94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 16:57

Ik zat net dit nieuwsbericht te lezen van de NOS:

https://nos.nl/artikel/2258122-94-jarig ... chter.html


Afbeelding


Citaat:
In de Duitse stad Münster is het proces begonnen tegen een 94-jarige voormalige SS'er. Johann Rehbogen was van juni 1942 tot september 1944 bewaker in concentratiekamp Stutthof bij Danzig, het huidige Gdansk, waar 65.000 mensen werden vermoord.

De aanklagers hebben geen bewijs dat Rehbogen bij een concreet misdrijf betrokken was. Het feit alleen dat hij bewaker was, maakt hem in hun ogen medeplichtig aan moord. "Bewakers wisten wat er in het kamp gebeurde. Het vergassen van gevangenen en het verbranden van hun lijken kon niet verborgen blijven", zei een van de aanklagers tegen de WDR.

Rehbogen geeft toe dat bij bewaker was, maar zegt dat hij niet op de hoogte was van de vergassingen en van de executies en martelingen die in het kamp plaatsvonden. Dat gevangenen voor zijn ogen door honger en ziekten crepeerden vond hij shockerend.

De Duitse justitie ging er tientallen jaren van uit dat bewakers van Duitse concentratiekampen alleen konden worden vervolgd, als bewezen kon worden dat ze bij een concreet misdrijf betrokken waren geweest, zoals het doodschieten van een gevangene.

In 2011 veroordeelde de rechtbank in München de voormalige concentratiekampbewaker John Demjanjuk zonder zo'n 'individueel schuldbewijs'. Het Duitse hooggerechtshof bevestigde die uitspraak vijf jaar later.

Het Duitse Openbaar Ministerie ging daarna op zoek naar voormalige kampbewakers die nooit veroordeeld waren. Rehbogen is er daar één van.


En ik dacht toch, goh, dat is toch wat. Ben je 94 jaar en word je nog “bestraft” voor je daden. Wat logisch is, maar zo veel wijsheid en jaren later, is toch wel heftig. Ik weet niet zo goed wat ik er precies van moet vinden.

Wat vinden jullie hier van?

Onderschrift


Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:03

Ik vind het vreemd dat deze beste man 'er niks van af wist'. Zo iets als lijken verbranden, vergassen e.d. kan niet onopgemerkt gaan.

Wat ik niet lees en dus moeilijk een mening bij kan vormen; is of het gedwongen was, het bewaker zijn, of dat hij vrijwillig was. Want er waren ook Duitse soldaten die het helemaal niet met Hitler eens waren, maar het was volgens mij meedoen of neergeschoten worden.

Stel het was vrijwillig dan denk ik; beetje laat met berechten.
Stel het was onvrijwillig dan denk ik; sneu voor die beste man.

Hoe dan ook, hij is 94. Misschien wel tot inkeer gekomen na zoveel jaar, misschien heeft hij berouw, misschien niet. En je weet niet wat hij verder gedaan heeft tijdens zijn 'carriére'.

Ik vind het moeilijk om er echt iets stellig over te vinden.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:06

Ik vraag me inderdaad af of deze man vrijwillig het kamp bewaakte, of dat hij onder druk is gezet. Dat maakt voor mij een groot verschil.

Ik ben benieuwd naar wat de rechter zegt.


Wat er ook speelt op de wereld;
laat het vooral de kinderen zijn.
The first thought that goes through your mind is what you have been conditioned to think.
What you think next defines who you are.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:10

Bralindy en Werecat, dit was een SS-er, niet een normale soldaat, dus die wist verdomd goed waar hij mee bezig was. Je ging toen niet bij de SS als je het niet eens was met Hitler. Je kon worden opgeroepen als soldaat, maar de SS was een speciale eenheid die uit de die-hards bestond.

Ik vind het terecht dat deze man alsnog berecht wordt. Maakt niet uit hoe lang geleden een misdaad is gepleegd. Of hij tot inkeer is gekomen maakt mij dan niet uit, dat mag een rechter bepalen, die gaat namelijk kijken wat een gepaste straf is voor die man en zijn situatie. Maar dit soort mensen zomaar laten lopen zonder dat ze berecht zijn, dat zou niet ok zijn in mijn ogen...

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:11

Ik vind het buiten de grenzen van het redelijke.

Het gaat over een situatie van zo'n 75 jaar terug. Hij is geboren in 1925 of 1926 en was dus 16 of 17 jaar toen hij begon, opgegroeid in nazi duitsland, toentertijd flink gehersenspoelt, mogelijk onder druk gezet (dat was niet ongebruikelijk) en niet direct betrokken bij de moorden (anders was het wel vastgelegd).

