Nashville manifest

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Avalanche

Berichten: 15914
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:38

Janneke2 schreef:
...als christenen onder elkaar gaat het wat mij betreft niet over tolerantie, maar over de leer in de praktijk brengen.

En dat is waar dit manifest grondig tekort schiet, wat mij betreft. What about: heb uw naaste lief als uzelf? En dan in dit geval met name over mensen die transgender zijn. Wie zijn wij, en zeker als christenen, om transgender mensen allerlei secundaire motieven toe te dichten, en wie zijn wij om genderdysforie, wat erkend is door de meerderheid van experts, te ontkennen? Dat is pijnlijk, dat is kwetsend, en het is niet goed, het is liefdeloos om zo met medemensen te gaan, en daarmee in directe tegenspraak met "heb uw naaste lief als uzelf".
Janneke2 schreef:
Oude, calvinistische gewoonte: toezicht op de zeden, 'mores' en eventueel tucht.

Ik stel voor dat we eens toezicht en tucht gaan toepassen. Op Calvinistische wijze }>

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:52

Eileen_ schreef:
Maar dat vind ik net zo misselijkmakend... Sowieso al dat homoseksualiteit als een zonde wordt gezien begrijp ik niet, maar waarom zou je de 'verlangens' moeten onderdrukken/ accepteren en maar single blijven? seksualiteit is gewoon echt een deel van je, dus als je daar niet voor uit mag komen dan mis je gewoon zo'n groot deel van jezelf. Het zou dus betekenen dat ik het maar uit zou moeten maken met m'n vriendin, omdat ik niet verliefd mag zijn op een persoon 'buiten de norm' :') Gelukkig heb ik een erg accepterende omgeving, zelfs mijn christelijke schoonfamilie. Waarbij m'n schoonvader dominee is :) Zo kan het gelukkig dus ook en ik hoop voor jouzelf en vooral voor je kinderen dat jij dit ook zo ziet!



Shadow0 schreef:
“The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.”

Het lijkt misschien mee te vallen als het 'alleen maar' om uitsluiting gaat. (Alsof het niet al ontzettend traumatiserend is om in je fundament ontkend te worden of uitgesloten te worden van je familie en sociale omgeving...)

Maar je hebt maar een paar mensen nodig die veel verder gaan (vernieling, bedreiging, mishandeling, verkrachting) en een heleboel mensen die doen alsof ze het niet zien omdat ze lgbti gewoon de moeite niet waard vinden om iets te doen. En die mensen stellen zichzelf misschien gerust met de gedachte dat zij tenminste niet zo ver gaan. Maar door niets te doen creeert men de ruimte.


Voor jullie beiden: dat zeg ik ook helemaal niet, dat het dan goed is. Het was puur een manier van lezen; iemand merkte op dat 'er stond dat er zelfs iets aan gedaan moest worden' en ik vroeg waar dat stond, want dat had ik er niet uit gehaald. Iemand anders citeerde dit stukje en ik gaf aan 'oh ja, zo kun je dat ook lezen, ik had dat anders opgevat' - zonder verder enoge vorm van waarde-oordeel daaraan te hangen. Ik heb zelfs al eerder aangegeven dat mijn christelijke tenen behoorlijk kromtrekken van de hele verklaring.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:54

Ik heb het manifest doorgelezen maar vind het niet direct heel erg schokkend. Dit is een groep christenen die een "bijbels antwoord" probeert te geven op een specifiek maatschappelijk thema. Dit is hun visie op de verhoudingen en relatie tussen mannen en vrouwen en gender issues. Er is vraag naar een standpunt binnen "de kerk" in deze zaken. In een tijd waar alles maar moet kunnen proberen ze met dit manifest kleur te bekennen.

