kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:31

Joh we doen niet anders in het asiel als een dier in quarantainea plaatsen ,dus dat die mogelijkheid er niet is ,is toch flauwekul.
Zet het dier in een slaapkamer laat hem door 1 iemand verzorgen met een paar flinke handschoenen aan zodat hij niet kan bijten en krabben. Hoe moeilijk wil je doen. In het asiel hebben wij ook quarantaine hokken voor honden en katten.Je kan toch moeilijk een ziek dier bij andere dieren smijten?
Dat doen we met die inbeslag genomen pus ook,die gaan eerst apart.

speurneusc

Berichten: 5367
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:44

toch best link eigenlijk, steeds minder wordt er geent en steeds meer verhalen over te jonge pups uit de handel die ook niet geent worden en wel verkocht worden.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:56

Sclimpre schreef:
Gini schreef:
En wie is met dat machtsvertoon gestart? De FAVV of de zogenaamd reddende engel?

Dan de kat lateninslapen uit wraak? Jij hebt de regels genegeerd, dan pakken we jou maar terug waar het het meest pijn doet?
En ik maar denken dat het over gezondheid ging ...


De kat zou niet ingeslapen worden omwille van wraak, maar omdat deze illegaal geïmporteerd is. Een regel waar het baasje volledig van op de hoogte was alsook van de gevolgen bij het niet volgen van die regel alvorens zij volledig uit eigen wil en zonder dwang van buitenaf de beslissing nam om die regel te breken. Van dierenliefde gesproken. :r

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:59

De kat is niet illegaal hier, ze had toestemming. Over de gevolgen had/heeft de ambassade gewoonweg niet nagedacht of ze gaven er niet om

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:04

Ze had dus wel degelijk geen toestemming:

Eind maart heeft de eigenaar toestemming gevraagd bij het FAVV om de kitten naar België mee te nemen. Gezien de onzekere geschiedenis van de kat en het feit dat Peru een hoog-risicoland is voor hondsdolheid, en voor de kitten geen afdoende bewijzen konden voorgelegd worden dat ze beschermd was tegen rabiës, kon het FAVV jammer genoeg geen uitzondering op de invoervoorwaarden verlenen. Ook de Belgische ambassade gaf geen toestemming voor het invoeren van de kat. De Raad van State heeft het FAVV gelijk gegeven in deze beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:14

The_Cat schreef:
De kat is niet illegaal hier, ze had toestemming. Over de gevolgen had/heeft de ambassade gewoonweg niet nagedacht of ze gaven er niet om


Wel illegaal. Maar 1 van de 2 instanties had toestemming gegeven (en als je andere kranten moet geloven zelfs geen 1 van de 2). Je moet ze sowieso alle 2 hebben om te importeren.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:21

Gini schreef:
Ze had dus wel degelijk geen toestemming:

Eind maart heeft de eigenaar toestemming gevraagd bij het FAVV om de kitten naar België mee te nemen. Gezien de onzekere geschiedenis van de kat en het feit dat Peru een hoog-risicoland is voor hondsdolheid, en voor de kitten geen afdoende bewijzen konden voorgelegd worden dat ze beschermd was tegen rabiës, kon het FAVV jammer genoeg geen uitzondering op de invoervoorwaarden verlenen. Ook de Belgische ambassade gaf geen toestemming voor het invoeren van de kat. De Raad van State heeft het FAVV gelijk gegeven in deze beslissing.


De krant die ik las zei dus iets anders :+ weer een mooi voorbeeld voor België en zijn kaartenhuis systeem dan maar?

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:29

Goh, ik denk echt dat ze geen toestemming had. Ik kan me voorstellen dat de Belgische ambassade gematigder was en iets gezegd heeft als: "We zouden het niet doen, maar we gaan het je niet verbieden."
Want zelfs op de website van de petitie om katje Lee te redden staat dit:

Citaat:
Ook de ambassade die mij aanvankelijk toestemming gaf om Lee mee te nemen op het vliegtuig, heeft zijn kar gekeerd. “Wij hebben het afgeraden”, zegt de ambassade nu.

Dan zou ze dat toch gemakkelijk moeten kunnen bewijzen? Toestemming tot import van levend goed is in mijn ogen iets op papier hebben staan. Als zij dat heeft, dan trek ik mijn woorden terug.

Ik denk dat dit geval nu eens niet te wijten is aan het soms falende systeem, maar dat dit echt een jongvolwassene is die haar zin wilde en daardoor hoorde wat ze wilde horen. Maar dat laatste is natuurlijk puur mijn mening. :D

Hemellichaam
Berichten: 101
Geregistreerd: 21-08-19
Woonplaats: België

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:18

Misschien meer research doen dan één krant lezen. Ze had geen toestemming, niet van de Belgische ambassade en niet van het FAVV. Ze heeft een andere legale optie gekregen, wat wil je nog meer?

