Praat je daar thuis of op school over?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Praat je daar thuis of op school over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 10:35

Er is net een topic geopend over de vader die man die dochter benaderde zwaar mishandeld heeft.

Maar wat ik me af vraag:
Praten jullie er thuis en op school over dat je benadert kunt worden door onbekenden op social media en die zich anders voor kunnen doen dan ze zijn.
Dat het meestal niet te zien is.

Wat je doet, kunt doen als het gebeurd.
Vertel je het je ouders als het gebeurd?
Is er aandacht voor op school?
Hebben scholen iemand die je voor dit soort dingen aan kunt spreken, een vertrouwenspersoon?

Is er vooraf informatie, is het een gespreksonderwerp?

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:48

Ik ben opgegroeid toen internet net een groot ding begon te worden vol met chatboxen bij online spelletje's (nog voor MSN). Ik heb vooral van mn ouders/ vader geleerd nooit mn echte naam te geven, nooit mn echte leeftijd te zeggen, nooit te zeggen waar ik woon (ook niet alleen de plaatsnaam) en nooit afspraken te maken omdat er ook kinderlokkers op die spelletjes-sites speelden en dan konden doen alsof ze een leeftijdsgenootje waren maar dat stiekem niet waren. Bij mij werd er op school geen aandacht aan besteed.

Tegenwoordig zijn er op scholen allerlei informatie-avonden over je kind veilig leren internetten. Nu heb ik daar nog niks mee te maken (dochter is 7 en nog offline), maar als ze wel online gaat dan wil ik ook zo'n avond bijwonen om te zien of de tijden veranderd zijn qua informatie en preventie.

Bij mijn dochter op school begint het online leven met een app van de school, waarbij de kinderen (ook thuis) onderling kunnen mailen, chatten/ appen en foto's/ filmpjes doorsturen, maar dus wel beschermd. Dat kunnen ze alleen met leerlingen (en/ of de docent) uit de klas waar de school ze toegang voor heeft gegeven (volgens mij is dat alleen hun eigen klas, maar het zou ook de klas onder/ boven ze kunnen zijn). Op die manier leren ze beschermd mailen/ chatten/ appen e.d.. Ook wordt er in de lessen al geleerd dat als ze foto's van zichzelf sturen (dat houdt je niet tegen) dat dan altijd zonder hoofd te doen (meisjes met kleding-troubles die dat willen bespreken met vriendinnen vooral) en dat je nooit (ook niet naar een vriendin) een foto van jezelf in badkleding o.i.d. mag maken/ doorsturen. Als je je nieuwe zwem-outfit wilt showen moet je het maar aan de hanger/ op de grond o.i.d. doen maar niet aan. Ook over cyber-pesten krijgen ze les.

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Praat je daar thuis of op school over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:52

Toen mijn kinderen jong waren kwam internet net op. Mijn man, IT-er, had op de computer voor de kinderen een programma gezet waardoor ze verdachte sites niet konden gebruiken.
Tevens keek hij samen elke avond eventjes met de kinderen wat ze gedaan hadden op internet. De pubers vonden dat niet leuk maar accepteerden het wel. Op die manier sprak hij met ze over internet en zo ook de gevaren in de hoop dat ze het gelijk zouden melden als er iets fout was gegaan.
Shanna klinkt goed zoals die school bezig is!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Praat je daar thuis of op school over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:08

Toen internet in opkomst kwam was ik een puber. Mijn ouders hadden geen flauw idee wat internet was en wat de ‘gevaren’ ervan zijn.
Zelf had ik dat al best snel door. Ik zat regelmatig samen met mn nichtje in een chatbox mensen gek te maken. Wij deden ons heel anders voor dan wie we echt waren :P
We hadden al snel begrepen dat als wij dat deden, waarschijnlijk een heleboel andere mensen op internet dat ook deden :Y) We waren wel zo slim om niet ons echte naam te gebruiken.

Tegenwoordig leer je zulke dingen ook wel op school geloof ik. En tzt zal ik het wel met mijn kind gaan bespreken wat er allemaal kan gebeuren. Maar ik vrees dat je als ouder wel altijd achterloopt, zeker als je niet heel veel verstand van internet en wat er allemaal voor mogelijkheden mee zijn hebt :Y)

[o]

Anoniem

Re: Praat je daar thuis of op school over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:16

Toen ik opgroeide maakte social media pas net een beetje entree en wisten mijn ouders dus ook niet heel veel van wat er speelde op het internet. Vooral in de pubertijd ging het ineens erg hard, met Facebook etc dat opkwam. Mijn ouders hebben me er nooit echt voorlichting over gegeven moet ik zeggen. De lijn 'niet met vreemden praten' werd wel doorgezet naar het internet, maar dat is toch anders dan hoe het nu besproken zou moeten worden.

Ik denk wel dat dit een onderdeel is van opvoeding tegenwoordig. Net zoals ik denk dat er bij bijvoorbeeld seksuele voorlichting op de middelbare school meer aandacht besteed moet worden aan online dating (denk Tinder etc maar ook Instagram) en wat voor gevaren het met zich mee kan brengen.

Suzanne F.

Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Praat je daar thuis of op school over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:28

Ja ik praat daar over met mijn dochter, ze wordt bijna 12 maar ik heb al vaker met haar gepraat over de gevaren van internet. Op school krijgen ze ook les hierover.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Praat je daar thuis of op school over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:40

Yep.
Hier hebben de kinderen er veel over mee gekregen op school.
Ook extra lessen betreffende loverboys/grooming en alle andere gevaren op het internet.
Thuis is het ook een open onderwerp (net als sex) waar over gepraat is/wordt.

Helaas wil dat niet zeggen dat je kind er niet in gaat trappen.
Ze weten dat ze hun gegevens niet aan vreemden moeten geven; maar na 2 weken chatten is degene (voor hun gevoel) geen vreemde meer en delen ze toch meer details.
Het beste is om het gesprek open te houden en niet boos te worden als je kind opbiecht toch tegen problemen aan te lopen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:47

Ik denk dat het goed is om daar wel over te spreken, maar het meeste seksueel misbruik gebeurt door iemand binnen de kring van bekenden van het slachtoffer. Dus als je zo'n onderwerp aan de orde stelt, dan zou ik wel zorgen dat ook daar ruimte voor is.
Oh, en vergeet niet om ook jongens voor te lichten, zowel voor de gevaren als over ongepast gedrag (zoals het verspreiden van naaktfoto's van anderen, anderen lastigvallen, het versturen van dickpics etc.)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Oshaa, rink en 66 bezoekers