Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:44

Andere werkgever zoeken in dat geval. Als je manager jou niet steunt dan zit je duidelijk verkeerd.


germie

Berichten: 25920
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 17:33

pien_2010 schreef:
Germie, is dat niet iets speciaals van Nederland? Ik vind wel vaker dat NL achter loopt in dit soort dingen vergeleken met Frankrijk bv of andere landen.
Mijn familie in UK daar duikt iedereen inclusief instructrice zijn op hoog niveau. Een kennis uit Italië duikt inclusief instructrice zijn op hoog niveau.

nee, ik heb het over technisch duiken, niet over sportduiken. Daar zijn mannen nog steeds in de meerderheid, maar minder dan in het technisch duiken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 11:02

Ik heb zowel in de bouw gewerkt als nu bij de brandweer en denk dat sommige zaken eerder horen bij een bedrijfscultuur dan generiek "tussen de mannen werken". Maar ik ben dan wel het type dat ze schunnige grappen net zo hard terug krijgen. Ik wordt nergens benadeeld of genegeerd en zo ja, dan is het hun probleem want ze hebben mij nodig en niet andersom. Ik wordt wel eens onderschat, maar dat is dan vooral naderhand hun probleem :Y)

Ik werk liever met mannen dan vrouwen. Vrouwen hebben de neiging alles zo persoonlijk te nemen.

Overigens heb ik ook geen last gehad van vooroordelen tijdens mijn (technische) opleiding. Ben nooit onzeker geweest over mijn technisch kunnen. Eerder over mijn sociale skills ;) maar ik heb dan altijd een vader gehad die trots van op mijn technische kunde. Ook alle andere meiden bij mij op de opleiding toonden geen technische "faalangst".

Dat niet alle beroepen even handig zijn, dat kan, maar ook daarin wil niet zeggen dat alle mannen sterk zijn in bijvoorbeeld de bouw. Pezig wordt je wel. Ik sjouw nu ook met 30 kilo zakken (paardenvoer), dus waarom zouden vrouwelijke bouwvakkers dat niet kunnen?

En bij een zeldzame beroepsgroep zal ik ook eerlijk zeggen dat ik het niet verstandig vind als vrouwen het doen, hoewel ik niet voor ongelijkheid ben. Maar wij vrouwen zijn gewoon niet hetzelfde als mannen, lichamelijk en psychisch niet. En dat is in 99,9 % geen nadeel, maar anders. Alleen soms is dat even wennen in een bedrijfscultuur.

Overigens over auto's (ik heb het stuk niet gelezen): leuk dat ze op mannen gemaakt zijn, maar ik ken genoeg mannen die de meeste auto's niet vinden passen bij hun lichaamsmaten. Misschien omdat ze groot zijn? Dus niet alleen vrouwen ondervinden nadelen aan de "gestandaardiseerde maten" van auto's en andere zaken. Zodra je buiten het plaatje valt, is het een nadeel.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:23

Citaat:
De universiteit van Eindhoven gaat vanaf 1 juli alleen nog vrouwen werven voor alle wetenschappelijke functies. Als men na een half jaar geen vrouw heeft gevonden, stelt de universiteit de functie ook voor mannen open.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/18/la ... n-a3964134

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:49

Ik deel de mening van josse de voogd hierin, ik vind het ook geen reclame voor de gelijkheid om nu zoiets spastisch te gaan doen.
Ik juich wel toe dat ze de werving en cultuur op de afdeling onder de loep gaan nemen, maar dit slaat door.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Anoniem

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:21

Lijkt mij een gevalletje arbeidsdiscriminatie, gelijke behandeling op basis van geslacht is opgenomen in de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWGB), wet gelijke behandeling mannen en vrouwen (WGB) en in diverse artikelen in het Burgerlijk Wetboek.

Absoluut schandalige actie dus en hopelijk komt er een rechtszaak waar ze met de grond gelijk worden gemaakt (precies hetzelfde wat ik zou roepen als ze een vacature alleen voor mannen hadden).