Dit is helemaal niet bedoelt om haat te zaaien of mensen uit te sluiten. Er wordt helemaal nergens gesteld dat deze mensen verbannen moeten worden, zich moeten bekeren of wat dan ook. Niemand hoeft zich dit persoonlijk aan te trekken want het is tegen niemand persoonlijk geschreven. Het is enkel wat deze christenen geloven.

Hoewel ik me grotendeels in het manifest kan vinden weet ik ook dat je dit niet aan anderen op kan dringen. Ik kan wel vinden dat "het niet hoort" maar we leven nu eenmaal in een samenleving waar het wel algemeen geaccepteerd wordt. Ik heb verschillende homo vrienden, en homo's binnen mijn familie. Hoewel ik een deel van hun levenswandel niet goedkeur ga ik met net zoveel liefde met hen om als ieder ander. Ik zie ze niet als minderwaardig of onrein maar gewoon als mens net als ik.

Ik snap persoonlijk niet waarom men vind dat dit liefdeloos is, of discriminerend want er wordt helemaal nergens gezegd dat je mensen op basis van hun geaardheid of geslacht anders of als minderwaardig moet behandelen. Er wordt niet opgeroepen om samenlevingsvormen of verbintenissen te verbieden. De politiek wordt er zelfs compleet buiten gelaten. Bewust denk ik en ook heel terecht vind ik.

mysa

Berichten: 10452
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:00

Het lijkt me liefdeloos omdat homoseksuelen zondig en ziek genoemd worden.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:02

Of om te zeggen dat mensen hun geaardheid, hun hele wezen, maar aan moeten passen naar wat iemand anders vind dat ze moeten zijn. Zeggen dat mensen ongelukkig moeten zijn zodat je eigen wereldbeeld in stand kan blijven kan ik niet rijmen met naastenliefde.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:15

Ieder mens is "zondig" ongeacht geaardheid of geslacht. Het gaat er hier ook helemaal niet om om zondaars aan te wijzen.
En niemand wordt verplicht of zelfs opgeroepen om zich te veranderen in dit manifest.

En wellicht kijk ik er zelf te simplistisch naar hoor, ook omdat ik er zelf weinig mee te maken heb. Ik zie niet direct waarom je geaardheid of geslacht je hele wezen zou zijn. Ik ben ik, ik voel me mijzelf. Niet vrouw, niet man, gewoon mijzelf. Ik heb een vrouwenlichaam en dat is het.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:29

Zo lang als een paar schoenen goed past en lekker zit, merk je er niets van. Het is pas op het moment dat er ergens iets knelt, dat je het gaat merken en dat het al héél snel héél beperkend wordt...
En dat is denk ik met geaardheid of genderidentiteit niet anders. Ik voel me ook 'gewoon mezelf', maar ik weet ook niet hoe het zou zijn om me man te voelen in een vrouwenlichaam. Ik kan me wel voorstellen dat je wanneer je als man in een vrouwenlichaam zit, of andersom, daar helemaal niet blij mee bent, want die 'schoen' past niet, knelt, loopt niet lekker. Ik denk inderdaad dat je daar te simplistisch over denkt...


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

mysa

Berichten: 10452
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:31

Maar waar, als ik vragen mag, heeft Jezus het over homoseksualiteit of gender issues gehad?

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:38

Janneke2 schreef:
(En dat de christelijke kerk niet altijd met 1 mond spreekt - ik ben het geleuter van dit soort lui meer dan zat, dus dat zij dan maar zo.

Over respect gesproken. :roll:

Vanmorgen op de radio uit mogen leggen hoe ik er als christen over denk.
Voor mij is God juist liefde en leert hij ons om niet over anderen te oordelen. Uit de bijbel: Er zijn drie dingen die blijven: geloof, hoop en liefde, maar het belangrijkste van deze is de liefde.


(Heb nog niet alle reacties kunnen lezen)

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:58

mysa schreef:
Maar waar, als ik vragen mag, heeft Jezus het over homoseksualiteit of gender issues gehad?

