproken kan worden. Religie daarentegen is wel een relatiebreker of onmogelijkmaker voor mij. Als iemand tegen religie is of een religie aanhangt die niet met de mijne samenkan.Dat zou echter een ander topic worden maar hier en daar overlapt het elkaar wel.

Jildau

Berichten: 9406
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:37

Wij stemmen niet standaard op dezelfde partij maar wel ongeveer in dezelfde richting. Als hij GroenLinks, Partij voor de Dieren of D66 zou gaan stemmen dan had ik dat wel heel lastig gevonden. Omdat hij dan schijnbaar onze beide banen en eigenlijk complete toekomst niet zo belangrijk vindt.

Verder maakt het me niet zo heel veel uit en hoeft het zeker niet hetzelfde te zijn als ik doe.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:59

Mijn man en ik hebben de zelfde politieke voorkeur en stemmen meestal de zelfde partij. Soms maak ik een klein uitstapje naar een partij die dicht bij ligt en dat is nooit een probleem.
We kijken graag naar politieke uitzendingen, discussies en zo.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 01:10

Mijn ex stemt fvd :+ Niet dat we daarom uit elkaar zijn, maar onze enorme verschillen hebben wel een flinke kloof gecreëerd.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:25

Ik stem links, soms een uitstapje naar midden maar dat is dan meestal voor de gemeente. Mijn vriend stemde VVD toen ik hem leerde kennen, inmiddels is hij GL stemmer }:) Nee hoor, dat moest hij niet van mij maar hij is zich gewoon meer in de politiek gaan interesseren en zich meer gaan inlezen. Mijn ouders zijn PvdA stemmers dus daar krijg je als kind toch wat van mee. Daarnaast zijn mijn ouders aardig wereld-wijs door reizen, werk en wonen en ook dat krijg je mee. Mijn vriend heeft zijn hele leven in hetzelfde kleine dorp gewoond samen met de rest van zijn familie. Zijn wereld was heel klein. We hadden dus zo'n andere achtergrond dat het niet echt gek was dat we verschillend stemde. Gelukkig kunnen wij heerlijk discussiëren met elkaar en kwamen we er met de jaren achter dat onze politieke voorkeur weldegelijk dicht bij elkaar ligt.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:43

Ik kom uit een gezin waar de ouders verschillend stemden en waar de politieke discussies hoogtij vierden. Mijn vader stemde op de KVP (zou nu CDA zijn) en mijn moeder op de VVD. Tijdens de verkiezingen, ik was 15 jaar, hingen naast elkaar de twee affiches _O- . De zogenaamde ruzies tussen mijn ouders waren hilarisch, en wij hadden er veel lol om. De vrijheid van denken was enorm belangrijk voor mijn ouders en ooit, als 18 jarige had ik mijn stem keuze bepaald na alle politieke bijeenkomsten afgelopen te hebben in de buurt. Gaaf om Joop den Uyl te zien spreken, Wiegel, van Agt, Ter Louw en Ria Beckers. Dus toen ik vertelde aan tafel op wie ik wilde gaan stemmen en waarom, kreeg ik van mijn broertje onder uit de zak _O- en dat hij heeft hij geweten. Nog nooit heb ik mijn vader zo scherp en boos gezien hetgeen mij verbaasde want ik had een nieuwe partij in de familie gebracht die zeker niet hun voorkeur had.
Dat was mijn belangrijkste les in vrijheid van meningsuiting en mensen in hun waarde laten, waarvoor dank alsnog pap!
Toen mijn ouders hoog bejaard waren gingen ze alle twee Groenlinks stemmen. Dit, en dat was toen best bijzonder en GL was nog een hele kleine partij, omdat ze een schonere wereld wilden achterlaten voor hun kinderen en kleinkinderen. Het milieu in de meest brede zin van het woord, vonden ze het allerbelangrijkste als hun nalatenschap. Ze waren super bezorgd , toen werd er nog niet zo over gesproken als nu, en de liefde voor ons en hun kleinkinderen en hun toekomst bepaalde toen hun keuze. Vond ik ook zo bijzonder.

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:10

Partner en ik stemmen landelijk toevallig vaak hetzelfde. Maar ja, allebei stemmen we uit principe niet op een Christelijke partij en niet populistisch, graag sociaal en groen. Mbt de gemeenteverkiezingen is het wisselend, wat we allebei stemmen. Europees stem ik meestal blanco, omdat ik het echt niet weet.

We praten wel geregeld over de politiek, maar ja, partner werkt bij de overheid, dus wel uit een andere hoek dan normaal.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:37

Mijn vriend en ik denken over zowat elk politieke onderwerp hetzelfde (klimaat, corona, zorg, noem het maar op) maar stemmen toch op 2 totaal verschillende partijen :+

Uiteindelijk vind hij andere dingen net iets meer belangrijk dan ik. Overigens ook wel grappig dat mijn vriend op een partij stemt die algemeen heel geaccepteerd is en ik op een partij waar de meeste mensen veel negatiever tegenover staan.