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:20

Ben ik dan een van de weinige die liever met vrouwen werkt dan mannen. Ik heb oprecht nog nooit met een man gewerkt die geen schunnige grappen heeft gemaakt, me heeft vastgepakt of me zwaar onderschat. En ik wordt er altijd doodmoe van, net alsof je altijd moet verdedigen van mijn hobbies in de paarden tot hoe ik er uit die. Altijd maar mijn plek verdedigen. Bij collega 's of bij familie dat maakt niet uit.

Bij vrouwen heb ik dit niet zo. Er wordt hier weinig geroddeld en alles wordt gewoon besproken en uit gepraat. Dat vrouwen zo gemeen zouden zijn is ook wel een beetje ter herleiden tot dat ze zichzelf altijd moeten verdedigen in mannen beroepen. En dan helemaal als je met twee vrouwen ergens werkt waar verder alleen mannen zijn.

Als je jezelf verdedigd ben je een bitch, doe je hey niet ben je een trutje. Het is eigenlijk ook nooit goed.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:29

Ik vind schunnige grappen geen probleem en maak ze gewoon terug. Zolang het maar niet niveau 'Neanderthaler' is.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:36

elnienjo schreef:
Ik vind schunnige grappen geen probleem en maak ze gewoon terug. Zolang het maar niet niveau 'Neanderthaler' is.


Met mensen die je kent misschien, maar ik vind het echt niet gepast dat een kamer vol met 50 jaar oude mannen tegen een 23 jarige dame wat over seks wil praten... sorry hoor :+ maar misschien ligt dan aan mij.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Avalanche

Berichten: 15920
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:39

@ elnienjo: Maar waar ligt de grens dan? Want wat voor jou geen probleem is, kan dat voor een ander wel zijn. Ik zou het wel een probleem vinden, en ik vind het ook dehumaniserend en objectiverend.

Overigens accepteer ik dat soort gedrag zonder meer niet. Als mijn reu respectvol kan zijn naar teven, moet een menselijke man dat zeker kunnen, hij is meer dan een hond, lijkt me.

Op de rest (seksuele intimidatie, vooroordelen op basis van geslacht, misogynie) ga je niet in.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:44

Ik heb op een individu na nooit echt problemen met de een of de ander.
Kan niet zo goed tegen hypergevoeligjes en ook niet zo goed tegen ongevoelige kloothommels. Iedereen die zich enigszins in de normale 95% bevind kan ik betoepsmatig prima mee.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:46

Avalanche81 schreef:
@ elnienjo: Maar waar ligt de grens dan? Want wat voor jou geen probleem is, kan dat voor een ander wel zijn. Ik zou het wel een probleem vinden, en ik vind het ook dehumaniserend en objectiverend.

Overigens accepteer ik dat soort gedrag zonder meer niet. Als mijn reu respectvol kan zijn naar teven, moet een menselijke man dat zeker kunnen, hij is meer dan een hond, lijkt me.

Op de rest (seksuele intimidatie, vooroordelen op basis van geslacht, misogynie) ga je niet in.

Van sommige vooroordelen maak ik als vrouw ook dankbaar gebruik: 'heb echt even een man nodig voor dit zware klusje, of wil je even naar mijn auto kijken'
En seksuele indimidatie heb ik nooit ervaren. Een man die een lijntje uitgooit maar mijn nee zonder zeuren accepteert stoort mij niet.

Avalanche

Berichten: 15920
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:54

elnienjo schreef:
En seksuele indimidatie heb ik nooit ervaren. Een man die een lijntje uitgooit maar mijn nee zonder zeuren accepteert stoort mij niet.

Dat vind ik echt fijn voor je, en dat meen ik oprecht :) Overigens vind ik een man die een lijntje uitgooit (mits het op een respectvolle manier is) en nee zonder zeuren accepteert ook geen enkel probleem.

