Migratiepact: Hoe gaan de Nederlanders er mee om?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Migratiepact: Hoe gaan de Nederlanders er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 10:19

Als Belg kan ik momenteel niet aan het migratiepact onderuit, de regering valt erdoor, en er is al een nieuwe regering.

Een groot deel van Vlaanderen is tegen het migratiepact, hoewel ze geen idee hebben wat er exact in staat, maar toch heeft de regering beslist zich wel achter het migratiepact te scharen.

Hoe zit dat in Nederland, is het bij jullie ook zo'n gedoe?

Ik ga even mijn eigen mening erbuiten laten, ik wil gewoon even weten hoe anderen er over denken.

Anoniem

Re: Migratiepact: Hoe gaan de Nederlanders er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:11

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Nieuws en maatschappij. Daar past het beter :)

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:09

Wat is het migratiepact? O:)

(ja oké, ik begrijp dat het een afspraak over migratie is :)* maar over welk pact gaat het hier?)

Sorry als ik nu wereldvreemd lijk :+

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:11

IJsco_Love schreef:
Wat is het migratiepact? O:)

(ja oké, ik begrijp dat het een afspraak over migratie is :)* maar over welk pact gaat het hier?)

Sorry als ik nu wereldvreemd lijk :+

Je lijkt inderdaad behoorlijk wereldvreemd. Het is de laatste weken veelvuldig in het nieuws geweest en in België is er zelfs (bijna) een regering op gesneuveld.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:14

Er stond hier een heel interessant artikel over in de Volkskrant. Na dat gelezen re hebben ben ik eigenlijk niet tegen ofzo. Het verdrag is eigenlijk geen verdrag, het is niet bindend. En er staat vooral dat mensen niet meer dood hoeven te gaan tijdens het vluchten (betere regulatie van migratie) en dat mensenrechten gerespecteerd moeten worden (e dat lijkt me vrij evident).
Verder is het heel vaag, omdat het voor alle 180 landen (ofzo) herkenbaar moet zijn. Zelfs de basisdiensten voor migranten worden niet gespecificeerd.
En het gaat niet eens over vluchtelingen.

Oftewel imo: een heleboel ophef om vrij weinig


Edit: het is trouwens wel sociaal om je eigen mening te geven als je meningen vraagt...

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:15

oomens schreef:
IJsco_Love schreef:
Wat is het migratiepact? O:)

(ja oké, ik begrijp dat het een afspraak over migratie is :)* maar over welk pact gaat het hier?)

Sorry als ik nu wereldvreemd lijk :+

Je lijkt inderdaad behoorlijk wereldvreemd. Het is de laatste weken veelvuldig in het nieuws geweest en in België is er zelfs (bijna) een regering op gesneuveld.


Dan ben ik ook behoorlijk wereldvreemd.. Heb er ook niets van meegekregen.. :)

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Migratiepact: Hoe gaan de Nederlanders er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:17

Het is in Nederland ook helemaal niet zoveel op het nieuws geweest. Het is aangenomen, met een kanttekening en klaar.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:18

Dus in Belgie valt er een kabinet over en in Nederland kraait er geen haan naar? Wat bijzonder.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:21

oomens schreef:
IJsco_Love schreef:
Wat is het migratiepact? O:)

(ja oké, ik begrijp dat het een afspraak over migratie is :)* maar over welk pact gaat het hier?)

Sorry als ik nu wereldvreemd lijk :+

Je lijkt inderdaad behoorlijk wereldvreemd. Het is de laatste weken veelvuldig in het nieuws geweest en in België is er zelfs (bijna) een regering op gesneuveld.

Ze ís er door gesneuveld. Niet bijna. En ongeacht of je het er al dan niet mee eens bent, de manier waarop dit gelopen is, is schandalig en heeft níks te maken met de democratie. Hij zou de bons moeten krijgen I.p.v. een vliegtuig-ticket alleen al om het principe.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:23

Van wat ik begreep (las een artikel erover vanochtend) is het migratiepact eigenlijk niet veen meer dan een samenvoeging van verschillende VN-verdragen.

