Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:08

karuna schreef:
Laatste lijstje ik ben ervan overtuigd dat daar iets mis mee is. Mijn verbruik zou volgens een mail 105 kuub zijn geweest. Dat is gewoon niet mogelijk :n ben geen weekend thuis geweest. Stook tot 16,5 graad als ik er wel ben. Op 12 als ik weg ben. Moet ik vandaag over gaan bellen.
.


Het is het beste om maar max 2 graden verschil te hebben in de temperatuur als je er wel of niet bent. Tenzij je weken weg bent ofzo. In verhouding stook je dan zuiniger.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:13

NatasjavE schreef:
LoveBodin schreef:
[Want er zijn echt mensen die idioot veel autorijden, vooral ook zakelijk (en dat mogen ze wat mij betreft ook aanpakken).
.


Hoe wil je dat aanpakken?

Zakelijk autorijden betekend voor mij dat ik het ook niet zonder de auto kan doen.

50.000 km per jaar haal je meestal niet met alleen op en neer naar kantoor.

Die kosten die rekeningrijden met zich mee brengt zal in mijn geval ook niet bij mij terecht komen maar bij mijn werkgever.

Het gaat ook niet om woon-werkverkeer. Onderzoek wijst uit dat 30% van het spitsverkeer geen (noodzakelijk) woon-werkverkeer is, en dat terwijl je al enorm veel files op kan lossen met slechts 15% minder auto's. Dus als die 30% besluit buiten de spits te gaan rijden is dat toch juist fijn?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:16

@Magrathea jij denkt dat iedereen voor zijn lol in de file staat? Iemand die niet perse in de file hoeft te staan probeert dit echt wel te vermijden. Rekeningrijden treft iedereen, ook de mensen die MOETEN.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:20

Maar als het rekeningrijden ingevoerd wordt, moet er ook echt veel, veel meer geïnvesteerd worden in het spoor. Ik hoor hier mensen zeggen binnen de randstad hoger bedrag voor rekeningrijden dan erbuiten (want meer OV mogelijkheden). Nu woon in zelf (gelukkig) niet in de randstad, maar ik ben er met enige regelmaat om vrienden/kennissen te bezoeken. Ik vermijd dan de spits zo veel mogelijk (terwijl ik met het OV ga) omdat dat daar gewoon niet grappig meer is. Nee je staat niet in de file, je staat extra lang op een perron te koukleumen omdat niet iedereen in de trein past. En als het past sta je als sardientjes in een blik. Dan snap ik wel waarom mensen in de randstad de auto blijven pakken hoor, in de file sta je tenminste warm en met ruimte om je heen. Dit probleem heb ik zelden buiten de randstad, ja ook volle treinen maar veel minder vol.


Ipv meer asfalt, meer sporen. Dat zou mooi zijn.




Maar dat is volledig offtopic, over de energierekening: ik vind het een foute keus om die nu al te verhogen. Ik had daar over 3 jaar voor gekozen en mensen dan NU de mogelijkheid geven hun huis te verduurzamen (met subsidies/sociale leningen) want over 3 jaar zal anders je rekening omhoog schieten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:36

Magrathea schreef:
Het gaat ook niet om woon-werkverkeer. Onderzoek wijst uit dat 30% van het spitsverkeer geen (noodzakelijk) woon-werkverkeer is, en dat terwijl je al enorm veel files op kan lossen met slechts 15% minder auto's. Dus als die 30% besluit buiten de spits te gaan rijden is dat toch juist fijn?


Oh tuurlijk. :)

Ik sloeg alleen aan op zakelijk rijden aanpakken.

Ja,..dan kan ik dus niet meer werken -O-

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:19

Magrathea schreef:
belle_boef schreef:
Ik zie dat ze voor mij opeens adviseren om zo'n 20 euro per maand te verhogen anders mag ik ruim 100 euro bijlappen op de eindrekening. En dat terwijl ik minder verbruik doordat ik een nieuwe ketel heb. Zonder die ketel was het bedrag dus nog hoger geweest

Hoe lang heb je die ketel al? Anders kan het zijn dat het nog niet meegerekend is. (Dus dat de voorspelling er vanuit gaat dat je nog je oude ketel hebt)


vanaf 1 april, dus nog geen winter meegemaakt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:26

Levitate schreef:
Maar dat is volledig offtopic, over de energierekening: ik vind het een foute keus om die nu al te verhogen. Ik had daar over 3 jaar voor gekozen en mensen dan NU de mogelijkheid geven hun huis te verduurzamen (met subsidies/sociale leningen) want over 3 jaar zal anders je rekening omhoog schieten.