Helaas hebben veel vrouwen er wel last van, en ondervinden er ook serieuze hinder van, zoals Alice hierboven. En dat is wel iets wat een werkomgeving minder prettig maakt voor een vrouw dan een man.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:58

Ik maak eigenlijk ook nooit echt (sexuele) intimidatie mee, maar ik ben ook niet erg lief denk ik.
Kloothommels kom je uiteraard wel eens tegen maar dat doet mij niets. Bovendien kunnen vrouwen ook verschrikkelijk manipuleren en intimideren. Als ik de top 3 grootste intimiderende management eikels die ik ook echt nooit meer tegen hoef te komem voor mij op een rij moet zetten staan daar 2 vrouwen en 1 man in.

Voor een avondje uit ben ik met mannen statistisch gezien meestal meer op mijn gemak, maar uiteraard is dat absoluut geen zwart wit.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:21

alice0cullen schreef:
Ben ik dan een van de weinige die liever met vrouwen werkt dan mannen. Ik heb oprecht nog nooit met een man gewerkt die geen schunnige grappen heeft gemaakt, me heeft vastgepakt of me zwaar onderschat. En ik wordt er altijd doodmoe van, net alsof je altijd moet verdedigen van mijn hobbies in de paarden tot hoe ik er uit die. Altijd maar mijn plek verdedigen. Bij collega 's of bij familie dat maakt niet uit.


Dat herken ik dus niet, natuurlijk komt een grap wel eens voor, net zoals kale hoofden grappen, 50+ grappen, puppy grappen, dorpgrappen, stadgrappen nouja, verschijn het maar.

Maar ik kan me voorstellen dat het vervelend is. Maar ik vraag me dan echt af of het een regio of "bedrijfs " cultuur is. Of heb ik altijd geluk gehad...

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:29

Avalanche81 schreef:
elnienjo schreef:
En seksuele indimidatie heb ik nooit ervaren. Een man die een lijntje uitgooit maar mijn nee zonder zeuren accepteert stoort mij niet.

Dat vind ik echt fijn voor je, en dat meen ik oprecht :) Overigens vind ik een man die een lijntje uitgooit (mits het op een respectvolle manier is) en nee zonder zeuren accepteert ook geen enkel probleem.

Helaas hebben veel vrouwen er wel last van, en ondervinden er ook serieuze hinder van, zoals Alice hierboven. En dat is wel iets wat een werkomgeving minder prettig maakt voor een vrouw dan een man.
Ik wil jullie oprecht niet ondermijnen en ik roep altijd: Nee is nee en basta, punt.

Ik werkte tijdens mijn studies bij een tankstation, manager/team manager en 7/8 man personeel. Of in dit geval vrouw, op mij na. De onderlinge conflicten waren er vrijwel dagelijks, in elkaars gezicht vriendelijk en nog niet de hoek om en er komt een heel ander verhaal naar buiten. Ook bleef alles zo lang hangen bij die dames, ik raakte steeds meer de draad kwijt. Ik zeg niet dat dit overal van toepassing is, maar inmiddels een paar kantoren verder en het is toch wel een rode draad hoor :j

Kijk ik dan naar mannelijke collega's dan kan dat soms meer botsen, blijf je altijd een soort van haantjes-gedrag zien, alles is een wedstrijd. Heeft voor én nadelen wat betreft de werk-ethos. Maar als er iets is, dan spreek je het samen uit en dan is het ook klaar. Komt er vast nog weleens een 'grappige' opmerking naderhand, maar het is wel uit de lucht.