Na even zoeken weer gevonden. Dit artikel in Knack

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:26

Algemene afspraken hoe er met migranten moet worden omgegaan. De angst leeft onder veel mensen dat hier juridisch misbruik van gemaakt gaat worden door migranten, daarom heeft de Nederlandse regering een aanhangsel erbij bedongen dat er geen enkel juridisch voordeel mee te behalen valt.
Persoonlijk vind ik het eerder tijd worden dat veilige landen, Marokko enz , eens gaan meewerken aan het terugnemen van hun raddraaiers. Ze weten dat ze hier niets krijgen/kunnen. Komen toch, eten en drinken en een bed en vervolgens zetten ze de boel op stelten en je kunt er geen kant mee op als land zijnde.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:28

LoveBodin schreef:
Het is in Nederland ook helemaal niet zoveel op het nieuws geweest. Het is aangenomen, met een kanttekening en klaar.

Nou, afgelopen dinsdag is er toch flink over debatteerd in de kamer hoor. Vooral Thierry en de zijnen tegen de rest van de kamer. Een en al bangmakerij als je het mij vraagt. Het leek hem een goed idee om een paar Nederlandse marinefregatten in de Middellandse zee te leggen zodat die de boten terug konden sturen :o

Als je even hebt:


Erg frustrerend dat zo iemand gewoon respectloos onzin mag lopen verkondigen en dat mensen hem nog geloven ook :n

@bigone, het idee is juist ook dat de landen die dit hebben ondertekend hier een diplomatieke verplichting door hebben om hun onderdanen terug te nemen.

Edit: en nog erger, zijn aanhangers zijn van het type dat om het hardst roept dat ze wel gaan emigreren omdat dit land helemaal naar de kl*ten is... Door die buitenlanders := Dus 1) in landen zoals de USA/Australië/Zuid Amerika is het allemaal zoveel beter geregeld? (Want daar willen ze dan heen) en 2) ze zijn tegen migranten maar het buitenland mag hen wel op de blote knietjes danken dat zij overwegen om naar hen toe te komen? Hou toch op man :=

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Migratiepact: Hoe gaan de Nederlanders er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:31

Laten we het hopen dan komt er nog iets goeds uit voort. Want mensen de minimale zorg geven gebeurt gelukkig al.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:57

Het werd hier in NL ook wel besproken als het Marrakech-pact.

Ben het niet met Oomens eens, als je dit gemist hebt hoef je niet perse onder een steen te hebben geleefd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Migratiepact: Hoe gaan de Nederlanders er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:59

Ik had er ook nog nooit van gehoord en ben toch echt een nieuwsvolger. Maar heb nu steeds niet goed het idee waar het precies over gaat

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:20

Qerty schreef:
Het werd hier in NL ook wel besproken als het Marrakech-pact.

Ben het niet met Oomens eens, als je dit gemist hebt hoef je niet perse onder een steen te hebben geleefd.


Daar had ik inderdaad wel een beetje van gelezen! Dank je wel :j
En ook de uitleg van andere bokkers herkende ik wel een beetje, bedankt allemaal voor de uitleg. Niet dat ik nu precies weet hoe het is haha :Y) Maar wel van gehoord/gelezen.
Maar deze immigrant kruipt weer lekker onder de steen haha. Ik ben druk genoeg onder mijn steen met andere zaken :Y) Bedankt allemaal die het hebben uitgelegd +:)+

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 19:49

LoveBodin schreef:
Er stond hier een heel interessant artikel over in de Volkskrant. Na dat gelezen re hebben ben ik eigenlijk niet tegen ofzo. Het verdrag is eigenlijk geen verdrag, het is niet bindend. En er staat vooral dat mensen niet meer dood hoeven te gaan tijdens het vluchten (betere regulatie van migratie) en dat mensenrechten gerespecteerd moeten worden (e dat lijkt me vrij evident).
Verder is het heel vaag, omdat het voor alle 180 landen (ofzo) herkenbaar moet zijn. Zelfs de basisdiensten voor migranten worden niet gespecificeerd.
En het gaat niet eens over vluchtelingen.

Oftewel imo: een heleboel ophef om vrij weinig


Edit: het is trouwens wel sociaal om je eigen mening te geven als je meningen vraagt...


Ok, mijn persoonlijke mening dan: ik ben helemaal voor het migratiepact, het zou van mij zelfs specifieker mogen zijn, dat de rechten en plichten van migranten duidelijker verwoord worden, nu zijn het gewoon een hele hoop vage VN verdragen samen gegooid.

