De plasticsoep in de Europese wateren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

De plasticsoep in de Europese wateren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-19 22:13

Bij toeval ben ik ongeveer een maand geleden begonnen met deze fotoserie.
Al enige tijd neem ik als ik afval onder water tegenkom dit mee naar huis om het daar weg te gooien.
Een kleine moeite, en hoewel het eigenlijk niet in het water zou moeten komen, het ruimt zo wel degelijk op. Gelukkig hebben wij hier nog geen plasticsoep zoals in Azie, maar er ligt toch behoorlijk wat rommel.

Met deze foto is het bij toeval begonnen. Mijn buddy had een blikje in de handen. Fototechnisch aboluut niet de beste foto, maar ergens sprak deze foto toch een boodschap uit waardoor ik hem niet direct verwijderd heb:

Afbeelding

Een week later doken we bij Schloss Dankern. Deze plas is wegens de zuurgraad visloos, maar dat betekent niet dat er dus maar rommel in gegooid mag worden. En zo werd de volgende foto gemaakt.

Buddy ziet een plastic fles liggen in het water in Dankern, net over de grens in Duitsland:
Afbeelding

Deze wordt natuurlijk meegenomen:
Afbeelding

Vandaag besloten we in het Veenmeer een iets ander rondje te zwemmen dan normaal en dit leverde echt enorm veel afval op. Maar nu is de fotoserie echt geboren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier alles wat vandaag door 2 duikers uit het water gevist is:
Afbeelding

Wat wil ik met deze fotoserie? Voor de mensen die niet duiken is de boodschap: Gooi je rommel alsjeblieft niet klakkeloos op straat of in het water. Het is een kleine moeite om het mee te nemen naar huis of in een prullenbak te gooien.

Voor de duikers: Als je afval tegenkomt, neem het mee. Een plastic zakje past altijd in een zak van een trimvest of een droogpakpocket. Je hoeft echt je duikplan niet om te gooien, maar iets oprapen is een kleine moeite. Als elke duiker 1 zakje meeneemt per duik, dan hebben 10 duikers al weer 10 zakjes opgeruimd. Zo moet je het zien.

En zo hoop ik dat de fotoserie uiteindelijk niet meer aangevuld wordt met nieuwe foto's.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: De plasticsoep in de Europese wateren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:15

vreselijk. en dat er nog heel wat mensen zijn die het geen oliebol kan schelen.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:16

Ik word hier heel blij van :j
Dwz, dat je hiermee mensen bewust maakt, en bovendien rotzooi opruimt. Ik word niet blij van het feit dat er nog steeds mensen zijn die hun rommel klakkeloos op de grond gooien.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: De plasticsoep in de Europese wateren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:18

Top initiatief, wordt echt tijd dat al het plastic biologisch afbreekbaar wordt.

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:23

Wordt tijd dat er geen plastic meer wordt gebruikt
Ts mooi initiatief

Als ik de hond uitlaat neem ik bijna altijd tas mee voor de zooi die andere achterlaten

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:28

Mariska_28 schreef:
Top initiatief, wordt echt tijd dat al het plastic biologisch afbreekbaar wordt.

Wordt tijd dat mensen eens stoppen met hypocriet zijn, want mensen die op de vuilnisbelt wonen is verschrikkelijk, maar er om je heen eentje opbouwen is normaal?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: De plasticsoep in de Europese wateren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:31

Fijn dat er mensen zijn die ook de rommel van anderen helpen op te ruimen. Plastic is een groot probleem. Zelfs op onbewoonde plekken wordt inmiddels al plastic afval gevonden. Zowel in de natuur als in beesten.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:37

Witchcraft schreef:
vreselijk. en dat er nog heel wat mensen zijn die het geen oliebol kan schelen.


Ja maar ook fabrikanten en supermarkten.

Waarom moet elke paprika en komkommer in een condoom verpakt zijn. Gewoon te idioot voor woorden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Linnie050

Berichten: 11793
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: De plasticsoep in de Europese wateren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:43

Wat een goed initiatief van jullie!

Linnie050

Berichten: 11793
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: De plasticsoep in de Europese wateren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:45

Hoe kan het eigenlijk dat de zuurtegraad zo is dat er geen vis meer zwemt?
Waarom duiken jullie dan daar?

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: De plasticsoep in de Europese wateren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 00:13

Ik kan me alleen maar aansluiten!
En geloof me, het is helaas niet alleen het water. Alles word overal klakkeloos weg gesmeten of achtergelaten.

Het blijft voor mij heel bijzonder om te zien hoe mensen een blikje frisdrank, naar ik aanneem vol, een berg op te sjouwen om hem daar leeg achter te laten.

Iedereen moet altijd en overal zijn troep gewoon opruimen en meenemen!

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: De plasticsoep in de Europese wateren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 00:24

Ik denk altijd als het mee heen kan kan het ook mee terug. Die tas waar het in zat past het ook in als het leeg is. Ik snap echt niet waarom alles maar op straat gesmeten moet worden.

Al mis ik op veel plaatsen zoals parken en festivals prullenbakken.
Je hebt veel parken met heerlijke veldjes om te zitten. Helaas zijn daar vaak geen prullenbakken. En kan je dus je troep niet kwijt en moet je zoeken naar een plek waar dit wel kan.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: De plasticsoep in de Europese wateren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 00:29

Misschien kan je een actie op Facebook starten?

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 00:33

Cowgirl schreef:
Witchcraft schreef:
vreselijk. en dat er nog heel wat mensen zijn die het geen oliebol kan schelen.


