Quasimodo, kan dat nog wel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:04

oomens schreef:
Misschien moeten we juist afstappen van die overdreven aandacht voor iedereen die zich ergens door gekwetst voelt. Als je je om iedere scheet gekwetst voelt, dan kun je misschien beter gaan werken aan een dikkere huid of kortere tenen, dan gelijk van je omgeving te gaan verlangen dat zij zich maar aanpassen.

Dit. Je gekwetst voelen is een keuze.

Verder vind ik dit een vrij wazig topic :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:25

Quasimodo <3.

Hunchback of Notre Dame is een van de mooiste Disney-films ooit met een overduidelijke en juist prachtige boodschap.

Als je die film/boodschap in het negatieve weet te trekken is er denk ik wat mis met je.

Rocamor

Berichten: 10852
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:35

Cayenne schreef:
Zijn er nog sprookjes die wel mogen?
De wolf en de 7 geitjes zijn dierenmishandeling, Doornroosje en Sneeuwwitje worden ongevraagd betast en laatst las ik nog iets dat Frank en Frey aanzet tot homohaat... Really? :')

Nope sprookjes mogen niet meer. Mn sprookjes over stiefmoeders. Als je nagaat hoe die groep wordt weggezet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:38

oomens schreef:
Ik vraag mij af wanneer die hele '... kan echt niet meer'-mode eindelijk over is, zodat een bochel weer gewoon een bochel genoemd kan worden, een manke weer een manke, een dikkerd een dikkerd, een neger een neger, een blinde een blinde, een mongool een mongool, een paasei een paasei, een roodharige een rooie/blauwe, een hakkelaar een hakkelaar, etc.
Wat is er mis met het benoemen van een opvallende eigenschap van iemand als dat wel precies is wat als eerste aan diegene opvalt.
Je kunt de enige dikke negerin in een zaal vol magere, blanke mannen wel omschrijven als de enige die én thee drinkt, én een hond aan een riem vast heeft én een blauwe broek draagt en daarbij ook nog eens haar fiets in het linkerrijtje heeft gestald, terwijl de overige aanwezigen slechts aan hooguit een deel van die kenmerken voldoen, maar het is toch echt handiger om de meest opvallende eigenschappen te gebruiken als je haar omschrijft.
Hetzelfde geldt voor de enige bochelaar tussen allemaal rechtruggige mensen. Waardoor valt diegene op? Precies.

Misschien moeten we juist afstappen van die overdreven aandacht voor iedereen die zich ergens door gekwetst voelt. Als je je om iedere scheet gekwetst voelt, dan kun je misschien beter gaan werken aan een dikkere huid of kortere tenen, dan gelijk van je omgeving te gaan verlangen dat zij zich maar aanpassen.


Dit dus. Ik ervaar als 100% vlaamse in Vlaanderen dagelijks racisme op mijn werk door de Turkse omgeving waar ik in zit. Maar hier maakt er om piepen niets uit hoor. Dan slaan ze wel een zijspiegel van jou auto. Maar oh wee dat wij nog sinterklaas en zwarte piet hebben. Of een kerstmarkt! Nee, dat moet nu winterfestijn of wintermarkt zijn. Ronduit belachelijk. Dit is gewoon het viseren van de blanke maarschappij, want het zijn enkel wij die ons moeten aanpassen. Is er al een andere maatschappij die zich heeft aangepast?

Dat ze ons gewoon eens met rust laten.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:54

[quote="DeMolenhoek"]Daar mag je dus geen problemen mee hebben, want 'hoeveel moeite is het nu om je aan te passen' en 'ja maar dat zie je verkeerd door white privilege'. Wat nou als de groep die 'maar een heel klein beetje moeite' hoeft te doen met veel meer is en er al veel langer/eerder was en dat privilege eigenlijk wel fijn vindt?

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:07

Het is maar een tekenfilm.. een kind heeft echt geen besef van racisme, discriminatie ect.. zelfde met zwarte piet een kind ziet hem echt niet als slaaf..

Vind dat het allemaal beetje doorslaat..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:11

TS, heb je ook een issue met Forrest Gump? Of the Elephant Man?

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:13

(Maar goed, moet je eens een racist een racist noemen. Dan is men ineens weer een stuk minder enthousiast over heldere benamingen.)

Wat betreft de Hunchback: ik denk dat het materiaal zich gewoon niet echt leent voor een familiefilm. Grootschalige vervolging op basis van afkomst, seksuele fantasieen en machtsmisbruik, het is allemaal nogal heavy. De film is dan volgens mij ook nooit zo aangeslagen als kinderfilm.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:24

Shadow0 schreef:
(Maar goed, moet je eens een racist een racist noemen. Dan is men ineens weer een stuk minder enthousiast over heldere benamingen.)

