de korte lontjes van tegenwoordig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:42

ElviraKelan schreef:
Vanillia schreef:
Ja, leven en laten leven, maar ik krijg het gevoel dat juist daardoor er een hoop sociale regels aan het vervagen zijn. We slaan een beetje door imo. Spreek je bijv. iemand aan op het feit dat hij hondenpoep laat liggen dan krijg je per direct een grote bek dat je je er niet mee moet bemoeien, want ‘leven en laten leven’.

Er zijn imo mensen die je nog geeneens de kans geven om bv hondenpoep op te ruimen omdat ze al zich ermee bemoeien.
Waarom overal gelijk wat van zeggen?


Jouw reactie illustreert volgens mij precies waar dit topic over gaat :=

Als iemand z’n hond ziet poepen, bewust een stukje verderop gaat staan en dan doorloopt lijkt het me niet dat hij nog de intentie had om het op te ruimen.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:42

Daarom bestellen wij gewoon met Picnic. Hoef je die vervloekte supermarkt niet door :Y)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:43

Sunnda schreef:
Wat een aanstellerij.
Ja boodschappen doen doe je met anderen, wat dacht jij dan. Een privesupermarkt? Een prive ziekenhuis.
Verder kun je in nederland prima rustig wonen en stervensgoedkoop.
Maar die locaties wil weer niemand wonen. (Noorden van het land, omgeving ommen enz.) Tja, keuzes maken heet dat.
Ook in Bulgarije, Finland, delen vab Belgie en frankrijk kun je spotgoedkoop een huis kopen en kom je bijna niemand tegen in de buurtsuper..

Alles kan, als je maar echt wilt.
Maar de meeste mensen waarderen de luxe van nederland toch wel zodanig dat ze liever hierblijven en zeuren.

Moet je wel je gezondheid mee hebben...

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:00

Ik lees net dit verhaal van iemand die in functie probeert iemand met pech te helpen en die pech-persoon is niet blij dat er hulp komt, maar ontploft zodra hij de kans krijgt. Ik snap zoiets gewoon niet...veel mensen denken dat de aarde om hen draait.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:03

Zunzuncito schreef:
Ik lees net dit verhaal van iemand die in functie probeert iemand met pech te helpen en die pech-persoon is niet blij dat er hulp komt, maar ontploft zodra hij de kans krijgt. Ik snap zoiets gewoon niet...veel mensen denken dat de aarde om hen draait.


Ik had de berger weer afgebeld "Sorry niet meer nodig" Zoek het zelf maar uit :')

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:17

antje_vip schreef:
8nnemiek schreef:
Ik merk het ook inderdaad, en ik denk dat het een combinatie is van al die factoren.. Overbevolking, stress, het te goed hebben..

En dat zie je niet alleen tot uiting komen in het dagelijks leven door aso's op straat, maar ook in de politiek waar extreem rechts over de hele wereld groter en gevaarlijker wordt.

zullen we het niet over politiek hebben? :D

Toch heeft dat er heel veel mee te maken.
Al die aso's, de kwade en ongelukkige mensen, zo veel daarvan stemmen extreem rechts en als zo'n figuren de politiek in gaan dan wordt dat soort gedrag steeds makkelijker voor normaal aangezien. De lat voor fatsoensnormen zakt lager en lager als mensen met een voorbeeldfunctie als politici hun boekje te buiten gaan door mensen via tweets te beledigen, onzin te verkondigen en mensen tegen elkaar op te zetten.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:27

8nnemiek schreef:
antje_vip schreef:

zullen we het niet over politiek hebben? :D

Toch heeft dat er heel veel mee te maken.
Al die aso's, de kwade en ongelukkige mensen, zo veel daarvan stemmen extreem rechts en als zo'n figuren de politiek in gaan dan wordt dat soort gedrag steeds makkelijker voor normaal aangezien. De lat voor fatsoensnormen zakt lager en lager als mensen met een voorbeeldfunctie als politici hun boekje te buiten gaan door mensen via tweets te beledigen, onzin te verkondigen en mensen tegen elkaar op te zetten.


