Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tootje71

Berichten: 5097
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 22:50

Geen idee of hier goed staat maar ik wil graag advies/raad vragen.
Mijn zoon net twee maanden 18 jaar en sinds een half heeft hij zijn rijbewijs heeft schade gereden aan zijn bedrijfsauto.

Hij werkt in een supermarkt in de vul ploeg afgelopen donderdag werd hem gevraagd of hij 4 bestellingen wilde wegbrengen in de avond. Bij een klant reed hij achteruit in het donker tegen een hek aan en de bumper van de bus was iets beschadigd.

Nu wilt zijn baas dat mijn zoon meebetaald aan de schade.

Ik lees op het internet dat de baas altijd de schade moet betalen. Maar hoe maakt mijn zoon zich sterk ?

Kan iemand tips geven ?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:52

Kan dit niet onder je AVP vallen? Schakel je eigen verzekering in.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:53

dit noemen ze risico van de werkgever. (hebben jullie een rechtsbijstand verzekering?).

Indien niet laat je zoon naar het juridisch loket gaan voor advies.

(indien jullie gezamelijke inkomen onder een bepaalde grens zit..dan heb je eventueel recht op een advocaat op toevoeging)

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:53

Juridisch loket vind ik in dit soort gevallen altijd ideaal.

tootje71

Berichten: 5097
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 22:59

Dank voor jullie antwoorden hij gaat maandag met juridisch loket bellen.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:01

Je kan nakijken wat hierover in zijn contract staat.
Sommige bedrijven hebben hierover afspraken opgenomen. Of ze gooien het op roekeloos rijden. Heeft je zoon een getuige die kan verklaren hoe het is gebeurd?

Het zal de werksfeer in elk geval niet ten goede komen, vervelend voor je zoon dat hij in deze situatie terecht is gekomen.

tootje71

Berichten: 5097
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 23:10

Hij heeft drie jaar geleden getekend voor een contract van een jaar sindsdien niets meer dat is al vreemd. En hij heeft een nieuwe baan heeft het alleen nog niet doorgegeven dus wat dat betreft heeft hij over een tijdje niets meer met die man te maken.

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:24

cissy schreef:
Kan dit niet onder je AVP vallen? Schakel je eigen verzekering in.

Voertuigen zijn uitgesloten van de avp verzekering. Schade aan voertuigen loopt via de autoverzekering (van de eigenaar van het voertuig)

Bij een all risk verzekering keert die verzekering als het goed is gewoon uit, is het voertuig niet all risk verzekerd, ben je overgeleverd aan de goodwill van degene die schade heeft gereden. (Toevallig vorig jaar zelf in zo’n verzekeringskwestie gezeten, alleen dan met een collega ipv de werkgever)
Geen idee of bedrijven zich hier op een andere manier nog extra tegen kunnen verzekeren :o?

Maar als je voor je werk gebruik moet maken van een bedrijfswagen, lijkt het me voor het bedrijf wel handig om die verzekeringen op orde te hebben of duidelijke afspraken te hebben over het gebruik van de bedrijfswagen en bijkomende risico’s :+

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:26


Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:28

Dat scheelt in elk geval. Afwachten wat het juridisch loket adviseert.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:30

Het mag wettelijk gezien niet, maar het wordt soms helaas wel gedaan. Het zei contractueel ofwel gewoon van het loon afgehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 00:22

Ik verplaats dit topic van Nieuws en Maatschappij naar School, studie en werk omdat het daar beter past.

tootje71

Berichten: 5097
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 00:54

Ik kreeg net het advies of hij kon bewijzen dat hij voor zijn werk bezig was en dat kan hij, hij was via WhatsApp gevraagd of hij kon bezorgen. Zijn baas beweerd nu dat die mensen waarvan mijn zoon tegen hun hek was gereden hadden gezegd dat hij rap achteruit reed. Maar hij zegt zelf dat hij niets zag en heel langzaam achteruit was gereden. Echt zijn baas speelt zo'n gemeen spelletje....