Ik vind zeker dat als er nu nog kopstukken worden gevonden, deze echt berecht moeten worden. Maar dit soort, toen nog, broekventjes? Neen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:16

RedKiwi schreef:
Bralindy en Werecat, dit was een SS-er, niet een normale soldaat, dus die wist verdomd goed waar hij mee bezig was. Je ging toen niet bij de SS als je het niet eens was met Hitler. Je kon worden opgeroepen als soldaat, maar de SS was een speciale eenheid die uit de die-hards bestond.


Ohja :') Lange dag gehad.


Wat er ook speelt op de wereld;
laat het vooral de kinderen zijn.
The first thought that goes through your mind is what you have been conditioned to think.
What you think next defines who you are.

nine1987

Berichten: 8313
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:22

Nou op je 16e of 17e ben je geen diehard, maar wel vaak heel naïef en gevoelig voor hersenspoelen/druk vam bovenaf..

"Ich habe es nicht gewusst", is idd een dooddoener van de Duitsers, maar ondanks dat ik denk dat meneer wel degelijk iets heeft geweten..
Dat kan gewoon niet anders..

Echter.. Juist omdat ik er eigenlijk wel van overtuigd ben dat hij dingen heeft gezien en dat hij inderdaad daardoor geshockeerd was, geeft mij de indruk dat meneer in al die jaren al genoeg gestraft is.. Die veelden die hij gezien zal hebben (en misschien toch zelfs aan heeft meegedaan) zal hij nooit of te nimmer zijn vergeten.. En ik denk dat hij hier bijna dagelijks mee in slaap viel, met deze gedachten..

<3 Sneakers <3

Karl66

Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:37

Volgens mij is het een goede zaak dat als je misdaden tegen de menselijkheid hebt gepleegd er altijd het risico boven je hoofd blijft handen dat je vervolgd kan worden. Het valt dan ook niet voor niets onder de misdrijven waar geen verjaringstermijn voor is.

Het is verschrikkelijk naïef om te stellen dat hij nog jong was en een slachtoffer van zijn opvoeding. Hij heeft er voor gekozen om bij de SS te gaan dienen en in een concentratiekamp te gaan werken. Hij was als bewaker medeverantwoordelijk voor het feit dat mensen als slaaf werden gehouden, werden gemarteld en vermoord. Daarbij hebben wij wereldwijd naar aanleiding van wat er in die kampen gebeurde gezegd dat "Befehl ist befehl" nooit een vrijwaringsgrond kan zijn om mensen maar van berechting vrij te stellen.

Hij is direct medeverantwoordelijk voor slavernij, marteling en moord op een industriële schaal en deze rechtszaak is de consequentie van dat gedrag waar hij mee moet leven.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:43

Ja, het klinkt cru, maar oorlogsmisdader is oorlogsmisdadiger.

Ik kan er geen medelijden meer hebben, ook al is hij een oud opaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:52

Even in het algemeen als dat tenminste mag van jullie, maar dat betekent dus eigenlijk @karl66 dat de verliezende partij altijd de Sjaak is en dus iedereen van dat land/werelddeel gestraft mag worden omdat je meegevochten hebt.

En ik wil in geen geval hitler en consorten goedpraten, maar de verliezende partij is toch niet altijd de slechte partij in een oorlog? Even zwart/wit beschreven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-18 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:53

Tja, wat voor doel dient het opsluiten van hoogbejaarden. Bescherming van de maatschappij? Wraak?

Als het enkel om wraak gaat vind ik dat voor een beschaafde maatschappij vrij triest eigenlijk..

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:00

troi schreef:
Tja, wat voor doel dient het opsluiten van hoogbejaarden. Bescherming van de maatschappij? Wraak?

Als het enkel om wraak gaat vind ik dat voor een beschaafde maatschappij vrij triest eigenlijk..


Wraak niet, gerechtigheid. Hij zal zich moeten verantwoorden voor zijn daden. Hij wordt voor het gerecht gesleept, dit woord zit “verstopt” in gerechtigheid.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:01

Mijn stiefgrootvader heeft in een aantal kampen gezeten en heeft ze ook overleefd.

En toch denk ik... een knaap van wat... hooguit 20? Je krijgt alle mooie praatjes te zien, je volgt de propaganda, Hitler is gekend als zeer goed spreker en dergelijke. Je lijft je in als SS-er na alle verhalen en beloftes. En dan kom je aan als bewaker van zo'n kamp. Dan sta je daar, als jonge knul. Alle horrorverhalen, die blijken waarheid. Ga je dan zomaar even zeggen "nou Doei, dit is niks voor mij?". Je beseft heel goed dat je dan gelijk mee dat kamp in kan, maar dan vanaf de binnenkant van het hek.