Maar dat is het probleem; mensen kijken geen drie jaar vooruit.. Het is al heel lang bekend dat we van het gas af moeten, en tóch blijven mensen volop gasfornuizen en ketels op gas installeren.
Je kan niet in een keer overal het gas afsluiten.. je kan het ook niet verbieden om gasfornuizen te (ver)kopen.. dan blijft het verhogen van de prijzen over als een van de weinige andere opties om mensen stap voor stap van het gas af te krijgen.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:40

8nnemiek schreef:
Levitate schreef:
Maar dat is volledig offtopic, over de energierekening: ik vind het een foute keus om die nu al te verhogen. Ik had daar over 3 jaar voor gekozen en mensen dan NU de mogelijkheid geven hun huis te verduurzamen (met subsidies/sociale leningen) want over 3 jaar zal anders je rekening omhoog schieten.

Maar dat is het probleem; mensen kijken geen drie jaar vooruit.. Het is al heel lang bekend dat we van het gas af moeten, en tóch blijven mensen volop gasfornuizen en ketels op gas installeren.
Je kan niet in een keer overal het gas afsluiten.. je kan het ook niet verbieden om gasfornuizen te (ver)kopen.. dan blijft het verhogen van de prijzen over als een van de weinige andere opties om mensen stap voor stap van het gas af te krijgen.

Klopt, maar ik kan zeggen dat ik toch regelmatig het nieuws volg (elke dag) en zowel in de kranten als op het journaal is het een jaar, 2 jaar? Ongeveer geleden dat ik voor het eerst hoorde dat we nu ECHT van het gas af moesten. Ja, daarvoor las je af en toe in een verdiepend stuk over het klimaat dat het allemaal niet goed was. Ja iedereen wist dat het gas in Groningen ooit op zou raken. Maar druk vanuit de regering om nieuwbouwhuizen niet meer op het gas aan te sluiten? Verhoging van de energiebelasting vanwege het klimaat? Nee er was hooguit een (te kleine) subsidiepot voor als je je huis wilde verduurzamen. Echt grote druk, dat iedere burger het weet, dat is pas sinds kort. Mensen moeten ook aan het idee wennen. Daarnaast is er nooit een echt grote subsidiepot/sociale leen regeling geweest om mensen te stimuleren hun huis te verduurzamen, laat staan dat er druk achter werd gezet 'als je het nu niet doet betaal je over 3 jaar' (dus niet over 10-20 jaar dat is te ver weg voor mensen).


Daarom vind ik het te snel. Ja het moet, maar ze hadden het imo anders aan moeten pakken.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:42

Ik weet niet waar jij woont, maar hier waren wij 7 jaar geleden ongeveer de laatste lichting nieuwbouwhuizen met gasketel. Vrijwel alle nieuwbouwhuizen onder project van de gemeente zijn gasloos en hebben zonnepanelen :=

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:51

Ik woon in Den Bosch, maar nieuwbouwwoningen hebben (op enkele uitzonderingen na) sowieso tot 1,5 jaar geleden nog een vaste gasaansluiting (die overigens ook heel lang verplicht was, tot afgelopen zomer zelfs. Dus die gasloze woningen zullen nog een aansluiting hebben die gelukkig niet gebruikt wordt). Pas afgelopen jaar is het besluit genomen dat alle nieuwbouwwoningen waarvan de aanvraag na 1 juli jongstleden is ingediend, die geen gasaansluiting meer mogen hebben.


Er zijn dus nog heel veel woningen met gasaansluiting gebouwd de laatste jaren, er staan er zelfs nog 100.000 op de planning (die ze nu ook gasloos gaan proberen te houden).

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:55

Verplicht?
Ik ken toch echt meerdere mensen die echt geen gasaansluiting hebben :n en waarbij het niet mogelijk is een gasfornuis of gaskachel aan te sluiten.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 12-12-18 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:55

robert45 schreef:
@Magrathea jij denkt dat iedereen voor zijn lol in de file staat? Iemand die niet perse in de file hoeft te staan probeert dit echt wel te vermijden. Rekeningrijden treft iedereen, ook de mensen die MOETEN.


Tja, wat heet moeten?

Ik ken nogal wat mensen die het doodnormaal vonden om een huis te kopen "op een half uur rijden met de auto", terwijl er sprake is van een vaste baan. Dat is een keuze, dus geen moeten.