Ik denk dat dit dus een mooi voorbeeld is van goed met elkaar in gesprek kunnen gaan, in plaats van mensen veroordelen aan de hand van waar ze op stemmen (wat in dit topic ook goed gebeurd :+ ). Leven is zo veel leuker als je mét elkaar in gesprek gaat in plaats van óver elkaar.

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:49

Mijn vriend en ik zitten wel redelijk in dezelfde hoek wat betreft politieke voorkeur. Opzich zou ik er geen problemen mee hebben als hij een compleet andere politieke voorkeur zou hebben. Toch kan ik mij indenken dat je op sommige fronten toch wel overeenkomsten moet hebben omdat je anders flink kan gaan botsen.

Zelf zou ik bijvoorbeeld wel moeite hebben met een "fanatieke" PvdD aanhanger. Ik kom zelf van het platteland, heb jaren in de agrarische sector gewerkt en wordt regelmatig echt boos als ik de uitspraken van PvdD en Wakker Dier hoor.

In mijn vriendenkring heb ik er soms al moeite mee wanneer mensen dingen beweren zonder onderbouwing of het ooit gezien te hebben. Die gesprekken zijn opzich best interessant en voer ik graag, maar ik merk dat vooral de manier van brengen mij echt kan raken.

Met sommige dingen die ze aankaarten ben ik het ook wel eens en zie ik graag verandering, maar om nou alle veehouders in kwaad daglicht te zetten is niet nodig. Dat maakt mij boos.

Dingen als "75% minder dieren in de veehouderij!" kan ik niet zo goed hebben. Ook van mij mag het aantal dieren wat lager en de verdiensten voor de veehouderij omhoog. Alleen door het op deze manier te brengen maak je met mij geen vrienden.

Een relatie met een PvdD "fanatiekeling" gaat voor mij dus ook echt niet werken.

Fanatiekeling is tussen haakjes omdat ik geen betere omschrijving kon vinden. Ik doel vooral wat meer op de extremere aanhangers die letterlijk roepen wat ze bij PvdD en Wakker Dier ook roepen en waar geen fatsoenlijk gesprek over te houden valt.

Zappa

Berichten: 2738
Geregistreerd: 10-10-06

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:29

Ik mag helaas niet stemmen maar man en ik zitten toch echt in verschillende hoeken normaal
Gelukkig niet qua normen en waarden in grote lijnen maar wij kunnen wel eens behoorlijk botsen ja ...
Ik ben behoorlijk politiek geëngageerd en man iets minder maar het levert soms mooie gesprekken op en soms frustratie.
Wel was ik zeer verbaasd over de keuze van man dit jaar en ook dat levert weer waardevolle inzichten op (voortschrijdend)

nicole_floor

Berichten: 3234
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:42

Toevallig gaan we dit jaar op dezelfde partij stemmen. Maar meestal zitten we iets anders kwa partij maar wel in dezelfde hoek. Mijn vriend is wel wat meer rechts dan mij, ik nijg meer naar het midden.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:00

Vriend stemt FvD, ik GL. Lekkere uiterste zijden. Soms wagen we er een voorzichtige discussie aan, maar de meningen zijn wel heel uiteenlopend. En niet eens zozeer op het sociale stuk, maar wel op het stuk over immigranten/pandemie bestrijding

Ex stemde meestal D66. Ik stem vrijwel altijd aan de linkse kant van het spectrum.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:10

Mijn vriend en ik stemmen beide links.
Ik zou denk ik geen relatie kunnen hebben met iemand die rechts stemt.
(met iemand die in het midden stemt zou ik dan weer minderen problemen mee hebben) Mijn politieke overtuiging is deel van mijn persoonlijkheid en erg belangrijk voor me, ook omdat mijn leefwijze en normen en waarden afgestemd zijn op mijn politieke overtuiging. Daar zou ik echt niet op kunnen inleveren.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:14

Laurora schreef:
Mijn vriend en ik stemmen beide links.
Ik zou denk ik geen relatie kunnen hebben met iemand die rechts stemt.
(met iemand die in het midden stemt zou ik dan weer minderen problemen mee hebben) Mijn politieke overtuiging is deel van mijn persoonlijkheid en erg belangrijk voor me, ook omdat mijn leefwijze en normen en waarden afgestemd zijn op mijn politieke overtuiging. Daar zou ik echt niet op kunnen inleveren.

Hier helemaal mee eens :j Ik zou ook geen relatie willen hebben met iemand die het niet met me eens is of niet soortgelijk denkt over bijvoorbeeld feminisme, of per se (elke dag) vlees wil eten. Voor mij vallen al dat soort dingen in dezelfde categorie, en daar wil ik het wel over eens zijn.

Mijn vriend en ik zijn het eigenlijk altijd (in grote lijnen) met elkaar eens over dit soort onderwerpen.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:23

Maar hoe vaak ga je in de praktijk dan concreet in gesprek met je partner over feminisme?

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Heb jij dezelfde politieke voorkeur als je partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:33

Zulke dingen komen bij ons gemiddeld zeker wel 1-2 keer per week aan bod, de ene keer heel uitgebreid, de andere keer komt het even kort ter sprake of zo.