Leefgeld

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-19 11:40

Ik kijk weleens van die programma’s als dubbeltje op z’n kant, de andere kant van Nederland, etc.
Daar wordt dan gesproken over leefgeld. Een gezin met twee kinderen krijgt bijv €85 leefgeld per week, een vrouw alleen krijgt €40 leefgeld per week.

Als ik het goed heb begrepen is dat puur voor levensonderhoud, dus kortweg: eten, drinken en persoonlijke verzorging.
Vaste lasten als huur/hypotheek/zorgverzekering/gas water licht etc gaan hier niet vanaf.

Dan is dat toch best te doen?
Ok, wellicht niet ideaal, maar als je alleen bent en een beetje handig boodschappen doet, hoef je van €40 echt niet op macaroni met ketchup en smac te leven toch?
Of begrijp ik dat leefgeld verkeerd?


Anoniem

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:48

Mijn ex kreeg voor zich alleen 50 euro per week leefgeld. En dat is idd voor boodschappen. Is prima te doen hoor. Alleen moet je wel even kijken naar het goedkopere, ipv de dure merken. Dat vond meneer nogal lastig, waardoor ik met mn domme kop ging bij schieten.

Degene die het geld beheerd, vaak een bewindvoerder, betaald dan voor jou zeg maar de vaste lasten en rekeningen.

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:48

Hm nee, ik zou dat idd geen 'dubbeltje op zijn kant' noemen. Dat is ruim 160 per maand, wat best wel veel is. Maar vaak zie je toch ook wel dat dat soort mensen wat minder goed met geld om kunnen gaan (uitzonderingen daargelaten) dus dan zal het vast best lastig zijn.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:53

Snap het ook niet zo, in mn eentje 40 euro per week lukt makkelijk.. Gewoon op letten wat je koopt.

Niobe

Berichten: 7961
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:55

Wij hebben dat vanwege mijn schulden ook een tijd met 50 euro per week moeten doen, was prima te doen hoor! In het begin is het een beetje frustrerend, maar het went en uiteindelijk werd het zelfs een sport om zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen :=

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:56

Voor een alleenstaande vrouw weet ik het niet zo snel. Maar voor een gezin met opgroeiende kinderen is het volgens mij geen feestje. Je zult van die €85 ook nog moeten sparen voor nieuwe schoenen, kleren (winterjas!), verjaardagskadootjes. Bij die van mij zijn de kleren regelmatig te klein. Natuurlijk kun je veel van marktplaats halen. Maar het is niet leuk als je kinderen altijd in tweedehandjes moeten lopen. En zeker jongens moeten toch regelmatig naar de kapper.
Ik weet niet of ik het daarvan zou redden zonder voedselbank of kledingbank. Ik doe nu al voor meer dan 85,- per week boodschappen in de supermarkt. En dan heb ik het nog niet eens over de rest bij andere winkels.
Ik heb het van nabij meegemaakt. Ik breng daarom altijd alle nog nette kleding naar de kledingbank en geef, als ze in de supermarkt staan, altijd wat aan de voedselbank.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

Dorus

Berichten: 13181
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:00

Ons boodschappen geld hebben we vastgesteld op 100 euro per week voor twee personen. Wij kijken nergens naar en er blijft eigenlijk altijd over. Scheelt dat we niet roken, want dat zal er ook nog wel vanaf moeten.
Maar wat ik me afvraag, zijn het alleen de dagelijkse boodschappen, of valt nieuwe kleding en dat soort dingen er ook onder? Moet je van dat geld ook sparen voor als je een nieuwe tv nodig hebt? Of, iets noodzakelijker, een nieuwe wasmachine? Want dan wordt het natuurlijk een andere zaak.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:01

Dat is zeker goed te doen, wij eten zelf met twee personen van gemiddeld 30 euro per week, dus 15 per persoon. Tel daar nog wat verzorgingsproducten bij op.. Dan kom je makkelijk uit.
Ik denk dat de meeste mensen echt gewoon nooit hebben geleerd hoe je zuinig moet leven, wat het verschil is tussen een A-merk product en een huismerk product, wat seizoensgroentes zijn, en hoe je kan koken met onbewerkte producten. Vooral dat laatste; mensen kopen veel liever kant-en-klaar producten en pakjes en zakjes.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:02

Ik denk dat je 2 types hebt.

Het ene type denkt poedersuiker. En gaat dan op zoek naar oplossingen om met dat geld dat ze krijgen, zo creatief mogelijk te zijn.