In principe was er ook wel een huis vinden op een half uur met de speedpedelic.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:57

verootjoo schreef:
Verplicht?
Ik ken toch echt meerdere mensen die echt geen gasaansluiting hebben :n en waarbij het niet mogelijk is een gasfornuis of gaskachel aan te sluiten.

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/g ... nieuwbouw/

Mijn fout, zomer 2017 ipv 2018 is de wet verstuurt naar de kamers om de verplichte gasaansluiting af te schaffen. Zomer 2018 is dit in werking getreden.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:25

@janneke2

Mensen die voor hun werk moeten reizen. Om het bij bokt/paarden te houden. Neem de hoefsmid als voorbeeld.

Zelf woon ik ook op 30 min rijden vanaf mijn werk. Ik woon hier in een rijtjeswoning. In Groningen koop ik voor hetzelfde geld niets eens een flat. Er zijn überhaupt geen huizen te krijgen in Groningen voor de starter. Dan moet ik dus op een fiets heen en weer? Hond in de zijspan ofzo?

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:26

robert45 schreef:
@janneke2

Mensen die voor hun werk moeten reizen. Om het bij bokt/paarden te houden. Neem de hoefsmid als voorbeeld.

Zelf woon ik ook op 30 min rijden vanaf mijn werk. Ik woon hier in een rijtjeswoning. In Groningen koop ik voor hetzelfde geld niets eens een flat. Er zijn überhaupt geen huizen te krijgen in Groningen voor de starter. Dan moet ik dus op een fiets heen en weer? Hond in de zijspan ofzo?

Of je wordt ontslagen en vindt geen nieuwe baan dicht bij je huis.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:28

Een hoefsmid reist heel wat af, maar toch zelden over snelwegen.
De dierenarts idem.

En de huizenmarkt voor starters is idd een ramp.

Voor een hond lijkt een zijspan mij een slecht idee, een aanhanger werkt prima. - so join the club!


En ja uiteraard zijn er wel mensen en situaties waarbij het echt niet anders kan.
Mijn voorbeeld ging over de denkfiguur dat het gewoon normaal zou zijn om op autoafstand van je werk te gaan wonen.
Schaf die denkfiguur af en er is nul extra asfalt nodig. Of nu ja, velostada's.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:33

Janneke2 schreef:
Een hoefsmid reist heel wat af, maar toch zelden over snelwegen.
De dierenarts idem.



Mijn hoefsmid hoeft niet over de snelweg.

Mijn dierenarts echter wel.

Ik woon in mijn rayon Zeg maar provincie Utrecht. Dat is mijn werkgebied.
En ik kom zeer regelmatig over de ring Utrecht. Paar keer per dag soms.

En ja de spits prober ik echt wel te mijden.

Maar dat lukt niet altiijd.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:54

robert45 schreef:
@Magrathea jij denkt dat iedereen voor zijn lol in de file staat? Iemand die niet perse in de file hoeft te staan probeert dit echt wel te vermijden. Rekeningrijden treft iedereen, ook de mensen die MOETEN.

Maar lees nou eens, er zijn echt mensen die zonder noodzaak in de spits staan. Dat zeg ik niet, dat zeggen verkeersexperts van de TU Delft en dat blijkt uit regio's waar het spitstarief in is gevoerd. En je betaalt dus nadrukkelijk niet om in dd file te gaan staan, je betaalt om vlotter door te kunnen rijden. Dat kan ook op kosten van de baas als die per se wil dat jij om 9u begint en om 5u uitklokt.

@belle, dan zou ik je zeker aanraden om halverwege de winter je termijnbedrag eens te herzien, grote kans dat er wel wat vanaf kan dankzij je nieuwe ketel :) (en halverwege de winter omdat je dan weet hoeveel ongeveer)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 07:26

Ik betaal al heel lang €100 per maand voorschot. En ik kreeg steeds melding dat ik terug kon naar €32. Nooit gedaan zodat ik een lekker bedrag terugkrijg aan het einde van het jaar. Zo krijg ik dit jaar dus €350 terug. Maar ik zag dat ze mijn termijnbedrag nu naar €92 wilde zetten. Dat vind ik toch wel een behoorlijk verschil met €32. :x Omdat ik al jaren €100 betaal kan ik die 92 ook wel betalen maar ik krijg dan bijna niets meer terug volgend jaar...dit is wel heel heftig...