Nergens. Er zijn teksten te vinden in het OT en van Paulus in het NT, maar Jezus heeft het nergens over een van deze dingen gehad, althans - dat is nergens beschreven.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:21

Verdriet en ongeloof, verward en misschien ook wel boos.
Het geloof staat dicht bij mij, net als lhbt+. Het doet me dan ook zoveel pijn om dit allemaal aan te moeten horen.
Facebook ontploft met berichten erover, op mijn Facebook ook veel tegengeluid.

Leven en laten leven zou je denken, toch? Dat denk ik in ieder geval wel. Alleen ligt het niet zo makkelijk.

Dat men deze mening heeft is aan hun, dat is hun goed recht.
Wat iemand vindt van lhbt+ is vrije keuze, maar tot een bepaalde grens. Dit maakt voor veel christelijke lhbt+ers de stap nog groter om ervoor uit te komen, misschien dat de stap nu zelfs te groot is. Dat het de laatste druppel kan zijn voor iemand om te kiezen voor zelfmoord. Dat is wat men doet, daar kan ik niet overuit.

Prima als ze het niet eens zijn met lhbt+. Maar schaadt de mens daar niet mee.

Er zijn Christelijke lhbt+ers die jaren lang hiermee worstelen, niet maar een paar jaartjes, sommige heel hun leven. Een goede vriend van mij is homo en Christelijk. Zijn vader heeft de Nashville verklaring ondertekend. Kun je je voorstellen hoe hij zich moet voelen?

Het is bizar dat dit gebeurd, hier in Nederland, hier in 2019.
Ja, deze discussie bestaat al heel lang. Daar weet ik alles van. Maar nu zijn ze verder gegaan, ze voelden zich zwak en hebben dit gedaan. De vlam die brandde is nu overgeslagen in een enorme brand. Niet alleen tussen christenen en ongelovigen, nee. Ook tussen Christenen zelf.
Het geloof is nu in een zwart daglicht gezet, alsof elke Christen tegen lhbt+ is. Nee, dat is niet zo. Maar dat kleine deel wat heeft ondertekend, heeft daar wel voor gezorgd.

Met verdriet en boosheid zal ik toe moeten kijken hoe deze discussie zich voort gaan zetten. We waren zo ver vooruit aan het gaan met de acceptatie van lhbt+.

Ik hoop met heel mijn hart dat de Christelijke lhbt+ers zich veilig kunnen voelen. Dat de stap om ervoor uit te komen niet te groot is geworden en bijna onmogelijk lijkt. Dat ze steun kunnen vinden ergens, dat ze niet ervoor kiezen om uit het leven te stappen.

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 10:09

Boras schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/homohaatma ... ~a79914b3/

Ik ben benieuwd hoe bokkers hier tegenaan kijken.

Ik schrik hiervan en hoop dat deze mensen nooit de dienst gaan uitmaken.




Geloof brengt alleen maar ellende. Dat zie je nu maar weer. Misschien zijn deze aanhangers zelf wel ziek. Geestesziek!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 10:30

Waarom gaan mensen zich in godsnaam zo druk maken over wat een paar pipo's ondertekenen? Wat toch wel weer word ingetrokken. Hoe meer mensen zich hier druk om gaan maken hoe erger alle haat en nijd onder elkaar word opgewakkerd. Het leven is veel te kort om je hier druk om te gaan maken, leef je leven zoals je het zelf wil en heb schijt aan wat andere mensen vinden over jou of je leefstijl, zolang je er niemand pijn mee doet maakt het toch niet uit of je op mannen of vrouwen valt.

Hoorde vanochtend zelfs dat mensen zichzelf ziekmelden en met (over)spanning thuis blijven hierdoor, gaat me wel een beetje ver hoor..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 10:40

CharmingS schreef:
Waarom gaan mensen zich in godsnaam zo druk maken over wat een paar pipo's ondertekenen? Wat toch wel weer word ingetrokken. Hoe meer mensen zich hier druk om gaan maken hoe erger alle haat en nijd onder elkaar word opgewakkerd. Het leven is veel te kort om je hier druk om te gaan maken, leef je leven zoals je het zelf wil en heb schijt aan wat andere mensen vinden over jou of je leefstijl, zolang je er niemand pijn mee doet maakt het toch niet uit of je op mannen of vrouwen valt.