Het andere type denkt ook poedersuiker. En blijft dat denken en klagen en zagen en weigert andere oplossingen te bedenken, in plaats daarvan krijgt alles en iedereen de schuld behalve degene die het (in veruit de meeste gevallen, niet allemaal) veroorzaakt heeft, namelijk hij/zij zelf.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:07

Het is idd niet veel meer als je kleding, kapper etc er bij op gaat tellen. Vind het altijd zo dom overkomen bij een dubbeltje op zijn kant, dat ze het presenteren alsof je alleen de boodschappen er van moet betalen.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:08

8nnemiek schreef:
Dat is zeker goed te doen, wij eten zelf met twee personen van gemiddeld 30 euro per week, dus 15 per persoon. Tel daar nog wat verzorgingsproducten bij op.. Dan kom je makkelijk uit.

:oo voor 15.- kun je 7 dagen eten? En dan eet je ook fruit? Ik kan het me haast niet voorstellen. Niet banketstaaf bedoel, maar eet je dan puur om voedingsstoffen binnen te krijgen of kun je ook nog wel eens lekker eten.

Daarnaast vind ik €85.- voor een heel gezin ook heel weinig hoor. Dat lijkt mij echt schrapen.

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:10

Wij hebben ook gemiddeld 30 euro voor een week voor 2 personen. Juist met veel fruit, groenten en onbewerkt eten. Wij eten dan ook geen koek, snoep, frisdrank etc. Veel water, thee en koffie. Lekker met het seizoen mee qua fruit en groenten. Niet dagelijks vlees en sowieso maar kleine porties vlees.

Dan heb ik wel dingen als wasmiddel etc even niet meegerekend, dan zullen de boodschappen die week net even wat duurder uitvallen (maar dan nog zijn dat huismerken).

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:11

Gypsy schreef:
Het is idd niet veel meer als je kleding, kapper etc er bij op gaat tellen. Vind het altijd zo dom overkomen bij een dubbeltje op zijn kant, dat ze het presenteren alsof je alleen de boodschappen er van moet betalen.

Dit dus... leefgeld is niet alleen de boodschappen, ook je kleding ed.

lor1_1984

Berichten: 12010
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:14

Ik heb €50,- per week aan leefgeld waar ik alle boodschappen van moet doen.
Dingen als beltegoed, een kluif voor de honden, hooikoortstabletten, kleine extraatjes etc gaan daar ook vanaf.
Maar het is prima te doen, ik zit op ong €35,- wat ik puur aan eten/drinken/lekkers uitgeef, wat overblijft is voor de rest.
Overigens spaar ik daarnaast voor voerbestellingen, dierenartskosten, kleding etc.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-19 12:14

Dorus schreef:
Ons boodschappen geld hebben we vastgesteld op 100 euro per week voor twee personen. Wij kijken nergens naar en er blijft eigenlijk altijd over. Scheelt dat we niet roken, want dat zal er ook nog wel vanaf moeten.
Maar wat ik me afvraag, zijn het alleen de dagelijkse boodschappen, of valt nieuwe kleding en dat soort dingen er ook onder? Moet je van dat geld ook sparen voor als je een nieuwe tv nodig hebt? Of, iets noodzakelijker, een nieuwe wasmachine? Want dan wordt het natuurlijk een andere zaak.

Nou dat dus.... als het puur alleen om eten-drinken-persoonlijke verzorging gaat moet het te doen zijn, maar dat wordt me niet geheel duidelijk.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:16

Knap dat je voor ongeveer 2 euro per dag per persoon kunt eten. Dat redt ik echt niet. En wij eten nauwelijks vlees en roken niet. Ik maak bijna alles zelf. ik koop bijna nooit voorgesneden groenten. Maar opgroeiende pubers eten alsof ze nooit wat krijgen.

Maar moet ik wel zeggen dat het bij ons absoluut niet nodig is. Dus ik koop wel gewoon lekkere koffie, het A-merkwasmiddel wat ik lekker vind ruiken, af en toe eens een frans kaasje of zoiets. Dus echt erop letten doe ik niet.
Het scheelt ook wel of je tijd hebt om alle aanbiedingen af te gaan. Ik werk de hele week. Wij slaan 1 keer per week voor de hele week in. Dat is niet altijd het goedkoopste.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:17

magda_90 schreef:
Wij hebben ook gemiddeld 30 euro voor een week voor 2 personen. Juist met veel fruit, groenten en onbewerkt eten. Wij eten dan ook geen koek, snoep, frisdrank etc. Veel water, thee en koffie. Lekker met het seizoen mee qua fruit en groenten. Niet dagelijks vlees en sowieso maar kleine porties vlees.