Dat is zeker waar, maar heeft niet per se met extreem rechts te maken. Wij zitten dan weliswaar (sinds gisteren) met 2 van die types in het 'vrije westen', maar die Pipo in Noord Korea en (tot voor kort) die grappenmaker in Venezuela of je willekeurige Ayatollah kunnen er ook wat van en die kun je er niet van verdenken extreem rechts te zijn.

Voor het overige ben ik het helemaal met je eens. Ik zag begin van de week nog eens het 'doe toch normaal man' geschreeuw tussen Wilders en Rutte van een paar jaar geelden. Job Cohen (geen fan van de man noch van zijn partij) stelt terecht vast dat je zo voor het oog van het Nederlandse volk niet met elkaar om kunt gaan omdat je de toon zet.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 13:28

8nnemiek schreef:
Toch heeft dat er heel veel mee te maken.
Al die aso's, de kwade en ongelukkige mensen, zo veel daarvan stemmen extreem rechts en als zo'n figuren de politiek in gaan dan wordt dat soort gedrag steeds makkelijker voor normaal aangezien.


Heb je een bron waar je dit op baseert?

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:29

Sunnda schreef:
Wat een aanstellerij.
Ja boodschappen doen doe je met anderen, wat dacht jij dan. Een privesupermarkt? Een prive ziekenhuis.
Verder kun je in nederland prima rustig wonen en stervensgoedkoop.
Maar die locaties wil weer niemand wonen. (Noorden van het land, omgeving ommen enz.) Tja, keuzes maken heet dat.

Ook in Bulgarije, Finland, delen vab Belgie en frankrijk kun je spotgoedkoop een huis kopen en kom je bijna niemand tegen in de buurtsuper..

Alles kan, als je maar echt wilt.
Maar de meeste mensen waarderen de luxe van nederland toch wel zodanig dat ze liever hierblijven en zeuren.


Uhm, beetje kort door de bocht. Mijn man en ik werken beide in de randstad. En je woont toch waar je werkt. Ik ken iemand die naar het noorden vertrokken is, maar die zit dus al wel mooi driekwart jaar thuis, want werk vinden lukt toch minder goed dan verwacht. Dus zo makkelijk ergens anders wonen gaat ook niet hoor. En zie maar eens zo snel woonruimte én twee banen ergens te vinden. Zal ongetwijfeld kunnen, maar is niet makkelijk. En dan moet er ook maar net werk zijn wat bij je ervaring past.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:33

Ceffyl schreef:
Sunnda schreef:
Wat een aanstellerij.
Ja boodschappen doen doe je met anderen, wat dacht jij dan. Een privesupermarkt? Een prive ziekenhuis.
Verder kun je in nederland prima rustig wonen en stervensgoedkoop.
Maar die locaties wil weer niemand wonen. (Noorden van het land, omgeving ommen enz.) Tja, keuzes maken heet dat.

Ook in Bulgarije, Finland, delen vab Belgie en frankrijk kun je spotgoedkoop een huis kopen en kom je bijna niemand tegen in de buurtsuper..

Alles kan, als je maar echt wilt.
Maar de meeste mensen waarderen de luxe van nederland toch wel zodanig dat ze liever hierblijven en zeuren.


Uhm, beetje kort door de bocht. Mijn man en ik werken beide in de randstad. En je woont toch waar je werkt. Ik ken iemand die naar het noorden vertrokken is, maar die zit dus al wel mooi driekwart jaar thuis, want werk vinden lukt toch minder goed dan verwacht. Dus zo makkelijk ergens anders wonen gaat ook niet hoor. En zie maar eens zo snel woonruimte én twee banen ergens te vinden. Zal ongetwijfeld kunnen, maar is niet makkelijk. En dan moet er ook maar net werk zijn wat bij je ervaring past.



Ik denk dat Sunnda dat bedoeld met luxe. :')

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:46

Yup, ik ervaar het ook zo en ik begin mij er ook flink aan te irriteren. Ik merk dat iedereen altijd maar een ander moet vertellen wat wel of niet mag , wie er beter is, elkaar verrot schelden om een andere mening etc.
En ik lees ECHT VEEL online want dat is mijn vermaak op mijn werk. Ook liggen verwachtingspatronen zo hoog bij mensen.