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 01:06

Misschien een beetje een rare tip en ik weet niet hoe met bedrijfsautos precies zit (maar ik denk niet heel erg anders?) maar in deze aflevering van de rijdende rechter gaat het over schade rijden aan de auto van iemand anders : https://youtu.be/xSA00qEHAl8

Uitspraak van rechter :,de auto is verzekerd voor schade en niet de bestuurder.
Meebetalen aan de schade kan maatschappelijk gezien misschien horen maar is niet wettelijk te eisen.
(Tenzij je zelf een toezegging hebt gedaan voor meebetalen, dus daar moet hij mee oppassen!).

Succes!

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 01:30

Ik bezorg zelf al 2.5 jaar ook voor een supermarkt en met onze bus is echt al zo ontiegelijk vaak schade gereden. Ik zelf ook 1 keer en hier heb ik niet voor hoeven betalen. Vind ik ook niet meer dan normaal eigenlijk

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 01:43

Wat triest dat een supermarktmanager een jonge vakkenvuller, die hem uit de brand helpt, wil uitknijpen door die jongen ten onrechte proberen te laten opdraaien voor de kosten van de schade.

Bij een lichte schade veroorzaakt tijdens het achteruitrijden is geen sprake van bewust roekeloos rijgedrag. Opzet is ook niet aan de orde. En anders mag die baas ziien te bewijzen dat het geen ongelukje was. Ik wens hem veel succes, hij zal het nodig hebben.

Niet akkoord gaan, niet betalen. Juridische hullp inschakelen is een goed idee. En ik zou een ander bijbaantje zoeken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 04:10

Ik heb vorig jaar arbeidsrecht gehad, en in mijn samenvattingen staat:

-Risicoaansprakelijkheid van werkgever: risicoaansprakelijk voor de fout van zijn werknemer indien:
1.Het een fout van een ondergeschikte betreft, dus de ondergeschikte zelf aansprakelijk is.
2.De kans op de fout is vergroot door de opdracht tot het verrichten van de taak.
3.De werkgever heeft zeggenschap over de gedragingen waarin de fout was gelegen.
Er is hier dus weer sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid.
Er is ook sprake van risicoaansprakelijkheid, de werkgever is ook schuldig als hem geen schuld treft. Behalve als de functionele samenhang ontbreekt, bijvoorbeeld wanneer de ondergeschikte tijdens werkuren en gewelddelict pleegt.

-Regres: als de werknemer verantwoordelijk is gesteld voor de schade, maar de ondergeschikte de schade heeft veroorzaakt door opzettelijk/bewust/roekeloos handelen. Dan kan hij het bedrag terug vorderen door een regres.

Dus hoe ik het begrijp is de werknemer gewoon aansprakelijk maar hij heeft wel regresrecht, dus als je zoon echt te hard achteruit gereden lijkt het me dat het alsnog niet onder roekeloos handelen valt. En dan nog moet de werknemer het kunnen bewijzen.

Wel een lekkere werknemer zeg. Bij ons hebben we verschillende dingen meegemaakt: benzine in een diesel auto getankt met als gevolg een duur bezoekje bij de garage, tankdop eraf gereden ect. maar dit alles was nooit met opzet maar gewoon menselijke fouten en daarom ook nooit teruggehaald op de werknemer.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 04:27

Alles onder werktijd is voor risico van de werkgever.
Ook als je bv met je eigen auto een boodschap/pakketje voor de baas moet halen!

Ank89

Berichten: 164
Geregistreerd: 14-10-07

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 08:17

Deze schade valt onder werkgeversaansprakelijkheid. Schade die door werknemers (niet opzettelijk) tijdens werktijd wordt veroorzaakt, komt voor rekening van de werkgever. Indien de werkgever dit op de werknemer wilt verhalen, zal de werkgever moeten bewijzen dat de werknemer de schade opzettelijk heeft veroorzaakt. In de praktijk is dit bijna nog nooit juridisch gelukt.

Wel nemen werkgevers soms afspraken hierover in het contract, bijvoorbeeld bij schade met een bedrijfsauto wordt er €500,00 in rekening gebracht bij de werknemer. Echter is dit niet toegestaan wettelijk en zal bij een rechtsbijstandzaak ook door de rechter onderuit worden gehaald.

Met andere woorden, de baas van jouw zoon heeft gewoon pech, tenzij hij kan bewijzen dat jouw zoon het opzettelijk heeft veroorzaakt.
Mijn advies, jullie rechtstbijstandverzekeraar inschakelen indien je die hebt en anders juridische bijstand regelen. Gaat die beste man nooit winnen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 09:12

[***] schreef:
-Regres: als de werknemer verantwoordelijk is gesteld voor de schade, maar de ondergeschikte de schade heeft veroorzaakt door opzettelijk/bewust/roekeloos handelen. Dan kan hij het bedrag terug vorderen door een regres.

Dus hoe ik het begrijp is de werknemer gewoon aansprakelijk maar hij heeft wel regresrecht, dus als je zoon echt te hard achteruit gereden lijkt het me dat het alsnog niet onder roekeloos handelen valt. En dan nog moet de werknemer het kunnen bewijzen.



Ze hebben het je goed uitgelegd. Zo steekt het idd wettelijk in elkaar.

Hard achteruit rijden valt inderdaad niet onder roekeloos. Dus ik verwacht echt totaal niet dat de werkgever dat bewezen krijgt. Onmogelijk.

TS, gewoon een lange adem hebben en afwachten. Hij kan jullie niets maken.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:00

Zou mooi zijn als de werkgever alle schades die gereden worden op de werknemer mag afschuiven...dat zou een hoop vrachtwagenchauffeurs doen beseffen hoeveel pijn het doet in de portemonee van je werkgever...bij ons in het bedrijf wordt zo ontzettend veel schades gereden gewoon puur omdat chauffeurs niet opletten, met telefoon bezig zijn, andere kant op kijken als naar de weg etc...hoeveel vrachtwagens van ons wel niet al in een deuk liggen doordat de chauffeur gewoonweg soms poep in de ogen heeft...maar helaas, de werkgever dient de schade zelf te betalen zolang de werknemer niet met opzet de schade gereden heeft, dit is erg lastig te bewijzen ook...

Hopelijk krijgt je zoon het voor elkaar niet te hoeven betalen, in dit verhaal lijkt geen opzet in het spel te zitten dus zou onterecht zijn als hij moet betalen...succes

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:02

[***] schreef:
Ik heb vorig jaar arbeidsrecht gehad, en in mijn samenvattingen staat:

-Risicoaansprakelijkheid van werkgever: risicoaansprakelijk voor de fout van zijn werknemer indien:
1.Het een fout van een ondergeschikte betreft, dus de ondergeschikte zelf aansprakelijk is.
2.De kans op de fout is vergroot door de opdracht tot het verrichten van de taak.
3.De werkgever heeft zeggenschap over de gedragingen waarin de fout was gelegen.
Er is hier dus weer sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid.
Er is ook sprake van risicoaansprakelijkheid, de werkgever is ook schuldig als hem geen schuld treft. Behalve als de functionele samenhang ontbreekt, bijvoorbeeld wanneer de ondergeschikte tijdens werkuren en gewelddelict pleegt.

-Regres: als de werknemer verantwoordelijk is gesteld voor de schade, maar de ondergeschikte de schade heeft veroorzaakt door opzettelijk/bewust/roekeloos handelen. Dan kan hij het bedrag terug vorderen door een regres.

Dus hoe ik het begrijp is de werknemer gewoon aansprakelijk maar hij heeft wel regresrecht, dus als je zoon echt te hard achteruit gereden lijkt het me dat het alsnog niet onder roekeloos handelen valt. En dan nog moet de werknemer het kunnen bewijzen.

