Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 20:54

https://nos.nl/artikel/2362361-vrouw-me ... rderd.html

Dit bericht maakt me eigenlijk best verdrietig. -O- Iemand die al nagenoeg geen geld heeft duizenden euros laten terugbetalen en ook nog duizenden euros boete geven omdat haar moeder boodschappen is blijven doen voor haar.

Ik weet dat er strenge regels zijn ivm bijstand maar dit is voor mij nieuw en onmenselijk -O- . In de bijstand redt je het eigenlijk net wel net niet financieel. Iets hogere kosten voor iets en je redt het niet meer. Maar je ouders mogen dan niet bijspringen in de vorm van weekboodschappen. :n Moeten die dan aan de zijlijn blijven toekijken hoe hun dochter financieel naar de ellende gaat?

Deze mevrouw kan toch nooit en tenimmer dit terugbetalen. Behalve door in de schuldsanering te komen.

Vandaar de pol, ben wel benieuwd hoe bokt hierover denkt. En de pol kan anoniem.
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-12-20 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:56

Ik las het. Echt heel sneu dit. Ik ben van mening dat fraudeurs moeten worden gestraft maar dit is echt een stap te ver. Dan wil je je dochter helpen door boodschappen voor haar te doen en dan krijg je dit.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:57

Pak de frauderende multinationals eens aan ipv dit soort symbool politiek

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:58

Ik heb geleerd dat als je ergens op bezoek gaat je iets voor de gastvrouw meeneemt. Dat is normaal en fatsoenlijk, maar nu dus kennelijk strafbaar. Wat wordt er nog meer aan fatsoenlijks strafbaar dan?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:58

Bizar sneu -O-
Hoe ver gaat dat eigenlijk? Moet je ook melden als iemand je een weekendje mee uit neemt?
Of zoals een bokker laatst zei dat de ouders een deel van de autolasten betalen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 20:59

Zo denk ik dus ook. Bijstandsfraude is verkeerd. Bijklussen en gratis geld fout maar dit. -O-

Geen idee mag je nog bij iemand komen eten? Mag je bijvoorbeeld een jas kado doen?

Sanniejtjuh

Berichten: 1210
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:00

Ik kan bijna niet geloven dat dit echt is ;(
Ze kon blijkbaar haar boodschappen dus niet zelf betalen, wat denken ze hier mee te bereiken ook. Verschikkelijk.

Plus, waarom zou je gekort mogen worden als je een gift van iemand ontvangt? Die gewoon in normale proporties is. Ik word hier echt verdrietig van :(

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:01

Dit verhaal heeft 2 kanten en dat is ook al eens bij Radar of Kassa geweest
Zolang je alles meld is er niets aan de hand.
Bijstand is een vangnet en het is geld van de maatschappij
Bedenk wel dat een uitkeringsgerechtigde veel mogelijkheden heeft mbt allerhande toeslagen
En als je een beetje oplet kom je best rond.
Wat betreft de boete dat gaat een beetje te ver.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 21:02

Je zou je eigen maandverband niet kunnen betalen of anticonceptie ivm mebstruatieklachten die je zelf moet betalen.

Ik heb eens zitten rekenen omdat ik als allimentatie stopt ik ook op dat bedrag kom te zitten. Maar zelfs met alle toeslagen. Als je medisch niet fit bent ben je de pineut. Je eigen risico vol gebruiken en je geld is al bijna op. Een beetje dure gemeente met lasten en je bent kansloos. Ook nog bijvoorbeeld incontinentie materiasl nodig of maandverband en je redt het zeker niet. Omdat gas stroom water en de belastingen daarover ook alleen maar toenemen
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-12-20 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:03

Dit maakt mij oprecht kwaad.

Ohhhhh wat hebben ze weer veel geleerd van de toeslagenaffaire, zo onmenselijk kon echt niet.
En ze gaan weer vrolijk verder.

Als iemand nu geld toestopt oke, maar booschappen..

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:03

Straks wordt dit net zo’n beerput als met de toeslagenaffaire, waar ook ernstige blunders zijn gemaakt en mensen echt vreselijk zijn behandeld...

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:03

Te triest voor woorden.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:04

De gemeente staat in haar recht. Maar wat vind ik dit erg... De menselijke maat is compleet weg.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 21:07

Zouden de ambtenaren die dit zo even beslissen zichzelf in de spiegel kunnen aankijken en rustig slapen? Wetende dat je iemand financieel de afgrond intrapt vanwege boodschappen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:09

Her wordt tijd dat er meer mensen uit minder gepriviligieerde situaties in de politiek terecht komen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 28-12-20 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:09

karuna schreef:
Je zou je eigen maandverband niet kunnen betalen of anticonceptie ivm mebstruatieklachten die je zelf moet betalen.