Dan heb ik wel dingen als wasmiddel etc even niet meegerekend, dan zullen de boodschappen die week net even wat duurder uitvallen (maar dan nog zijn dat huismerken).

Ja maar hoe doe je dat dan met indd wasmiddel, wc papier, deodorant, zeep, koffie en thee, kruiden, boter, etc. Als je al 1 van die dingen nodig hebt is je budget er toch al bijna doorheen?
Als ik lunch haal voor de hele week ben ik al 15.- kwijt aan brood, sla, beleg enz. Hoe eet je daar dan in de avond ook nog van? En je zegt onbeperkt eten, ik begrijp werkelijk niet hoe je dat doet voor 15.- pp

purny

Berichten: 27394
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:18

Ik wil graag bij de mensen in de leer die voor 30 euro in de week leven

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:18

Het is niet alleen boodschappen ook de kapper, nieuwe schoenen, nieuwe kleren, een winterjas, eventuele uitstapjes

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:19

Ik vind het heel knap als je 7 dagen kunt leven MET groenten en fruit (laat staan vlees) voor 15 euro. Geen sarcastische aanval, juist serieus knap. Mij lukt dat echt niet :( . Gelukkig hoeft het ook niet, maar het zou mij, ondanks dat ik best zuinig ben, niet lukken.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:19

purny schreef:
Ik wil graag bij de mensen in de leer die voor 30 euro in de week leven

Ik ook graag! Vind het zo knap

Niobe

Berichten: 7961
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:22

Ceffyl schreef:
magda_90 schreef:
Wij hebben ook gemiddeld 30 euro voor een week voor 2 personen. Juist met veel fruit, groenten en onbewerkt eten. Wij eten dan ook geen koek, snoep, frisdrank etc. Veel water, thee en koffie. Lekker met het seizoen mee qua fruit en groenten. Niet dagelijks vlees en sowieso maar kleine porties vlees.

Dan heb ik wel dingen als wasmiddel etc even niet meegerekend, dan zullen de boodschappen die week net even wat duurder uitvallen (maar dan nog zijn dat huismerken).

Ja maar hoe doe je dat dan met indd wasmiddel, wc papier, deodorant, zeep, koffie en thee, kruiden, boter, etc. Als je al 1 van die dingen nodig hebt is je budget er toch al bijna doorheen?
Als ik lunch haal voor de hele week ben ik al 15.- kwijt aan brood, sla, beleg enz. Hoe eet je daar dan in de avond ook nog van? En je zegt onbeperkt eten, ik begrijp werkelijk niet hoe je dat doet voor 15.- pp



Dat allemaal hoeft niet zo duur te zijn hoor, zoveel mogelijk huismerken (of lager), wat vaak net zo goed werkt. Kruiden zijn niet echt nodig, wasmiddel kun je ook al voor 3 euro hebben. Dat is in verhouding met 30 euro nog wel veel, maar gewoon maar weinig gebruiken per wasbeurt. En niet te vaak wassen natuurlijk.

Oh en dingen als deodorant zijn bij de kruidvat ook vaak in de aanbieding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:23

Vriend en ik hebben samen leuk inkomen. Maar vind het altijd een uitdaging om zo min mogelijk geld er aan uit te geven en toch gezond te eten.

Nu hebben we geluk dat we aardappels van zijn ouders krijgen. Die verbouwen de aardappels zelf.

Maar meestal red ik het elke week wel met 40 a 45 euro.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-19 12:25

Groenten en fruit hoeft echt niet duur te zijn. Ik koop mijn fruit bij een plaatselijke teler. Als ik het puur bij appels en peren hou kost het me geen drol. Fruit wat hun in moeten kopen (bananen, kiwi, mandarijn, etc) zijn duurder.

Prei bijv kost ook geen drol.

En ja, ik weet wat het is om elk dubbeltje om te moeten draaien. Ik weet dat het verre van leuk is, maar ik weet ook dat het kan.

Supervixen

Berichten: 12749
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:26

Nee dat snap ik ook niet Ceffyl.
Zeker niet als je nog een beetje kwalitatief goed voedsel wilt kopen.
Ik sport intensief, 50 tot 60km per week hardlopen en ongeveer 12km per week wandelen. En vier dagen werken. Nou dan gaat er aardig wat eten doorheen om alles weer aan te vullen kan ik je zeggen.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers