Verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:36

superpony schreef:
Je moet ergens beginnen. En dat idee komt voort uit wat je in andere landen ziet waar harder optreden wel meer indruk maakt.

Ik snap die obsessie met geweld niet.

Citaat:
Het is ook gebleken dat in Nederland we geen respect meer hebben door al die regeltjes, het zoethappige optreden, de lage straffen etc etc.


We straffen niet laag. Maar wat we wel doen is heel vaak... gewoon niks. Een TS die de politie belt omdat haar buurkinderen vuurwerk gericht naar de paarden gooien, en ze doen niets.
Om daar iets aan te veranderen is het niet nodig dat de politie in gaat hakken op de kinderen met wapenstokken... wat er nodig is dat de politie iets doet en daarin consequent is.
Een vergelijkbaar verhaal van eerder in het jaar waar iemand te maken had met een bedreigende en agressieve buurman. Daar kon men (zowel vanuit de politie als vanuit de woningbouwcorporatie) wel wat aan doen, maar men deed niets.
Over diverse misdrijven worden aangiftes niet eens opgenomen. Dan is het probleem niet dat de straffen te laag zijn, maar dat er gewoon niks geprobeerd wordt, geen van de tig mogelijkheden die er zijn.

Laten we dat probleem fixen, want dat is relevant. Heel af en toe erop los meppen en de rest van de tijd niets doen, lost nog steeds niets op.

Citaat:
Onderzoeken in Nederland stellen niet veel voor en lopen vaak achter de feiten aan, Kosten jaren tijd en veel geld om vervolgens weer niks te bereiken. Zie het punt waar we nu staan.

Ja, en dat heeft dus niets met wel of niet streng aanpakken te maken, maar met de bereidheid om iets te ondernemen. En dit komt van vrij hoog uit de boom. Het antwoord van ons kabinet bijvoorbeeld op welk probleem dan ook is: niets doen. Er zijn mogelijkheden zat - maar ze vereisen een bereidheid om moeite te steken in de situatie en gebruik te maken van wat er al kan. Als men dat niet wil dan blijf je problemen houden, en dat heeft dus niets te maken met 'harde maatregelen.'


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:47

Ik heb absoluut geen obsessie met geweld, dus nou niet dat soort dingen gaan plaatsen.

Misschien eens verder kijken dan onderzoeken en je eigen woonplaats. In grote steden is het echt anders dan in de kleine dorpen. En ja, in bede gewoond en gewerkt.

Prima als je alles gelooft wat je leest, maar als je er met je neus bovenop zit, zie je echt wel goed wat het effect is van de werkwijze in Nederland.
Ik weet ook, van bijv buitenlandse familie en buitenlandse klanten hoe die over ons, Nederlanders denken.

Onze straffen zijn wel degelijk heel laag. Er wordt ook te weinig gehandhaafd, maar wat er wordt gedaan is gewoon niet efficient genoeg gebleken.

Ik zeg ook al 10x, politie moet respect krijgen. De angst is niet voor geweld, maar voor hun optreden, hun mogelijkheden tot optreden en de gevolgen van je daden. Die is er nu gewoon niet. Mensen lachen erom.

Misschien eens in probleemwijken gaan kijken??

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:02

superpony schreef:
Misschien eens verder kijken dan onderzoeken en je eigen woonplaats. In grote steden is het echt anders dan in de kleine dorpen. En ja, in bede gewoond en gewerkt.


Wat is anders volgens jou?

Citaat:
Ik weet ook, van bijv buitenlandse familie en buitenlandse klanten hoe die over ons, Nederlanders denken.


Oh vast. Beelden veranderen niet zo snel, of ze wat met de werkelijkheid te maken hebben of niet. Dus het kan heel goed dat mensen dat nog steeds denken. Zegt verder weinig, want wat mensen zeggen is vaak niet hetzelfde als wat mensen doen.

Citaat:
Onze straffen zijn wel degelijk heel laag.


Nee. Ik bedoel, dit is niet echt iets van een mening ofzo, daar zijn gewoon cijfers van. Waar we echter hoog in scoren is in aangiftes niet opnemen, dossiers op de plank laten liggen en seponeren.

Citaat:
Ik zeg ook al 10x, politie moet respect krijgen. De angst is niet voor geweld, maar voor hun optreden, hun mogelijkheden tot optreden en de gevolgen van je daden. Die is er nu gewoon niet. Mensen lachen erom.


Er zijn mogelijkheden genoeg. De belemmeringen liggen in de onwil om de mogelijkheden te gebruiken, en op landelijk niveau in de onwil om voldoende agenten aan te stellen.

Citaat:
Misschien eens in probleemwijken gaan kijken??

Waar denk je dat ik woon? Da's namelijk een beetje mijn punt. Ik woon in zo'n hotspot, en ik kan hier ter plekke zien hoe een goede aanpak kan helpen en al tijden helpt om problemen te beperken. (Maar... het is ook duidelijk dat de algemene agressie toeneemt, en dat is maatschappijbreed. Een goede aanpak van een gemeente kan niet alleen ongedaan maken wat media, social media en vuurwerkverkopers aanwakkeren.)

Maar een doordachte, kalme aanpak werkt, en dat merk ik heel concreet. Niet door als een malle iedereen meteen op de bon te slingeren of 'keihard aan te pakken' of door in te zetten op 'jullie moeten ons respecteren' maar juist door wel te handhaven maar dat niet alleen maar vanuit machtsvertoon te doen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 01:43

Maar de reden dat de politie vaak niets doet is dat als dronken jongeren de politiemensen beginnen te schoppen / stenen / vuurwerk gooien je echt niet ver komt met je "doordachte kalme aanpak". Vind je het gek dat ze dan minder snel optreden?

Om maar te zwijgen over de onderbezetting waardoor er heel veel meldingen gewoon blijven liggen omdat er niemand voor is.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:30

Magrathea schreef:
Maar de reden dat de politie vaak niets doet is dat als dronken jongeren de politiemensen beginnen te schoppen / stenen / vuurwerk gooien je echt niet ver komt met je "doordachte kalme aanpak". Vind je het gek dat ze dan minder snel optreden?


Ja, dat vind ik gek, want die doordachte kalme aanpak werkt ook dan. In veel situaties die escaleren was het probleem er niet geweest door simpelweg meer tijd te nemen. In veel andere situaties heb ik het idee dat men denkt dat het doel is 'onderwerping aan de politie'. Maar dat hoeft helemaal niet altijd. Als iemand in het weekend rotzooi uithaalt en je komt daar op maandag op terug, dan heeft dat ook impact. En de reactie daarop is vaak stoere praat 'daar laat ik me echt niet door weerhouden hoor!' maar de werkelijkheid is dat consequenties wel uitmaken.

Citaat:
Om maar te zwijgen over de onderbezetting waardoor er heel veel meldingen gewoon blijven liggen omdat er niemand voor is.


Ja, dat is wel een probleem. Dat los je echter niet op met ruimere mogelijkheden om geweld in te zetten voor de politie, maar met daadwerkelijk meer goed opgeleide agenten. Dat is een politieke keuze.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:43

Al die onderzoeken en cijfers zijn mooi, maar het heeft tot nu toe dus niks geholpen. Ook agenten klagen. Dat zijn gewoon mensen van vlees en bloed die ook een gezin hebben vaak en heelhuids thuis willen komen.
Door dat zoethappig denken, staan we waar we staan

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:00

Nee hoor, dat heeft niets met 'zoetsappig denken' te maken, maar met bezuinigingen, slecht beleid, chaos in de organisatie (tig hervormingen, politiecommissarissen die het soms te druk hebben met egoprojecten ipv goed leiding geven aan goed werk.) En de reactie daarop dat men vanuit de politie erg defensief is en de mogelijkheden tot discussie veel minder zijn.

Maar dat heeft allemaal stuk voor stuk niets te maken met 'zoetsappig.'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aliedaa, Fling, Isabel, JudithGigi, NadjaNadja, nienmoon, rollyjogered, Sterrendief, xBeauuu, xSimonee en 79 bezoekers