Wel een lekkere werknemer zeg. Bij ons hebben we verschillende dingen meegemaakt: benzine in een diesel auto getankt met als gevolg een duur bezoekje bij de garage, tankdop eraf gereden ect. maar dit alles was nooit met opzet maar gewoon menselijke fouten en daarom ook nooit teruggehaald op de werknemer.



Bedoel jij niet meerdere keren soms werkgever waar je werknemer zegt? Vooral in de laatste twee alinea (behalve dan weer de laatste zin)? Of begrijp ik het niet goed :Y)

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:09

IJsco_Love schreef:
[***] schreef:
Ik heb vorig jaar arbeidsrecht gehad, en in mijn samenvattingen staat:

-Risicoaansprakelijkheid van werkgever: risicoaansprakelijk voor de fout van zijn werknemer indien:
1.Het een fout van een ondergeschikte betreft, dus de ondergeschikte zelf aansprakelijk is.
2.De kans op de fout is vergroot door de opdracht tot het verrichten van de taak.
3.De werkgever heeft zeggenschap over de gedragingen waarin de fout was gelegen.
Er is hier dus weer sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid.
Er is ook sprake van risicoaansprakelijkheid, de werkgever is ook schuldig als hem geen schuld treft. Behalve als de functionele samenhang ontbreekt, bijvoorbeeld wanneer de ondergeschikte tijdens werkuren en gewelddelict pleegt.

-Regres: als de werknemer verantwoordelijk is gesteld voor de schade, maar de ondergeschikte de schade heeft veroorzaakt door opzettelijk/bewust/roekeloos handelen. Dan kan hij het bedrag terug vorderen door een regres.

Dus hoe ik het begrijp is de werknemer gewoon aansprakelijk maar hij heeft wel regresrecht, dus als je zoon echt te hard achteruit gereden lijkt het me dat het alsnog niet onder roekeloos handelen valt. En dan nog moet de werknemer het kunnen bewijzen.

Wel een lekkere werknemer zeg. Bij ons hebben we verschillende dingen meegemaakt: benzine in een diesel auto getankt met als gevolg een duur bezoekje bij de garage, tankdop eraf gereden ect. maar dit alles was nooit met opzet maar gewoon menselijke fouten en daarom ook nooit teruggehaald op de werknemer.



Bedoel jij niet meerdere keren soms werkgever waar je werknemer zegt? Vooral in de laatste twee alinea (behalve dan weer de laatste zin)? Of begrijp ik het niet goed :Y)


Dat denk ik ook... Wat werknemer = zoon in dit geval. En als ik het stuk dan zo lees is de zoon dus wel aansprakelijk?

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:18

Zoon/werknemer = schuldig, maar niet aansprakelijk voor de schade.
Baas/werkgever = aansprakelijk voor de schade, maar niet schuldig er aan.

Als baas auto all risk verzekerd heeft, kost de schade 'm z'n eigen risico plus premieverhoging.
Soms wordt in een arbeidscontract vastgelegd dat het eigen risico voor de bestuurder van de auto-van-de-baas/leaseauto is. De schade op werknemer verhalen mag niet, en wat ik hier boven lees zou het laten betalen van het eigen risico ook niet eens mogen.

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:20

Ik ben zelf werkgever en schade die het personeel rijdt aan onze auto’s terwijl ze voor mij aan het werk zijn, moet ik helaas betalen.

Ja, helaas, want bij ons zijn er al zoveel domme schades gereden dat bepaalde medewerkers niet meer van mij mogen rijden :')

Maar je zoon hoeft dus helemaal niets te betalen! De kosten zijn geheel voor de werkgever.

Maar als die werkgever zo moeilijk doet over de eerste keer schade, wat absoluut geen opzet was, zou ik als werknemer een deurtje verder kijken.