Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 00:00

ruitje schreef:
Maar ik ga dit topic verlaten denk ik, teveel mensen die denken: er word toch iets verboden wat ik niet erg vind: boeiend.

Totdat het jouw hobby is waar een verbod op komt :+

Als je met een hobby geen overlast veroorzaakt vind ik alles prima.

Er zijn mensen die als hobby hebben om met een crossmotor door het bos te scheuren.
Vroeger mocht dat en dat is nu ook al (gelukkig) vele jaren verboden.
Andere mensen hebben een crossauto, maar daar zal ook niemand blij van worden als ze door een woonwijk komen crossen.

Vuurwerk.. prima, lekker op een verlaten plek en niet in de buurt van woonhuizen en/of stallen.
Hier schieten ze carbid (nou ja.. niet meer carbid maar gas in mestwagens) en dat is op een plek waar je hier wel de doffe knallen hoort maar verder geen overlast van hebt.
Daar wordt ook veel vuurwerk afgeschoten maar dat is zover weg dat het geen problemen geeft voor bewoners.

Vorig jaar waren er hier iets verderop jongens met hard illegaal vuurwerk (gaf heel veel overlast) en toen ik vroeg waarom ze dat niet thuis afstaken was het; dat wil mijn pa niet, want dan schrikken de koeien.
Nee joh, kom maar lekker hier doen tussen de huizen en bij mensen die de paarden aan huis hebben staan.

laura1987

Berichten: 7129
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 00:11

Ik vind vuurwerk bij oud en nieuw horen.
Wij zijn eigenlijk altijd als familie bij elkaar en kopen dan ook gezamenlijk vuurwerk om met elkaar af te steken.
Met de hele familie zou dit jaar toch niet zijn, maar gezellig met ons gezinnetje vuurwerk afsteken had ik toch wel erg leuk gevonden.
Ik ben in staat om nu maar gewoon te gaan werken, want heb nu toch het “gelukkig nieuw jaar” gevoel niet op 31 december.

Lestrange01

Berichten: 2804
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 00:43

Happinez schreef:
Ladybird schreef:
Ik vind het ergens ook wel jammer en eigenlijk oersaai. Waarom zit je dan nog tot 12 uur met elkaar op om oud en nieuw te vieren := Ik ga het wel echt missen. Ik steek zelf echt nooit wat af, maar naar kijken vind ik wel leuk. Toch maar naar huis dit jaar. Want grensgebied zal wel gewoon uit duitsland halen! ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen.

Grote Centrale vuurwerkshows geloof ik dit jaar ook niet in, want Corona.

Hier idem :=

Ik heb een jaarwisseling in Canada gevierd, en super leuke avond gehad.... toen was het 12 uur en gebeurde er niets. Dat was best een domper.
Als er een vuurwerkverbod komt dan steek ik maar goed de fik in de brandton :o

ik moet wel zeggen dat ik ergens wel snap dat sommige dat knal vuurwerk liever kwijt dan rijk zijn, zeker in de steden is het soms te gek.


Klopt! Ik was vorig jaar in Brazilië en was gewoon in slaap gevallen en na 12en wakker geworden. Zooooo saai

Ik hou van de knallen, die paar uurtjes per jaar!

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 00:50

Ik ben er blij mee. Sinds een paar jaar geleden mijn huis bijna afgebrand was nadat er een vuurpijl onder de pannen was geschoten, zie ik ieder jaar enorm op tegen de nieuwjaarsnacht. Wij waren niet thuis, de buren gelukkig wel, waardoor het met een beetje schade is gebleven en niet dat het hele huis weg was. Evengoed zit sindsdien de schrik er goed in.

Maar dat is mijn angst, ik snap dat er mensen zijn die hier flink van balen, ook ondernemers die al inkopen gedaan hebben. Ze spreken wel over een regeling maar dat zal nooit alle financiële schade dekken.

