Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:02

Nikass schreef:
Ja ik snap het belang wel. Ik heb een paar collega's die lid zijn.

In sommige cao's zoals zorg, onderwijs, politie en defensie zijn ze echt noodzakelijk.
Maar als collega's lid zijn, lift je toch mee op de voordelen van een nieuwe cao.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 00:01

karuna schreef:
En moet je werk hebben ook nog

Nee, ook met een uitkering kan je vakbondslid zijn en ondersteuning krijgen bij problemen met gemeente/uwv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 07:55

tamary schreef:
karuna schreef:
En moet je werk hebben ook nog

Nee, ook met een uitkering kan je vakbondslid zijn en ondersteuning krijgen bij problemen met gemeente/uwv.

Precies, de FNV heeft aangepaste contributie voor mensen met een uitkering. En sowieso inkomensafhankelijke contributie, dat heeft CNV ook meen ik.

Ik mopper regelmatig op de vakbond, maar vind het echt belangrijk om lid te zijn. Zonder bonden zijn veel werknemers vogelvrij.

Naast de CAO is het ook fijn dat je de vakbond kunt bellen voor advies en hulp als je een arbeidsconflict hebt. En ik heb er bijvoorbeeld nadat ik bij een reorganisatie ergens weg was gegaan een traject gevolgd met als doel weer werk vinden, met allerlei gratis cursussen ( ook voor niet leden trouwens!).

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 06:33

Ik ben zelf lid van het FNV en krijg inderdaad einde van het jaar een gedeelte terug.
Wij moeten dan wat invullen en inleveren bij personeelszaken.

Helaas vallen wij onder de coa van oa kleding winkels en loopt het altijd vast.
Nu liggen de onderhandelingen ook weer stil.

Werken tochtstrips trouwens echt?
De gang is altijd koud hier.
Komt veel kou bij de voordeur vandaan en uit de kelder.

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:16

Tochtstrip werkt zeker! Heeft het ook zin om lid van een vakbond te worden als je bedrijfstak niet onder een CAO valt?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:08

linnie050 schreef:
Werken tochtstrips trouwens echt?
De gang is altijd koud hier.
Komt veel kou bij de voordeur vandaan en uit de kelder.

Ja zeker! Daarbij zijn ze zo goedkoop dat je op zich het risico wel kunt nemen in mijn optiek :+

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:51

Ik heb sinds kort een slimme meter, maar slim is hij niet. Mijn gasverbruik is op mijn persoonlijke bladzijde veel lager als in het echt. Lekker handig !

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 13:16

Maris schreef:
Ik heb sinds kort een slimme meter, maar slim is hij niet. Mijn gasverbruik is op mijn persoonlijke bladzijde veel lager als in het echt. Lekker handig !


En wat is jouw 'persoonlijke bladzijde'?

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:27

linnie050 schreef:
Werken tochtstrips trouwens echt?
De gang is altijd koud hier.
Komt veel kou bij de voordeur vandaan en uit de kelder.


Ik heb een oud huis, maar t helpt echt en kost weinig.

Mijn thermostaat heb ik helemaal ingesteld. Die gaat bijv. Om 22.30 uit, terwijl vroeger ik de CV pas uitzette als ik naar bed ging (bijv. Om 23.30). Uiteindelijk scheelt dat 1 uur per dag aan gas.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:42

Cv gaat ook bij mij naar beneden als ik ga werken. Alleen in de nacht zet ik hem op 19 graden.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:01

turtlelito schreef:
Maris schreef:
Ik heb sinds kort een slimme meter, maar slim is hij niet. Mijn gasverbruik is op mijn persoonlijke bladzijde veel lager als in het echt. Lekker handig !


En wat is jouw 'persoonlijke bladzijde'?



Waar ik kan inloggen bij mijn energieleverancier en zo mijn eigen verbruik kan zien.

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:59

turtlelito schreef:
Maris schreef:


En wat is jouw 'persoonlijke bladzijde'?



Waar ik kan inloggen bij mijn energieleverancier en zo mijn eigen verbruik kan zien.


De slimme meter is van je netwerkbeheerder, de persoonlijk bladzijde wordt beheerd door je energieleverancier. Dit zijn dus verschillende partijen. Het komt vaak voor dat de gegevens van de slimme meter niet real time (dus op hetzelfde moment) naar de energieleverancier worden gestuurd, maar om de paar dagen. Meestal staat op de site van de energieleverancier dus ook aangegeven wanneer zij de laatste info hebben ontvangen. De enige info die de energieleverancier over jouw verbruik heeft, zijn de gegevens van de slimme meter. Er kan dus geen verschil zitten tussen de meter en wat zij berekenen, want dit zijn dezelfde gegevens.

In het kort: slimme meter (van de netwerkbeheerder) registreert jouw verbruik -> gegevens gaan naar jouw energieleverancier -> verbruik en tarief van jouw contract bepaalt wat je betaald aan jouw energieleverancier. De kosten die de netbeheerder maakt zijn vast (je bent nl gebonden aan de netbeheerder in jouw regio) en worden geind op de rekening van jouw energieleverancier (en daarna door hen betaald aan de netwerkbeheerder).

Voorbeeld netwerkbeheerder: Stedin, Enexis, Liander. Voorbeeld Energieleverancier: Nuon, Eneco, Essent, NLE

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:03

turtlelito schreef:
Maris schreef:



Waar ik kan inloggen bij mijn energieleverancier en zo mijn eigen verbruik kan zien.


De slimme meter is van je netwerkbeheerder, de persoonlijk bladzijde wordt beheerd door je energieleverancier. Dit zijn dus verschillende partijen. Het komt vaak voor dat de gegevens van de slimme meter niet real time (dus op hetzelfde moment) naar de energieleverancier worden gestuurd, maar om de paar dagen. Meestal staat op de site van de energieleverancier dus ook aangegeven wanneer zij de laatste info hebben ontvangen. De enige info die de energieleverancier over jouw verbruik heeft, zijn de gegevens van de slimme meter. Er kan dus geen verschil zitten tussen de meter en wat zij berekenen, want dit zijn dezelfde gegevens.

In het kort: slimme meter (van de netwerkbeheerder) registreert jouw verbruik -> gegevens gaan naar jouw energieleverancier -> verbruik en tarief van jouw contract bepaalt wat je betaald aan jouw energieleverancier. De kosten die de netbeheerder maakt zijn vast (je bent nl gebonden aan de netbeheerder in jouw regio) en worden geind op de rekening van jouw energieleverancier (en daarna door hen betaald aan de netwerkbeheerder).

Voorbeeld netwerkbeheerder: Stedin, Enexis, Liander. Voorbeeld Energieleverancier: Nuon, Eneco, Essent, NLE

Ook moet je nog toestemming geven om je gegevens realtime uit te lezen, dit is niet standaard ivm privacy