Hoorde vanochtend zelfs dat mensen zichzelf ziekmelden en met (over)spanning thuis blijven hierdoor, gaat me wel een beetje ver hoor..

Ik denk dat je je misschien wat beter in moet leven in een gelovige homoseksueel (m/v) met relatie die heeft gezien dat dit manifest door zijn/haar predikant is ondertekend :(

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 10:47

Ik word verdrietig an dit soort berichten. Blijkt maar weer eens hoe homo vriendelijk onze staat is.

Hoe kun je nu dit soort standpunten hebben als tweede kamer lid ten aanzicht van de grondwet? En al helemaal als je niet aan andere regels van de bijbel houd. Cherypicking noemen we dat. Met een sidedish middelvinger richting grondwet.

Al met al er jammerlijk dat zoiets nog bestaat in NL. Maar desondanks moet men ook zijn mening kunnen uiten. Alleen zou men dit ook kunnen doen zonder intolerantie en veroordelen.

Begon helaas ook al op straat te merken dat mijn vriendin en ik steeds meer nagestaard en vaker uitgescholden werden.

Be happy eat a snackkie

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 11:06

Waar ik treurig van werd is een interview met een predikant gisteravond op tv. Deze had een voorbeeld van een homoseksuele man die nu na 8 jaar vol gesprekken en gebeden uiteindelijk met een vrouw ging trouwen. Ze hadden hem genezen/gered... -O-

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 11:22

Dammie schreef:
Lau schreef:

Brrr doe maar niet! Moet er niet aan denken om niet zelfstandig te kunnen leven en altijd maar mijn mond te moeten houden.

Pagina 1 van dit topic.
@Eileen


Ja maar dat is toch een reactie op mij? Nog steeds niet dat iemand beweert dat ondertekenaars zo'n samenleving willen. En over je volgende reactie; oke duidelijk :j Dan is dat dus gewoon een mening die tussen ons verschilt.


Blue_Eyes: Weet ik, daarom mijn laatste zin ook (ik hoop dat jij het ook zo ziet). Ik bedoelde het ook zeker niet als een aanval naar jou toe, ik gaf alleen mijn mening dat ik dat net zo erg vindt wanneer een kerk zoiets zegt.


CharmingS schreef:
Waarom gaan mensen zich in godsnaam zo druk maken over wat een paar pipo's ondertekenen? Wat toch wel weer word ingetrokken. Hoe meer mensen zich hier druk om gaan maken hoe erger alle haat en nijd onder elkaar word opgewakkerd. Het leven is veel te kort om je hier druk om te gaan maken, leef je leven zoals je het zelf wil en heb schijt aan wat andere mensen vinden over jou of je leefstijl, zolang je er niemand pijn mee doet maakt het toch niet uit of je op mannen of vrouwen valt.

Hoorde vanochtend zelfs dat mensen zichzelf ziekmelden en met (over)spanning thuis blijven hierdoor, gaat me wel een beetje ver hoor..