Dan denk ik dat er heel veel jonge kerels eieren voorhun geld zouden kiezen.

Anna_98

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:19

Citaat:
De aanklagers hebben geen bewijs dat Rehbogen bij een concreet misdrijf betrokken was.

Dit vind ik vooral een beetje gek. Je bent onschuldig totdat het tegendeel bewezen is toch? Of zou dat in Duitsland zo anders zijn?

Hoe wil je iemand aanklagen voor medeplichtigheid als je geen enkel bewijs hebt? Ja, hij was daar, maar als hij zegt dat hij geen idee had van wat er verder gebeurde en ze kunnen het tegendeel niet bewijzen, dan maakt het niet uit of dat ook echt zo is of niet, geen bewijs is geen straf lijkt mij.

Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:23

Triest, willen ze deze man dan nog opsluiten? Ik denk dat in een oorlog mensen beslissingen maken onder groepsdruk die ze anders niet zouden maken, deze man is nou niet echt een brein ergens achter.
Als Hitler de oorlog had gewonnen was hij vast ergens een podium opgeroepen als held.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:26

annaburg schreef:
Citaat:
De aanklagers hebben geen bewijs dat Rehbogen bij een concreet misdrijf betrokken was.

Dit vind ik vooral een beetje gek. Je bent onschuldig totdat het tegendeel bewezen is toch? Of zou dat in Duitsland zo anders zijn?

Hoe wil je iemand aanklagen voor medeplichtigheid als je geen enkel bewijs hebt? Ja, hij was daar, maar als hij zegt dat hij geen idee had van wat er verder gebeurde en ze kunnen het tegendeel niet bewijzen, dan maakt het niet uit of dat ook echt zo is of niet, geen bewijs is geen straf lijkt mij.

Als ze kunnen aantonen dat er in de kampen oorlogsmisdaden hebben plaatsgevonden, en ze kunnen aannemelijk maken dat een bewaker simpelweg door bewaker te zijn heeft meegewerkt aan deze oorlogsmisdaden, dan hoeven ze toch niet per se de individuele bewaker aan een specifiek oorlogsmisdrijf te koppelen? Kwestie van: als je daar toen was in die rol, dan heb je minimaal gefaciliteerd, en mogelijk ook actief deelgenomen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:27

Varekaj schreef:
Mijn stiefgrootvader heeft in een aantal kampen gezeten en heeft ze ook overleefd.

En toch denk ik... een knaap van wat... hooguit 20? Je krijgt alle mooie praatjes te zien, je volgt de propaganda, Hitler is gekend als zeer goed spreker en dergelijke. Je lijft je in als SS-er na alle verhalen en beloftes. En dan kom je aan als bewaker van zo'n kamp. Dan sta je daar, als jonge knul. Alle horrorverhalen, die blijken waarheid. Ga je dan zomaar even zeggen "nou Doei, dit is niks voor mij?". Je beseft heel goed dat je dan gelijk mee dat kamp in kan, maar dan vanaf de binnenkant van het hek.

Dan denk ik dat er heel veel jonge kerels eieren voorhun geld zouden kiezen.


Precies ik denk ook dat veel mensen die nu zouden roepen dat ze het nooit zouden doen ook in die situatie bij de SS had gezeten.
Ik vind ook niet dat deze man zonder bewijs bererecht kan worden, ik denk niet dat dat de bedoeling is in der maatschappij

Anoniem

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:32

Het is natuurlijk niet voor niets dat Hitler zo groot is geworden. Een enorme dooddoener maar het afwisselen van puur kwaad met daden die veel voor de bevolking betekend hebben heeft hem wel aan de macht geholpen en het is niet zo gek dat jongeren daar destijds ook gewoon vatbaar voor waren. Niet om het goed te praten, maar je ziet het nu nog steeds over de hele wereld. Jonge, naïeve mensen die vatbaar zijn voor grootspraak en zich daarom massaal achter een politicus schuilen zonder na te denken over de hele kwaadaardige en enge dingen die ze er tussendoor roepen.

Dat terzijde denk ik dat het goed is dat zo iemand nog voor een rechter verschijnt. Ook als beïnvloedbare jonge man ben je gewoon verantwoordelijk voor je acties en dat hele 'ik wist niet wat er aan de hand was' is natuurlijk een praatje dat SS-kopstukken vaker opgezet hebben en wat gewoon pure onzin is. Let wel dat dit puur om het proces gaat en eventuele afsluiting voor nabestaanden wiens voorouders met deze man te maken hebben gehad. Een man van 94 gaat zijn eventuele opgelegde tijd niet meer uitzitten in een cel, als hij überhaupt lang genoeg blijft leven om het hele proces te zien uitvouwen.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:42

troi schreef:
Tja, wat voor doel dient het opsluiten van hoogbejaarden. Bescherming van de maatschappij? Wraak?