Ik snap ook helemaal niet waarom zoveel vlamingen en dus een deel van de regering er zo tegen is, en ik ben blij dat er in Nederland gelukkig veel minder drama rond is, want dat is het echt, een drama.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Migratiepact: Hoe gaan de Nederlanders er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:58

Ik vraag mij eigenlijk af wat de toegevoegde waarde van dit verdrag/pact is. Als er werkelijk niets bindends aan is en er geen rechten aan ontleend kunnen worden, wat betekent dit dan concreet. Kan een land dat nu toezegt om mee te werken zijn uitgewezen onderdanen terug op te nemen, daar ook daadwerkelijk aan gehouden worden bijvoorbeeld?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:18

oomens schreef:
Ik vraag mij eigenlijk af wat de toegevoegde waarde van dit verdrag/pact is. Als er werkelijk niets bindends aan is en er geen rechten aan ontleend kunnen worden, wat betekent dit dan concreet. Kan een land dat nu toezegt om mee te werken zijn uitgewezen onderdanen terug op te nemen, daar ook daadwerkelijk aan gehouden worden bijvoorbeeld?

Niet op een juridische manier. Maar; de intentie wordt wel uitgesproken. En als ze zich hier dus niet aan houden kan dat op andere vlakken consequenties hebben (handel bijvoorbeeld).
Zie het zo: als jij na een burenruzie een mondelinge afspraak maakt voor oplossingen, en de buurman houdt zich daar niet aan, dan zul je de volgende keer waarschijnlijk niet zo vriendelijk zijn als hij vraagt of je muziek wat zachter kan.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:37

Seltje schreef:
LoveBodin schreef:
Er stond hier een heel interessant artikel over in de Volkskrant. Na dat gelezen re hebben ben ik eigenlijk niet tegen ofzo. Het verdrag is eigenlijk geen verdrag, het is niet bindend. En er staat vooral dat mensen niet meer dood hoeven te gaan tijdens het vluchten (betere regulatie van migratie) en dat mensenrechten gerespecteerd moeten worden (e dat lijkt me vrij evident).
Verder is het heel vaag, omdat het voor alle 180 landen (ofzo) herkenbaar moet zijn. Zelfs de basisdiensten voor migranten worden niet gespecificeerd.
En het gaat niet eens over vluchtelingen.

Oftewel imo: een heleboel ophef om vrij weinig


Edit: het is trouwens wel sociaal om je eigen mening te geven als je meningen vraagt...


Ok, mijn persoonlijke mening dan: ik ben helemaal voor het migratiepact, het zou van mij zelfs specifieker mogen zijn, dat de rechten en plichten van migranten duidelijker verwoord worden, nu zijn het gewoon een hele hoop vage VN verdragen samen gegooid.

Ik snap ook helemaal niet waarom zoveel vlamingen en dus een deel van de regering er zo tegen is, en ik ben blij dat er in Nederland gelukkig veel minder drama rond is, want dat is het echt, een drama.

Mijn mening is anders en dat is dat het pact een drama is.Er word gezegd dat er geen juridische bindingen zijn maar dat het wel juridisch nageleefd gaat worden.

Er word een rad voor je ogen gedraaid dat mensen nu niet meer in bootjes over komen en er geen mensenhandelaars meer zouden zijn.Nieuwsflash,die zijn echt niet ineens door dit pact veranderd.

Het terugsturen van illegale immigranten word moeilijker,ze mogen niet meer opgesloten worden dus worden moeilijker terug te vinden.
Er is meer plaats voor gezinshereniging dus laten we eerlijk zijn en dat is bij veel mensen de grootste angst, de grenzen zijn open gezet voor veel meer radicale moslims waar ons land(belgie) nu al ten onder aan gaat.Naar mijn mening en die van een groot deel van Belgie deed Franken prima werk.
Nu zit Belgie met een minderheidsregering met aan het hoofd een kwal die zich zelf geweldig vind.En van de vervanging van Franken kan je alleen maar braken dat mens heeft nog niks anders dan ellende gegeven op elke post die ze aanvangt en toch is ze er nog steeds.
Het nadeel van deze regering is dat de mensen en ook ik ,die van oorsprong uit een links nest komt,steeds rechtser worden.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:54

Ik volg
Ben zelf ook Belg, studeer journalistiek, dus mijn hoofd staat momenteel op springen om dit allemaal te volgen :')

Ten eerste is het pact inderdaad niet bindend en ten tweede staat er ook in dat elk land individueel zijn politiek kan behouden. Eigenlijk dus helemaal geen reden voor paniek bij de 'rechtse rakkers', want het migratiepact heeft niets met open grenzen of meer vluchtelingen opvangen te maken. :list: Wat de meeste dus wel denken, en eigenlijk een reden is om wéér problemen en drama te maken. :evaw: Het migratiepact is over het algemeen dus eigenlijk een pact dat ervoor wil zorgen dat er een humaan beleid is, en zulke dingen zoals er in Amerika gebeurd zijn (ouders van kinderen scheiden) niet kunnen voorkomen.

