Nashville manifest

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:31

Ook een hetero kan op de verkeerde vallen. Niet alle partners worden door familie/omgeving goedgekeurd. Of dat nu door sociale status, geloof of iets anders onbegrijpelijks is. Ja de kans is kleiner en de onrust erover vaak minder/korter. Maar "gewoon" zijn is geen garantie voor acceptatie.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:31

julius_juut schreef:
Net zo negeren of je zelf voor afsluiten als een aantal decennia geleden? Net zo zeggen 'Het gaat niet over mij dus boeie?'


Nee ik denk persoonlijk dat er nog een groot grijs gebied tussen zit.
Je hoeft niet je er compleet voor af te sluiten en er niks om geven 'want het gaat niet over mij'

Maar om op alles te gaan happen en fel en hysterisch in te gaan.. Dat gaat het echt niet beter maken of mensen van gedachten veranderen.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:33

Dammie schreef:
Amber_anne schreef:
Mensen met een publieke functie die deze lijst tekenen zouden ontslagen moeten worden.

Waarom geldt vrijheid van meningsuiting niet voor hen?
Want dat zeg je eigenlijk: een dominee of politicus mag alleen dat vinden wat de algemene opinie is.
Dat heet dictatuur van de meerderheid.
Echte tolerantie betekent ook vrijheid van meningsuiting voor mensen met een minderheidsopinie.


Oneens, de paradox van tolerantie van popper is hier van toepassing https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Paradox_van_tolerantie

Wat mij betreft mogen ze deze mensen inderdaad ontslaan. Het gaat tegen de grondwet in en is reinse discriminatie. Walgelijk.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:33

tamary schreef:
Ook een hetero kan op de verkeerde vallen. Niet alle partners worden door familie/omgeving goedgekeurd. Of dat nu door sociale status, geloof of iets anders onbegrijpelijks is. Ja de kans is kleiner en de onrust erover vaak minder/korter. Maar "gewoon" zijn is geen garantie voor acceptatie.

Ik heb het daarom ook niet per definitie over heteroseksualiteit, als je doelde op mijn vraag. :)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:34

upendo schreef:
Hoe zou jij het dan doen? Liever dat door zo'n vraag iemand in ieder geval nadenkt over de niet-vanzelfsprekendheid van buiten de norm vallen.

Hoe zou ik wat doen?

Het gaat om het feit dat de meeste hetero's dus op die vraag reageren in de zin van 'ik zou het me niet aantrekken, dus zij moeten dat ook maar niet doen'. :') Terwijl de meesten zich er gewoon niet in kunnen inleven. Want hetero rechten zullen ten eerste nooit onderdrukt worden (of daar is nu alleszins geen spraken van). Dat is net zoals de vraag 'Zou je op de rode knop drukken, waardoor één persoon sterft, maar jij wel 1 miljoen krijgt?'
Veel mensen kunnen wel BEDENKEN wat ze misschien zouden doen, alleen, weet je nooit wat je zou doen als je echt voor die knop staat. En niemand zal ooit voor de knop staan, dus het is onmogelijk om het werkelijk te weten. (Net zoals de fictieve casus dus 'moest heteroseksualiteit ooit verboden worden', gaat nooit gebeuren, is nooit zo geweest, je weet het gewoon niet.) Dus; je kan je niet volledig inleven in de gevoelsmatige impact die dit heeft op homoseksuele mensen. Daarom wil ik dus zeggen, stel zo'n vragen gewoon niet, want hoe hetero's zich hierbij zouden voelen is gewoon totaal niet relevant...

tamary schreef:
Ook een hetero kan op de verkeerde vallen. Niet alle partners worden door familie/omgeving goedgekeurd. Of dat nu door sociale status, geloof of iets anders onbegrijpelijks is. Ja de kans is kleiner en de onrust erover vaak minder/korter. Maar "gewoon" zijn is geen garantie voor acceptatie.


Je zegt het zelf. Dan gaat het om de sociale status of geloof, niet door het hetero zijn.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:36

Dan verschillen wij van mening. :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:38

Upendo, ik snap niet waar je op doelt?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:38

Afbeelding

Ho even, het is niet zo dat nu opeens homoseksuele niet geaccepteerd worden, dit is al veel langer zo en ik vind het juist (op dit manifest) vooruit gaan kwa acceptatie in de samenleving. We zijn er natuurlijk nog lang niet maar stap voor stap gaat het beter..