Ik heb eens zitten rekenen omdat ik als allimentatie stopt ik ook op dat bedrag kom te zitten. Maar zelfs met alle toeslagen. Als je medisch niet fit bent ben je de pineut. Je eigen risico vol gebruiken en je geld is al bijna op. Een beetje dure gemeente met lasten en je bent kansloos. Ook nog bijvoorbeeld incontinentie materiasl nodig of maandverband en je redt het zeker niet. Omdat gas stroom water en de belastingen daarover ook alleen maar toenemen


Maar gemeentelijk belastingen etc krijg je kwijtschelding voor.

Los daarvan vind ik het inderdaad schande dat deze vrouw zoveel moet terug betalen.

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:11

Morganlefay schreef:
Dit verhaal heeft 2 kanten en dat is ook al eens bij Radar of Kassa geweest
Zolang je alles meld is er niets aan de hand.
Bijstand is een vangnet en het is geld van de maatschappij
Bedenk wel dat een uitkeringsgerechtigde veel mogelijkheden heeft mbt allerhande toeslagen
En als je een beetje oplet kom je best rond.
Wat betreft de boete dat gaat een beetje te ver.


Niks aan de hand?? Er staat dat ze bij melding het bedrag gekort ziu zijn..

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:12

Laat mensen toch. Wat mij bij dit soort beleid vooral ook zo opvalt is dat het uiteindelijk voor helemaal niemand beter is, ook voor de gemeente zelf niet. Want 7000 euro is veel voor iemand die in de bijstand zit en het dus niet heeft. Maar die persoon komt hierna in de problematische schulden, en dan gaat het een veelvoud aan kosten geven voor incasso's (die geen zin hebben want het geld is er niet) en het daarna weer saneren van de schuld om uiteindelijk uit te komen op een persoon die op z'n best ongeveer in de positie komt waar die nu leeft: op het bestaansminimum.

Dan zijn er wel een veelheid aan sociaal rechercheurs, deurwaarders, schuldsaneerders en andere mensen langsgekomen, maar iemand die in de bijstand zit kan daar niet veel aan betalen dus het wordt vooral in stand gehouden uit de algemene middelen.

En dan denk ik: we kunnen al dat geld en al die energie en al die tijd die mensen nu bezig zijn met iets waar iedereen alleen maar slechter uitkomt toch veel beter moeten kunnen besteden? Stel dat we die sociaal rechercheur die nu bezig is met de controles gewoon lekker wandelingetjes laten maken met mensen die eenzaam zijn. En de deurwaarder gaat gewoon een uurtje eerder naar huis om bij de kinderen te zijn ipv dreigbrieven te sturen en daarna de inboedel op te eisen (die vermoedelijk toch niets waard is.) En de schuldsaneerder glimlacht eens extra naar de medewerkers van de supermarkt, en biedt aan om her en der eens te helpen met de boodschappen.

Dan hebben we met exact hetzelfde aan kosten zo aanzienlijk veel meer positiefs bereikt voor elkaar, en zoveel minder schade gedaan...

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:12

Je probeert uit alle macht net niet te verzuipen.
Eigenlijk lukt dat niet, maar iemand gooit je een reddingsboei toe waardoor je -moeizaam en zeiknat- nét niet volkomen verzuipt.

Maar dat mag blijkbaar niet zonder dat je moet betalen voor die boei waar je je aan vastklampt.

Walgelijk dit.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 21:15

Je moet betalen en ze stampen op je vingers zodat je moet loslaten ook nog. -:(-

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:15

Ik kan hier echt heel boos om worden, maar ik vind enkele regels rondom de bijstand wel heel krom.

Op deze manier komt deze vrouw alleen nog maar verder in de problemen. En die 6.41 per dag is wel erg hoog ingeschat. Dat is voor iemand in de bijstand sowieso geen realistische bedrag.

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:18

Die 50% boete erbij is belachelijk.
De bijstand is bedoeld als vangnet, dus dat de gemeente valt over een schenking van 7000 euro, dat snap ik wel. Dit is geen pak koffie of zoiets wat je meeneemt op bezoek.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:20

Dammie schreef:
Die 50% boete erbij is belachelijk.
De bijstand is bedoeld als vangnet, dus dat de gemeente valt over een schenking van 7000 euro, dat snap ik wel. Dit is geen pak koffie of zoiets wat je meeneemt op bezoek.

Mevrouw heeft in de jaren ca 20 euro per week aan boodschappen gekregen van haar moeder, geen 7000 euro in een keer geschonken gehad.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 21:21

Ze rekenen over een periode van 3 jaar ruim. Geen luxe maar de broodnodige basisdingen lijkt het

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:22

karuna schreef:
Ze rekenen over een periode van 3 jaar ruim. Geen luxe maar de broodnodige basisdingen lijkt het

Ze rekenen naar een model van t Nibud, dacht ik. Die modellen zijn ruim.