Als ze de kat in quarantaine kunnen plaatsen met 100% zekerheid dat dit geen consequenties heeft, dan zou ik ook voor die optie kiezen. Maar dan wel met een flinke boete voor de studente. Ik vind niet dat ze hier zonder gevolgen mee weg mag komen.

hazel

Berichten: 199
Geregistreerd: 16-08-06

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:23

Wat ik me afvraag, hoe is dat dier België in gekomen? Via Zaventem? Waarom is zij daar niet direct aangehouden? Het lijkt mij dat het daar niet is opgemerkt en ze daarom door de douane heen kwam. Maar hoe is de FAVV er dan alsnog achter gekomen?

Besje

Berichten: 816
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:55

Blijkbaar had ze er iets van op social media gepost. Bovendien zou ze ermee naar een da moeten gaan en die heeft meldingsplicht dus het was sowieso aan het licht gekomen bij favv

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:09

Ik vind het werkelijk waar ongelofelijk dat er een petitie is die al bijna 50000 keer is ondertekend om katje Lee vrijuit te laten rondlopen. Juist in tijden van corona, waarin iedereen met de neus op de feiten is gedrukt over zoönoses en het mogelijke gevaar daarvan. Men durft niet meer naar buiten zonder mondkapje, maar een mogelijk met rabiës besmet dier, nee daar wordt het risico niet zo van gezien.

Ik ben ontzettend blij dat wij dusdanig strenge regels hebben in NL dat rabiës al tientallen jaren niet meer is gesignaleerd. Daarnaast is Peru een hoog- risicogebied, dus dat betekent 90 dagen in quarantaine of euthanasie. Deze regels zijn er niet voor niets. België heeft (tot mijn verbazing) geen quarantaine voor dergelijke gevallen, dus ik ben benieuwd hoe ze hiermee om zullen gaan. Dier vrijuit laten lopen vind ik in ieder geval onacceptabel en een té groot risico.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:12

Is hij eigenlijk alweer terecht?

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:15

Cayenne schreef:
Is hij eigenlijk alweer terecht?


Ik heb geen idee, maandag ging hier het gerucht rond dat hij misschien zelfs al in NL zat. Hopelijk is mevrouw verstandig genoeg het dier overal bij weg te houden.

speurneusc

Berichten: 5367
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:43

Liesje1611 schreef:
Cayenne schreef:
Is hij eigenlijk alweer terecht?


Ik heb geen idee, maandag ging hier het gerucht rond dat hij misschien zelfs al in NL zat. Hopelijk is mevrouw verstandig genoeg het dier overal bij weg te houden.


dan mogen we echt heel hard hopen dat het katje idd rabies vrij is, want ondertussen is het dus al de hele wereld rond geweest en met veel meer mensen/dieren/omgeving in contact gekomen dan alleen de smokkelaarster en das wel zorgelijk dan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:49

Liesje1611 schreef:
Ik vind het werkelijk waar ongelofelijk dat er een petitie is die al bijna 50000 keer is ondertekend om katje Lee vrijuit te laten rondlopen. Juist in tijden van corona, waarin iedereen met de neus op de feiten is gedrukt over zoönoses en het mogelijke gevaar daarvan. Men durft niet meer naar buiten zonder mondkapje, maar een mogelijk met rabiës besmet dier, nee daar wordt het risico niet zo van gezien.

Ik ben ontzettend blij dat wij dusdanig strenge regels hebben in NL dat rabiës al tientallen jaren niet meer is gesignaleerd. Daarnaast is Peru een hoog- risicogebied, dus dat betekent 90 dagen in quarantaine of euthanasie. Deze regels zijn er niet voor niets. België heeft (tot mijn verbazing) geen quarantaine voor dergelijke gevallen, dus ik ben benieuwd hoe ze hiermee om zullen gaan. Dier vrijuit laten lopen vind ik in ieder geval onacceptabel en een té groot risico.


Voor zover ik weet gaat de discussie over euthanaseren vs quarantaine. Niet over vrij laten loslopen.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:45

Sclimpre schreef:
Liesje1611 schreef:
Ik vind het werkelijk waar ongelofelijk dat er een petitie is die al bijna 50000 keer is ondertekend om katje Lee vrijuit te laten rondlopen. Juist in tijden van corona, waarin iedereen met de neus op de feiten is gedrukt over zoönoses en het mogelijke gevaar daarvan. Men durft niet meer naar buiten zonder mondkapje, maar een mogelijk met rabiës besmet dier, nee daar wordt het risico niet zo van gezien.