Nog zo'n praktijkvoorbeeld:

Ik deel mijn huis met twee goede vrienden, beide man. Afspraak is, iemand mag mee naar huis, maar laat het vooraf even weten. Afijn, Ailill staat vrolijk in een kroeg, komt een enorm knappe dame tegen en het is al laat. Nodige drankjes verder en samen op weg naar mijn appartement. Reuze gezellig natuurlijk en ik loop de keuken in met een handdoekje om en wie staat daar, mijn huisgenoot. Ailill laat tot drie keer toe zijn handdoek op de grond vallen en stug blijven beweren volledig nuchter te zijn en dat hij écht niemand heeft meegenomen :n

Nu een paar maanden verder liggen we bij iedere theedoek/vaatdoek/handdoek/kussensloop die voorbij komt, alle drie, nog steeds blauw van het lachen :')

Dit besproken met enkele collega's, die ik inmiddels als vrienden begin te beschouwen (zelfde leeftijd/background en we zijn dus redelijk open binnen het team. Mijn mannelijke collega's konden er allemaal hard om lachen terwijl er bij de dames toch een hoop not-amused reacties voorbij kwamen. Wat ik snap hoor, maar soms denk ik wel: Take it easy.

En dit alles zie ik ook terug binnen het werk(veld)

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

pien_2010

Berichten: 43120
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 21:47

alice0cullen schreef:
Ben ik dan een van de weinige die liever met vrouwen werkt dan mannen. Ik heb oprecht nog nooit met een man gewerkt die geen schunnige grappen heeft gemaakt, me heeft vastgepakt of me zwaar onderschat. En ik wordt er altijd doodmoe van, net alsof je altijd moet verdedigen van mijn hobbies in de paarden tot hoe ik er uit die. Altijd maar mijn plek verdedigen. Bij collega 's of bij familie dat maakt niet uit.

Bij vrouwen heb ik dit niet zo. Er wordt hier weinig geroddeld en alles wordt gewoon besproken en uit gepraat. Dat vrouwen zo gemeen zouden zijn is ook wel een beetje ter herleiden tot dat ze zichzelf altijd moeten verdedigen in mannen beroepen. En dan helemaal als je met twee vrouwen ergens werkt waar verder alleen mannen zijn.

Als je jezelf verdedigd ben je een bitch, doe je hey niet ben je een trutje. Het is eigenlijk ook nooit goed.


Of ik liever met vrouwen werkte als met mannen kan ik dus niet zeggen, want ik heb vrijwel altijd overigens met heel veel plezier met vrouwen gewerkt. Leuke, pittige hardwerkende vrouwen en de ervaringen die ik hier lees heb ik niet, en natuurlijk zijn er altijd vervelende mensen waaronder ook vrouwen.

Natuurlijk ben ik ook mannen tegen gekomen. Waarschijnlijk heb ik pech gehad, maar ik ben wel degelijk tegen gewerkt door iemand (een man) die boven me stond, dus ik ben vertrokken en voor mezelf begonnen, want ik vond dat hij die desbetreffende toko niet goed faciliteerde waardoor ik er niet kon uithalen wat er in zat imo.
Wel leuk dat hij jaren later contact zocht met mijn franchisegever, daar hij mijn toko wilde overnemen, want die deed het zo erg goed (ik was de concurrent). Hij wist niet dat ik het was die verantwoordelijk was voor het succes. Dus mijn franchisegever ingegaan op zijn verzoek na overleg met mij, met een uitgewerkt financieel voorstel waarop ik zijn onderdeel dat paste bij mij mijn toko kon overnemen.
Sappig vertelde mijn franchisenemer hoe de goede man verschoten was toen hij hoorde dat "ikke" diegene was die zo'n succes had gemaakt van de toko want al mijn ideeën had hij indertijd afgeschoten. :Y) Daar heb ik wel van genoten := .

Enkele mannen die ik mee heb gemaakt, vond ik, werkte vaak minder kwalitatief als de vrouwen, maar wisten dit goed te verdoezelen. Ook die enkele man meegemaakt die met de ideeën van zijn vrouwelijke collega er van door ging :n , dan moet je niet bij mij wezen, daar hou ik dus niet van.