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 01:03

Ik vind het argument 'om de druk op de zorg te verminderen' heel tegenstrijdig. Er is al jaren lang enorm bezuinigd op de zorg in Nederland, maar nu ineens moet het vuurwerk wel verboden worden. Daar klopt toch iets niet? Dan hadden ze ook niet moeten bezuinigen, als ze zo loyaal willen zijn richting de zorg..

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 01:05

*\o/* *\o/* *\o/* *\%/* *\%/* *\%/*

Dat is wat ik er van vind! :D

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 01:11

laura1987 schreef:
Ik vind vuurwerk bij oud en nieuw horen.
Wij zijn eigenlijk altijd als familie bij elkaar en kopen dan ook gezamenlijk vuurwerk om met elkaar af te steken.
Met de hele familie zou dit jaar toch niet zijn, maar gezellig met ons gezinnetje vuurwerk afsteken had ik toch wel erg leuk gevonden.
Ik ben in staat om nu maar gewoon te gaan werken, want heb nu toch het “gelukkig nieuw jaar” gevoel niet op 31 december.

Normaal vieren wij het thuis (met vrienden) en wij allen steken geen vuurwerk af.
Na 12 uur eerst de paarden checken en dan langs de buurtjes.
De laatste jaren eindigen wij meestal bij 1 buurman of bij mijn vriendin om de vuurton gezellig met een glaasje wijn en als het te koud wordt (of regenachtig is) lekker naar binnen en blijven hangen tot een uur of 3.
Dat maakt voor mij oud en nieuw; absoluut niet het vuurwerk.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 01:12

Praise the lord hallelujah! :')
Heb mn paarden voor het eerst met jaarswisseling op eigen stal staan en wist vanaf het begin al niet of ik ze nu op stal moest zetten, of toch vrij buiten zodat ze eventueel weg kunnen.. Wat als er vuurwerk de stal in komt.. Drama drama. Van mij mag er een verbod komen. Heb er helemaal niks mee.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 01:14

IsaCalixa schreef:
Ik vind het argument 'om de druk op de zorg te verminderen' heel tegenstrijdig. Er is al jaren lang enorm bezuinigd op de zorg in Nederland, maar nu ineens moet het vuurwerk wel verboden worden. Daar klopt toch iets niet? Dan hadden ze ook niet moeten bezuinigen, als ze zo loyaal willen zijn richting de zorg..

Niet "nu ineens" hoor, ze zijn al jaren bezig vuurwerk te verbieden.
Er is elk jaar voor ca 15 miljoen geclaimde schade en dan nog de vele miljoenen die mensen niet claimen omdat het of niet verzekerd is of dat het alleen maar een struik/tuinhekje betreft.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 01:16

Nou Brainless, ik ben benieuwd of zelfs dat dit jaar tot de mogelijkheden behoort. Ik denk dat ze met dit verbod ook de ijdele hoop hebben dat er na 12 uur minder mensen de straat op gaan en bij iedereen in en uit gaan lopen. Ik vraag me ook af hoe ze dat in de kroegen gaan doen. Hier op het dorp maakt iedereen een soort kroegen/stratentocht, in 1 kroeg staan makkelijk 200 jongeren bij elkaar. Ik help het ze hopen maar ik heb er een zwaar hoofd in

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 01:22

Hier is het ook (voor hier dan.. ) best druk op straat met oud en nieuw, ben benieuwd hoe dat nu gaat.
Ik heb ook nog geen idee hoe wij het dit jaar gaan doen.
Waarschijnlijk 1 vriendin met man die na 12 uur gezellig hier (of wij daar) komen "hangen".
Maar heb dit nog niet besproken.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 01:25

Er zijn veel te veel mensen die niet verantwoordelijk met vuurwerk om kunnen gaan en er is veel zwaarder vuurwerk dan vroeger.
Het is goed om het te verbieden.


