Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:52

De eerste Wereldoorlog wordt in Nederland nauwelijks herdacht, niet zoals de tweede.
Nederland was inderdaad centraal en komt in onze geschiedenis boeken nauwelijks voor eigenlijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 22:39

Ik vind het heel belangrijk, maar ben ook echt op die manier opgevoed.

Mijn oma was van 1912 en van oorsprong Christelijk, maar niet echt gelovig opgevoed. Zij trouwde een Joodse man en ook zijn moeder kwam bij hun in huis. Mijn oma kreeg voor de oorlog een gehandicapte zoon en tijdens de oorlog mijn moeder. Na de oorlog nog 2 dochters.
Zij heeft wel wat "goede" dingen gedaan en wij hadden ook ( nep )ID's, sterren etc in huis.
Mijn oma vertelde niet veel over de oorlog zelf, maar was wel heel fanatiek overbepaalde zaken.

Mijn moeder en haar jongste zus hadden er nooit veel mee. De middelste zus wat meer. Maar sinds ze ouder werden werd het toch sterker bij mijn moeder, maar vooral mn jongste tante.

Een aangetrouwde nicht heeft in een kamp gezeten als puber meisje en is op 1 nicht na alle familie kwijtgeraakt. Zij vertelde weleens wat, maar wilde ook niet teveel kwijt. Aan haar eigen kinderen en klein kinderen heeft ze wel meer verteld en dat heeft ze enorm aangegrepen. 1 dochter is in Israel gaan wonen en heeft ook haar naam destijds verandert.

Toen ze overleed heeft haar zoon gesproken en enkele verhalen verteld waar je als normaal weldenkend en voelend mens echt niet bij kan gewoon.

Als kind gingen we allemaal naar het Anne Frank huis en dat had al erg veel indruk op me gemaakt. Deels staat het ver weg, omdat je het je echt niet kan voorstellen, maar je weet van dichtbij dat het allemaal echt gebeurt is.
Later op de Middelbare een fanatieke joodse geschiedenis lerares die ook films liet kijken die me nooit meer hebben losgelaten.
Westerbork durfde ik nooit heen, maar wil ik ooit nog wel doen. De meeste oorlogs films kijk ik niet. Het is toch als er veel verteld wordt, dat het allemaal erg echt is en ik kan daar wel last van hebben.

Voor mn gevoel is het wel iets wat per regio/plaats verschillend is hoeveel je mee krijgt. Er zijn echt mensen die iets op 4 Mei willen doen of afspreken dat ik echt denk???? En dan krijg je als antwoord; Ja, dat is lang geleden, daar doen we niet aan. Dan kan ik mensen niet meteen niet aardig vinden, maar heb met die instelling wel wat moeite.

Onze zoon is nu 22 en hebben we wel opgevoed met op 4 Mei binnen en herdenken. Nu moet hij meestal werken, maar hebben ze om 20uur nog wel het respect van stil zijn. En hij heeft de interesse en neemt het serieus.

Mijn vader was een voor oorlogs kind en ondanks niet Joods, heeft hij een hele nare jeugd gehad. Die was echt getraumatiseerd met de nodige gevolgen daardoor, maar daar is nooit iemand voor geweest, want niet joods.......

Toch kan ik me wel voorstellen dat mensen er niet erg mee leven. Veel scholen gaan niet meer naar het Anne Frank huis en WO2 is steeds langer geleden. Zorgeloos opgroeien is ook wat waard ergens........En het is ook niet alleen WO2. Wat mensen elkaar kunnen aandoen gaat nog steeds door op gruwelijke manieren die je je als mens soms niet eens kan voorstellen.

Er is niet van geleerd, want er is overal nog ellende, pijn en verdriet.

mysa

Berichten: 10464
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 22:53

Nederland was neutraal tijdens WOI inderdaad. En verwachtte dat ook tijdens WOII te kunnen blijven. Maar dat lukte dus niet.

Superpony:inderdaad, nog niets geleerd. Nu ook weer met die herdenkingen; de Poolse president weigerde de herdenking in Jerusalem bij te wonen omdat Poetin was uitgenodigd daar te spreken en hij niet....

Nu weigert Poetin weer naar Polen af te reizen omdat hij geen uitnodiging heeft gehad. (Rusland heeft wel een uitnodiging gehad, maar het staatshoofd niet.)

Wat natuurlijk belachelijk is want de Russen hebben Auschwitz bevrijd.