Als het enkel om wraak gaat vind ik dat voor een beschaafde maatschappij vrij triest eigenlijk..


Heel simpel, er is een hele grote groep mensen die nog dagelijks leeft met de gevolgen van deze oorlog.
Voor deze mensen dient zo'n veroordeling. Om te laten zien dat hun belangen, óók vandaag nog, meespelen, er toe doen.

Als deze man daadwerkelijk berouw heeft, de rest van zijn leven in vrijheid heeft kunnen leven, zal hij met een veroordeling prima kunnen leven omdat hij weet welk doel het dient.

Hetzelfde geldt voor de vele excuses die gevraagd worden van diverse overheden. Denk even aan excuses voor slavernij. Ik weet even niet hoe ik het goed uit moet drukken. Maar heel veel mensen zeggen nu: "Jezus, dat is 300 jaar geleden, waarom moeten WIJ daar excuses voor maken?"
Maar de groep mensen die er om vraagt, leeft nog dagelijks met die verhalen. Waarom? Heel simpel, een hechte gemeenschap. Leven in angst maakt mensen hecht, dat gaat generatie op generatie door. Het verhaal blijft voor hun veel meer leven dan voor ons als buitenstaanders.

Als ik denk aan slachtoffers van de 2e wereldoorlog, denk ik niet alleen aan die mensen die zijn omgekomen. Juist niet. Ik denk aan de mensen die de littekens fysiek, dan wel mentaal, hebben moeten dragen. Soms zijn dat niet de mensen die de oorlog zelf hebben meegemaakt, maar de kinderen. Die bijvoorbeeld een agressieve vader hadden omdat hij niet kon/wilde praten, of een moeder die geen liefde meer kon geven omdat ze te veel haat heeft gevoeld. (iets dat trouwens ook vaak van generatie op generatie overgaat) Hierdoor blijft de oorlog leven.

Vandaag de dag is je mentale gesteldheid steeds meer van belang. We weten ook steeds meer, iedereen kan zowat wel psycholoog worden. En nog belangrijker, er ligt lang zo'n grote taboe niet meer op trauma's. Ik denk dat dit ook leidt tot de ontwikkeling dat men steeds vaker excuses wil horen/ontvangen. En dat puur en alleen om erkenning te krijgen voor wie ze zijn. (slachtoffers van.....)

mysa

Berichten: 10376
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:48

Ik heb nog geen oordeel over het al dan niet vervolgen van deze man. Maar het is wel duidelijk dat de jongelui die waren aangesloten bij het SS-totenkopfverbände precies wisten wat er in de kampen gebeurde.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6581
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:52

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te bedenken dat het proces begonnen is. Dit betekent dus niet dat deze man al daadwerkelijk berecht is en een straf krijgt. Daar moet de rechter nog over beslissen en daar kan een lange tijd over heen gaan.

Toevallig is dit onderwerp bij mijn vak criminologie (morgen tentamen :') ) uitgebreid aan de orde geweest. Een paar dingen die bijvoorbeeld hier ook van toepassing zijn en ook belangrijk zijn om te beseffen:
- De kans dat dit het allereerste was dat hij voor de SS deed, is klein. De kans is groter dat er sprake is van graduele betrokkenheid; het begint met iets kleins en geleidelijk aan kom je voor steeds grotere dingen te staan
- De kans is groot dat deze man simpelweg bevelen heeft opgevoerd. We noemen dat 'crime of obedience'. Mensen in een dergelijke situatie krijgen te maken met cognitieve dissonantie; je geweten is in tweestrijd, want enerzijds wil je luisteren (want dat hoort zo), maar anderzijds wil je die opdrachten niet uitvoeren. De makkelijkste manier om cognitieve dissonantie op te lossen is door je daden te rechtvaardigen. Het gevaar daarvan is dat je steeds meer in je rechtvaardiging gaat geloven en het daardoor makkelijker wordt om het uit te voeren.

Ten slotte, voor de mensen die denken dat dit mensen zijn die anders zijn dan jij en dat jij nooit tot zoiets in staat zou zijn: kijk filmpjes en zoek informatie over de onderzoeken/experimenten die hier over zijn. Denk bijvoorbeeld aan het Millgram-experiment of het Stanford Prison Experiment. Iets recenter bijvoorbeeld de gebeurtenissen omtrent Abu Ghraib. Je komt makkelijker in een dergelijke situatie terecht dan je denkt.