Overigens kan hier in Portugal met uitzondering van de droge zomermaanden, het hele jaar door vuurwerk afgestoken, en dat doet men dan ook op feesten en evenementen (ook bij mensen thuis) en Portugal produceert het ook zelf.
Het gevolg is dat er geen echte run op (illegaal) vuurwerk is voor de oudejaars avond en dat mensen er ook meer aan gewend zijn en geen grote behoefte hebben om uit hun dak te gaan met vuurwerk in die paar uurtjes per jaar dat het mag. Er wordt eigenlijk zeer bescheiden afgestoken. De grotere gemeentes hebben sowieso georganiseerd vuurwerk.
Ik denk dat in andere landen het niet mogen afsteken de rest van het jaar toch een rol speelt in de overdreven uitbundigheid en verzamelen van zoveel mogelijk.

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 01:36

De zorg ontlasten maar de politie en brandweer overbelasten... Door het te verbieden en dus ook niet te verkopen krijg je juist meer illegale troep (want hey, dat laten we toch niet afpakken - mentaliteit) Ik woon in Den Haag, een grote stad waar jaarlijks al ellende is normaal, als ze het dit jaar illegaal maken houd ik me hart vast... Dan kunnen auto's, prullenbakken etc het ontgelden want voor een fikkie heb je geen vuurwerk nodig. En de knallen worden alleen maar harder door (nog meer) illegaal vuurwerk, wat dus sneller mis kan gaan en het doel dus voorbij gaat... Dus enerzijds vuurwerkverbod: mijn zege hebben ze ik haat het al die knallen.. Maar realistisch? Nee... Het zal er niet beter op worden, andere landen waar het niet mag hebben grote shows her en der, door de corona kan je die ook niet organiseren dus word de ellende nog erger ben ik bang...

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 01:42

Ik roep al jaren áls het 1 dag per jaar is van 18 tot 2/3 uur is, dat het mij best is als er op een normale manier vuurwerk word afgestoken zonder vernielingen en vandalisme etc...

Maar het is elk jaar echt maandenlang bezig. Daarom juich ik enorm voor dat algehele verbod.

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 06:11

Misschien een beetje egoïstisch maar ik ben zelf zo blij dat dat er geen of weinig vuurwerk komt. Mijn bijna 13 jarige hond is ziek en vind vuurwerk doodeng. Door de angst krijgt hij sneller epileptische aanvallen.
Ook ikzelf vind vuurwerk maar eng rotspul en ga liever niet naar buiten. Ben ook bang voor de paarden.

Verder moet ik altijd aan de wilde dieren denken. Vogels enz. Moet voor hun toch een verschrikkelijk en doodenge nacht zijn.

Dat ze in het ziekenhuis niet ook niet op vuurwerkslachtoffers zitten te wachten snap ik ook wel. De politie is hier al best aan het controleren. Iemand die iets te veel op Facebook had gezet kreeg een bezoekje en was daar niet heel blij mee.

Nee de jaarwisseling bestaat voor mij altijd uit gezellig met mijn familie zitten. Een spelletje doen en mijn dieren gelukkig en ontspannen houden. Vuurwerk heb ik helemaal niet nodig om mij jaarwisseling mooi te maken.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 07:11

Snap het besluit wel enigzins, maar toch vind ik het jammer.

Vuurwerk hoort toch ook echt bij oud en nieuw.

ben benieuwd wat ze dan met het Carbid schieten doen, die knallen pas hard

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41578
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 07:27

Ik ben er blij om :). poedersuiker voor de mensen die vuurwerk afsteken als hobby hebben, maar de ellende die ervan komt weegt al jaren niet meer op tegen de lol die het oplevert.

En dan vind ik het voorkomen van ellende belangrijker dan iemand zijn/haar lolletje gunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41578
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 07:32

ruitje schreef:
Brainless schreef:
@Ruitje
Als je al wilt vergelijken.. bij paardrijden zijn het vaak de ruiters zelf die in het ziekenhuis belanden (eigen verantwoordelijkheid) bij vuurwerk zijn het meestal de omstanders.