Nou misschien omdat het voor sommigen een erg onveilig en aangevallen gevoel geeft? Stel jij bent christelijke homo en jouw omgeving ondertekent dit, dan kan ik me heel goed voorstellen dat je je er heel naar bij voelt. Beetje inlevingsvermogen mag wel hoor :)
Leef zoals je wilt zeg je, maar dat wordt juist zo moeilijk gemaakt door deze groep..
Ik trek het me inderdaad niet zo veel aan, voor mij geeft het weinig verschil behalve dat de waarheid dan eindelijk naar buiten komt (dat het toch slechter gesteld is met de acceptatie dan gedacht). Maar ik heb makkelijk praten want ik ben niet christelijk en het maakt me weinig uit wat mensen van me denken en ik heb een accepterende omgeving.. Deze 3 voordelen heeft niet iedereen :)

Molfre

Berichten: 2630
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 11:24

fransje23 schreef:
Waar ik treurig van werd is een interview met een predikant gisteravond op tv. Deze had een voorbeeld van een homoseksuele man die nu na 8 jaar vol gesprekken en gebeden uiteindelijk met een vrouw ging trouwen. Ze hadden hem genezen/gered... -O-

Dat is wat ik zo walgelijk vind aan sommige takken van het geloof (geloof in het algemeen). Je wordt niet geaccepteerd zoals je bent, ondanks dat bijna elk geloof volgens haar aanhangers liefde en vrede predikt.

Het lijkt wel alsof de enige mensen die geaccepteerd worden (in de Christelijke geloofssfeer) zoals ze zijn, de blanke hetero mannen zijn...

Waarom is het zo moeilijk om te leven en te laten leven?

Daarnaast vind ik het schandalig dat je in een publieke positie als leerkracht op een grote universiteit of politicus jezelf zo durft uit te spreken tegen honderdduizenden medelanders.

Hoe voelt een transgender student zich als hij volgende week in de klas zit bij de meneer van de VU die dit heeft ondertekent? Natuurlijk heeft iedereen vrijheid van meningsuiting, maar als je zo'n publieke voorbeeldsfunctie hebt, vind ik niet dat je een mening die onzekerheid en gevoelens van angst kan veroorzaken zomaar kunt uiten in de publieke sfeer.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 11:29

Edit: een interview met Margriet van der Linden legt ook uit waarom dit niet onbelangrijk is. https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/07/ma ... s-a3128143

CharmingS schreef:
Waarom gaan mensen zich in godsnaam zo druk maken over wat een paar pipo's ondertekenen? Wat toch wel weer word ingetrokken.


Die 'pipo's' in de VS hebben veel invloed en maken daar het leven van veel mensen erg lastig of onmogelijk. Trump zet, gesteund door Pence en deze conservatieve extreemrechtse groep, de rechten van LGBT weer onder druk.
Zij zijn daar niet machteloos of slechts een klein clubje onbelangrijke 'pipo's'. En ze hebben ook veel geld, en geld is invloed. Dat breidt zich nu ook uit naar Europa, naar Nederland, en het lijkt me heel goed dat daar zoveel negatieve reactie op komt dat ze zich weer een tijd koest houden.

Citaat:
Het leven is veel te kort om je hier druk om te gaan maken, leef je leven zoals je het zelf wil en heb schijt aan wat andere mensen vinden over jou of je leefstijl, zolang je er niemand pijn mee doet maakt het toch niet uit of je op mannen of vrouwen valt.


Dat maakt het wel. Want, onder druk van onder andere de SGP, kunnen leerkrachten die een homoseksuele relatie hebben nog steeds geweigerd of ontslagen worden. En door openlijk uit te spreken dat sommige mensen minderwaardig aan anderen zijn, wordt de drempel voor geweld en pesten richting LGBT verlaagd, zeker in de omgevingen waar deze verklaring onderschreven wordt. Want blijkbaar is dat ok.

Citaat:
Hoorde vanochtend zelfs dat mensen zichzelf ziekmelden en met (over)spanning thuis blijven hierdoor, gaat me wel een beetje ver hoor..


Bedenk dat er ook nu nog mensen zijn die slachtoffer zijn geworden van geweld tegen LGBT, of die door hun familie verstoten zijn. Zoiets kan dan nogal triggerend zijn en het trauma weer oprakelen. Als het dan ook nog gaat om mensen waar je werkelijk mee moet samenwerken... dan vraagt dat nogal wat.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 11:52

Nu draaien jullie het op zo'n manier dat ik me zelf totaal niet kan inleven in deze personen. Misschien kan ik dat ook niet voor de volle 100% omdat ik zelf niet in zo'n situatie zit, maar ik kan me zeker wel voorstellen dat dit vervelend moet zijn. Maar het is maar net hoe je er mee omgaat en hoever dit gaat in je omgeving.