Ik merk naarmate ik ouder wordt ik er steeds meer afscheid van ga nemen. Voor onze rust hebben we een caravan gekocht waar ik mijzelf nog net niet op sluit. Heerlijk alleen met mn gezin in onze tuin en caravan. Lekker bezig zijn, weinig internetten, zoveel mogelijk terug old fashion in "isolement" Dus wat fam, vrienden,buren en that's it. Echt heerlijk!!

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:05

Giolli schreef:
Ik denk dat Sunnda dat bedoeld met luxe. :')

Lekker luxe dat je iig een inkomen wilt hebben om van te leven :') Ookal is het leven daar goedkoper, ik neem aan dat het niet gratis is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:06

Ach, wie heeft er geld nodig. Weg met die luxe en terug naar een betere ruilhandel!

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:07

Giolli schreef:
Ach, wie heeft er geld nodig. Weg met die luxe en terug naar een betere ruilhandel!

Maar van ruilen komt huilen zei mijn moeder altijd. Wordt de sfeer ook niet beter van -O-

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:03

Ceffyl schreef:
Sunnda schreef:
Wat een aanstellerij.
Ja boodschappen doen doe je met anderen, wat dacht jij dan. Een privesupermarkt? Een prive ziekenhuis.
Verder kun je in nederland prima rustig wonen en stervensgoedkoop.
Maar die locaties wil weer niemand wonen. (Noorden van het land, omgeving ommen enz.) Tja, keuzes maken heet dat.

Ook in Bulgarije, Finland, delen vab Belgie en frankrijk kun je spotgoedkoop een huis kopen en kom je bijna niemand tegen in de buurtsuper..

Alles kan, als je maar echt wilt.
Maar de meeste mensen waarderen de luxe van nederland toch wel zodanig dat ze liever hierblijven en zeuren.


Uhm, beetje kort door de bocht. Mijn man en ik werken beide in de randstad. En je woont toch waar je werkt. Ik ken iemand die naar het noorden vertrokken is, maar die zit dus al wel mooi driekwart jaar thuis, want werk vinden lukt toch minder goed dan verwacht. Dus zo makkelijk ergens anders wonen gaat ook niet hoor. En zie maar eens zo snel woonruimte én twee banen ergens te vinden. Zal ongetwijfeld kunnen, maar is niet makkelijk. En dan moet er ook maar net werk zijn wat bij je ervaring past.


Ik heb het bijna 11 jaar geleden gedaan.
Van Rotterdam naar grens Friesland/ Groningen.
Banen zijn hier best te krijgen als je maar zoekt.
Ik heb hier 4x andere baan gevonden dus het kan idd wel.

Ja het is hier relaxer maar ook in het noorden zie je een mentaliteit verandering.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:17

Was laatst weer ff in noorden van NL. Botste een man per ongeluk tegen een vrouw (40+) aan die in een mum van tijd alle scheldwoorden die er bestaan pardoes over die kerel uitstortte.... Ik kon het niet laten aan haar te vragen waarom ze zó boos werd. Nou ja, toen was ik ook banketstaaf natuurlijk :+

In NL hoor je vaak dat iedereen ergens 'recht' op heeft. Dat hoor je hier minder, net als kids, die zijn in NL echt totaal losgeslagen soms ;(
Zou dat met overbevolking van doen hebben? Wellicht, maar speelt opvoeding niet ook een grote rol? De prinsjes en prinsesjes met nul frustratietolerantie?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:19


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:31

De reacties op twitter maken het nog eens af pff

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:39

Denk dat het vooral met respect te maken heeft.
Het voorbeeld van Giolli gaat mijn bloed van koken.. snotneus van 18 die z'n voeten afveegt. En dan nog het lef hebben om de gene die er wat van zegt nog aan te vallen ook.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:41

ElviraKelan schreef:
De reacties op twitter maken het nog eens af pff


De reacties zijn grotendeels pseudo-intellectueel geleuter. Inderdaad heel erg PFFF.....