Ik weet niet precies waarom iedereen van alles van mijn vergelijking vind, dan ineens is het piekbelasting of is het anders omdat het om omstanders gaat. Het gaat toch gewoon om druk op de zorg? Dat is de reden die ik hoor :)

Nog steeds, als het gaat om de druk op de zorg: zijn er genoeg andere dingen die je ook kan verbieden. Het hele jaar heeft de zorg onder druk gestaan namelijk :) .

Maar ik ga dit topic verlaten denk ik, teveel mensen die denken: er word toch iets verboden wat ik niet erg vind: boeiend.

Totdat het jouw hobby is waar een verbod op komt :+

Van mij mogen ze corona ook verbieden, hoor. Denk alleen dat dat virus de middelvinger opsteekt.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 07:36

Ja ik vind het wel jammer, om 12 uur geen vuurwerk meer.
Van mij hoeft het dagenlange knallen vooraf ook niet zo.
Maar van mooi sier vuurwerk kan ik echt wel even genieten.

Wel erg sneu voor de winkeliers die het verkopen, is een beste financiële strop.
Hier vlakbij ook. In de voorverkoop is er al zoveel besteld. Een groot deel ligt ondertussen al in de speciale bunker.
Nu door het verbod moeten ze alle bestellingen annuleren en ze hun geld terug geven. Wat nog onderweg is kan niet terug gestuurd worden net als de voorraad die ze al hebben.

Ik ben bang dat er nu alleen maar meer illegaal vuurwerk wordt gekocht en dat er een hoop zijn die zich niet laten tegenhouden.
De troep waar grotendeels de ongevallen uit voortkomen

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 07:37

Vind een verbod prima hoor maar hier zal het vrijwel niet uit maken vrees ik tenzij men de grenzen enorm goed gaat controleren en alle binnen wegen. België enorm dichtbij maar ken er zat die voor vuurwerk naar Duitsland gaan.

Daarnaast wordt er nu al regelmatig behoorlijk geknald qua illegaal en zeer zwaar vuurwerk. Daar gaan ze echt niet mee stoppen.

Voor mijn honden is heel veel vuurwerk beter te handelen dan die af en toe gigantische knallen. Maar dat geldt specifiek voor mijn honden in elk geval. Ze zitten even goed nu al aan natuurlijk kalmerende middelen vanwege het vuurwerk. Dan blijven ze nu in elk geval bereikbaar voor mij.

huricane
Berichten: 789
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:05

elnienjo schreef:
Melisjeee schreef:
Ik baal echt als een stekker als dit besluit werkelijkheid gaat worden... voor de duidelijkheid, ik zit middenin de verkoop wat mijn positie misschien iets verandert :Y)

Maar wat veel vergeten wordt te noemen is het feit dat we dit jaar sowieso al afstand hebben moeten doen van al het 'gevaarlijke' vuurwerk. Dus knalvuurwerk, vuurpijlen, knalmatten en single shots. We zouden deze oud & nieuw dus bijna alleen nog maar sier gaan verkopen, maar zelfs dat mag waarschijnlijk niet... en dan nog maar niet te spreken over al die illegale bende die hoe dan ook toch het land wel in zal komen.

En inderdaad zoals meerdere al noemen, de voorbereidingen zijn allang bezig dus was dan meteen vorig jaar met een geheel verbod gekomen in plaats van nu last minute

Het geroep om 'n vuurwerkverbod speelt al jaren. Heb je niet je kansen inmiddels meer gespreid door ook andere producten dan vuurwerk te gaan verkopen? Je kunt toch uberhaupt niet leven van vuurwerk alleen?


Dit dus, ze zijn er al jaren mee bezig. Vorig jaar ging het er ook al over om het te verbieden.
Nu wordt het eindelijk doorgezet.
Ik ben er blij mee, dat zinloze geknal heel de maand. Het zijn net bommen die afgaan, ik stijf op de bank van schrik en mijn katten die weer over de zeik zijn.
Dat heeft toch niks meer te maken met genieten van mooi siervuurwerk.