Maar goed, onenigheid alom dus weer.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 23:23

Wat ik ervan begreep is Poetin bewust niet uitgenodigd omdat er gedoe is over de rol van de Sovjet-troepen des tijds....

mysa

Berichten: 10464
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 23:43

Ik denk niet dat dat een (geldige) reden is. Uiteraard zijn er misstanden geweest mbt het rode leger. Maar vergeet niet dat de koude oorlog destijds al een aanvang nam en men wederzijds elkaar zwart probeerde te maken.

Feit blijft dat de Sovjet Unie 20 miljoen (!) doden te betreuren had en het heel veel langer had geduurd om de Nazi's te overwinnen zonder hen.

Eelmo

Berichten: 2927
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:06

Ik wil ook niet zeggen dat het luisteren naar zo'n herdenking zo'n plezierige maandagmiddag is. Maar, nu is het 75 jaar geleden. Nu wordt die herdenking georganiseerd door de kinderen van de overlevenden. Als het 100 jaar geleden is, is het aan onze generatie om een speciale herdenking te organiseren. Nu al zijn er zoveel mensen die het niet (meer) kan schelen wat er allemaal gebeurd is. Steeds meer mensen durven zelfs te ontkennen wat er gebeurd is. Absurd! Dáárom moeten we herdenken. We mogen niet vergeten. Herdenken (zeker 4 mei) gaat al lang niet alleen meer over WWII, er wordt altijd ook gekeken naar nu. En als we vergeten, zal nu niet heel veel mooier worden dan toen.

Je hoeft niet aan de buis gekluisterd te zitten. Maar het zou je wel moeten interesseren ja.

WWI heeft Nederland dus echt helemaal niets mee. Ik ben wel in Ieper geweest, in het loopgravenmuseum, bij de poort en bij Tyne Cot. Kippenvel.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:44

Ik hing ook altijd aan mijn oma en opa’s lippen als ze het over de oorlog hadden.
Mijn oma die ging lopen naar Gelderland om eten te halen en in de gang onder de loper zat een luik en daar ging mijn opa met nog meer in als er razzia was.
Moest wel weer lachen om het verhaal dat ze zaten te roken onder dat Luik en zo de rook langs de loper opsteeg :')
Ook dat er gebombardeerd werd vlakbij hun huis.
Mijn andere oma is haar man verloren tijdens de oorlog.

Mijn schoonvader heeft in Indonesië de oorlog meegemaakt en heeft in het Jappenkamp gezeten, hij vertelde daar nooit over maar was erg verbitterd.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 10:47

De vader van mijn schoonmoeder is een half jaar weg geweest. Ineens weg en na een half jaar stond hij ineens weer op de stoep. We weten niet waar hij geweest is, of hij opgepakt is, of in het verzet heeft gezeten.... hij heeft er nooit over gepraat, ook niet met zijn vrouw

mysa

Berichten: 10464
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:05

Sommige mensen willen er inderdaad nooit meer over praten, anderen doen dat juist graag. Zo heeft ieder zijn eigen wijze om er mee te kunnen leven. Het is wel goed dat er ook praters zijn (geweest), zo wordt het minder abstract en krijgt het leed een gezicht.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:41

Momenteel draait er een nieuwe film, over de 1e Wereldoorlog genaamd 1917, krijgt lovende recensies.

Eelmo

Berichten: 2927
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:00

1917 is idd een hele 'mooie' film. Indrukwekkend iig. Blijkbaar ook een soort van gebaseerd op waargebeurd verhaal. Aan het einde wordt er een korporaal bedankt voor het vertellen/opschrijven van zijn verhaal.

Over WWII draaide een paar jaar terug Dunekirk, ook een erg goede film, over de evacuatie van de Engelse troepen.

mysa

Berichten: 10464
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:03

Mijn zoon vond hem heel goed en realistisch. Ikzelf ben tot het besef gekomen, dat oorlog ten koste van alles vermeden moet worden, door het boek 'van het westelijk front geen nieuws' (Erich Maria Remarque). Hoe hij daarin alleen al de doodskreten van de paarden liet klinken...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Voorlezen namen 102.000 gedeporteerde...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 13:06

Dunekirk vond ik echt heel erg tegen vallen.
Stalingrad vond ik wel een hele goede film

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:29

In Yad Vashem lezen ze ook continu alle namen van de overleden kinderen op. Naam, land, leeftijd. Best een indrukwekkende memorial.
Ben ook bij hetgraf van Oscar Schindler geweest.