En voor de mensen die zeggen omdat ik hetro ben is het makkelijk zeggen om te negeren?! Ik heb zelf een relatie gehad met een vrouw/meisje, en ik ben er toen achter gekomen dat ik toch meer op mannen val, wat niet wil zeggen dat ik niet open sta voor een relatie met een vrouw..
Maar daar word wel meteen van uit gegaan.. niet leuk!

Het gaat er mij om dat iedereen nu opeens een heisa over iets gaat maken over iets wat al heeel erg lang speelt. Wil niet zeggen dat ik dat manifest goedkeur het tegendeel zelfs, maar de manier van reageren hoeft niet zo overdreven, we zijn allemaal mensen en ieder heeft zo zijn eigen moeilijkheden.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:41

De statement die Deze naam maakt, dat het voor hetero's niet relevant is om zich in te leven in hoe het voelt om homoseksueel te zijn en dat men zich daarin ook nooit zal kunnen inleven.

Ik denk namelijk wel degelijk dat het relevant is: vervang homoseksueel voor 'brildrager/roodharig/beugelbekkie' en je weet hoe het is om aangekeken te worden op een kenmerk waar je mee bent geboren maar waar je niks aan kan doen. Als mensen zich wat vaker zouden beseffen dat het gevoel overeen komt zouden ze zich mogelijk al anders gedragen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:45

Ja maar dat is toch oud nieuws?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:46

Klopt, maar voor DezeNaam schijnbaar niet. :)
Heb ook niet het idee dat die stellingname gaat veranderen, vandaar mijn oneliner.
Excuus voor de verwarring.

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:52

Iedere vorm van discriminatie die wordt gebagatelliseerd, genegeerd en niet volmondig wordt afgewezen krijgt daardoor een etterende voedingsbodem die alleen maar kan groeien.
En vergeet niet dat dit manifest niet alleen een afwijzing is van lhbters, het is ook een afwijzing van een ieder die niet strikt volgens de Bijbelse regels omtrent sex en huwelijk leeft.
Elke gescheiden man en vrouw, elke ongehuwde moeder, elke persoon die niet als maagd het huwelijk in gaat, elke vrouw die een abortus ondergaat, elke vrouw die haar man tegenspreekt en zo kan ik nog wel even door gaan.
Niet reageren op dit manifest geeft de ondertekenaars en de mensen die het er mee eens zijn het signaal dat we het wel ok vinden en dat mag in mijn ogen nooit gebeuren.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:56

alex66 schreef:
Iedere vorm van discriminatie die wordt gebagatelliseerd, genegeerd en niet volmondig wordt afgewezen krijgt daardoor een etterende voedingsbodem die alleen maar kan groeien.
En vergeet niet dat dit manifest niet alleen een afwijzing is van lhbters, het is ook een afwijzing van een ieder die niet strikt volgens de Bijbelse regels omtrent sex en huwelijk leeft.
Elke gescheiden man en vrouw, elke ongehuwde moeder, elke persoon die niet als maagd het huwelijk in gaat, elke vrouw die een abortus ondergaat, elke vrouw die haar man tegenspreekt en zo kan ik nog wel even door gaan.
Niet reageren op dit manifest geeft de ondertekenaars en de mensen die het er mee eens zijn het signaal dat we het wel ok vinden en dat mag in mijn ogen nooit gebeuren.



Helemaal niets aan toe te voegen!!!! Je slaat de spijker op zijn kop. De andere kant opkijken is zo simpel wanneer het jezelf niet betreft maar de samenleving zijn wij allemaal en ook allemaal verantwoordelijk voor. En ik vind het gruwelijk verkeerd dat mensen gediscrimineerd worden op basis van kleur/uiterlijk/seksuele geaardheid of wat dan maar ook.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:58

upendo schreef:
Klopt, maar voor DezeNaam schijnbaar niet. :)
Heb ook niet het idee dat die stellingname gaat veranderen, vandaar mijn oneliner.
Excuus voor de verwarring.

Dat is mijn statement helemaal niet. Ik zeg dat hetero’s niet moeten oordelen of homoseksuelen al dan niet het recht hebben om hier ‘heisa’ rond te maken.
Mijn statement is net het tegenovergestelde als je het even goed leest.

Jij wilt heteroseksuelen mensen zich laten inleven, maar gebruikt daarvoor ‘wat als heteroseksualiteit slecht gevonden werd’ en dat is niet relevant in mijn ogen. Want hetero’s kunnen zich moeilijk voorstellen hoe het zou voelen als zij daarvoor slecht gevonden werden.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:33


Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:50

Het is nogal makkelijk zo te denken dat men zich er maar niet druk om moet maken.