Melisjeee
Berichten: 1329
Geregistreerd: 09-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:19

bigone schreef:
Melisjeee schreef:
Ik baal echt als een stekker als dit besluit werkelijkheid gaat worden... voor de duidelijkheid, ik zit middenin de verkoop wat mijn positie misschien iets verandert :Y)

Maar wat veel vergeten wordt te noemen is het feit dat we dit jaar sowieso al afstand hebben moeten doen van al het 'gevaarlijke' vuurwerk. Dus knalvuurwerk, vuurpijlen, knalmatten en single shots. We zouden deze oud & nieuw dus bijna alleen nog maar sier gaan verkopen, maar zelfs dat mag waarschijnlijk niet... en dan nog maar niet te spreken over al die illegale bende die hoe dan ook toch het land wel in zal komen.

En inderdaad zoals meerdere al noemen, de voorbereidingen zijn allang bezig dus was dan meteen vorig jaar met een geheel verbod gekomen in plaats van nu last minute

Bestaat het bedrijf alleen van vuurwerkverkoop ?


Gelukkig wij niet nee, maar er zijn er genoeg die er bijna volledig van afhankelijk zijn

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:22

verootjoo schreef:
Nou ik ben denk ik de enige die er tegen is :') m’n kind verheugt zich er nu al op.

Maar wat gaan ze dan doen met al dat al ingekochten vuurwerk?? Dat is toch vragen om failissementen?
Ik hoop dat ze echt goed doorrekenen of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Belachelijk dat ze er nu pas mee komen :(


Daar is niks aan te doen. In April wisten ze niet dat in November de situatie nog zo ernstig zou zijn.

Ik heb ook in April mijn bestellingen moeten maken voor de kerstvakantie, moeten intekenen op producten. Dat kan ook niet meer worden terug gedraaid maar het is nou eenmaal niet anders. Dat is het risico van ondernemen.

Wie weet mogen mensen in juni, juli, augustus van 2021 niet op vakantie vanwege een 5e lockdown. Who knows?

Ik ben groot voorstander! En nu meteen permanent maken, weg met die ellende. :D

laura1987

Berichten: 7129
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:35

Brainless schreef:
laura1987 schreef:
Ik vind vuurwerk bij oud en nieuw horen.
Wij zijn eigenlijk altijd als familie bij elkaar en kopen dan ook gezamenlijk vuurwerk om met elkaar af te steken.
Met de hele familie zou dit jaar toch niet zijn, maar gezellig met ons gezinnetje vuurwerk afsteken had ik toch wel erg leuk gevonden.
Ik ben in staat om nu maar gewoon te gaan werken, want heb nu toch het “gelukkig nieuw jaar” gevoel niet op 31 december.

Normaal vieren wij het thuis (met vrienden) en wij allen steken geen vuurwerk af.
Na 12 uur eerst de paarden checken en dan langs de buurtjes.
De laatste jaren eindigen wij meestal bij 1 buurman of bij mijn vriendin om de vuurton gezellig met een glaasje wijn en als het te koud wordt (of regenachtig is) lekker naar binnen en blijven hangen tot een uur of 3.
Dat maakt voor mij oud en nieuw; absoluut niet het vuurwerk.


Dat is dan het verschil tussen jou en mij want bij ons hoort het vuurwerk er echt bij!

Sanet

Berichten: 7936
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:45

Ik ben absoluut tegen op particulier vuurwerk afsteken. Wat mij betreft gewoon elk dorp om 00.15 tot 1.15 een georganiseerde vuurwerkshow. Wil ik ook prima €15 aan bijdragen.

De eerste knallen zijn hier nu al geweest, een week of 2 terug al. Dat is echt niet oke!

Sinds 2 jaar hebben ze hier ook iets wat met carbid knalt wat zo ongelofelijk hard is, dat de deurklinken gewoon staan te trillen. De hond is vrij vuurwerkproof, maar dat is echt niet leuk meer...