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 07:53

Ik was echt blij met hoeveel ik er op vooruit zou gaan, maar zo te horen zorgt het alleen dat ik niet zoveel minder over hou? Gas duurder, verzekering duurder, nog wat losse verzekeringen die duurder worden, volgens mij was er nieuws dat de boodschappen ook duurder worden of al zijn.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 08:41

moonsparkle schreef:
Ik was echt blij met hoeveel ik er op vooruit zou gaan, maar zo te horen zorgt het alleen dat ik niet zoveel minder over hou? Gas duurder, verzekering duurder, nog wat losse verzekeringen die duurder worden, volgens mij was er nieuws dat de boodschappen ook duurder worden of al zijn.


Boodschappen gaan van 6% btw naar 9% vanaf 1 januari 2019. En nog wel meer dingen, kapper, medicijnen etc.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:21

Dooddoener: ik heb niet het hele topic gelezen :+

Maar ik ervaar het niet dat het duurder wordt.

Ik heb dit hele jaar 109 euro p/m betaald voor gas en stroom. En zojuist ruim 400 euro terug gekregen omdat mijn verbruik extreem laag is (de helft van het landelijke gemiddelde voor 1 persoonshuishoudens (in een 1 gezins rijtjeshuis woning) Zowel met stroom als met gas.

Ik heb een cv op elektra en ik kook op gas. Daarnaast in de badkamer een heater op stroom (een beetje extra warmte tijdens bad) en ik zit lang in bad (waarbij de kraan toch vaak lang aan staat) en ik was altijd heet. Wasmachine staat gemiddeld 1 per 2 weken aan. Droger alleen als ik geen zin heb de was op te hangen. Soms heb ik de open haard aan.

En ik heb de nota binnen wat het volgend jaar gaat kosten: 97 euro per maand. Dit is veel, maar als ik zou blijven wonen (ik ga verhuizen in januari)zal ik zeker weer geld terug krijgen aan het eind van het jaar.


Door de verhuizing ga ik nu duurder wonen dan nu (maar eerlijk is eerlijk goedkoper had het niet gekund) maar ik ga een goedkopere zorgverzekering nemen en een goedkopere autoverzekering om dit wat op te vangen. Mijn telefoon rekening kan haast niet goedkoper (eerste half jaar 3,50 p/m) en mijn nieuwe adres het het bedrag inclusief alles. Dus ik kan wat dingen er nog uitgooien.



Tuurlijk kan je moeilijk elke jaar verhuizen maar soms loont het om in december eens goed te kijken naar alle je kosten en of er vergelijkbare goedkopere oplossingen zijn. Ook qua boodschappen heb ik er weinig last van want ik probeer al mijn groente zelf te kweken. En wil ook bij mijn nieuwe huis wat fruitboompjes gaan neerzetten.

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:34

Maar waarom doen ze het dan met Gas en Elektra niet zoals ze met rekeningrijden willen doen?
De verbruiker betaalt?
Dus ipv alle vaste kosten gigantisch omhoog, de prijs per kuub/kWh omhoog. Dan wordt je beloont voor bezuinigen en 'gestraft' voor veel gebruiken.
Nu maakt het dus op de rekening wel wat uit of je veel of weinig verbruikt, maar de vaste kosten blijven hoog (en hoger worden).

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:49

Sannanasje schreef:
Maar waarom doen ze het dan met Gas en Elektra niet zoals ze met rekeningrijden willen doen?
De verbruiker betaalt?
Dus ipv alle vaste kosten gigantisch omhoog, de prijs per kuub/kWh omhoog. Dan wordt je beloont voor bezuinigen en 'gestraft' voor veel gebruiken.
Nu maakt het dus op de rekening wel wat uit of je veel of weinig verbruikt, maar de vaste kosten blijven hoog (en hoger worden).

Het gebeurt beiden. Althans ik heb die stijging van 50 euro nog niet gezien voor mijn huis :+

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:53

Ik ben idd een beetje op onderzoek uit gegaan en kom ook tot die conclusie. Ze heffen belasting per M3/kWh. (https://www.gaslicht.com/energie-inform ... ebelasting)
Maar het is dus best ingewikkelde materie nog... en stiekem best interessant om eens uit te zoeken voordat je je boos maakt om dingen die je niet begrijpt.
Nu kan ik me boos maken om dingen die ik wel begrijp :+ Of die energie gewoon steken in het zoeken naar een oplossing.