Ik vind het niet per se onterecht dat deze man alsnog voor de rechter moet verschijnen, maar ik hoop wel dat mensen beseffen dat het een stuk genuanceerder is dan je op het eerste oog zou vermoeden.

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:56

Mizora schreef:
Ik vind het buiten de grenzen van het redelijke.

Het gaat over een situatie van zo'n 75 jaar terug. Hij is geboren in 1925 of 1926 en was dus 16 of 17 jaar toen hij begon, opgegroeid in nazi duitsland, toentertijd flink gehersenspoelt, mogelijk onder druk gezet (dat was niet ongebruikelijk) en niet direct betrokken bij de moorden (anders was het wel vastgelegd).

Ik vind zeker dat als er nu nog kopstukken worden gevonden, deze echt berecht moeten worden. Maar dit soort, toen nog, broekventjes? Neen.


Mee eens!
:j

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:57

Amber_anne schreef:
Varekaj schreef:
Mijn stiefgrootvader heeft in een aantal kampen gezeten en heeft ze ook overleefd.

En toch denk ik... een knaap van wat... hooguit 20? Je krijgt alle mooie praatjes te zien, je volgt de propaganda, Hitler is gekend als zeer goed spreker en dergelijke. Je lijft je in als SS-er na alle verhalen en beloftes. En dan kom je aan als bewaker van zo'n kamp. Dan sta je daar, als jonge knul. Alle horrorverhalen, die blijken waarheid. Ga je dan zomaar even zeggen "nou Doei, dit is niks voor mij?". Je beseft heel goed dat je dan gelijk mee dat kamp in kan, maar dan vanaf de binnenkant van het hek.

Dan denk ik dat er heel veel jonge kerels eieren voorhun geld zouden kiezen.


Precies ik denk ook dat veel mensen die nu zouden roepen dat ze het nooit zouden doen ook in die situatie bij de SS had gezeten.
Ik vind ook niet dat deze man zonder bewijs bererecht kan worden, ik denk niet dat dat de bedoeling is in der maatschappij


Oh dat is zelfs aangetoond, door groepsdruk en naiviteit vallen veel mensen hiervoor, toen maar ook nu. Maar is dat een excuus? Nee. Ten aller tijden moet je nadenken over wat je doet en de consequenties hiervan, het is te makkelijk om te zeggen dat je door groepsdruk iets hebt gedaan en dat het daarom dan maar goed is.

En tegen de tijd dat deze knul in juni 42 bij een kamp aankwam, had hij vast al veel andere nare dingen gedaan, want de kampen waren zeker niet het begin. Het is wat naief om te stellen dat hij niet wist wat er op hem stond te wachten. Als normale soldaat zou ik dat misschien nog aannemelijk vinden, maar niet als SS-er, daar ging je ook niet zomaar bij.

Maar zomaar weggaan kon inderdaad moeilijk, daar heeft Varekaj wel een punt. Je had als SS-er zoveel gezien/gehoord wat absoluut niet zomaar gedeeld mocht worden, dan je niet uit de organisatie kon stappen. Deze beste man is wel doodleuk aangebleven als bewaker al die jaren... Maar deze man beweert niks te hebben gezien/geweten, en dus bleef hij lekker in zijn rol. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat hij niks wist. Maar in dat geval, waarom dan niet overgeplaatst naar een kantoorbaan of andere rol, want niet elke SS-rol was die van een directe moordenaar/ooggetuige. Voor mij betekent dat dat deze man het eigenlijk wel prima vond dat SS-baantje, en dat vind ik erg. Maar hoe dat precies in elkaar zit mag uiteindelijk een rechter bepalen.

mysa

Berichten: 10376
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:59

Dat is wel een informatieve post Nadja x2 ;) Kan er nog aan toevoegen dat ik diverse interviews met, en verhalen van oud-ss'ers heb gelezen en ik kreeg sterk de indruk dat veel van hen niet erg ontwikkeld waren en geen indrukwekkend IQ hadden.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:04

ook een film die de moeite waard is om te kijken, en die laat zien hoe makkelijk je meegesleept wordt en gehersenspoeld: Die Welle. Is een jaartje of 10-15 oud, maar iets makkelijker te kijken dan de Stanford Prison Experiment bv. Daarnaast, en deze kent Nadja ook vast, de theorie van de "Banality of Evil" van Hannah Arendt, die uitlegt waarom mensen zoals jij en ik, in tijden van oorlog de meest vreselijke dingen kunnen doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Contemplate, Cowboy55, Eelmo, nps en 1 bezoeker