Of ik vind dat het migratiepact getekend moet worden laat ik in het midden, ik vind het alleen niet correct dat er foute informatie wordt rond gebazuind die niet klopt en ten slotte dat dit weer iets is waar extreem rechts zich druk over kan maken en zorgt voor een hele heisa die al bij al, niet nodig is.

Ik weet niet of het zo'n slim idee is om van NV-A uit de regering te stappen. Hoewel ze zelf de handdoek in de ring gegooid hebben. De meeste partijen, buiten NV-A en VB natuurlijk, waren voor het migratiepact. But like I said, dat is weer iets voor extreem rechts om over te klagen. Ten slotte gooit NV-A nog eens een extreem rechtse campagne online die met 9/10 gevuld was met leugens. 'Om de domme belg' nog meer dingen wijs te maken die niet kloppen. En Theo Francken neemt zelf ontslag om vervolgens nu weer te staan schreeuwen en dreigen aan de zijlijn als Charles Michel het pact gaat tekenen. :? Kom op jongens, dit is gewoon lachwekkend :roll: Tenslotte had NV-A dit al veel vroeger kunnen aanpakken, de regering was het er 2 maanden geleden al over eens dat ze naar Marrakesh gingen om het pact te tekenen. De mars tegen Marrakesh is nu ook verboden in Brussel.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:59

Alle demonstratie zijn verboden in Brussel (komende zondag). Omdat er ook een pro marrakech gehouden zou worden...

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:09

Magrathea schreef:
LoveBodin schreef:
Het is in Nederland ook helemaal niet zoveel op het nieuws geweest. Het is aangenomen, met een kanttekening en klaar.

Nou, afgelopen dinsdag is er toch flink over debatteerd in de kamer hoor. Vooral Thierry en de zijnen tegen de rest van de kamer. Een en al bangmakerij als je het mij vraagt. Het leek hem een goed idee om een paar Nederlandse marinefregatten in de Middellandse zee te leggen zodat die de boten terug konden sturen :o

Als je even hebt:
[ Video ]

Erg frustrerend dat zo iemand gewoon respectloos onzin mag lopen verkondigen en dat mensen hem nog geloven ook :n

@bigone, het idee is juist ook dat de landen die dit hebben ondertekend hier een diplomatieke verplichting door hebben om hun onderdanen terug te nemen.

Edit: en nog erger, zijn aanhangers zijn van het type dat om het hardst roept dat ze wel gaan emigreren omdat dit land helemaal naar de kl*ten is... Door die buitenlanders := Dus 1) in landen zoals de USA/Australië/Zuid Amerika is het allemaal zoveel beter geregeld? (Want daar willen ze dan heen) en 2) ze zijn tegen migranten maar het buitenland mag hen wel op de blote knietjes danken dat zij overwegen om naar hen toe te komen? Hou toch op man :=

Altijd weer mooi, de linksch denkers. Het grote verschil is dat wij niet zonder papieren in een gammel bootje oversteken en vervolgens een uitkering en verblijfsvergunning vragen. Landen als Australië hebben een beroepenlijst met mensen die ze nodig hebben. Als jij zo’n beroep hebt dan heb je aan een basisvoorwaarde voldaan. En dan mag je komen. Op eigen kosten, je krijgt geen huis en uitkering.

Iedereen die arbeidsmigrant wil zijn en naar Nederland wil komen is wat mij betreft welkom. Wel zelf je huis en inkomen regelen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Migratiepact: Hoe gaan de Nederlanders er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:18

Nieuwsuur toevallig gezien? Australië stopt vluchtelingen die ze niet willen weg in kampen/gevangenissen met ronduit mensonterende omstandigheden, journalisten en andere onhandige personen worden geweerd. Nee top voorbeeld, echt.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:46

Magrathea schreef:
Nieuwsuur toevallig gezien? Australië stopt vluchtelingen die ze niet willen weg in kampen/gevangenissen met ronduit mensonterende omstandigheden, journalisten en andere onhandige personen worden geweerd. Nee top voorbeeld, echt.

Het is een uitstekend voorbeeld want JIJ begon erover dat wij daarheen migreren. Maar dat vergeet je even voor het gemak. Australië heeft inderdaad een heel streng migratiebeleid. Alleen erin wie er echt recht op heeft. En die mensen hoeven niet op dat eiland te zitten. Als ze aangeven dat ze terug willen dan wordt dat geregeld.