Ja maar ook fabrikanten en supermarkten.

Waarom moet elke paprika en komkommer in een condoom verpakt zijn. Gewoon te idioot voor woorden.


Daar erger ik mij dus ook kapot aan. Je kunt niks kopen of het zit in plastic verpakt. Ik probeer er al zoveel mogelijk op te letten dat ik niet teveel koop wat in plastic zit, maar er blijft weinig over als je er op let. Daar moet eens wat aan gedaan worden. Ik gooi nooit iets buiten weg. In snap dat ook niet, wat is er moeilijk aan om het even thuis in je vuilbak te gooien?

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: De plasticsoep in de Europese wateren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 01:47

Mooie actie! Kan zo verdrietig worden van mensen die achteloos alles maar op de grond/in het water gooien.

black_kelpie

Berichten: 7810
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 02:19

rumay schreef:
Als ik de hond uitlaat neem ik bijna altijd tas mee voor de zooi die andere achterlaten

Doe ik ook, en als ik er niet bij kan wil mijn hond het wel ophalen :D

Afbeelding

Bizar hoeveel zooi er achtergelaten wordt...

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: De plasticsoep in de Europese wateren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 06:42

Valt mij vooral op wat voor raar afval je tegen kunt komen (zeker onderwater). Een flesje 'begrijp' ik nog, dat heb je onderweg bij je maar shampoo flessen en dat soort gekke dingen. Dan denk je hoe is dat hier überhaupt terecht gekomen.

Dan maak ik maar zin.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-19 06:52

Divers schreef:
Valt mij vooral op wat voor raar afval je tegen kunt komen (zeker onderwater). Een flesje 'begrijp' ik nog, dat heb je onderweg bij je maar shampoo flessen en dat soort gekke dingen. Dan denk je hoe is dat hier überhaupt terecht gekomen.

Camping aan het water?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: De plasticsoep in de Europese wateren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:11

Weet je wat echt een eyeopener is? Die fles dubro is naar mijn idee zomaar 30 jaar oud :\

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:15

Lau schreef:
Ik denk altijd als het mee heen kan kan het ook mee terug. Die tas waar het in zat past het ook in als het leeg is. Ik snap echt niet waarom alles maar op straat gesmeten moet worden.

Al mis ik op veel plaatsen zoals parken en festivals prullenbakken.
Je hebt veel parken met heerlijke veldjes om te zitten. Helaas zijn daar vaak geen prullenbakken. En kan je dus je troep niet kwijt en moet je zoeken naar een plek waar dit wel kan.


Dat is bewust. Prullenbakken trekken juist ook veel vuil aan. Zo denken mensen dat ze daar dan ook best hun grof vuil neer kunnen zetten of even wat extra afval zakken. Veel afval beland ook rondom een prullenbak in plaats van erin. Hoe minder prullenbakken hoe netter het meestal blijft. Je ziet dus vaak bij parkeerplaatsen prullenbakken en op festivals vaak bij de eettentjes en toiletten.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:18

Super goed van jullie en ik wil jullie ook bedanken dat je opruimt waar ik en zoveel anderen het niet kunnen.

Elke dag idd een stuk afval opruimen scheelt al zo veel. Zouden meer mensen moeten doen. Behalve ook dat afval slecht is voor het milieu is het ook ontzettend lelijk

Getup

Berichten: 8250
Geregistreerd: 27-01-07

Re: De plasticsoep in de Europese wateren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:23

Wat fijn,dat je dit doet! Ook ik neem n zakje mee tijdens het uitlaten van de hond. Bizar,wat er op 1 km afstand al ligt langs de weg. Wel 20 bierblikjes....echt zo aso. En echt overal waar je rijdt valt het op langs de weg :-(

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De plasticsoep in de Europese wateren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-19 08:39

Vogels zijn soms verspreiders, nemen het mee in de snavel en laten het weer vallen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:57

Goede actie!

Ook in Nederland is enorm veel zwerfvuil.

Wij doen jaarlijks mee met de Beach clean up en er spoelt best veel troep aan vanuit zee.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:34

Thats_Me schreef:
Lau schreef:
Ik denk altijd als het mee heen kan kan het ook mee terug. Die tas waar het in zat past het ook in als het leeg is. Ik snap echt niet waarom alles maar op straat gesmeten moet worden.

Al mis ik op veel plaatsen zoals parken en festivals prullenbakken.
Je hebt veel parken met heerlijke veldjes om te zitten. Helaas zijn daar vaak geen prullenbakken. En kan je dus je troep niet kwijt en moet je zoeken naar een plek waar dit wel kan.


Dat is bewust. Prullenbakken trekken juist ook veel vuil aan. Zo denken mensen dat ze daar dan ook best hun grof vuil neer kunnen zetten of even wat extra afval zakken. Veel afval beland ook rondom een prullenbak in plaats van erin. Hoe minder prullenbakken hoe netter het meestal blijft. Je ziet dus vaak bij parkeerplaatsen prullenbakken en op festivals vaak bij de eettentjes en toiletten.



En die zitten altijd vol,
In het park ook alle bakken die er zijn zitten vol. Het is altijd een grote bende na een zonnige dag. Het is gewoon jammer dan mensen niet weten hoe ze hun zooi op moeten ruimen. Zodra ze buiten hun eigen aantal vierkante meter komen lijken het wel neanderthalers.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, Duran123, friezenfan2, IASCrawler, Kimsel94, laura22, Poety, Raineri, Sintara en 107 bezoekers