Daarnaast Shadow, als iemand hier in NL iemand ontslaat vanwegen zijn/haar geaardheid, is die werkgever toch echt strafbaar aangezien dat niet mag.

Als iemand het niet eens is met mijn geaardheid en mij daardoor verstoot, nou ik zet de deur open en schop je er uit. Nog voor ze kunnen zeggen dat ze me verstoten. Want geloof of geen geloof, als iemand mij niet kan accepteren zoals ik ben, dan zoek ik wel mensen die mij wel accepteren zoals ik ben.
En klinkt misschien makkelijk zoals ik er over praat, maar ik weet dat het niet gemakkelijk is, maar wel noodzakelijk voor jezelf. Ik zou niet in een omgeving willen/kunnen zitten waarin mensen worden veroordeeld om hun geaardheid of uberhaubt worden veroordeeld.

En daarnaast denk ik dat we hier in NL tollerant genoeg zijn naar mensen met andere geaardheid. Dat bepaalde geloven dit niet accepteren zal altijd zo blijven, en ik denk niet dat daar ooit verandering in gaat komen.

Citaat:
Nou misschien omdat het voor sommigen een erg onveilig en aangevallen gevoel geeft?


Maar mensen voelen zich tegenwoordig overal aangevallen door, en dan zal de hele wereld het ook weten ook..
Zeg niet dat ze niet voor zich op mogen komen. Maar je kan het allemaal zo zwaar en moeilijk maken als je wil.

Voor ik dadelijk weer te horen krijg dat ik me niet kan inleven. Een van mijn beste vrienden is homo, en heeft er heel lang over gedaan om uit de kast te komen, komt uit een christelijk gezin. En op het begin toen hij uit de kast kwam hebben zijn ouders 2 weken niet tegen hem gesproken. Uiteindelijk heeft de moeder een gesprek gehad met de pastoor, en deze heeft er voor gezorgd dat ze hem kon gaan accepteren. Deze jongen is nog steeds welkom in de kerk met zijn ouders als hij wil en word altijd met open armen ontvangen. Ik had het hier gisteren met hem over en het doet hem allemaal niks, zijn leven gaat namelijk gewoon door.. Hij grapte zelfs nog dat hij 1000 roze hesjes ging bestellen zodat alle homoseksuele konden gaan demonstreren :') .

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:03

CharmingS schreef:
Nu draaien jullie het op zo'n manier dat ik me zelf totaal niet kan inleven in deze personen. Misschien kan ik dat ook niet voor de volle 100% omdat ik zelf niet in zo'n situatie zit, maar ik kan me zeker wel voorstellen dat dit vervelend moet zijn. Maar het is maar net hoe je er mee omgaat en hoever dit gaat in je omgeving.


Hmm. Ja. Zo werkt trauma alleen niet altijd. Dat is niet een kwestie van 'vervelend maar je moet er gewoon anders mee omgaan.' Dat is een 'je lichaam zet alles in standje paniek en sluit je verstand tijdelijk buiten'-reactie.
Met 'vervelend' kun je inderdaad omgaan, met trauma niet altijd. En betoon mensen dan op z'n minst het respect om dat te serieus te nemen en niet te doen alsof het alleen maar 'vervelend' is.

Citaat:
Daarnaast Shadow, als iemand hier in NL iemand ontslaat vanwegen zijn/haar geaardheid, is die werkgever toch echt strafbaar aangezien dat niet mag.