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:44

Ladygiroc schreef:
Denk dat het vooral met respect te maken heeft.
Het voorbeeld van Giolli gaat mijn bloed van koken.. snotneus van 18 die z'n voeten afveegt. En dan nog het lef hebben om de gene die er wat van zegt nog aan te vallen ook.



Tis sneu hè. Ik ben 23, getrouwd, kind en woon al lang niet meer thuis. Maar als ik dat in de trein doe waar mijn moeder bij is krijg ik alsnog smeer.

Er is echt wat mis gegaan in die opvoeding.
Men zegt dat de generatie van nu verpest is, maar wel door de vorige generatie die het heeft opgevoed dan. :=

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:28

Waren gisteren uit eten, prachtig groot terras aan het water.
Diverse kleine peuters raceten rond zodat de serveersters bijna over de kop sloegen met hun zware dienbladen. Ze renden tussen de tafels door met hun snotkokers.
Wat deden de ouders: niks! Zaten op hun telefoon of met hun neus in een wijnglas. Toen een serveerster vroeg of het kind niet steeds op de trap kon gaan zitten kreeg ze een grote bek van zo'n vader! Dus idd: we klagen over de jeugd, maar de opvoeders zijn de oorzaak.
(Wij hebben onze 4 kids destijds gewoon geleerd op hun stoel te blijven zitten....)

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:06

Hoewel ik geloof dat de oorzaken voor de verruwing van de maatschappij velerlei zijn en niet zo makkelijk te duiden, wijs ik zelf het verdwijnen van geduld door de instant gratification die technologische vooruitgang biedt als belangrijke oorzaak aan. Door technologische vooruitgang is onze verwachting van hoe lang iets duurt verandert. In een wereld waarin we in alles, van zaken tot antwoorden op levensvragen, met een druk op de knop voorzien kunnen worden, zijn we vergeten dat belangrijke ontwikkelingen - karakter, goede manieren, relaties, maar ook het nastreven van je doel - tijd kosten.

Ik heb wel eens het voorbeeld gezien van in de rij staan voor een loket. En het duurt en duurt. Wie uit de rij stapt, ervaart direct het positieve gevoel van verlossing van die rij. Wie het langetermijndoel voor ogen houdt moet geduld hebben.

Geduld maakt dat je meer dat je beter om kunt gaan met de gedragingen van medemensen die misschien niet in je straatje passen. Het maakt je vergevingsgezinder. Het maakt ook dat je meer oog hebt voor de rechten van anderen en daarom je medemens met meer respect kunt benaderen. Wie direct zijn eigen wens vervult wil zien, heeft geen tijd voor de rechten van zijn medemens, dat is dan een sta-in-de-weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:11

En Kaka hoeveel geduld moet je dan volgens jou opbrengen voor het rondrennen van dat grut waardoor mensen die hun werk doen met borden met eten dienbladen vol glas bijna hun nek breken?
Dat grut heeft zeker het recht om rond te rennen, maar dan wel op de daarvoor geschikte en aangewezen plaatsen. Schoolpleinen, speeltuinen, snelwegen, park, bos etc., maar niet in restaurants of wachtkamers of woonkamers van anderen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:14

IsabelleN schreef:
Waren gisteren uit eten, prachtig groot terras aan het water.
Diverse kleine peuters raceten rond zodat de serveersters bijna over de kop sloegen met hun zware dienbladen. Ze renden tussen de tafels door met hun snotkokers.
Wat deden de ouders: niks! Zaten op hun telefoon of met hun neus in een wijnglas. Toen een serveerster vroeg of het kind niet steeds op de trap kon gaan zitten kreeg ze een grote bek van zo'n vader! Dus idd: we klagen over de jeugd, maar de opvoeders zijn de oorzaak.
(Wij hebben onze 4 kids destijds gewoon geleerd op hun stoel te blijven zitten....)

Als serveerster heb ik er een keer eentje pootje gelapt, toen werden ze wel aan tafel geroepen en moesten ze eindelijk blijven zitten van hun ouders. Maar goed, dat is 30 jaar geleden. De huidige generatie 'opvoeders' zou wellicht de serveerster laten ontslaan omdat 'Vlindertje' of 'Stormpje' gevallen was.