Wat betreft de Hunchback: ik denk dat het materiaal zich gewoon niet echt leent voor een familiefilm. Grootschalige vervolging op basis van afkomst, seksuele fantasieen en machtsmisbruik, het is allemaal nogal heavy. De film is dan volgens mij ook nooit zo aangeslagen als kinderfilm.

Mwa, 395000000 opbrengst. Best okay.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:33

Het is ook maar hoe oud je bent, denk ik, want toen toen de Disney versie uitkwam, was ik al volwassen.
In mijn jeugd heb ik verschillende films en tv series over Esmeralda en de hunchback van de Notre Dame gezien inde jaren zestig, zeventig
Met grote filmsterren als Anthony Quinn en Gina Lollobrigida. Nadruk meestal op Esmeralda.

Ik hoorde in mijn jeugd vroeger vaak quasimodo als "scheldwoord" voor mensen die bergen sleutels aan hun sleutelbos hadden.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:40

Shadow0 schreef:
(Maar goed, moet je eens een racist een racist noemen. Dan is men ineens weer een stuk minder enthousiast over heldere benamingen.)

Het dingen bij de naam noemen is vrij selectief :)
Die persoon mag wel allerlei kwetsende, racistische benamingen gebruiken, maar hem aanduiden als 'puist' 'bleekscheet' of 'racist' heeft ie dan weer moeite mee, vermoed ik.

Je kunt het natuurlijk ook oplossen door geen kwetsende benamingen te gebruiken voor mensen en ze te respecteren :) dat laatste heeft verre mijn voorkeur.


oomens schreef:
Wat nou als de groep die 'maar een heel klein beetje moeite' hoeft te doen met veel meer is en er al veel langer/eerder was en dat privilege eigenlijk wel fijn vindt?

Denk dat die groep al best heel veel moeite doet, want komt uit een totaal andere cultuur, en het enige wat jij hoeft te doen, is wat begrip hebben en rekening houden met een ander. Dat lijkt me niet teveel gevraagd ook.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:45

Rekening houden, is dat synoniem voor alles aanpassen waar iemand zich door beledigd zou kunnen voelen? Of hoe zie jij dat concreet?

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:54

TS: Dus eigenlijk moeten er in alle films alleen maar mooie mensen in voorkomen zodat niemand zich beledigd voelt?
Toen de klokkenluider uitkwam was ik helemaal fan van Quasimodo. En ik hoor je trouwens niet over hoe de zigeuners in die film zijn neergezet, met de oorringen (ook het geitje heeft er 1). Dus nee, ik snap je discussiepunt niet.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:00

Tieneke schreef:
Rekening houden, is dat synoniem voor alles aanpassen waar iemand zich door beledigd zou kunnen voelen? Of hoe zie jij dat concreet?

Gewoon geen dingen zeggen waarvan je weet dat die kwetsend zijn. Wat je neit weet, kun je geen rekening mee houden.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:02

Of even googlen naar het synoniem van 'rekening houden met' als je echt onbekend bent met de betekenis daarvan.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:02

Ik vroeg me eigenlijk, naast Quasimodo, ook af wat de film doet met het stereotype beeld over 'zigeuners'? Ik weet het antwoord niet, ik heb de film al eeuwen niet gezien. Maar dat kwam ook in me op, als we het toch een beetje over zulke zaken hebben. Ik denk wel dat het interessant is om over zulke vragen na te denken (zonder er meteen een boos 'straks moet ik met iedereen rekening houden' punt van te maken). Gewoon eens nadenken kan geen kwaad. Rekening houden met anderen kan geen kwaad. Als je eenmaal weet dat iets kwetsend is voor een groep mensen, hoe moeilijk is het dan om iets niet meer te zeggen/doen, als dat niet jouw kwaliteit van leven aantast?


Mars schreef:
oomens schreef:
Misschien moeten we juist afstappen van die overdreven aandacht voor iedereen die zich ergens door gekwetst voelt. Als je je om iedere scheet gekwetst voelt, dan kun je misschien beter gaan werken aan een dikkere huid of kortere tenen, dan gelijk van je omgeving te gaan verlangen dat zij zich maar aanpassen.

Dit. Je gekwetst voelen is een keuze.


Misschien moeten we eens af van het idee dat het normaal is om mensen te blijven kwetsen terwijl je wéét dat iets wat je doet/zegt mensen kwetst. Want dat is ook een bewuste keuze, dan, en eentje waar ik zelf veel minder respect en begrip voor kan opbrengen.
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 03-01-19 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8740
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:03

Tegenwoordig is ook echt alles wat je maar kunt bedenken controversieel.

Ik kwam laatst een heel oud liedje van Andre van Duin tegen. Precies in zo'n maatschappij leven wij nu.
https://youtu.be/zhuOZq7u6wM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:05

NikkiDeKerf schreef:
Misschien moeten we eens af van het idee dat het normaal is om mensen te blijven kwetsen terwijl je wéét dat iets wat je doet/zegt mensen kwetst. Want dat is ook een bewuste keuze, dan, en eentje waar ik zelf veel minder respect en begrip voor kan opbrengen.