Maar ik heb ook geweldig kwalitatieve mannen meegemaakt, die het geen enkel probleem vonden dat een vrouw boven ze stond en gewoon fijne normale hardwerkende mannen waren die goed in het team pasten.

Dus generaliseren is altijd wel lastig.

Ik denk wel dat er nog steeds allerlei (voor) oordelen zijn en dat het dus goed is om positieve discriminatie toe te passen waardoor de man-vrouw verhoudingen beter uit komen en ik ben er van overtuigd dat dit voor alle partijen een beter resultaat zal opleveren. De maatschappij zal daar beter van worden.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:31

Hoop niet dat het erg is dat ik dit onderwerp omhoog schop. Maar goed: het is internationale vrouwendag vandaag *\o/*

In dit topic vertelde ik over de oneerlijkheid van vrouwen in de muziekindustrie en door dat thema moest ik ineens aan dit topic denken.
Mijn voornemen om enkel vrouwelijke artiesten/bands te streamen heb ik uiteindelijk zonder problemen een jaar volgehouden en heb net over mijn ervaringen mogen vertellen op 3fm.
Ik geloof erin dat we allemaal invloed hebben op het doorbreken van onrechtvaardigheid, al is die invloed soms/vaak/misschien maar beperkt. Het is er wel.

Dus. Fijne vrouwendag iedereen!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:34

Leuk! Is het terug te luisteren?

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:35

Amable schreef:
Leuk! Is het terug te luisteren?

Vast wel via de site van 3fm straks. Was een kwartier geleden.
Heb jij wat met vrouwendag?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:42

Leuk! Wij gaan straks straks met een hoop vrouwen (en de partners die wilden mochten ook haha) naar het concert in Antwerpen! Is een vrouwenorkest dat stukken van vrouwelijke componisten brengt. Ben benieuwd! Mijn zus is ingevallen voor iemand die niet kon repeteren, dus het is een project waar we al even mee 'verbonden' zijn zeg maar ;)

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:01

Klinkt goed SinneJ! Welk instrument speelt je zus? En welke componisten staan er in de spotlights?

Ik kon helaas geen speciale dingen doen vandaag, dus vier maar mijn eigen feestje. ;)

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:07

Astorga schreef:
Klinkt goed SinneJ! Welk instrument speelt je zus? En welke componisten staan er in de spotlights?

Ik kon helaas geen speciale dingen doen vandaag, dus vier maar mijn eigen feestje. ;)



Mijn zus speelt dwarsfluit!

Hier vind je een filmpje met informatie over het event; https://atv.be/nieuws/volledige-vrouwel ... heid-93497

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:00

Astorga schreef:
Amable schreef:
Leuk! Is het terug te luisteren?

Vast wel via de site van 3fm straks. Was een kwartier geleden.
Heb jij wat met vrouwendag?


Nee, niet direct. Maar heb wel wat met feminisme. En ik ben ook benieuwd naar wat je ervaringen zijn met enkel luisteren naar vrouwelijke artiesten :)

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:14

Astu: https://www.npo3fm.nl/angelique/fragmen ... -artiesten
(Het fragment, durf het zelf niet terug te luisteren ;) )

Het is echt een aanrader om een periode te doen hoor. Heeft mij iig veel nieuwe ontdekkingen opgeleverd en mijn muzieksmaak verbreed.
En pas dan ga je merken hoe dat werkt met suggesties van bijv Spotify. Na een jaar vrouwelijje artiesten kreeg ik nog steeds 7 vd 10 keer een mannelijke suggestie als mijn plaat of lijst afgelopen was. Heeft allemaal met geld te maken. Heb nu pas het idee dat ik de automatische suggestie een beetje heb 'opgevoed',

Edit: als je meer wilt weten, vraag het gerust. Mag ook via pb.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eleeke, Maanon_, MayoNeighs, Nathalie18x, Nojoukus, SennaS, Telpeva, Varekaj en 61 bezoekers