Ik ben ontzettend blij dat wij dusdanig strenge regels hebben in NL dat rabiës al tientallen jaren niet meer is gesignaleerd. Daarnaast is Peru een hoog- risicogebied, dus dat betekent 90 dagen in quarantaine of euthanasie. Deze regels zijn er niet voor niets. België heeft (tot mijn verbazing) geen quarantaine voor dergelijke gevallen, dus ik ben benieuwd hoe ze hiermee om zullen gaan. Dier vrijuit laten lopen vind ik in ieder geval onacceptabel en een té groot risico.


Voor zover ik weet gaat de discussie over euthanaseren vs quarantaine. Niet over vrij laten loslopen.


Er is alleen geen quarantaine in België -O-

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:58

Volgens de Belgische wet moet de kat net wel in quarantaine, maar het FAVV beweert dat er daar geen geschikte plek voor is, en dat de kat dus afgemaakt moet worden. Klinkt toch een heel klein beetje als slechte wil, want bv een faculteit diergeneeskunde zou toch in staat moeten zijn om deze klus te klaren. Uiteraard te betalen door de eigenaar.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:29

De kat moest in land van herkomst in quarantaine

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:34

Wat (wij)Ik ervan vind(en) is niet in beeld. Het gaat om RABIES en dat is een ziekte waar je als mens of dier aan dood gaat. Het internet staat vol met zielige verhalen van mijn hondje is afgemaakt omdat enz.
Hou je aan de regels.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:35

Zoe_97 schreef:
De kat moest in land van herkomst in quarantaine


Ja maar daar is die niet meer dus is niet van toepassing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:43

Sclimpre schreef:
Volgens de Belgische wet moet de kat net wel in quarantaine, maar het FAVV beweert dat er daar geen geschikte plek voor is, en dat de kat dus afgemaakt moet worden. Klinkt toch een heel klein beetje als slechte wil, want bv een faculteit diergeneeskunde zou toch in staat moeten zijn om deze klus te klaren. Uiteraard te betalen door de eigenaar.
Ik vind het ook een zwak argument, maar gezien de ernst van een mogelijke besmetting, ben ik het in dit geval wel eens met de FAVV dat de regels strict nageleefd moeten worden. Nu is het één kat, maar als ze het in dit geval toestaan, staan er straks 20 mensen met zielige dieren uit hoogrisicolanden op het vliegveld die daar écht niet in quarantaine konden, en als je die dan wilt euthanaseren sta je als instantie toch een stuk zwakker als er al een precedent is van het wél bij uitzondering toelaten van een dier. En dan is het slechts een kwestie van tijd voordat er eentje tussendoor glipt en het zich verspreidt, dus ik snap de zero tolerance aanpak in dit geval heel goed.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:11

Ik ben het er 100% mee eens dat er met rabies geen risico mag genomen worden. Maar is er wel een reëel risico als de kat netjes in quarantaine geplaats wordt? Ik heb er ook geen idee van in hoeverre er voor de rest rabies kan binnenkomen. Dan denk ik bv aan illegale handel in wilde dieren (die gaan niet netjes vooraf een prik halen zoals deze kat), puppies in puppiefarms die ook vaak vanuit het oostblok komen en rap 's nachts de grens over gaan, of zelfs kleine knaagdieren die met een transport bv over zee binnensukkelen en vervolgens in de haven op wandel gaan.
Een vriend van ons had ooit een muis in zijn garage, niet te vangen. Op een dag deed hij zijn auto weg voor onderhoud. De monteur opende de motorkap en kwam de muis tevoorschijn :roll: Die beestjes zijn soms avontuurlijker dan je zou denken.
Dus ik heb een vaag vermoeden dat het niet zozeer om een reëel risico gaat, maar dat de frustratie van alle niet onderschepte gevallen een beetje op dit katje uitgeleefd worden.

Tieneke

Berichten: 21674
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:31

Sowieso vraag ik me af in welke mate quarantaine nu nog zin heeft en of dat nu überhaupt nog een acceptabele oplossing is. Hoe lang is Lee nu al in België? En "geen kat" weet waar hij al die tijd gezeten heeft.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: kitten Lee,wat vindt/denkt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:46

Natuurlijk is er reëel risico, hij komt uit een hoog-risico land. Die classificaties hebben we niet voor niets. Een andere instantie kan niet zomaar de quarantaine overnemen, die zijn daar wettelijk helemaal niet toe bevoegd in deze gevallen. In Nederland werken we met een aantal opvangcentra voor zulke gevallen, die staan onder strict contract van RvO en daar zitten veel eisen aan. En tot slot inderdaad een punt dat Mkango terecht aanstipt: als België deze kat (ergens in een ander land met duizenden euro's kosten als gevolg) inderdaad ergens in quarantaine gaat plaatsen, wat voor situatie creëer je dan?
Dan staan er dadelijk 12 stichtingen met o zo zielige hondjes zonder vaccinaties uit een hoog-risico land. Het is een glijdende schaal en onverantwoord.