Ik ben blij dat jij het beter weet. Maar eh: dit was de situatie in 2015: https://nos.nl/artikel/2035495-kabinet- ... rwijs.html

Citaat:
En daarnaast denk ik dat we hier in NL tollerant genoeg zijn naar mensen met andere geaardheid. Dat bepaalde geloven dit niet accepteren zal altijd zo blijven, en ik denk niet dat daar ooit verandering in gaat komen.


Maar bedenk dat de VVD al heel veel dingen naar de SGP toe heeft toegestaan om ze paaien, en ook nu heel nadrukkelijk hun mond houdt. Dit is niet marginaal, dit speelt ook een rol in de politiek.

Citaat:
En op het begin toen hij uit de kast kwam hebben zijn ouders 2 weken niet tegen hem gesproken. Uiteindelijk heeft de moeder een gesprek gehad met de pastoor, en deze heeft er voor gezorgd dat ze hem kon gaan accepteren.


Ja, en bedenk dat de dominees die dit ondertekenen, in datzelfde geval zeggen 'stoot hem uit je leven, spreek nooit meer met hem, doe alsof 'ie dood is.'

Citaat:
Ik had het hier gisteren met hem over en het doet hem allemaal niks, zijn leven gaat namelijk gewoon door..


Alleen maar fijn dat zijn leven gewoon doorgaat, dat de relatie met zijn ouders goed is gekomen... dat is nou precies wat de opstellers van het document willen schaden.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:05

het manifest is walgelijk, dat moge duidelijk zijn.
Ik vind het alleen wel apart dat iedereen(niet alleen op Bokt btw) zo geschokt is dat die Kees van der Staaij heeft getekent. Hallo, die man zit bij het SGP; je weet wel, die partij die vrouwen 'verbied' in de partij te zitten, want het enige recht van de vrouw is het aanrecht.
Dat wordt niet zo letterlijk naar buiten gebracht, want dat is niet PC en we willen allemaal zo graag PC zijn in dit land, maar uiteindelijk is dit wel wat zij vinden en wordt er ook naar gehandeld.
Dat zij dus zo denken over homosexualiteit, transgender etc is dan ook niet echt een verrassing. En gezien ze actief hun vrouwen buiten de partij houden, is het ook niet echt een verrassing dat juist iemand van de SGP dit manifest ondertekent heeft.

Ben het ook wel enigszins met diegene eens die de ophef hypocriet noemde. Want er is nog heel veel homohaat in Nederland en echt niet alleen onder gelovigen. De welbekende potenrammers (ja sorry voor het woord, maar zo werd dat vroeger zo genoemd; klootzakken die homo's total los sloegen= potenrammers) van vroeger waren over het algemeen GEEN christenen.
En de haat mag misschien minder geuit worden, er zijn nog heel veel mensen die dit toch als onnatuurlijk en verkeerd zien....de term 'van de verkeerde kant' kennen we allemaal nog wel en wordt nog steeds door heel veel mensen gebezigt.
Hoeveel mensen die homo/bi/lesbi zijn, die zeggen; ik ben in het openbaar toch erg voorzichtig met liefde uiten, zelfs met zoiets onschuldigs als elkaars hand vast houden zijn de meesten nog erg voorzichtig mee. Dat zegt toch genoeg? Zijn echt niet alleen gelovigen die dit afkeuren, maar ook heel veel van de zogenaamd ruimdenkende niet gelovige.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:21

Shadow0 schreef:
Citaat:
En op het begin toen hij uit de kast kwam hebben zijn ouders 2 weken niet tegen hem gesproken. Uiteindelijk heeft de moeder een gesprek gehad met de pastoor, en deze heeft er voor gezorgd dat ze hem kon gaan accepteren.


Ja, en bedenk dat de dominees die dit ondertekenen, in datzelfde geval zeggen 'stoot hem uit je leven, spreek nooit meer met hem, doe alsof 'ie dood is.'

Citaat:
Ik had het hier gisteren met hem over en het doet hem allemaal niks, zijn leven gaat namelijk gewoon door..