Je zal maar verstoten worden door je familie omwille van de kerk waar ze komen. Jé zal maar de grote schande van je familie zijn in het ( christelijke) dorp waar je woont. Gedwongen zijn voorgoed weg te gaan en alle contacten verbreken.
Lijkt mij vreselijk.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:58

alex66 schreef:
Even een citaat uit een interview vandaag in het AD met Piet de Vries een van de opstellers van het manifest.

Eerder dit jaar publiceerden we ook al een wake up call over het thema. Er wordt te weinig onderwijs gegeven over wat de Bijbel zegt over het huwelijk en seksualiteit. We moeten ons geluid laten horen.Toen de nazi-ideologie zich opdrong, zwegen de kerken. Nu dringt de genderideologie zich op en zwijgen de kerken weer te vaak

Vergelijkt die zieke geest lhbt+ mensen nou echt met nazi's, is hij echt zo bang en vol van haat dat hij het nodig vind om mensen niet alleen tot op het bot te kwetsen maar ook nog te demoniseren en uit te maken voor nazi?

Weet die pannenkoek wel hoeveel homo's er zijn omgekomen in de kampen en gaskamers van de echte nazi's.
Gadverdamme wat een walgelijke vent -:(- -:(- -:(-

Een hardinxvelder..... waarom verbaasd me dat niet? (Kruipt weer onder meelees steen...)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:11

DezeNaam schreef:
upendo schreef:
Klopt, maar voor DezeNaam schijnbaar niet. :)
Heb ook niet het idee dat die stellingname gaat veranderen, vandaar mijn oneliner.
Excuus voor de verwarring.

Dat is mijn statement helemaal niet. Ik zeg dat hetero’s niet moeten oordelen of homoseksuelen al dan niet het recht hebben om hier ‘heisa’ rond te maken.
Mijn statement is net het tegenovergestelde als je het even goed leest.

Jij wilt heteroseksuelen mensen zich laten inleven, maar gebruikt daarvoor ‘wat als heteroseksualiteit slecht gevonden werd’ en dat is niet relevant in mijn ogen. Want hetero’s kunnen zich moeilijk voorstellen hoe het zou voelen als zij daarvoor slecht gevonden werden.

Het hele punt is dan ook; je hoeft het niet te snappen als hetero.

Je moet alleen durven toegeven dat je het niet begrijpt en dat nooit zult doen.

Je kunt je hooguit proberen in te leven in de situatie, en op basis daarvan iets concluderen. Maar echt snappen lukt gewoon pas als je zelf in die situatie zit. Dat geldt overigens voor heel erg veel dingen - gekleurde mensen, maar ook mensen die worstelen met een psychische ziekte. Eigenlijk alles wat afwijkt van de norm.

Ik moet altijd terugdenken aan de South Park aflevering waar Stan's vader op nationale televisie het n-woord zegt := En Stan die de hele aflevering achter zijn zwarte vriend aan hobbelt om te vertellen dat ie het nu toch echt snapt, waarom hij het vervelend vind. Maar die jongen blijft boos. Aan het eind van de aflevering heeft Stan een eureka-moment en zeggen ze:
Stan: "I get it now! I don't get it!"
Token: "Now you get it!" en dan is iedereen weer blij *\o/*

Gegeven dat het dus eigenlijk niet te begrijpen is voor hetero's hoe het is om in deze situatie te verkeren als LHBT+'er, kun je op zijn minst erkennen dat dit zo is en er vanuit gaan dat LHBT+'ers zich niet aanstellen. Want daar gaat het een beetje om denk ik.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:56

Dammie schreef:
Dit staat in de laatste twee paragrafen.
Hier lees ik niet uit dat de ondertekenaars homoseksuele mensen onrein of zo vinden. Ofvinden dat ze niet bestaan.
Ze geven toe dat er vanuit christelijke mensen grote fouten gemaakt zijn.


Context is belangrijk in dit soort dingen.
Zo staat er ook:
Citaat:
Artikel 9

WIJ BEVESTIGEN dat de zonde zorgt voor misvorming van seksuele verlangens, door ze niet op het huwelijksverbond, maar op seksuele onreinheid te richten. Deze misvorming omvat zowel heteroseksuele als homoseksuele onreinheid.

WIJ ONTKENNEN dat een langdurig patroon van verlangen naar seksuele onreinheid seksueel onrein gedrag rechtvaardigt.