Het kwetst mij als ik zie dat vrouwen een mening hebben.

Zo, nu mag jij nooit meer posten op bokt want je weet dat het mij kwetst... :+

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:08

NikkiDeKerf schreef:
Misschien moeten we eens af van het idee dat het normaal is om mensen te blijven kwetsen terwijl je wéét dat iets wat je doet/zegt mensen kwetst. Want dat is ook een bewuste keuze, dan, en eentje waar ik zelf veel minder respect en begrip voor kan opbrengen

Nou precies. Het is echt helemaal niet moeilijk om sommige woorden en benamingen gewoon niet te gebruiken.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:11

Qerty schreef:
Of even googlen naar het synoniem van 'rekening houden met' als je echt onbekend bent met de betekenis daarvan.


Slim.
Even serieus. In deze context, Disneyfilms?

Witchcraft, dat kan ook niet. Want dan zijn sprookjes alleen voor 'mooie mensen' en word je als uiterlijk iets minder mooi mens uitgestoten ;-)

Denk dat het belangrijker is om mensen weerbaar en veerkrachtiger te maken dan om het te hebben over Quasimodo en de grote Disney discriminatie.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:12

enzino schreef:
NikkiDeKerf schreef:
Misschien moeten we eens af van het idee dat het normaal is om mensen te blijven kwetsen terwijl je wéét dat iets wat je doet/zegt mensen kwetst. Want dat is ook een bewuste keuze, dan, en eentje waar ik zelf veel minder respect en begrip voor kan opbrengen.

Het kwetst mij als ik zie dat vrouwen een mening hebben.

Zo, nu mag jij nooit meer posten op bokt want je weet dat het mij kwetst...


Oké, ik had me natuurlijk duidelijker moeten uitdrukken voor jou :(:)
Je snapt natuurlijk serieus (hopelijk) wel dat je vergelijking mank gaat (hoop ik, anders heeft het niet zo'n zin dit gesprek aan te gaan).

Specifieker dan: ik vind het jammer dat we het normaal vinden om mensen te blijven kwetsen, zeker wanneer onze acties of uitspraken schuren t.o.v. bepaalde grondwetten/rechten van de mens, wanneer we weten dat we daarmee deze mensen kwetsen én de keuze om niet te kwetsen niet onze eigen kwaliteit van leven of onze eigen grondwetten/rechten van de mens schaadt. En zeker zo lang onze rechten en de rechten van andere mensen gewoon naast elkaar kunnen bestaan, dus zowel wij al zij als jij als ik als (etc) zich kunnen uiten, zonder elkaar te discrimineren/onnodig te kwetsen, etc.

Pff man, je maakt het onnodig moeilijk door zo simpel te doen.
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 03-01-19 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:14

Tieneke schreef:
Qerty schreef:
Of even googlen naar het synoniem van 'rekening houden met' als je echt onbekend bent met de betekenis daarvan.


Slim.
Even serieus. In deze context, Disneyfilms?

Witchcraft, dat kan ook niet. Want dan zijn sprookjes alleen voor 'mooie mensen' en word je als uiterlijk iets minder mooi mens uitgestoten ;-)

Denk dat het belangrijker is om mensen weerbaar en veerkrachtiger te maken dan om het te hebben over Quasimodo en de grote Disney discriminatie.

Niet alleen Disney, hoor. Kent iemand Alfred Jodokus Kwak nog?

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:16

Of superhelden... Ik zag laatst Aquaman. De bad guy, Black Manta... Juist, zwart.

Rocamor

Berichten: 10852
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:17

_San87_ schreef:
Niet alleen Disney, hoor. Kent iemand Alfred Jodokus Kwak nog?


Die mag ik ook niet meer leuk vinden?

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:18

Tieneke schreef:
Qerty schreef:
Of even googlen naar het synoniem van 'rekening houden met' als je echt onbekend bent met de betekenis daarvan.


Slim.
Even serieus. In deze context, Disneyfilms?

Witchcraft, dat kan ook niet. Want dan zijn sprookjes alleen voor 'mooie mensen' en word je als uiterlijk iets minder mooi mens uitgestoten ;-)

Denk dat het belangrijker is om mensen weerbaar en veerkrachtiger te maken dan om het te hebben over Quasimodo en de grote Disney discriminatie.


Behalve TS heeft niemand in dit topic problemen met Quasimodo.
Het rekening houden met ging al lang niet meer over Disney, maar over Oomens die terug verlangt naar de tijd waarin we mensen met een bochel bochels, mensen met down mongolen en mensen met een donkere huid weer gewoon negers noemen.