Alleen maar fijn dat zijn leven gewoon doorgaat, dat de relatie met zijn ouders goed is gekomen... dat is nou precies wat de opstellers van het document willen schaden.


Hier ben ik het niet mee eens.
Ik ken welgeteld niemand binnen mijn Kenniskring die niet meer thuis mocht komen nadat hij vertelde homo te zijn. En ik ken geen één predikant die dat zou zeggen.
Ik heb wel vrienden waarvan hun vriend niet bij hen thuis op visite mocht komen de eerste jaren, maar in alle drie de gevallen zijn de ouders uiteindelijk bijgedraaid.

Ik zeg niet dat ik het eens ben met dit document, of dat dit document niet ongelofelijk pijn kan doen bij mensen, maar ik ben het oneens met het feit dat deze mensen "de relatie met de ouders zouden willen schaden"
Dat is voor mij echt volkomen onherkenbaar

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

MarjanB

Berichten: 16411
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Nashville manifest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:28

Ik vind het stuitend dat mensen zulke gedachten hebben. Ik ken iemand uit de gereformeerde gemeenschap en die is na jaren ongelukkig te zijn geweest met een vrouw uit de kast gekomen. Dit heeft zolang geduurt omdat hij van jongst af aan geleerd heeft dat het fout was en niet mocht. Dood en dood ongelukkig was hij. Nadat het hoge woord er uit was is hij verstoten en heeft hij zo ongeveer moeten vluchten. Na jaren psygische hulp ivm ptss is hij nu pas weer een beetje op de rit. En waarom? Omdat mensen een geloof aanhalen om alles wat maar wat anders is de kop in te drukken. Dit terwijl heeft u naaste lief de meest belangrijke spreuk uit de bijbel is... snap best dat het geloof onder druk staat en steeds meer mensen afstand doen van de kerk.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:38

Citaat:
Hmm. Ja. Zo werkt trauma alleen niet altijd. Dat is niet een kwestie van 'vervelend maar je moet er gewoon anders mee omgaan.' Dat is een 'je lichaam zet alles in standje paniek en sluit je verstand tijdelijk buiten'-reactie.
Met 'vervelend' kun je inderdaad omgaan, met trauma niet altijd. En betoon mensen dan op z'n minst het respect om dat te serieus te nemen en niet te doen alsof het alleen maar 'vervelend' is.


Kom op, net of nu ieder homoseksueel een trauma heeft..
Want er word namelijk ook geen rekening gehouden met mensen met PTSS die op oudjaar trauma's beleven en onder de bank liggen, of helemaal plat liggen van de medicatie.

Een trauma is iets heel vervelends, maar is geen ongeneeslijke ziekte.
Als je een trauma hebt dan kun je daar iets aan doen, daar zijn verschillende methodes voor. Maar je vinger naar een ander wijzen is natuurlijk altijd de makkelijkste oplossing. Met huilen in een hoekje kom je er namelijk niet. En ja dat is misschien wel hard. Maar wil niet zeggen dat ik het eens ben met de manifest. Want ik ben van mening dat je mensen moet accepteren zoals ze zijn.

En het is goed om dit serieus te nemen, maar je kan er ook te ver in mee gaan. En dat is zonde van je tijd en energie. Met of zonder dit manifest zullen mensen er toch wel hun mening over hebben. Het is jammer dat dat zo moet maar je kan mensen hun gedachtes niet veranderen als ze dat zelf niet willen.
Heel veel mensen reageren hier zo ontzettend histerisch op en die mensen zijn vaak gewoon hetro, maargoed volgende week is er wel weer iets anders waar mensen zich histerisch druk over gaan maken en over 2 weken hoor je er niks meer van..

Nogmaals hoe vervelend dit is voor deze mensen, er zijn dingen die gaande zijn die veel erger zijn dan dit..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gee, manou_diablo, topsylover en 54 bezoekers