Artikel 10

WIJ BEVESTIGEN dat het zondig is om homoseksuele onreinheid of transgenderisme goed te keuren. Wie deze wel goedkeurt wijkt fundamenteel af van de standvastigheid die van christenen verwacht mag worden en van het getuigenis waartoe zij geroepen zijn

WIJ ONTKENNEN dat de goedkeuring van homoseksuele onreinheid of transgenderisme een moreel neutrale zaak is, waarover getrouwe christenen onderling van mening mogen verschillen.


De fouten die ze aangeven gemaakt te hebben is dus meer de fout dat hun mening niet altijd duidelijk is geweest, en dat ze daarin niet altijd de neuzen dezelfde kant op hebben gehad.
Nu spreken ze dus uit dat (volgens de ondergetekenen) zowel homoseksualiteit als transseksualiteit onreinheid/zonde is.

De acceptatie kan dus volgens hun alleen zover gaan dat als mensen welkom zijn, maar dan alleen als ze hun geaardheid willen verstoppen of willen "genezen".

-----
Afbeelding

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:38

Mijn tante is christen, en dat schreeuwt ze dan ook altijd van de daken. Niets mis met christen (of gelovig in het algemeen) zijn, maar ze moet altijd iedereen ermee lastig vallen. Nu dus ook. Kreeg net een mailtje binnen die ze naar heel de familie gestuurd had over het Nashville manifest. Dat iedereen hem wel even grondig moest doorlezen maar daarna allemaal moesten tekenen want er staat alleen maar waarheid in. 8)7

Ik ga er niet eens meer op in want er is geen beginnen aan met haar, maar ik walg hier zo ontzettend van.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:11

bigone schreef:
alex66 schreef:
Iedere vorm van discriminatie die wordt gebagatelliseerd, genegeerd en niet volmondig wordt afgewezen krijgt daardoor een etterende voedingsbodem die alleen maar kan groeien.
En vergeet niet dat dit manifest niet alleen een afwijzing is van lhbters, het is ook een afwijzing van een ieder die niet strikt volgens de Bijbelse regels omtrent sex en huwelijk leeft.
Elke gescheiden man en vrouw, elke ongehuwde moeder, elke persoon die niet als maagd het huwelijk in gaat, elke vrouw die een abortus ondergaat, elke vrouw die haar man tegenspreekt en zo kan ik nog wel even door gaan.
Niet reageren op dit manifest geeft de ondertekenaars en de mensen die het er mee eens zijn het signaal dat we het wel ok vinden en dat mag in mijn ogen nooit gebeuren.



Helemaal niets aan toe te voegen!!!! Je slaat de spijker op zijn kop. De andere kant opkijken is zo simpel wanneer het jezelf niet betreft maar de samenleving zijn wij allemaal en ook allemaal verantwoordelijk voor. En ik vind het gruwelijk verkeerd dat mensen gediscrimineerd worden op basis van kleur/uiterlijk/seksuele geaardheid of wat dan maar ook.


Mag ik even melden dat ik jou een geweldig mens vind?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:12

Barbet schreef:
Ik woon op een zwaar deel van de Biblebelt (elspeet/nunspeet/doornspijk/elburg)
Hier heerst de leer van de SGP en de zwaardere orthodoxe kerken.
Ik ben hier geboren en getogen dus ik weet hoe de mensen hier zijn en denken.
In de orthodoxe kerken hier is de liefde van God niet de kern , maar zonde en het oordeel en de bijbehorende angst.
Dus dat speelt in veel aspecten van het leven door, het zit er diep in geworteld.

Hoe meer er door de wereld getrokken gaat worden aan hun waarden en normen, hoe vaster hier de hakken in het zand worden gezet.
De duivel kan ook aan het werk zijn, om mensen van het ware geloof af te trekken en dat ze zo van God afdwalen.


|(
Ja, heel verdrietig: al die angst en als reactie die hakken in het zand.

Stiekem denk ik dat die mensen er geen snars van begrijpen dat ik met plezier naar de kerk ga.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:04

Ik kwam dit artikel tegen. Stefan Paas is een bekende missionaire theoloog. Ik denk dat hij heel goed verwoordt hoe de meeste christenen in mijn omgeving er op dit moment over denken.

Foaly

Berichten: 4841
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:01

Goed artikel idd!

Boven de wekelijkse nieuwsbrief van de kerk die ik zonet in mijn e-mail kreeg stond 'Ik geloof dat de meest wetteloze en losgeslagen liefdes nog minder tegen Gods wil ingaan dan een zelfgekozen en zelfbeschermende liefdeloosheid -- CS Lewis'. Vond ik heel mooi :j